Fascinantii ani ´20, bijuterii pentru doamne moderne

de

„Uita-te la mine, cucereste-ma. Te incumeti?“, pare a spune privirea indrazneata, subliniata de niste ochi misteriosi, puternic machiati cu un creion negru, completata de buzele de un rosu nepermis de aprins. Sunt noile femei ale fermecatorilor ani ‘20.

Sunt femei ce, intr-un suflu de independenta, petrec nopti albe prin noile cluburi très chic ale capitalelor europene, unduindu-se sub mondenele sunete ale jazz-ului (ramanand insa fidele vechilor acorduri de tango, ce strabateau in lung si-n lat, inca de la 1905, vechiul continent, ca un fior de dor nepermis, de tulburatoare melancolie). Femei scapate de fricile negre ale razboiului, traind plenar (dar, vai, ce efemer! – numai peste cativa ani urmand sa izbucneasca Al Doilea Razboi Mondial) si cu bucurie nedisimulata renumitii roaring twenties, nesfiindu-se sa abordeze un nou stil vestimentar, eliberat de vechile corsete, sa-si taie parul scurt à la garçonne, sa te priveasca cu vino-ncoa nedisimulat, din spatele unor monocluri masculine.

Modernele frizuri scurte implica noi posibilitati de expunere a podoabelor pentru ca acel el subtirel, misterios, intalnit intamplator in ritm de charleston, sa fie cu siguranta si adjudecat! Noul strigat in tendinte a fost dat si atunci, ca si acum, de les belles et les riches. Numai ca divele vremurilor 1920 chiar aveau acea stralucire, acel „ceva“ special, acum destul de greu de recunoscut si imitat la unele dintre vedetele mondene.

Marile firme de bijuterii Cartier, Boucheron, Chanel, Rene Bouvin, Chaumet, Fahrner se inghesuie in a produce nestemate pentru celebritati, stiind (mai bine ca orice strategie actuala de marketing ) ca ele vor fi admirate, visate de restul populatiei feminine: Louise Brooks (1906-1985), Divina Greta Garbo (1905 – 1990), Clara Bow (1905-1965), „Ingerul albastru al cinematografiei“, Marlene Dietrich (1901-1990), Mary Pickfort (1892-1979) – frumoasa american sweetheart, hipercunoscuta prin rolul din „Saraca fata bogata“ (1917) – toate femei de caracter, toate adevarate simboluri ale the fashionable twenties. Gurile rele vorbesc ca intre Luise Brooks si Greta Garbo ar fi fost ceva, Clara Bow este prima adevarata iT-Girl a istoriei  (prin filmul iT produs in 1927 de catre Elinor Glyn – disputata scriitoare britanica si una dintre putinele femei regizor ale acelei perioade, ce a declansat un imens scandal mediatic prin cartea „Three Weeks“ in care povesteste de aventuri sexuale londoneze – si asta in 1907!!!). Fiecare unica, neimitabila!

Si pentru ca „ochii vad, inima (feminina) cere“, decolteul, mainile, gatul si finele urechi ale  doamnelor anilor ‘20 devin adevarate obiecte de arta la purtator. Podoabele acestor ani sunt caracterizate printr-o sofisticata eleganta, imbinand de la materiale nobile (ca aur, platina) pana la „banalul“ plastic, combinate indraznet cu pretioase rubine, corale, onixuri, opaluri, dar si pietre mai „populare“, precum lapis lazuli-ul, cuartul. Ca o reflectare a noii feminitati asumate, formele vechi, puternic stilizate, se transforma in linii curbe, clare, in forme geometrice, abstracte.

Dar de unde vine toata aceasta efervescenta inspiratie in alegerea formelor? Sa nu uitam ca in 1922 Howard Carter descopera mormantul lui Tutankhamon. De aici pana la preluarea indepartatelor motive egiptene in arta nu mai e decat un pas! Formele Orientului, Africii, puteau fi admirate nu numai in vitrinele muzeelor lumii, ci si la mana delicata a unei domnisoare – ecouri sub forma de metal si piatra pretioasa a culturilor exotice. Capetele creatoare, „designerii“ marilor case de bijuterii franceze, nu intarzie sa preia stilizat motivele decorative caracteristice Egiptului, Chinei fascinante. Sa ni-l inchipuim, asadar, pe Charles Jacqeau, director creativ al faimoasei case Cartier, colindand, cu creionul si carnetul de notite in mana, salile Louvrului, in cautarea de noi forme de expresie care sa imbrace zeite mondene! Cati dintre renumitii creatori de azi mai fac asa ceva?

Miniaturile indiene cu motive vegetale, medalioanele covoarelor persane se preschimba in obiecte de arta ce azi ating la licitatiile internationale preturi ce-l fac sa ameteasca si pe cel mai experimentat dandy modern, aflat in febra cumparaturilor!

Dar visul la combinatia perfecta dintre piatra si metal le-a fost permis si celor obisnuite sa stranga mereu cureaua. Pentru ca, si pentru acele doamne care doreau sa arate bine fara a pune in pericol bugetul familial pe un an, a existat o solutie: ea s-a numit Coco Chanel! Superba regina a modei de-acum si pana-n vecie, face de bon ton purtarea chiar si in cele mai mofturoase saloane pariziene a bijuteriilor fantezie si a gablonturilor din plastic, tombac batut cu minuscule diamante, bachelita sau sticla. Iar noua nu ne ramane decat sa-i multumim celebrei doamne si sa ne bucuram de rasfatul feminin promis intr-un colier cumparat pentru o seara speciala.

 

Categorii:
Moda

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *