fbpx

Galantom – Andrei Chirtoc și Gabriel Solomon: Gândurile bune atrag oameni buni şi alte gânduri bune…

de

I-am cunoscut pe Andrei Chirtoc și Gabriel Solomon atunci când căutam o platformă prin intermediul căreia să pot strânge fonduri pentru colega și prietena mea, Simona Catrina. Așa am găsit Galantom, o minunăție de proiect al generozității, și câțiva parteneri de încredere, oameni cu suflet frumos care ne fac să mergem cu mai multă seninătate către ziua de mâine. Apoi, de ziua mea, mi-am donat aniversarea aceleiași cauze, prin intermediul platformei Galantom și al proiectului inventat de ei, Dăruiește ziua ta, și am fost copleșită de daruri, de emoție, de generozitate…

Alice Năstase Buciuta: Cum s-a născut proiectul Galantom și ce înseamnă un asemenea proiect în lumea în care trăim?

Andrei Chirtoc: Galantom s-a născut dintr-o întâlnire care s-a transformat într-o prietenie frumoasă. A fost întâi întâlnirea cu Laszlo Bodor şi Constantin Negruţ, pe care eu i-am cunoscut făcând voluntariat. Împreună am pus bazele organizaţiei Envision, al cărei scop este să încurajeze şi să promoveze implicarea socială la nivel individual. Contrar percepţiei comune că românii sunt interesaţi doar de ei înşişi, că sunt pasivi, cunoşteam din ce în ce mai mulţi oameni implicaţi. Ne-am decis atunci să facem un proiect care, pe de-o parte, să ajute organizaţiile non-profit care contribuie la “schimbarea la faţă” a României, să îşi implementeze proiectele şi, pe de alta, să arate că sunt mult mai mulţi oameni decât credem cărora le pasă de comunitatea în care trăiesc. Cum gândurile bune atrag oameni buni şi alte gânduri bune, l-am întâlnit pe Gabriel Solomon, programator, care a ales să renunţe la o carieră sigură în IT pentru a-şi urma pasiunea de a organiza evenimente sportive. El organiza atunci Transmaratonul, un ultramaraton pe Transfăgarășan, unde participarea era condiţionată de susţinerea prin fundraising individual a unei cauze sociale. Cu alte cuvinte, dacă voiai să participi, o făceai atât pentru tine, pentru a-ţi demonstra că îţi poţi depăşi propriile limite, dar şi pentru a promova și a strânge fonduri pentru o cauză socială, activându-i pe cei din jurul tău să doneze. Gabi crease o platformă de donaţii online pe site-ul acestui eveniment. Am intuit atunci că extinderea accesului la o astfel de platformă ar putea ajuta mai multe proiecte sociale să crească şi ar putea oferi un instrument şi exemple de implicare pentru mulţi. Aşa s-a născut Galantom. Nu avem pretenţia că am inventat noi roată. Platforme similare existau şi în alte ţări. Ne-am inspirat de la ei şi am căutat să adaptăm modelul la realităţile de la noi. Ulterior s-au mai alăturat voluntari în gaşca noastră Claudiu Antal, Cristina Toma, Ilinca Marcu şi Ioana Anghel care ne ajută în timpul liber, după job…

Cum ați ales numele proiectului? De unde… Galantom?

Andrei Chirtoc: Am ales numele proiectului din dorinţa de a reînvia un cuvânt pe care oamenii au uitat să îl mai folosească. Mulţi cred că Galantom este un joc de cuvinte inventat de noi (galant+om), dar este chiar un cuvânt din DEX. Galantom înseamnă un om care îi ajută pe alţii în mod dezinteresat, fără să aştepte neapărat ceva în schimb. Nu cred că am fi putut să găsim un nume mai potrivit cu valorile şi credinţele noastre. Noi ştim că sunt mulţi “galantomi” în jurul nostru şi, prin acest proiect, vrem să le facem poveştile cunoscute pentru a arăta că se poate.

Sunteți foarte tineri – aveți vârsta celor care se gândesc mai mult la ei și mai puțin la alții. De ce ați ales să vă implicați într-un proiect atât de serios, de generos, de matur, până la urmă? Care au fost motivațiile proprii?

Andrei Chirtoc: Nu cred că există vârste la care oamenii ar trebui să se gândească mai mult la ei şi mai puţin la alţii şi invers, la fel cum nu există vârste la care oamenii ar trebui să se gândească mai mult sau mai puţin la Dumnezeu, la propria sănătate sau fericire. Există doar situaţii şi contexte în care oscilăm. Din păcate, mulţi dintre noi ne-am obişnuit să trecem prin viaţă duşi de val şi, abia în a doua parte a vieţii sau spre sfârşit, să ne aducem aminte de noi, de semeni, de Dumnezeu, de valoarea şi bucuria vieţii. M-am gândit de multe ori cum aş putea să rezum motivaţia mea pentru implicarea în proiectele sociale. Răspunsul mi-a venit abia anul acesta când un prieten m-a provocat cu aceeaşi întrebare: pentru că iubesc oamenii. Cel mai puternic motor al motivaţiei mele este principiul că în viaţa ce dai, aia primeşti. Dacă semeni bine, bine primeşti. Cred că acesta ar fi esenţialul.

Gabriel Solomon: Eu, la un moment dat am spus că sunt o combinaţie ciudată între un inginer şi un visător. Încă mai e un motiv de glumă pe seama mea în echipă. Dar motivaţia mea ţine mult de ideea asta. Îmi place foarte mult să gândesc şi să construiesc sisteme pentru a rezolva o problemă. Iar când problema este una socială, este cu atât mai frumoasă bucuria de la final, când ştii că efortul tău a ajutat chiar şi un singur om. În cazul Galantom, şi la platforma creată iniţial pentru Transmaraton, mi s-a părut incredibil că strângerea de donaţii individuale se face atât de mult prin cash. Visătorul din mine a vrut să creadă că mulţi oameni doresc să doneze, dar provocările practice îi împiedică. Dacă ar avea un sistem mai uşor, online, ei ar fi mai darnici. Premisă care s-a dovedit în mare parte adevărată. Cu siguranţă mulţi oameni care au donat pe Galantom o făceau şi înainte, dar acum ei sunt mai vizibili şi inspiră oameni care nu ar fi făcut-o să doneze. Un alt lucru ce mă bucură foarte mult este că prin acest proiect reuşim să oferim o mână de ajutor organizaţiilor mai mici. Organizaţii care nu au resurse pentru a dezvolta soluţii proprii pentru donaţiile online.

A mers greu la început? Care au fost obstacolele de care v-ați lovit și de care, poate, vă loviți, încă?

Andrei Chirtoc: Orice început e greu, mai ales când îţi asumi să faci un proiect pe cont propriu, fără să ai resurse financiare substanţiale pentru o investiţie iniţială. Unii dintre noi şi-au asumat să renunţe la job pentru a se putea implica full time în dezvoltarea proiectului, alţii au investit şi încă investesc multă muncă voluntară şi ore din timpul lor liber, după job. Am preferat să creştem proiectul cu paşi mai mici, la început. Pe de-o parte este o frustrare că nu avem destule resurse care să ne permită să dezvoltăm proiectul pe măsură potenţialului său şi al echipei, pe de altă parte, o creştere organică şi naturală este mai sănătoasă şi mai trainică.

Gabriel Solomon: Legat de implementarea proiectului, un obstacol a fost faptul că la noi rata de utilizare a cardului pentru plăti online este încă mult mai mică comparabil cu țările din vest (pe galantom donaţiile se fac prin plata online cu cardul). Dar am privit acest obstacol că pe un alt lucru care trebuie îmbunătăţit şi la educarea căruia trebuie să contribuim prin platforma Galantom.

Care au fost proiectele care au avut cel mai mare succes?

Andrei Chirtoc: Un proiect care s-a bucurat de vizibilitate şi succes mai mare în ultima vreme este Dăruieşte ziua ta (mai multe pe: galantom.ro/daruiesteziuata). Practic, de ziua ta, în loc să primeşti cadouri, îţi îndemni prietenii să doneze banii către o cauză pe care alegi să o susţii, prin intermediul paginii personale creată pe Galantom. De la începutul anului, peste 100 de persoane au ales să îşi dăruiască ziua de naştere pentru proiecte sociale din mai multe arii: sănătate, educaţie, mediu, incluziune socială.

Gabriel Solomon: Ne bucură faptul că, dincolo de evenimentele sportive, care sunt încă majoritare pe platformă, sunt organizaţii care adoptă ideile noastre sau vin cu propuneri năstruşnice şi creative de a implica oamenii să strângă fonduri prin Galantom: 30 Day Smoke Free Challenge (să renunţi la fumat 30 de zile), concursuri de şah, karaoke, escape room, treasure hunt, board games.

Ati reusit să vă dați seama care sunt elementele care îi fac pe oameni să rezoneze mai bine cu o cauză?

Andrei Chirtoc: În general, oameni rezonează cu cauze care sunt mai aproape de ei prin prisma experienţelor pe care le-au avut şi în funcție de problemele cu care se confruntă societate acum la noi. Ordinea interesului este sănătate, educaţie, mediu şi, în plan secundar, protecţia animalelor, artă sau cultură. Felul în care organizaţia beneficiară comunică cu fundraiserii voluntari şi donatorii, modul în care îi motivează şi se implică să îi facă parte a schimbării pe care împreună o aduc în comunitate este foarte important. Şi, nu în ultimul rând, încrederea că banii ajung acolo unde trebuie este un factor important.

Gabriel Solomon: Pe Galantom am creat un lanţ de încredere şi transparență. Au fost multe cazuri nefericite care au schimbat percepţia oamenilor despre mediul ONG, un alt lucru pe care ne dorim să îl schimbăm. Selecţia organizaţiilor de pe platformă este una personală şi presupune verificări şi contact direct cu cei din organizaţie. Sistemul de plăţi este securizat de procesatorii de plăti cu care lucrează şi alte companii de renume de la noi, iar faptul că solicitarea de a dona vine de la un cunoscut care ştie organizaţia pentru care a ales, în mod voluntar, să strângă fonduri, este o altă garanţie că donaţia ta ajunge la beneficiari.

Care sunt următoarele planuri, proiecte, acțiuni Galantom?

Andrei Chirtoc: Pe termen lung, visam să extindem platforma Galantom şi în ţările vecine României, dar mai avem de lucru până acolo. Principalul obiectiv pentru următorii doi ani este să ducem proiectul la pragul de rentabilitate. Asta înseamnă să creştem considerabil numărul de donaţii pe platformă şi să găsim un partener al cărui sprijin financiar să ne permită să extindem echipa cu oameni dedicaţi full time pentru proiect.

Gabriel Solomon: Pe termen scurt, ne dorim să îmbunătăţim designul şi funcţionalităţile platformei, să implementăm şi să promovăm metode cât mai creative de fundraising peer to peer prin care oamenii se pot implica, aşa cum este şi Dăruieşte ziua ta. Cel mai curând ne veţi putea întâlni la Maratonul Internaţional Bucureşti, speram cu o activare surpriză.

Ce putem face și noi ca să susținem cauzele Galantom, care sunt pașii prin care să trecem la acțiune și să facem lumea puțin mai bună?

Andrei Chirtoc: Oamenii din media ne pot susţine promovând poveştile “galantomilor” care se implică gratuit prin intermediul platformei şi campaniile noastre, aşa cum face şi Revista Tango – Marea Dragoste, ca să arătăm împreună că se poate. Cu toţii puteţi susţine proiectul nostru prin donaţii directe pe site-ul organizaţiei noastre (http://www.envisionromania.org/doneaza/), direcţionând 2% din impozitul pe venit (http://galantom.ro/2lasuta/) sau 20% din impozitul pe profit (valabil pentru firme – http://galantom.ro/20lasuta/) şi implicându-vă prin fundraising voluntar în proiectele care aduc schimbare în bine în comunităţile voastre.

 

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.