Dieta Atkins – avantaje si dezavantaje

de

Dieta Atkins a fost initial introdusa pe piata americana incepind cu 1960. A fost ridiculizata pentru mai mult de 30 de ani, nu doar ca o fantezie, dar ca un nonsens periculos de asemenea. Citeva studii nerandomizate au fost publicate inainte de si dupa trecerea in acest secol. Toate acele studii pe termen scurt au aratat ca dieta Atkins si dietele similare cu putini carbohidrati pot sa aduca initial rezultate mai bune decit regimurile dietetice hipocalorice, hipolipidice.

In plus fata de efectul probabil favorabil asupra greutatii corporale, popularitatea dietei Atkins a decurs din libertatea oferita de a consuma oricite proteine si grasimi (de exemplu carne, peste, pui, oua si brinza) cite doreste cel ce tine dieta, in timp ce ingerarea de carbohidrati trebuie sa fie restrinsa la nu mai mult de 20g pe zi, initial.

Totusi, numeroase studii au aratat ca dietele cu putini carbohidrati este putin probabil ca pot produce scadere in greutate pe termen lung si pot in schimb duce la probleme serioase de sanatate. Organizatiile de nutritie si medicale din toata lumea sint circumspecte in privinta tuturor dietelor cu putini carbohidrati pentru ca acestea, crescind consumul de grasimi si proteine, restring consumul de nutrienti esentiali ca mineralele, vitaminele, fibrele, elementele care se gasesc in hrana in cantitati mici, necesare sanatatii.

Dietele cu putini carbohidrati forteaza corpul sa foloseasca grasimile ca principala sursa de energie, ducind la cetoza. Creierul, deprivat de principala sa sursa de energie, glucoza, este fortat sa foloseasca produsii de catabolism ai grasimilor si corpii cetonici, ducind la efecte secundare comune: greata (benefica pentru scaderea apetitului, si deci a greutatii!), ameteala, oboseala, dezechilibrare, constipatie, dureri de cap si respiratie rau mirositoare. In plus, cetoza duce la dehidratare metabolica in care corpul consuma apa proprie depozitata in proteinele corpului care sint catabolizate, ducind la scadere in greutate suplimentara, mult peste aceea cauzata de o dieta conventionala scazuta in calorii si grasimi.

Totusi, fiind nerealista si neconventionala, dieta cu putini carbohidrati nu este palatabila (placuta, gustoasa) suficient pentru a fi urmata timp indelungat, rezultind in final intr-o diferenta nesemnificativa in pierderea greutatii in comparatie cu dietele scazute in calorii si grasimi. Acesta a fost rezultatul a doua studii randomizate de 12 luni, cele mai lungi de pina acum. Mai mult, cei ce au mentinut o scadere in greutate de cel putin 13 kg dupa un an sau mai mult si care inca urmau o dieta cu putini carbohidrati (<24% energie din carbohidrati) au constituit <1% din populatia studiata.

Grasimile abundente ale dietei Atkins, 60%-68%, din care 26% sint saturate, prin schimbarea caii metabolice de producere a energiei, duc la o productie puternica de radicali liberi, in acest fel crescind stress-ul oxidativ la nivelul diferitelor organe. De exemplu, stress-ul oxidativ crescut asupra muschiului cardiac cuplat cu potasiul scazut din tesuturile cardiace rezultat din pierderea mineralelor datorita dehidratarii metabolice, pot avea consecinte serioase, chiar fatale. Mai mult, stress-ul oxidativ crescut cuplat cu ingestia redusa de fibre duc la cresterea riscului de cancer pulmonar si al tractului gastrointestinal.

Cititi mai multe despre dieta Atkins la http://doctor.info.ro/dieta_atkins_avantaje_si_dezavantaje.html

 

Categorii:
Retete si diete

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *