fbpx

Brad Vee Johnson: Am ramas in Romania pentru ca am un copil aici, nu pentru ca n-am avut alta sansa

de

S-a nascut la New York, intr-o familie numeroasa, dar si-a petrecut jumatate din viata departe de casa. In Suedia, s-a casatorit si a intalnit-o pe Sheila Bonnick, solista in legendara trupa Boney M, iar asta i-a schimbat viata definitiv. Dupa un periplu de 17 ani prin lumea intreaga, in 2005 a decis sa se stabileasca in Romania si sa-si continue cariera aici. Motivul? Ni l-a dezvaluit, in premiera, chiar Brad Vee Johnson, intr-un interviu despre o poveste de viata fabuloasa, care ar merita prelungita intr-un roman. Artistul ne-a mai vorbit, cu o sinceritate dureroasa, despre lumea muzicii autohtone, unde nu pare sa-si gaseasca locul, despre arta, despre compromis si perseverenta.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Marea Dragoste / Tango: Te-ai nascut la New York. Cum era orasul in copilaria ta, cum iti amintesti de el?

Brad Vee Johnson: Diferit. Eu am crescut in Bronx, iar Bronxul, in acea perioada a anilor ’60, nu insemna nebunia care a devenit ulterior. Ceva s-a intamplat dupa razboiul din Vietnam, cand toti s-au transformat in niste rebeli, erau miscari sociale, pentru drepturi civile, apoi revolutia sexuala… Totul s-a schimbat in oras atunci si in anii ’70, s-a schimbat pentru totdeauna. Mi-a placut sa cresc la New York, pentru mine a fost bine in Bronx in vremurile acelea. Apoi, in anii ’70, alaturi de familia mea, ne-am mutat in nord, in Riverdale.

Marea Dragoste / Tango: Cati ani aveai?

Brad Vee Johnson: Aveam cam 14 ani.

Marea Dragoste / Tango: Si pana cand ai stat acolo?

Brad Vee Johnson: Pana la 18 ani, cand am terminat liceul si am plecat la facultate, inapoi in New York. In Manhattan, mai exact. Mi-am inchiriat un mic apartament si am studiat la New York University. Am inceput apoi sa lucrez acolo si m-am adaptat grozav de bine. New Yorkul e viata mea, iubesc acest oras! Stiu ca sunt subiectiv, dar eu cred ca New York-ul este cel mai bun oras din lume. La New York am putut experimenta orice. Orice fel de cultura. Prietenii mei proveneau din intreaga lume, orasul acela practic m-a educat pentru ce avea sa ma astepte. Am cunoscut lumea inainte sa ajung, de fapt, in lumea larga.

Marea Dragoste / Tango: La facultate ai studiat muzica?

Brad Vee Johnson: Nu. Nu am studiat muzica la scoala. E drept ca m-a preocupat domeniul asta cand eram pusti. Am inceput sa cant la pian cand aveam 11 ani, pentru ca tatal meu era profesor de pian. Apoi am invatat sa cant la flaut, la chitara, vioara si bas.

Marea Dragoste / Tango: Si stiu ca mama ta a fost cantareata de gospel, e adevarat?

Brad Vee Johnson: Da, mama canta gospel in biserica. Si mie imi placea sa cant in cor, cantam in corul scolii, dar cand am aveam in jur de 16 ani si dadeam semne ca mi-ar placea sa ma ocup de muzica profesionist, parintii mi-au spus ca o cariera in directia asta ar fi frivola. Ei imi spuneau ca ma pricep la scris, ca ar trebui sa imi aleg o profesie in domeniul scrisului, in zona comunicarii. Nu m-au incurajat sa fac muzica, as putea spune ca, dimpotriva, nu le-a placut deloc ideea. Asa ca mi-am schimbat traseul si am studiat Afaceri si Comunicare. Muzica nu s-a mai intors in viata mea pana la varsta de 22 de ani.

Marea Dragoste / Tango: Ce s-a intamplat atunci?

Brad Vee Johnson: Am intrat intr-un bar din New York, The Five Oaks se chema, iar acolo era o doamna batrana cu o voce fabuloasa, o voce specifica anilor ’20. Canta acolo, si locul era plin de lume. Ea chema oameni pe scena, cateodata, sa cante alaturi de ea. Stateam la primele mese de langa scena si m-a vazut. “Tinere, cum te cheama?”. “Brad”, i-am spus. “Vino aici, Brad, hai pe scena!”. Nu stiam ce sa fac… dar am urcat pe scena si cand mi-a spus “Canta!”, am inceput sa cant.

Marea Dragoste / Tango: Era prima oara cand se intampla asta?

Brad Vee Johnson: Da!

Marea Dragoste / Tango: Ce melodie ai cantat?

Brad Vee Johnson: Am inceput sa cant “Amazing Grace”, dar ea mi-a cerut apoi sa interpretez o piesa mai populara. I-am spus ca imi place Barbara Streisand si am ales melodia “People”, primul cantec pe care il cantasem la pian.

Marea Dragoste / Tango: Si ai cantat!

Brad Vee Johnson: Si am cantat! Iar oamenilor le-a placut, iar ea s-a uitat la mine si a zis: “Bravo”. Mai tarziu, am stat de vorba cu ea si mi-a spus: “Brad, ai talent. Te-ai gandit vreodata sa faci o profesie din muzica? Ar trebui sa-ti cultivi vocea cantand mai des. Sa fii acasa la mine joi, la 5.30!”. Asa mi-a spus. Nici macar nu m-a intrebat daca vreau, mi-a spus sa vin, aproape ca mi-a ordonat. Practic, acolo a inceput cariera mea. De atunci incolo, viata mea s-a schimbat, totul s-a schimbat. Mi-am dat seama ca ce simtisem vreme de atatia ani era adevarat, desi eu facusem eforturi sa uit. Asa ca am inceput sa cant cu ea, faceam showuri cu muzicienii ei. Totodata, am inceput sa studiez actoria, lucru care mi-a deschis alte orizonturi. Lucram de la 9 la 5 in investment banking, iar apoi mergeam si cantam jazz sau soul, noaptea. Asta trebuia sa fac, asa am simtit.

Marea Dragoste / Tango: Dar n-ai simtit vreodata ca faci ceva gresit?

Brad Vee Johnson: Nu. Mi-a fost doar teama, m-am gandit doar ca, daca o sa fac asta, trebuie sa dau 150 %, nu pot s-o fac pe jumatate. Muzica nu se face asa, muzica e totul sau nimic. Mama imi tot spunea ca e bine sa lucrez in finante, ca o sa cresc, ca o sa ma dezvolt si o sa-mi fie bine. Iar eu… eu am facut ceva ce niciodata n-as fi crezut ca sunt capabil sa fac, practic m-am aruncat in aer fara parasuta. Nu pot sa-ti explic cum e sa faci asta. Mai ales la varsta mea, aveam 22 de ani. Dar m-am gandit: “De ce sa n-o fac?”. Nu vreau sa devin, peste ani, un batran ursuz care se leagana in scaunul lui si se gandeste: “Doamne, daca as fi facut aia sau ailalta!”. M-am gandit si eu, cum spune citatul, ca va fi mai bine sa regret ce am facut decat ce n-am facut.

Marea Dragoste / Tango: Parintii tai ce ai spus, pana la urma?

Brad Vee Johnson: N-au fost fericiti deloc. Dar dupa multi ani, cand incepusem sa lucrez cu Sheila de la Boney M si aveam deja o cariera frumoasa, m-am dus acasa, iar mama mi-a spus, cu ochii in lacrimi, ca trebuie sa-si ceara scuze. “Eu si cu tata te-am oprit. Trebuia sa te ajutam, sa te incurajam si sa te sprijinim, sunt sigura ca ai fi facut si mai multe daca ai fi avut ajutorul nostru”. Mi s-a parut frumos, am apreciat faptul ca mi-a spus asta. Viata iti deschide multe drumuri, pe unele poti sa le alegi, pe altele, nu. Dar faptul ca ei s-au opus initial poate ca m-a facut pe mine sa inteleg mai bine ca trebuie sa lupti in fiecare zi ca sa devii ceea ce iti doresti sa devii.

Marea Dragoste / Tango: Si apoi, pentru cata vreme ai mai ramas in Statele Unite?

Brad Vee Johnson: Am mai ramas inca 4 ani. Aveam planuri sa ma mut in Los Angeles, dar aveam si doi prieteni foarte buni in Suedia, care m-au invitat sa merg acolo. Asa ca am plecat in Suedia si ceva s-a intamplat: nu m-am mai intors niciodata! Asta era in 1987. Desi eu planuiam sa ma mut in L.A. si sa incep serios sa fac muzica acolo, viata a avut un plan mai bun.

Marea Dragoste / Tango: Si ce ai facut in Suedia?

Brad Vee Johnson: M-am trezit intr-o societate total diferita, cu o mentalitate diferita. A fost un fel de soc cultural, eram fascinat sa vad oameni gandind si actionand intr-un fel atat de diferit fata de cum eram eu obisnuit. Si eram curios. Asa cum cred ca stii, Suedia are una dintre cele mai bune societati din lume. Structura lor sociala nu poate fi invinsa, mie mi se pare perfecta, nimeni nu are un asemenea sistem social. Omul in Suedia este complet protejat. Ei au deja un fundament, nici nu mai trebuie sa se chinuiasca prea mult ca lucrurile sa mearga bine. Principiul lor este ca fiecare om merita o viata buna. O meriti si este responsabilitatea guvernului sa se ocupe de asta. La scurt timp dupa ce am ajuns, am cunoscut-o pe sotia mea, Christina.

Marea Dragoste / Tango: Este suedeza?

Brad Vee Johnson: Da. Eram impreuna cam de sase luni si se apropia perioada in care imi expira viza de turist, iar ea mi-a spus: “De ce sa nu ne casatorim?”. O parte din decizia ei s-a bazat pe sentimente, iar o alta parte a avut la baza faptul ca ma ajuta sa raman acolo. Eu am vorbit cu ea, am intrebat-o daca nu cumva ar trebui sa mai avem rabdare, sa vedem unde va duce relatia noastra… Dar ea mi-a zis: “Hai sa ne casatorim si vedem noi ce se intampla!”.

Marea Dragoste / Tango: Cum ai cunoscut-o?

Brad Vee Johnson: Era prietena cu cel mai bun prieten al meu din New York. Asa ca am inalnit-o imediat, a doua zi cand am ajuns in Suedia. Si mi-am dat seama de la inceput ca exista ceva intre noi. Poate ca ne-am casatorit cam devreme, dar atata timp cat ea si-a dorit atat de mult ca eu sa raman acolo, iar eu la fel, am facut pasul asta. Ne-am casatorit, m-am prezentat la autoritati si mi-au spus ca, daca sunt insurat cu o suedeza, nu ma vor trimite in Statele Unite, ma vor lasa sa stau acolo. Au fost foarte corecti cu mine, mi-au oferit automat rezidenta, m-au trimis la scoala, sa invat suedeza – pentru ca ei asta fac, daca vrei sa traiesti acolo, trebuie sa inveti limba, iar ei platesc pentru asta. Eu eram uimit: “Fratilor, voi vorbiti serios? Ma trimiteti la scoala si tot voi ma si platiti pentru asta?”. Da, acolo asa e. Pana cand inveti limba, statul se gandeste ca trebuie sa traiesti si tu cumva, asa ca iti da bani pentru chirie, haine, distractie, tot ce inseamna viata. E un sistem incredibil.

Marea Dragoste / Tango: Si cat timp ai mers la scoala?

Brad Vee Johnson: In mod normal, trebuia sa merg timp sa noua luni, dar nu m-am dus noua luni, ci trei.

Marea Dragoste / Tango: De ce?

Brad Vee Johnson: Pentru ca am invatat limba repede.

Marea Dragoste / Tango: Imi explic asta prin faptul ca esti muzician, iar urechea ta e antrenata.

Brad Vee Johnson: Asa este, plus ca era foarte inspirat, imi doream sa grabesc putin lucrurile, sa ma simt mai repede parte din acea societate. As fi putut sa continuu sa merg la scoala si sa primesc bani de la stat, dar asta ar fi fost un abuz al sistemului, iar eu urasc asta. Ai un sistem bun, tu il abuzezi, iar el devine rau, pentru ca ei incep sa-l regandeasca.

Marea Dragoste / Tango: Tu si sotia ta ati avut copii?

Brad Vee Johnson: Nu. Intr-un fel, sunt fericit ca nu s-a intamplat sa avem, pentru ca nici un copil nu ar trebui sa creasca intr-o familie destramata. In Suedia, 90 % din oameni provin din camine distruse. Oamenii se casatoresc si divorteaza cat ai zice peste. Toti cei pe care ii cunosc au parintii despartiti, cred ca mai putin de 10 % din oameni au avut familii unite, iar asta spune mult. Si de ce cred ca ne-am grabit cu pasul casatoriei? Pentru ca s-a dovedit ca nu eram foarte compatibili, a fost un gest spontan. O respect pe Christina  pentru ca a facut asta, pentru ca astfel am obtinut rezidenta, dar relatia nu a tinut… Am locuit impreuna timp de doi ani, iar apoi ne-am departit. Apoi, am incercat sa ne impacam, dupa cinci ani, dar n-a mai mers. In total, am ramas casatoriti timp de 10 ani, si apoi am divortat cu acte.

Marea Dragoste / Tango: Si, in timpul asta, ce ti s-a intamplat pe plan profesional?

Brad Vee Johnson: Asta a fost unul dintre motivele pentru care casnicia nu a mai mers, deoarece cariera mergea bine. Am cunoscut o multime de artisti suedezi, am inceput sa cant acolo, sa am spectacole, sa inregistrez. Am cunoscut-o pe Sheila de la Boney M.

Marea Dragoste / Tango: Erai in Stockholm?

Brad Vee Johnson: Da, iar ea a venit acolo cu Maizie Williams (n.r.de asemenea, fosta solista in trupa Boney M) pentru un show. Il cunosteam pe impresarul ei suedez, care m-a intrebat daca mi-ar placea sa colaborez cu ea, pentru ca isi cauta o voce masculina pentru un spectacol in Luxemburg. Asa ca am plecat la Luxemburg si a fost grozav! Pentru ca Sheila este o profesionista perfecta, cu o voce incredibila si mi-am dat seama imediat care dintre ele era starul. Adica, Maizie era grozava, dar nu stia sa cante. Asa ca nu am fost surpins cand, intr-o zi, Sheila m-a sunat si m-a invitat sa cant cu ea, spunandu-mi ca ea si Maizie nu mai pot lucra impreuna. N-a fost o surpriza pentru mine.

Marea Dragoste / Tango: As vra sa te rog sa-mi explici si mie mai multe despre Boney M. Au existat multe controverse in privinta formatiei, in vremea cand s-a aflat ca Frank Farian a creat un grup fals, pe care il scotea pe scena, dar de fapt, alti artisti cantau si erau tinuti in spate…  Internetul e plin de infomatii, dar pana la urma, cum au stat lucrurile?

Brad Vee Johnson: Internetul nu face decat sa fabrice povesti, iar oamenii scriu acolo ceea ce cred ei ca stiu. Trebuie sa fii in interior ca sa intelegi cum au stat lucrurile. Ca insider, sa stii ca putine informatii le discuti public, asa ca ceea ce gasesti pe internet nu e de incredere. In primul rand, trebuie sa stii ca fiecare fost membru Boney M si-a format propriul sau grup ce poarta si numele de Boney M. Frank Farian era producatorul formatiei si era vocea masculina pentru toti barbatii care apareau ca facand parte din formatie. Bobby Farrel nu a cantat nimic, niciodata, ceea ce i-a creat frustrari multe. El era model. Maizie Williams, indiferent ce scrie in biografia ei, era de asemenea model, Maizie nu stie sa cante. Vocea ei nu apare nicaieri, in nici un fel de inregistrare Boney M. Era doar un model, nu are voce. Dar cantau Marcia, Sheila si Liz, ele asigurau toate vocile feminine.

Marea Dragoste / Tango: Si cele masculine? In spate era doar Frank Farian?

Brad Vee Johnson: Da, numai el canta.

Marea Dragoste / Tango: E straniu ca, desi lumea stia adevarul, nu s-a creat un scandal atat de mare cum s-a intamplat in cazul Milli Vanilli, o trupa creata tot de Fank Farian, pe acelasi sablon…

Brad Vee Johnson: Da, acela a fost un scandal mare. Cand a aparut Milli Vanilli, cu Boney M se terminase, se despartisera. Dar formatia era deja o legenda, oamenii o iubeau si ascultau in continuare melodiile. Milli Vanilli a fost o alta poveste, iar rusinea care s-a intamplat atunci a provocat mult rau membrilor formatiei. Si lui Bobby Farrel i s-a intamplat la fel, cum iti spuneam. A suferit foarte mult pentru ca nu era decat un model. Totusi, el stia sa cante.

Marea Dragoste / Tango: Si de ce nu canta?

Brad Vee Johnson: Pentru ca Frank nu voia. Nu dorea sa schimbe vocea masculina, de teama ca oamenii vor detecta diferenta.

Marea Dragoste / Tango: Tu i-ai cunoscut pe ei?

Brad Vee Johnson: Da, l-am cunoscut pe Frank Farian, l-am intalnit si pe Bobby, Dumnezeu sa-l odihneasca in pace. Am cunoscut-o pe Maizie, pe Liz, dar pe Marcia nu am intalnit-o niciodata.

Marea Dragoste / Tango: In ce an ai inceput sa canti cu Sheila?

Brad Vee Johnson: In 1991. Si a fost extraordinar, pentru ca Sheila m-a invatat tot ce stiu despre prestatia live. Mi-a dat multe sfaturi si m-a influentat pozitiv. “Indiferent ca sunt 10 sau 10.000 de oameni in fata ta, sa nu faci diferenta! Ei merita sa in egala masura sa se simta bine”, asa mi-a spus Sheila. Pe scena, pornesc de la ideea ca eu vreau sa ma distrez, sa ma bucur de niste momente speciale, si de ce sa ma bucur de unul singur? Nu mai bine incerc sa fac si lumea sa se simta bina? In plus, se poate intampla ca in sala sa se afle oameni foarte interesanti. Nu imi pasa de asta neaparat, dar nu stii niciodata cine sta acolo si te asculta. Sheila m-a crescut cu multa intelepciune, m-a invatat cum trebuie sa urc pe scena si ce trebuie sa fac acolo.

Marea Dragoste / Tango: Cat timp ati cantat impreuna?

Brad Vee Johnson: Timp de 17 ani. Oficial, am incetat sa lucrez cu Sheila in 2007. Pentru ca eu eram in Romania, deja, din 2005. Iar Sheila ma suna cateodata si ma chema, de exemplu, in Scotia, sa cant cu ea. Si nu puteam merge mereu, eram deja angrenat in niste proiecte aici. Incepusem sa fac alte lucruri, am ajuns la Bucuresti…iar ea m-a inteles, mi-a spus sa fac ceea ce trebuie sa fac. Suntem in continuare prieteni, avem inca planuri de viitor, ne dorim sa infiintam o casa de productie. Mi-a spus ca sunt singura persoana cu care si-ar dori sa porneasca un astfel de proiect, pentru ca ne intelegem, pur si simplu. A venit in Romania de trei ori, vorbim des, imi spune ca are nevoie de mine, dar nu intotdeauna ii pot raspunde pozitiv.

Toti cei care au speculat ca n-as avea alta sansa si ca de aia am ramas in Romania se insaala foarte tare. As putea pleca maine. E incredibil cum oamenii, atunci cand nu stiu adevarul, incep sa caute ei motive, sa si le imagineze. “A, nu esti destul de bun, de aia esti nevoit sa stai pe aici, prin Romania!”. Eu cred ca asta e insultator si pentru Romania, faptul ca ei cred ca eu “n-am reusit” in alta parte si m-am vazut obligat sa stau in Romania, unde e “atat de groaznic”.

Marea Dragoste / Tango: Hai sa ne intoarcem putin la perioada suedeza si la ce s-a intamplat dupa. Am citit pe internet ca ai trait si in Danemarca.

Brad Vee Johnson: Da, asa este. Ma mutasem din Stockholm in sudul Suediei, in Malmo, care este la 30 de minute de Copenhaga. Intamplarea a facut sa mi se deschida niste usi in Copenhaga si am inceput sa lucrez acolo in spectacole musical. Mi-a placut la nebunie!

Marea Dragoste / Tango: Cat timp ai stat acolo?

Brad Vee Johnson: Doi ani si jumatate. Iar apoi am venit in Romania, in 2005. Atunci am venit cu Sheila si am cantat la Cluj. Ti-am spus ca Sheila mai vine in tara, de fiecare data cand auzi de Boney M in Romania, sa stii ca e Sheila. Maizie a incercat si ea, o data, si a ras lumea de ea. A fost un scandal, lumea nu putea crede ca e vorba de o artista din Boney M. Dar organizatorii au ales gresit. Da, Maizie a fost membra Boney M, dar niciodata nu a cantat.

Marea Dragoste / Tango: Dar Liz canta?

Brad Vee Johnson: Da, ea canta, si-a facut treaba.

Marea Dragoste / Tango: Imi pare rau sa te intreb si eu ceva ce probabil ca multa lume te-a intreabat pana acum: cum te-ai decis sa ramai in Romania si de ce?

Brad Vee Johnson: S-au facut multe speculatii pe tema asta, multe comentarii am auzit, iar unele dintre ele nu doar ca erau negative, dar erau foarte departe de adevar. Eu am ramas in Romania pentru ca am un copil aici, nu pentru ca n-am avut alta sansa. O sa-ti povestesc pe scurt: l-am cunoscut pe fiul meu, in 2005, cand am venit aici sa cant cu Sheila. Un copil pe care nu stiam ca il am.

Marea Dragoste / Tango: Cu o femeie romanca?

Brad Vee Johnson: Da. Si cred ca asta e tot ce voi spune in legatura cu subiectul asta, daca nu te superi. Restul e viata mea privata. Fiind cantaret, lucrand in zona muzicala, era normal pentru mine sa urmez un drum in directia asta. Toti cei care au speculat ca n-as avea alta sansa si ca de aia am ramas in Romania se insaala foarte tare. As putea pleca maine. E incredibil cum oamenii, atunci cand nu stiu adevarul, incep sa caute ei motive, sa si le imagineze. “A, nu esti destul de bun, de aia esti nevoit sa stai pe aici, prin Romania!”. Eu cred ca asta e insultator si pentru Romania, faptul ca ei cred ca eu “n-am reusit” in alta parte si m-am vazut obligat sa stau in Romania, unde e “atat de groaznic”. E atat de oribil, iar faptul ca eu traiesc aici e un esec. Iti dai seama cum suna? Cei are spun asta insulta tara intreaga, nu doar industria muzicala romana, si ma refer doar la cei cativa artisti extraordinari.

Marea Dragoste / Tango: Da, dar poate se refera la Romania ca sistem social, foarte putini oameni traiesc bine in Romania…

Brad Vee Johnson: Asa este, ai dreptate, dar sunt si locuri mai rele. Trebuie sa te uiti la partea plina a paharului. Sunt de sapte ani aici si am vazut schimbari petrecandu-se. Da, e o putreziciune in guvernare, e coruptie, dar care guvern nu e corupt? Poate ca in Romania nu sunt destul de inteligenti cand vine vorba de coruptie, si lucrurile sunt mai evidente. In alte locuri, se practica niste strategii atat de fine si de versate, incat oamenii nu vad coruptia atat de clar. Statele Unite? Sa fim seriosi! Ei au incercat sa ascunda multe lucruri, cum a fost cu Bush, de exemplu, cand a fost reales, desi nu trebuia… In schimb, uite ce s-a intamplat apoi, a fost ales un presedinte negru, lucru care nu credeam ca va fi posibil vreodata. Nu-ti dai seama cat de… monumental mi se pare lucrul asta! Cred ca are de a face cu vointa poporului. Pot ascunde multe lucruri, dar nu pot lupta la nesfarsit impotriva poporului, a oamenilor de rand. Eu cred in vointa si puterea poporului. Si astept ca si in Romania sa vad ca tendinta asta se dezvolta.

Marea Dragoste / Tango: Cum a fost viata ta in Romania, de cand te-ai decis sa ramai aici si pana azi?

Brad Vee Johnson: A avut suisuri si coborasuri, iar asta cred ca s-ar fi intamplat oriunde. Unul dintre lucrurile care nu-mi plac este ca oamenilor le place sa insele, sa traga pe sfoara, chiar si cu cele mai marunte lucruri. Iar ca strain, asta ti se intampla frecvent, sa observi ca altii vor sa te traga pe sfoara. Nu pot nici macar sa ma duc sa-mi cumpar o paine, ca vanzatoarea deja se gandeste cum sa faca sa-i ramana si ei ceva. Daca ii dau 5 lei, iar painea costa 2 lei, ea imi da inapoi un leu. E atat de evident, nu stiu cum se pot gandi sa faca asta! Apoi, mi se intampla sa iau un taxi si sa-l vad pe sofer cum ocoleste trei strazi, ca sa scoata un ban in plus. Ma uit la el si nu-mi vine sa cred ca ma considera atat de imbecil, incat sa nu stiu sa ajung acasa.

Marea Dragoste / Tango: Probabil ca nu se gandesc ca traiesti aici, ci ca esti turist. Dar asta nu-i o scuza, oricum.

Brad Vee Johnson: Sigur ca nu-i o scuza. Cateodata e amuzant sa observ toate astea, cateodata nu e deloc. Dar se intampla mereu, aproape zilnic. Si intelegi multe…Intelegi de ce viata in Romania e asa, de ce sistemul functioneaza asa, de ce oamenii sunt cum sunt. Inteleg de unde vin toate astea si vezi a cui vina este. Si mai vad faptul ca numai oamenii au puterea sa schimbe lucrurile. Numai ca oamenii nu respecta puterea pe care o au.

Marea Dragoste / Tango: Poate ca multi dintre ei, dintre noi nici macar nu o constientizam.

Brad Vee Johnson: Asa e, nu se gandesc la asta prea mult, nu-si bat capul. Cu cativa ani in urma, am infiintat o fundatie contra SIDA, e un proiect in care mi-am pus toata inima. Dar m-am lovit deseori de indiferenta oamenilor, am vazut ca ei nici nu vor sa auda de SIDA. Nu le pasa. Singurii carora le pasa sunt cei afectati personal, dar chiar trebuie sa patesti si tu ceva atat de tragic, ca sa inceapa sa-ti pese?! Sunt 17.000 de tineri seropozitivi in tara asta, iar numarul e in crestere, pentru ca nu li se face educatie. Multi nici nu stiu ca exista o diferenta intre HIV si SIDA.

Pe de alta parte, am avut norocul sa intalnesc in Romania niste oameni extraordinari. Nu e un cuvant exagerat, sa stii. Oameni care te invita in casa lor, iti pun mancare pe masa si te trateaza de parca ai face parte din familia lor. Si nu-ti cer nimic in schimb. Sigur, sunt si cei care ma vor in preajma pentru ceva ce ar putea obtine de la mine. Pot face diferenta intre ei. Dar per total, cred ca Romania e o tara frumoasa. Si, iti spun sincer, eu vad si frumusetea oamenilor, chiar o vad. Mi-as dori doar sa o vada si ei.

Marea Dragoste / Tango: Dar te-ai gandit vreodata sa pleci din Romania?

Brad Vee Johnson: Da, m-am gandit. De mai multe ori, mai ales atunci cand mi s-au intamplat lucruri rele, atunci cand mi-am dat seama ca nu puteam sa fac ce-mi doream in industria asta muzicala. Adica sa cant, nu sa ma integrez in sistemul muzical de acum.

Daca te uiti la o gala de premii muzicale, fiecare cantec suna ca cel dinaintea lui. Vine o fata in lenjerie intima pe scena si danseaza in fata microfonului, dar cantatul e undeva pe locul sapte. Unde sunt artistii autentici? Toata lumea canta dance si danseaza provocator, e acelasi show, doar numele se schimba.

Marea Dragoste / Tango: Dar tu ar trebui sa fii un personaj artistic foarte exotic in peisajul asta, cum de nu ti s-au deschis usile acolo unde ai vrut?

Brad Vee Johnson: Da, asa te-ai gandi ca ar trebui sa fiu, nu? Nu vreau sa sune arogant, dar eu cred ca are de a face si cu faptul ca oamenii se simteau amenintati. O sa-ti spun niste lucruri si sincer, nu-mi pasa daca sunt persoane care vor sari in sus, cineva trebuie sa spuna care e situatia in muzica de aici. Cred ca sunt in pozitia sa spun ca ei nu inteleg nici macar genul meu muzical, stilul, specificul meu. Soul, vintage, R&B. Pentru ca ei nu cunosc stilurile muzicale in profunzime. La ei e simplu: “Fa aia!” si gata, tu trebuie sa faci aia. Daca te uiti la o gala de premii muzicale, fiecare cantec suna ca cel dinaintea lui. Vine o fata in lenjerie intima pe scena si danseaza in fata microfonului, dar cantatul e undeva pe locul sapte. Unde sunt artistii autentici? Toata lumea canta dance si danseaza provocator, e acelasi show, doar numele se schimba. Aici, oamenii din muzica sunt de parere ca Rihanna canta R&B. Rihanna nu canta R&B, ea canta o derivatie pervertita de R&B, e un fel de pop. Ea nici macar nu e cantareata. Beyonce, in schimb, canta R&B si e cantareata. Trebuie sa stii diferenta. In Romania sunt multi care canta dance si care ar trebui sa se ocupe de cu totul altceva. Daca iti dau niste nume, s-ar putea sa se simta prost, asa ca n-am sa fac asta. Sunt cateva nume mari in Romania care ar vrea sa cante altceva, chiar i-am ajutat sa-si deschida niste usi in afara tarii. Pentru ca, in momentul in care au incercat aici, la casa lor de discuri, sa mearga in alta directie, li s-a spus: “O, nu, trebuie sa ramai in zona asta, altfel nu merge”. Ei isi doresc sa faca ce viseaza, dar nu pot, pentru ca trebuie sa ramana pe pozitie in industria asta, sa inregistreze, sa aiba concerte…

Marea Dragoste / Tango: Si sa faca bani.

Brad Vee Johnson: Da, sigur, si sa faca bani. Nu stiu insa de ce nu pot ei sa cante ceea ce vor sa cante, pentru ca i-am vazut in spectacole facand ce-si doresc, iar audienta a fost impresionata.

Marea Dragoste / Tango: Tu cu ce artisti romani ai cantat?

Brad Vee Johnson: Am colaborat cu mai multi. Dar cel cu care mi-a placut cel mai mult sa lucrez si am lucrat bine a fost DJ Raoul. Am inregistrat doua cantece. El a fost prietenul meu de la bun inceput, de cand am venit aici, el s-a luptat pentru mine. Dar cantecele nu au fost niciodata lansate asa cum trebuia de catre casa Roton.

Marea Dragoste / Tango: Stiu ca ai avut un contract cu Roton, ce s-a intamplat cu el?

Brad Vee Johnson: Da, am avut, dar s-a incheiat pentru ca n-aveau nici cea mai mica idee despre ce ar putea sa faca cu mine. Nu stiau cum sa lucreze cu vocea mea. Am stat sub contract un an si jumatate, iar apoi i-am rugat sa-l incheiem. Au fost foarte de treaba, au inteles si asa s-a terminat. Usa a ramas, insa, deschisa, mi-au si spus-o. Apoi, am mers mai departe cu Cat Music, cu care am in continuare contract. Am inregistrat o piesa cu Directia 5, dar nu le-a placut celor de la Cat Music, au fost de parere ca e un cantec oribil.

Marea Dragoste / Tango: Ti-au spus asta?

Brad Vee Johnson: Da, chiar acestea au fost cuvintele lui Dan Popi, mi-a spus ca suna groaznic. Acum, sigur, poate ca sunt subictiv, dar mie in continuare mi se pare un cantec bun. A fost o colaborare frumoasa, pe care vrem sa o ducem mai departe. Chiar de curand am vorbit cu Marian Ionescu si vrem sa lucram impreuna.

Marea Dragoste / Tango: Deci cantecul nu a aparut niciodata pe piata, pentru ca nu a fost pe placul casei de discuri…

Brad Vee Johnson: Da, asa a fost. Ei cauta, probabil, altceva, nu sunt curiosi sa auda muzica adevarata, nu stiu cum sa procedeze cu ea. Pentru ei e mai usor sa se descurce cu Inna, de exemplu. E o isterie cu Inna, nu vezi? Sa fim seriosi! Asta e tot ce poate oferi Romania, Inna? Asta-i cel mai bun artist pe care-l putem oferi lumii?

Marea Dragoste / Tango: Are un succes fantastic, cum iti explici asta?

Brad Vee Johnson: Britney Spears a avut si ea un succes fantastic, si era la fel de lipsita de talent. Se cheama marketing. De asta ai nevoie. Si de conexiuni bune peste hotare. Dar totul e relativ si trecator…Are succes acum, dar peste cinci ani, oare unde va fi? Dar e ok, pana la urma, de ce sa nu aiba succes? Nu am o problema cu asta, personal, nu inteleg ce canta si nici nu imi pasa, pentru ca nu imi atrage atentia.

Marea Dragoste / Tango: Care sunt artistii romani pe care tu ii apreciezi cu adevarat?

Brad Vee Johnson: Directia 5, Voltaj, Iris, Cargo, Taxi, Monica Anghel, Alexandra Ungureanu, Cristina Haios de la Impact, Lora de la Wassabi, Marcel Pavel, Aurelian Temisan, Bogdan Bradu. Il respect pe Smiley foarte mult, acum lucrez cu el. Paula Seling, cum sa nu o iubesti pe Paula Seling? Iar cu Smiley e o colaborare nascuta de curand. El este unul dintre oamenii care vor sa schimbe ceva, care se implica mult si il intereseaza muzica soul si R&B. Are un studio plin de colectii muzicale de genul asta. Pe mine ma bucura extraordinar ca el aude, pur si simplu aude muzica asta in cel mai mic amanunt.

Marea Dragoste / Tango: Da, dar vezi, mi se pare foarte trist sa te implici atat de mult, sa trudesti sa faci o piesa, iar cineva sa vina si sa spuna: “Nu-mi place, e un cantec oribil”.

Brad Vee Johnson: Da, e trist. Dar asta se intampla, cred, pentru ca nu stiu ce sa faca, nu stiu cum sa-l scoata pe piata cu o strategie de marketing buna. Si, de multe ori, e adevarat ca proiectele astea nu prin viata pentru ca celor care se ocupa de lansarea lor nu le pasa. Considera ca e prea dificil sa se ocupe de tine. Recunosc, nu sunt un om pe care sa-l iei, ca pe o bucata de plastilina, si sa-l modelezi dupa propria ta dorinta. Eu sunt ceea ce sunt, ori ma iei asa, ori nu ma iei deloc. Pe fete le mai pot antrena in sensul asta, le pot face sa fie asa cum vor ei sa fie, ca sa vanda. Li se spune clar: “Daca vrei pe piata, trebuie sa ai corp frumos, rochie scurta si sanii la vedere”. Cu mine nu pot face asta, nu ma pot transforma intr-un produs vandabil. Eu le spun cand ceva nu-mi place, le spun: “Eu nu fac asta”, si de aici… Am mai inregistrat o piesa cu Konnect-R, dar nici aceea nu i-a placut lui Dan Popi.

Marea Dragoste / Tango: Dar de ce nu incerci sa lucrezi cu altcineva?

Brad Vee Johnson: Am vorbit cu Dan Popi si a ramas stabilit ca-mi va produce un album. Dar vom vedea… Cand am inregistrat piesa alaturi de Konnect-R, Dan Popi mi-a spus un lucru care m-a ajutat inca o data sa imi dau seama cum gandesc oamenii din industria asta. Mi-a spus: “Pot sa canti mai… ca un amator, asa?”.

Marea Dragoste / Tango: Ti-a spus asta?

Brad Vee Johnson: Da! Pentru ca vocea mea e prea puternica, prea infipta. Eu nu pot canta ca un lesinat, eu cant cu totul sau nu cant deloc, e in firea mea. Si i-am spus: “Daca vrei un amator, va trebui sa-ti cauti unul, pentru ca eu nu sunt asa”. Ei vor, pur si simplu, sa ma temperez, sa involuez, ca sa ma potrivesc in ceea ce inseamna pentru ei un artist. Dar daca nu pot, ce sa fac? In fine, tot ce se intampla in viata mea trebuie sa se intample, eu le iau ca pe niste experiente. Pentru mine, in schimb, e grozav de exemplu ca, in fiecare zi, primesc 30-40 de cereri de prietenie pe Facebook, iar deseori, recunosc fete ale unor oameni care au fost la spectacolele mele.

Marea Dragoste / Tango: Cat de des ai spectacole?

Brad Vee Johnson: Aproape in fiecare saptamana. Ma refer la cele in care cant de la cap la coada, facand exceptie de serile de karaoke, pe care le sustin in fiecare joi, la Sereno Billiard Club. E o distractie incredibila acolo, de fiecare data. Oamenii se distreaza! Si asta e scopul, pana la urma, ca oamenii sa plece mai bucurosi de acolo.

Muzica e ca un opium, iar cand incerci sa o transformi in ceva ce nu ar trebui sa fie, cred ca e foarte gresit. Asta se intampla in industria de aici. Uite, Alexandra Ungureanu este infinit mai buna ca si cantareata de country. Ea e cantareata de country! Asta adora ea, asta ii place si o face bine. Dar o auzi cantand country? Nu, trebuie sa cante dance in trupa Crush. Sta acolo, printre atatea fete care arata atat de vulgar, cu sanii scosi afara, cu fuste foarte scurte, iar ea e o fata asa de fina si de eleganta… Eu nu spun sa dispara Inna sau altii ca ea. Lasati-o pe Inna sa-si faca treaba ei, dar haideti sa punem pe masa si alte optiuni! Unde sunt Nico, Andra, cantaretele bune, ele unde exista? De ce trebuie Andra sa cante ceva ce nu-i place, ca sa ramana in voga?

Marea Dragoste / Tango: Dar oare publicului ii place? Mie nu-mi place deloc ultima ei piesa, “Telephone”, nu e deloc stilul ei…

Brad Vee Johnson: Si eu o urasc, e groaznica. Dar trebuie s-o cante. Am facut multe show-uri cu Andra si crede-ma, canta piesele lui Whitney Houston intr-un fel de necrezut! Christina Aguilera s-ar baga sub masa daca ar auzi-o! Si Nico la fel, are o voce incredibila. Cred ca singura care si-a ramas loiala ei insasi este Paula Seling. Ea se ocupa de propria ei productie, de distributie, nu are casa de discuri, lucreaza cu sotul ei, Radu si face numai ce vrea. Si ea s-a lovit de aceeasi problema: nici o casa de discuri nu se mai atingea de ea, pentru ca nu voia sa faca ce spuneau ei. Si, intr-o zi, a zis: “Nu mai vreau, gata, nu mai pot sa fac asta!”. Voiau sa o transforme intr-un fel de pitipoanca. I-au spus sa-si puna rochii mai scurte si pantofi cu toc. Paula e o femeie uimitor de frumoasa, nici macar nu are nevoie de artificii, trebuie sa o lasi sa urce pe scena si sa cante! Ea are clasa si e discreta, fina, cum sa o transformi, de ce sa o transformi?

Marea Dragoste / Tango: Tu cum ai rezistat si cum de rezisti in continuare intr-o astfel de lume?

Brad Vee Johnson: Pentru ca am rabdare, tenacitate si… cred ca cel mai bun raspuns pe care pot sa ti-l dau este ca sunt din New York. Si noi suntem de neabatut (rade). Niciodata nu ma vor invinge!

Marea Dragoste / Tango: Chiar simti asta?

Brad Vee Johnson: Stiu asta! Am o putere interioara fantastica, iar daca decid ca voi face ceva, atunci chiar voi face, ma cunosc destul de bine si nu iti spun prostii. Am incredere, cred foarte mult in mine, si atunci cand cineva vine si incearca sa-mi ia ceva si sa ma faca sa ma simt rau, nu are sanse prea multe. Daca nu ar fi trebuit sa fiu aici, in Romania, n-as fi aici, dar stiu ca trebuie sa fiu. Am o trupa alaturi de care cant si imi fac meseria cu credinta, asa cum am invatat sa o fac, in alta parte. Simt ca am un scop, nu ma simt fara directie. Vreau sa-mi deschid o casa de productie, pentru ca sunt de 27 de ani in meseria asta si stiu sa recunosc un artist adevarat atunci cand il vad.

Marea Dragoste / Tango: Daca esti de 27 de ani in meseria asta, inseamna ca trebuie sa ai…

Brad Vee Johnson: 50 de ani!

Marea Dragoste / Tango: Dar nu iti arati varsta deloc, daca nu te-as fi cunoscut, as fi zis ca ai cel mult 40 de ani. Ce faci sa te mentii asa?

Brad Vee Johnson: Gandesc pozitiv. Fumez doar uneori, daca beau ceva. Si asta chiar mi-a ajutat vocea sa devina mai buna. In rest, singurul lucru pe care l-am facut constant, de vreo 30 de ani incoace, sa fost sa beau tequila! (rade) Sa stii ca tequila contine aloe vera, mi-a spus o prietena, poate are si asta o influenta. Apoi, mama are 80 de ani, dar nu arata nici cu o zi mai batrana de 50, are fata neteda si doar cateva riduri in jurul ochilor, deci poate e si ereditar.

Marea Dragoste / Tango: Mananci sanatos, fac sport?

Brad Vee Johnson: Incerc sa mananc echilibrat, dar nu fac un caz din asta. Ma antrenez, e adevarat, iar acum sunt la jumatatea marimii mele obisnuite, pentru ca nu am mai fost la sala. Dar ma intorc acum, ca a inceput toamna, pentru ca muschii mei au nevoie de un pic de miscare.

Marea Dragoste / Tango: Dar la New York cand mai mergi, nu ti-e dor?

Brad Vee Johnson: Ba da, mi-e dor de New York, acolo sunt acasa. Deocamdata, ti-am spus, stiu ca trebuie sa fiu aici. Dar acolo am prieteni, am o familie foarte numeroasa, iar in curand, se planuieste o reuniune serioasa, de la care n-am voie sa lipsesc, pentru ca o fac ai mei special pentru mine!

Marea Dragoste / Tango: Parintii tai traiesc tot in Riverdale acum?

Brad Vee Johnson: Nu, tata a murit, iar mama s-a mutat inapoi in Carolina de Nord, ea acolo s-a nascut.

Marea Dragoste / Tango: Cati frati si surori ai?

Brad Vee Johnson: Am patru frati si doua surori si am 25 de nepoti si nepoate! Suntem un clan mare si abia ma asteapta sa merg la reuniune. O sa vina toata lumea si sunt nerabdator sa ma intorc la ei, sa-i revad. Cu toti verii mei ma inteleg foarte bine, am crescut impreuna, ne cunoastem foarte bine. Am avut noroc sa cresc intr-o familie foarte iubitoare, foarte calda si unita. Daca ceva se intampla unuia dintre noi, se intampla tuturor. Cand mai venea cate un necaz peste noi, abia apucam sa intoarcem capul, si toate matusile mele erau deja acolo. Asta m-a invatat multe despre ce inseamna o familie. Mi-as dori sa pot duce mai departe spiritul asta. E un ideal pe care sper, cred ca am sa-l ating.

ACEST MATERIAL ESTE PROPRIETATEA EXCLUSIVA A SITEULUI MAREA DRAGOSTE / www.revistatango.ro SI, CONFORM LEGII DREPTURILOR DE AUTOR, NU POATE FI PRELUAT, INTEGRAL SAU FRAGMENTAR, FARA ACORDUL SCRIS AL DETINATORILOR ACESTUI SITE.
contact mareadragoste@revistatango.ro
 

Corina Stoica

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Interviuri

Comentarii

  • O persoana cu demnitate si puterea de a spune "NU", cam asta lipseste multora, din pacate.

    ANCA decembrie 28, 2011 11:25 pm Răspunde
  • Sensational, exceptional…"wunderschön " minunat …nici nu-mi gasesc "superlativul " potrivit .. ptr. acest minunat "interviu"..dar "amandoi " sunteti de remarcat ! Multumesc ptr. aceste clipe minunate!:)

    Elena Munteanu septembrie 22, 2011 6:07 pm Răspunde

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.