fbpx

Andrei Tudor: Prostul gust este la putere nu doar in muzica, si nu doar in Romania

de

A compus unele dintre cele mai iubite cantece romanesti. Este muzician profesionist, artist creator de slagare si taticul unei fetite in varsta de doar o luna. L-am invitat pe Andrei Tudor la o discutie despre arta si showbiz, chiar daca ele nu fac casa prea buna impreuna. L-am intrebat despre muzica – a lui si a altora – si ne-a oferit opinii sincere si ferme. Iar in final, ne-a dezvaluit si cateva lucruri nestiute despre el, pana azi.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Marea Dragoste/Tango: Care crezi ca este cel mai rau lucru care se intampla in muzica romaneasca de azi?

Andrei Tudor: Lipsa de identitate, de originalitate. Si prostul gust care, din pacate, este la putere nu doar in muzica, si nu numai in Romania. Cred ca este o decadenta la nivel international. Vorbesc de muzica comerciala. In schimb, in muzica de nisa, proiecte de calitate inca exista, in tarile care inca mai au putere sa subventioneze arta si cultura. Dar in cea comerciala exista o decadenta si o lipsa de gust incredibile.

Marea Dragoste/Tango: Pentru care cine crezi ca sunt principalii vinovati?

Andrei Tudor: Banul are un cuvant puternic de spus, iar majoritatea oamenilor cu bani nu stiu daca sunt de cea mai buna calitate, cel putin la noi in tara… In Romania exista aceasta grandomanie, toti au fite de Monte Carlo si uita unde se afla. Oamenii cu bani continua sa investeasca in muzica, si atunci, evident ca ei sunt cei care dicteaza, asa ca au format un gust, o opinie publica. Consumatorul primeste ceea ce i se da. Si consuma.

Marea Dragoste/Tango: Asa se spune si in televiziune, ca publicul asta cere. Crezi ca asa e, publicul chiar asta cere?

Andrei Tudor: Publicului asta i se da. Eu am o trupa cu care acompaniez diversi solisti, precum Aura Urziceanu, Marcel Pavel,  Monica Anghel , Nico. Sunt oameni cu care am cantat de fiecare data cu foarte mult succes, si observ ca sunt foarte bine primiti de public. Asa ca eu cred ca, daca publicului ii oferi ceva mai frumos, stie sa primeasca. Daca nu i se da altceva, primeste ce i se ofera…In general, in televiziune, nu prea conteaza ce oferi, conteaza povestea cu care ajungi acolo.

Marea Dragoste/Tango: Ce vrei sa spui?

Andrei Tudor: In sensul ca trebuie sa se intample ceva spectaculos ca sa ajungi in fata camerelor. Ceva de prost gust cu care sa poti aparea, si apoi canti si o melodie. De fapt, tu nu esti chemat ca sa canti, ca artist, ci esti chemat pentru subiectul din spate. Sunt multi artisti noi carora le e foarte greu sa apara, tocmai pentru ca nu isi pot construi niste povesti spectaculoase si facile.

Marea Dragoste/Tango: Dar sa stii ca si artistii cu faima au problema asta. Oana Sarbu a declarat public ca a fost invitata intr-o emisiune sa cante, dar cu conditia sa vorbeasca despre copilul ei si despre relatia cu Robert Turcescu

Andrei Tudor: Da, e trist. Nu stiu, cu ani in urma, cand am debutat eu, nu era chiar asa. Totusi, cand faceai o piesa noua, puteai sa apari sa o canti, sa primesti un feedback. Acum e din ce in ce mai greu. Nu stiu daca sunt cel mai in masura sa vorbesc despre ce se intampla cu promovarea artistilor in televiziune, urmaresc foarte putin ce se intampla pe “sticla”. Dar sunt doua-trei emisiuni care se concureaza unele pe altele, cu aceleasi subiecte la o zi distanta, si probabil ca si oamenii care se uita sunt de aceeasi factura. Insa acum, online-ul este la putere, in timp ce televiziunea scade.

Marea Dragoste/Tango: Ce parere ai despe emisiunile care isi propun sa descopere talente?

Andrei Tudor: Este un lucru minunat ca exista astfel de emisiuni in care pot aparea toti tinerii care au ceva de spus. Pe unii dintre ei ii cunosc, ne-am mai intalnit prin festivaluri. Cred ca e un lucru foarte bun ca trusturi puternice, precum Intact sau MediaPro, fac concursuri de genul acesta. Eu am fost implicat in primul fenomen de acest tip, care a fost “Megastar”, am condus orchestra care ii acompania pe concurenti. Dar imi pare rau ca “Megastar” nu a reusit sa impuna artisti pe piata. Sper ca aceste doua concursuri, “Vocea Romaniei” si “X Factor”, sa poata lansa produse muzicale autentice, de calitate. Sa vedem, insa, caci dupa ce s-a incheiat “Romanii au talent” si dupa ce s-au incasat banii de pe SMS-uri si sponsorizari, nu stiu cat s-a investit in acei oameni care demonstrasera ca au, cu adevarat, talent intr-un anumit domeniu. Cred ca, in Romania, nu are nimeni interesul sa lanseze pe cineva nou… Apropo de prima ta intrebare, cred ca exista o plafonare in industria noastra, nu-si da nimeni nici un interes, decat in scopuri personale. Emisiunile acestea sunt binevenite, atat cat dureaza, un sezon. Trei luni tu esti pe “sticla”, cei din spate castiga foarte multi bani din publicitate, si tu, in final, te alegi cu…?

Marea Dragoste/Tango: Cu o glorie trecatoare, cel mult.

Andrei Tudor: Exact. Dar e OK si asa. Asta se intampla si in cazul festivalurilor. Uite, de exemplu, Dragos Chircu, care a castigat, cu ani in urma, Festivalul Mamaia. Si apoi, ce s-a intamplat cu el? Mai nimic… De asta spun ca, la noi, sunt foarte putini oameni bine intentionati, poate si din cauza situatiei economice precare.

Marea Dragoste/Tango: Tu pentru cine mai scrii muzica, astazi? Care sunt cei pentru care ai afinitati?

Andrei Tudor: Nico este o voce care mi-a cantat intotdeauna piesele intr-o interpretare extraordinara. Chiar luna viitoare vom imprima o piesa noua. La fel, Marcel Pavel, care tocmai a scos un disc nou, “Nu te mai am”, iar single-ul imi apartine si mie. E o piesa destul de putin difuzata la radio, dar care se bucura de peste un milion de vizualizari pe internet. Melodia a fost trimisa la cateva radiouri care au refuzat-o, dar eu vedeam ca e ceruta, pe site-ul meu, pe Youtube. S-a filmat un clip, care n-a mai intrat pe posturile de specialitate…

Marea Dragoste/Tango: De ce?

Andrei Tudor: Nu stiu de ce… Probabil ca nu este in trend, dar cu toate astea, are un feedback foarte pozitiv. Revenind, am mai colaborat cu Mihai Traistariu, insa nu in ultima vreme. Monica Anghel este o voce fantastica si nespeculata in ultimul timp. Cu Andra am avut ocazia sa colaborez pentru un colind si am avut satisfactia unui lucru foarte bine facut. Are o sensibilitate aparte pe care, din pacate nu si-o speculeaza asa cum ar trebui in ceea ce canta acum. Cu Vlad Mirita colaborez foarte bine, mi-a placut mult felul in care a interpretat o melodie de-a mea, “Domani” se cheama, pe care el a cantat-o doar de trei ori, in niste spectacole, si s-a bucurat de reactii frumoase. Mi-ar mai placea sa colaborez cu Elena Gheorghe, care are o voce foarte buna si canta bine live. Cu Gabriel Cotabita nu am nici o piesa, cu toate ca acum avem un proiect impreuna, orchestrez urmatorul lui disc, impreuna cu formatia mea. Va fi un disc de remake-uri ale unor piese de-ale lui mai vechi, reorchestrate in viziunea mea si care va aparea, probabil, prin februarie, anul viitor. De mult nu mi-a facut atata placere sa lucrez la un material. Mie imi plac foarte mult piesele din repertoriul lui Gabriel Cotabita, pentru ca sunt scrise de colosi ai muzicii usoare, ca Ion Cristinoiu, Horia Moculescu, Cornel Fugaru, tatal meu… si sunt piese care imi sunt foarte dragi, asa ca mi-a facut o deosebita placere sa le reorchestrez. Cu Aura Urziceanu am cantat mult, in diverse evenimente si pot sa spun ca, in zona jazzului, nu am cantat cu artisti atat de speciali precum dumneaei. Insa, ca si in cazul lui Gabriel Cotabita, nu avem nici o piesa impreuna.

Marea Dragoste/Tango: Dar daca ar veni la tine Anna Lesko, sa zicem, sau Inna si te-ar ruga sa-i compui o piesa, ce fel de piesa le-ai compune? Le-ai compune?

Andrei Tudor: In primul rand, nu cred ca ar veni, pentru ca suntem pe directii muzicale total diferite. Eu am compus o piesa pentru Anamaria Ferentz, de exemplu, ea cantand cu totul alt gen muzical. A venit la mine pentru ca isi dorea o piesa in maniera in care scriu eu. Si eu zic ca a iesit o melodie foarte frumoasa, iar ea a interpretat-o foarte sensibil. Insa nu stiu daca as compune, apropo de ce ma intrebai… probabil ca nu as face-o, nu stiu. Mi-as dori sa pot compune orice gen muzical, dar nu cred ca pot asta! Eu sunt foarte atras de zona cross-over si de elementele simfonice in orchestratie, ce sa facem, fiecare cu defectele lui… Eu nu cred in cei care le pot face pe toate, eu merg in directia asta a mea, iar pana acum, mi-a fost destul de bine asa.

Marea Dragoste/Tango: Si traiesti bine din ceea ce faci?

Andrei Tudor: Da, traiesc din ceea ce compun si din ceea ce cant.

Marea Dragoste/Tango: Dar o faci asa cum ti-ai dori?

Andrei Tudor: Cred ca sunt nevoit sa muncesc mult mai mult decat ar trebui, ca sa pot sa traiesc asa cum imi doresc acum. Nu cred ca traiesc luxos, dar traiesc bine. Acum m-ai prins si intr-o perioada foarte frumoasa, sunt fericit ca sunt tatic de o luna…

Marea Dragoste/Tango: Felicitari, sa va bucurati de ea!

Andrei Tudor: Multumesc foarte mult! Deci am tot ce-mi trebuie. Problema in Romania este ca exista un circuit care se tot repeta: faci o piesa, ajungi cu ea pe cateva radiouri care difuzeaza un anumit gen de muzica, se canta in concerte, se vinde cat se vinde, iar apoi circuitul se inchide si totul se termina destul de repede. Normal ca si eu mi-as dori ca o piesa de-a mea sa ajunga sa fie cantata de Josh Groban, Boccelli sau Celine Dion, e firesc, nu? Dar cred ca la nivelul asta e mult mai greu sa ajungi.

Marea Dragoste/Tango: Eu zic ca merita incercat, nu stii niciodata viata unde te duce…

Andrei Tudor: Sigur ca merita incercat. Uite, mi-ai adus aminte de ceva: bunicul meu, George Grigoriu, a fost si el compozitor si a scris o opereta, “Valurile Dunarii”.  Nu s-a gandit niciodata ca lucrarea aceea va ajunge sa fie cantata de atat de multa lume. O arie de acolo, numita “Muzica”, a fost preluata de Angela Gheorghiu si ea a tot cantat-o, devenind un soi de hit al ei, de slagar, pe care ea il canta in toate spectacolele. A fost preluata, apoi, de fostul sot al sopranei, Roberto Alagna, asa a ajuns piesa sa se cante la show-ul “Michael Jackson & Friends” de la Covent Garden… Iar de curand, a apelat la Opera Romana si a luat legatura cu familia mea un profesor de canto al lui Josh Groban, ca sa ceara piesa pentru studiu. Doar pentru studiu, nu sa o cante. Dar ce vreau sa spun este ca bunicul meu scrisese aceasta compozitie care se canta la Teatrul de revista din Galati. Deci e o chestiune de sansa, de noroc, tine de Dumnezeu.

Marea Dragoste/Tango: Andrei, ce crezi despre artistii din garda veche care spun ca nu isi mai regasesc locul in peisajul asta muzical? Multi mi s-au plans ca sunt refuzati constant, ca le merge rau… Crezi ca e vina lor sau a cui?

Andrei Tudor: Nu stiu daca nu isi gasesc locul. Cred ca a fost nesansa unei mentalitati foarte proaste pe care noi, romanii, o avem. Ea a apartinut foarte putin perioadei de dinainte de ’89, ca se canta si pe atunci, sa fereasca Dumnezeu de o societate fara arta, ar fi groaznic! Oricine a apucat putin din perioada aceea a inceput, apoi, sa fie pus la zid, artistilor a inceput sa li se spuna in fel si chip, “dinozauri”, “talibani” si asa mai departe… Fireste ca mentalitatea aceasta m-a vizat si pe mine, pentru ca si tatal meu a compus si inainte de Revolutie. E o mentalitate gresita.

Oricum, eu cred ca Monica Anghel, de exemplu, de prin ’88 pana in 2000-2001, a fost foarte in voga! La fel, Elena Carstea, prin ’94, isi lansa un album si era o isterie generala, se spargeau geamurile pe la salile de spectacol… Eu cred ca au prins si ei o perioada buna si in continuare cred ca au o sansa. Pe multi dintre ei ii vad mediatizati la TV, ii aud la radio. Cred ca, daca tu iti faci meseria si reusesti sa te si intretii de pe urma ei, te poti considera un om destul de fericit. Eu nu stiu sa fac altceva, abia acum invat “rolul” de tata, altfel, habar nu am sa fac alte lucruri. Dar sunt multumit. Bineinteles, nu compun cat as vrea.

Marea Dragoste/Tango: Din lipsa de timp sau de ce?

Andrei Tudor: Pentru ca trebuie sa fac o groaza de alte lucruri muzicale, e foarte multa munca de studio, orchestratii pentru altii, tocmai ca sa-mi pot permite acel trai linistit de care iti vorbeam. Si, in putinul timp liber pe care il am – duminica seara, vreo doua ore – incerc sa mai si scriu ceva.

Marea Dragoste/Tango: Ai vreun ritual anume atunci cand te asezi sa scrii muzica?

Andrei Tudor: Mi-ar placea mult sa stiu ce conditii sa-mi impun ca sa pot sa scriu muzica oricand! (rade) Nu, nu am un ritual sau conditii anume. Cu ani in urma, compuneam oriunde, chiar si in troleibuz, era euforia inceputului si imi placea la nebunie sa-mi iau cate un caiet si sa ma duc in parc, sa caut cate o linie melodica in orice. Cu timpul, am incercat sa devin un compozitor profesionist, iar un astfel de compozitor trebuie sa scrie ceea ce i se cere in acel moment.

Marea Dragoste/Tango: Dar care sunt lucrurile care iti taie cheful de scris?

Andrei Tudor: Exista niste lucruri care imi iau cheful, imi distrug orice fel de inspiratie si ma mahnesc. Faptul ca traim intr-un stat in care nu avem parte de nici un fel de protectie. Vine un dobitoc ca statul roman si iti cere, retroactiv, TVA-ul din ultimii sase ani. Eu sunt un om foarte corect si ma duc in fiecare an la Fisc sa vad daca mai am datorii, sa fie totul in regula. Iar ei, dupa foarte mult timp, iti cer o groaza de bani inapoi.

Marea Dragoste/Tango: Altfel, n-am mai simti ca traim in Romania, Andrei…

Andrei Tudor: Ma mahneste lucrul asta, iti spun sincer. Dar noroc ca mai gasesc si lucruri care sa ma inspire, mai greu, dar le gasesc.

Andrei Tudor, pe scurt

Cea mai mare reusita din cariera mea este… Best Composer Award la Eurovision , anul 2008 Belgrad, asta pe plan profesional. In plan personal, fetita mea de o luna, Maia – Andreea.

 

Si ce mai mare esec…. Ma consider un om norocos si parca Dumnezeu nu m-a lasat sa ma fac de ras niciodata. Am picat examenul auto prima oara, dar in rest consider ca pana acum am trecut “examenele”.

 

Cel mai indraznet vis profesional al meu este.. sa lucrez cu David Foster (cel mai prolific compozitor si producator canadian de muzica pop si cross-over).

 

Cei mai buni artisti ai ultimilor 100 de ani consider ca sunt: John Williams (compozitor muzica de film – Star Wars, Jurrasik Park , E.T. etc.), Dave Grusin (compozitor si pianist de jazz), David Foster, Nat King Cole, Earth Wind & Fire, Michael Jackosn, Whitney Houston, Josh Groban, Michael Bubble, Sviatoslav Richter (pianist), Dan Grigore (pianist) … lista este lunga.

 

Si mi se par supraevaluati… artistii contemporani de muzica comerciala, cei care nu prea mai sunt “artisti”, ci mai mult produse. Sunt cei ca Lady Gaga, Black Eyed Peas etc… care, intr-adevar, suna foarte bine si isi fac meseria cu profesionalism, dar intr-o directie in care se vand ca pe niste produse, nu ca pe niste artisti.

 

Cred ca cea mai buna compozitie a mea este : Vals pentru pian in Mi bemol minor . Mai cunoscute insa sunt “Cat de frumoasa esti” – Mihai Traistariu, “Vis de iarna” – Andra, “Pe-o margine de lume” – Nico si Vlad Mirita, “De dragul tau” – Marcel Pavel.

 

Mi-ar placea mult sa compun pentru… Josh Groban.

 

Cele mai bune trei voci feminine ale Romaniei mi se par… Nico, Monica Anghel, Andra.

 

Muzica pe care o ascult cu cea mai mare placere este… o parte din muzica ascultata cu mare placere este difuzata pe Gold FM. Imi place foarte mult muzica sinfonica si muzica de jazz. Dar ascult cu placere si pop, soul si R&B.

 

Lady Gaga mi se pare… o artista etalon pentru societatea de azi. O combinatie de multe culori aranjate fara prea mult gust, superficial, totusi culori care ies evidenta. Prefer Pink, Alicia Keys sau Jennifer Lopez.

 

Compozitorii straini pe care ii admir cel mai mult sunt John Williams, Ennio Morricone, Henry Mancini, David Foster, Dave Grusin, Walter Afanassief.

 

Cele mai grozave carti pe care le-am citit in viata mea sunt… Exista o carte care sta la baza educatiei mele muzicale. Aceasta carte i-a fost data tatalui meu de catre George Grigoriu, bunicul meu, iar tatal meu mi-a dat-o mie cand eram in clasa a VIII-a. Se numeste “Tehnici de orchestratie moderna” de Alfredo Cassela.

 

Filmele pe care le-as putea revedea la nesfarsit, fara sa ma plictisesc, sunt… Star Wars, E.T. , Falling In Love (cred ca si datorita muzicii), Forrest Gump, Legenda pianistului de pe ocean.

 

Femeile care m-au influentat cel mai mult in viata sunt… in ordinea in care au aparut ele in viata mea: Andreea Andrei (mama), Raluca (viitoarea mea sotie) si Maia-Andreea (fata mea, care a implinit o luna). De altfel, mai am doua fete: pe Brosky – o broasca testoasa de Florida care mi-a adus mult noroc si pe Ati (catelusa noastra din rasa chow-chow).

 

Ce tabieturi ai? Am asa putin timp de tabieturi…

 

Calitatile pe care le admir cel mai mult la o femeie sunt… caldura sufleteasca, sinceritatea si un fizic ca al lui Michelle Pfeiffer.

 

Partea preferata a zilei este, pentru mine … seara dupa ora 9 , atunci cand ma eliberez si ma pot gandi la lucrurile mele, asezandu-ma la pian. Nu prea compun dimineata.

 

Care este motto-ul tau?  ”Music is enough for a lifetime, but a lifetime is not enough for music” – Sergei Rachmaninov.

 

Cel mai mult imi doresc sa… ajung la 50 de ani si sa fiu multumit cu ce am realizat pana atunci. Si imi mai doresc sa nu se eutanasieze canii vagabonzi, printre altele.

ACEST MATERIAL ESTE PROPRIETATEA EXCLUSIVA A SITE-ULUI MAREA DRAGOSTE / www.revistatango.ro SI, CONFORM LEGII DREPTURILOR DE AUTOR, NU POATE FI PRELUAT, INTEGRAL SAU FRAGMENTAR, FARA ACORDUL SCRIS AL DETINATORILOR ACESTUI SITE.
contact mareadragoste@revistatango.ro
, alice@revistatango.ro

 

Corina Stoica

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Interviuri

Comentarii

  • are dreptate in ceea ce priveste artistii de azi…pacat!

    miruna octombrie 26, 2011 1:35 pm Răspunde
  • Superb interviu! Un om adevarat al muzicii, artistul care confirma definitia! Bravo Andrei Tudor!

    Mihaela octombrie 25, 2011 12:50 pm Răspunde

Dă-i un răspuns lui miruna Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.