Gazele de esapament emise de motoarele Diesel produc cancer pulmonar

de

Gazele de esapament emise de motoarele Diesel produc cancer pulmonar si fac parte din aceeasi categorie de substante cu efecte letale precum azbestul si arsenicul, au anuntat, marti, reprezentantii Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).

Printr-un anunt care vizeaza in mod direct industria automobilelor, Agentia Internationala pentru Cercetari asupra Cancerului (IARC/ CIRC), ce face parte din OMS, a reclasificat gazele de esapament produse de motoarele Diesel, trecandu-le din categoria agentilor probabil cancerigeni (grupa 2A) in categoria substantelor care produc in mod sigur cancer (grupa 1).

 

In 1988, CIRC, care isi are sediul la Lyon, a clasat emisiile motoarelor Diesel in grupa agentilor cancerigeni probabili pentru oameni (grupa 2 A), au reamintit expertii CIRC, la incheierea unei reuniuni de lucru, marti.

 

Expertii reuniti la Lyon au considerat ca in prezent exista suficiente dovezi care arata ca expunerea la gazele de esapament produse de motoarele Diesel este asociata cu un risc ridicat de cancer pulmonar si au decis includerea acestor gaze in grupa agentilor cancerigeni siguri pentru oameni (grupa 1).

 

“Dovezile stiintifice sunt clare, iar concluziile grupului de lucru au fost unanime: gazele emise de motoarele Diesel cauzeaza cancer pulmonar”, a declarat medicul Christopher Portier, presedintele grupului de experti CIRC.

 

“Tinand cont si de impactul aditional pentru sanatate al particulelor Diesel, expunerea la acest amestec chimic trebuie sa fie redusa in lumea intreaga”, a adaugat Portier.

 

In plus, expertii au notat “o asociere pozitiva” cu un risc crescut de cancer la vezica.

 

Populatii importante sunt expuse in fiecare zi in lume la emisiile motoarelor Diesel, nu doar prin intermediul vehiculelor rutiere, ci si prin alte mijloace de transport (trenuri regionale, vapoare) si prin generatoare de electricitate, reaminteste CIRC.

 

Acelasi grup de lucru a ajuns la concluzia ca gazele de esapament produse de motoarele pe benzina “sunt probabil cancerigene pentru oameni” (Grupa 2B), o clasificare ramasa “neschimbata de la precedenta evaluare, facuta in 1989”.

 

Din 1971, peste 900 de agenti au fost evaluati, iar dintre acestia peste 400 au fost clasificati ca fiind cancerigeni sau potential cancerigeni pentru oameni.

 

Favorizat de o politica fiscala avantajoasa, parcul auto Diesel s-a dezvoltat puternic in Franta: el reprezinta astazi aproape 60% din parcul auto total din aceasta tara, comparativ cu 25% cat reprezenta in 1995.

 

Avand “reputatia” ca este mai bun pentru mediu decat motorul pe benzina, intrucat genereaza mai putin CO2 pe kilometru parcurs, motorul Diesel emite in schimb multe particule fine.

 

Aceste particule, emise si de incalzirea locuintelor prin arderea lemnelor si de industrie, s-ar afla, in Franta, la originea a peste 42.000 de decese premature, in fiecare an, din cauza cancerului pulmonar, considera ministerul Ecologiei din aceasta tara.

 

Motorul Diesel emite, de altfel, un alt gaz, dioxidul de azot (NO2), care provoaca maladii respiratorii si cardiovasculare.

 

Pentru a se conforma unor norme europene din ce in ce mai exigente, au fost totusi facute si cateva progrese in materie de performanta si curatenie pentru aceste motoare, prin echiparea lor cu sisteme de filtrare din ce in ce mai eficiente.

 

MEDIAFAX

 

 

 

Categorii:
Reportaj

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *