Dr. Mihaela Leventer: Pacientul consumator si medicul conservator

de

Tentatia e mare: cum sa nu apelezi des si cu sperante nenumarate la chirurgia estetica atunci cand ii simti si vezi rezultatele spectaculoase? Cum sa rezisti, ca medic, tentatiei de a deveni un Pygmalion datator de frumusete perfecta? Doamna doctor Mihaela Leventer de la Clinica Dermastyle ne vorbeste despre excese si prejudecati, despre perfectiune si limite, despre frumusete si sanatate, despre experienta si profesionalism.

„Trupul omenesc este dominat de forta gravitationala a sperantei. De aceea, sperantele pacientului sunt arma secreta a doctorului. Ele sunt ingredientele secrete din orice reteta.”

Norman Cousins

 

 

Record de 36 de operatii estetice

In medicina preventiva medicii insista pe necesitatea controalelor regulate care sa depisteze din timp orice afectiune. in realitate, pacientul traditional ajunge la doctor doar atunci cand suferinta il impinge de la spate. insa, in ultimii ani, am intalnit in domeniul medicinei estetice si pacienti „consumatori“, cei care doresc cu orice pret sa se trateze chiar si atunci cand nu prea e cazul. Dorinta pacientilor a devenit factorul principal in arena chirurgiei estetice. Ne intrebam uneori ce a fost mai intai, oferta industriei insotita de reclama, dorinta pacientilor sau experienta medicilor?

Estetica medicala este incontestabil un domeniu al exceselor. Pe de o parte, avem pacientii consumatori care exercita o presiune puternica asupra medicului estetician, cerand cu insistenta mereu alte si alte proceduri. Dupa prima interventie chirurgicala, grea ca orice inceput, pacientul trece granita emotiei si incepe sa devina dependent de schimbare. Urmatoarele interventii sunt ca un drog care il imping pe un tobogan fara intoarcere. In cartea recordurilor sta la loc de cinste pacienta din Statele Unite poreclita Papusa Barbie care a suferit nu mai putin de 36 de operatii estetice pana cand s-a transformat integral. Michael Jackson a fost exemplul extrem de pacient dependent de chirurgie, unde tot ce se putea intampla mai rau s-a cumulat cu efecte dezastruoase. Ne amintim cu totii de Lolo „silicoane“ Ferrari pe care doar moartea a oprit-o din marsul autodistrugerii.

Pe de alta parte, medicul specialist plastician sau dermatolog si, mai nou, si din alte domenii medicale, este confruntat cu o cerere infloritoare si cu posibilitatea unui castig mai mare pe piata operatiilor estetice. intre lumea medicala academica si lumea doctorilor care practica medicina estetica s-a deschis o falie, peste care se disputa foarte vehement moralitatea acestor corectii. Unii dintre specialisti considera procedurile estetice un mod de practica foarte facil si usor de invatat, altii doresc un copyright pe domeniu si il pazesc cu cerbicie de invazia intrusilor din specialitati „nelegitime“.

 

„Uitati-va la mine si faceti ceva ca sa arat mai bine!“

Pacientii se lasa pe mana terapeutului cu o deplina si induiosatoare incredere cerand sa li se rezolve o problema de imagine. Unele dintre pacientele mele imi spun: „Uitati-va la mine si faceti ceva ca sa arat mai bine!“. De obicei marturisesc ca s-au neglijat o perioada cam lunga, adica n-au frecventat cu regularitate cosmeticiana sau nu s-au demachiat seara din cauza oboselii. Unele vin cu idei preconcepute, influentate de prietene, de reviste si de televiziune. Putine recunosc in fumat si in expunerea la soare sau la solar un factor de imbatranire accelerata. Ele asteapta explicatii pentru aspectul pielii si de cele mai multe ori accepta sugestii si sfaturi. Pacientul consumator vrea neaparat sa incerce „ceva“ si asteapta cu inima cat un purice decizia medicului. El are incredere deplina in reputatia si in onestitatea medicului si considera de la sine inteles gradul inalt de siguranta si calitate care trebuie sa insoteasca procedura terapeutica. De obicei, acesti pacienti sugereaza nivelul terapeutic dorit: doar cosmetic, alteori mici proceduri de medicina estetica care sa nu-i scoata din activitate, rareori proceduri chirurgicale mai ample. Medicii din vechea garda sunt nevoiti sa accepte metodele noi de tratament.

Studii statistice internationale arata ca in anul 2009 numarul interventiilor majore de chirurgie estetica de tip lifting facial s-a redus dramatic, pacientele consumatoare preferand metode nonablative. Nevoile clientului din cabinetul de chirurgie estetica au ramas cam aceleasi, doar metodele de tratament s-au rafinat. Pacientul consumator doreste dovezi si nu promisiuni. in arena chirurgiei estetice a intrat tehnologia cea mai moderna. Toate au influentat semnificativ gustul publicului informat, de la descoperirea aplicatiilor cosmetice ale toxinei botulinice si implantul sub forma de gel semisolid pentru cresterea volumului cutanat, pana la tratamente incredibile de crestere a tonusului pielii prin recrearea structurii de colagen cu ajutorul laserului cu lumina fractionata.

Doctorul experimentat care tinea cu mult aplomb bisturiul in mana a fost nevoit sa invete si sa se adapteze la cerintele pietei. Cei care nu inteleg progresul tehnicii, nu se adapteaza presiunii publicului consumator si nu invata permanent vor pierde, pentru ca pacientii au de unde alege. in momentul in care pacientul ezita si nu stie ce sa aleaga, doctorul este acela care cu sfatul cel mai bun si metoda cea mai potrivita de a aduce cele mai rapide, eficiente si subtile imbunatatiri isi multumeste pacientul consumator si il fidelizeaza. Conceptul de reintinerire inseamna in aceasta etapa mentinerea sanatatii si frumusetii. Daca actul medical este precis executat, in deplina siguranta, fara riscuri majore, la cea mai inalta calitate, implineste dorinta pacientului si este previzibil, atunci putem spune ca pretul nu mai conteaza.

 

 

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *