fbpx

Leonard Cohen la Bucuresti – seara de toamna, cu luna, stele, aplauze si Old Ideas…

de

Cu o seara inainte, toamna ploioasa a luat o pauza pentru un alt concert drag bucurestenilor. Dar daca pentru Kempes si Rezident Ex a stat ploaia, pentru Leonard Cohen au rasarit si luna, si stelele…

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leonard Cohen a sustinut cel de-al treilea concert al sau in Romania, un concert care a durat peste 3 ore si a adunat in Piata Constitutiei peste 15.000 de oameni. Atat de iubitul cantaret canadian a urcat pe scena la ora 20.00 fix, situatie complet bulversanta pentru mare parte dintre spectatori, care nu-si ocupasera locurile, pentru ca pe bilet era trecuta ca ora de incepere a spectacolului ora 20.30. A fost doar cea dintai dintre poticnelile organizatorice…
Imbracat in acelasi costum elegant pe care il poarta mereu pe scena, cu palarie neagra, la fel ca toti instrumentistii sai si ca oamenii din staff, Leonard Cohen a rasarit pe scena pe neasteptate si si-a inceput concertul de promovare a celui de-al doisprezecelea album de studio al sau, “Old Ideas”, cu piesa “Dance Me to the End of Love”, lansata in 1984 si inclusa in albumul “Various Positions”.
Artistul sfideaza varsta de 78 de ani, implinita cu doar o zi inaintea concertului de la Bucuresti (este nascut pe 21 septembrie 1934) printr-o multime de reverente si ingenunchieri, prin tinuta sa dreapta si eleganta, prin faptul ca nicio urma de oboseala nu se arata pe chipul sau, desi concertul pe care il sustine dureaza mai mult decat majoritatea concertelor sustinute de artistii lumii.
In cele trei ore de concert, Leonard Cohen face un periplu muzical prin stiluri muzicale diverse, blues, jazz, country, gospel… Muzica sa e profund emotionanta, iar versurile au mesaje puternice, care asaza pe note versurile splendide ale poetului Leonard Cohen.
Din repertoriul concertului de la Bucuresti nu au lipsit nici cantecele cu mesaj social puternic – “Democracy” si “The Future”, care face apel, pe alocuri in maniera profetica, la perseverenta, reforma si speranta, in contextul unor perspective sumbre.

Moldoveanul care canta dumnezeieste la vioara: Alexandru Bublitchi

In prima jumatate a concertului, artistul a interpretat 13 piese – “Dance Me to the End of Love”, “The Future”, “Bird on the Wire”, “Everybody Knows”, “Who By Fire”, “Darkness”, “Sisters of Mercy”, “Amen”, “Come Healing”, “In My Secret Life”, “Going Home”, “Waiting For the Miracle” si “I Can’t Forget” -, la finalul carora, dupa aproape o ora si jumatate, artistul a inserat printre versuri mesajul “N-am venit in Romania sa va prostesc” si si-a prezentat colegii de scena in cuvinte elogioase si cu capul descoperit, in semn de respect.
Leonard Cohen este insotit in acest turneu mondial de o echipa internationala formata din Roscoe Beck – chitara bass si voce (regizor muzical), Alexandru Bublitchi (vioara) – este din Republica Moldova si fiecare solo de vioara interpretat de el sambata seara pe scena din Piata Constitutiei a fost primit cu urale si cu aplauze puternice de publicul din Romania -, Rafael Gayol (tobe si percutie), Neil Larsen – orga, acordeon, alte instrumente cu clape, Javier Mas – chitara acustica, instrumente cu coarde, Mitch Watkins – chitara, Sharon Robinson – solista, alaturi de care canta celebra piesa “In My Secret Life” si surorile Charlie si Hattie Webb, sau asa cum le-a prezentat Cohen, “sublimele surori Webb”, The Sublime Webb Sisters – voce, clarinet, chitara, harpa si, pe alocuri, cate un flick-flack.
Cea de-a doua parte a concertului a cuprins atat piese de pe albumele vechi, cat si melodiile de pe cel nou cu care publicul s-a dovedit a fi destul de familiarizat. Fara sa para deranjati de frigul care s-a lasat dupa ora 21.00, spectatorii au cantat si s-au bucurat la fiecare dintre piesele interpretate de Leonard Cohen sau de membrii trupei sale in partea a doua a spectacolului – “Tower of Song”, “Night Comes On”, “Suzanne”, “Heart With No Companion”, “The Gypsy’s Wife”, “The Partisan”, “Democracy”, “Coming Back To You” (cantata de Webb Sisters), “Alexandra Leaving” (interpretata de Sharon Robinson), “Hallelujah”, “I’m Your Man” si “Take This Waltz”, care a si incheiat concertul.
Publicul din Piata Constitutiei a aplaudat in picioare prestatia lui Leonard Cohen si a colegilor lui de scena si tot in picioare a primit si ascultat cele patru piese care l-au readus de doua ori pe scena pe artist, la cerinta celor prezenti. Cohen si-a incheiat reprezentatia cu patru bucati muzicale celebre – “So long, Marianne” (scrisa cu si despre Marianne C. Stang Jensen Ihlen, care i-a fost iubita timp de aproape 10 ani si alaturi de care a trait in Grecia), “First We Take Manhattan”, “Famous Blue Raincoat” si “Save the Last Dance for Me” (piesa care a apartinut trupei americane The Drifters).
Asezat in genunchi si cu capul descoperit, Leonard Cohen a multumit publicului pentru prezenta si pentru “privilegiul si onoarea de a canta in Romania”.

Arta impecabila, organizare indoielnica

Daca prestatia artistului a fost considerata impecabila, in ceea ce priveste organizarea concertului din Piata Constitutiei, o parte a publicului si-a manifestat nemultumirea pentru imbulzeala creata la intrare, accesul majoritatii celor care urmau sa asiste la eveniment fiind permis in zona de spectacol cu 10 minute inaintea inceperii acestuia. De asemenea, multi spectatori au reclamat proasta semnalizare a sectoarelor si numarul insuficient de plasatori, astfel ca, in timpul primelor cinci melodii, oamenii inca umblau in cautarea locurilor, multi renuntand si asezandu-se pe langa gardurile de protectie din Sectorul B stanga si dreapta, spre disperarea spectatorilor care ocupau locuri pe scaune si care nu reuseau sa vada nici macar ecranul pe care erau proiectate imaginile de pe scena. Situatia s-a ameliorat, insa, in cea de-a doua parte a spectacolului, datorita intelegerii publicului care a ocupat in picioare doar culoarul central. In pauza dintre cele doua parti ale spectacolului s-au format cozi imense la toaletele ecologice, amplasate mult prea aproape de zona scaunelor si care raspandeau un miros pestilential.
Desi s-a baut mult, nu au existat incidente la concertul lui Leonard Cohen din Piata Constitutiei, iar medicii de pe ambulanta pregatita sa intervina nu s-au confruntat cu vreo situatie grava.

Old Ideas, zece cantece noi, pe care nimeni nu le stie, dar toti le vor pretui

Dupa un lung periplu pe toate meridianele globului, in perioada 2008 – 2010, dupa seri de spectacole in care Leonard Cohen a cules aplauze furtunoase din partea spectatorilor cuceriti definitiv de muzica sa, albumul “Old Ideas” aduce “zece cantece noi, pe care nimeni nu le stie, dar toti le vor pretui”. “Old Ideas Tour 2012” pune fata in fata cantecele de pe noul album si majoritatea pieselor care l-au transformat in legenda pe poetul-cantaret.
Odata cu lansarea albumului “Old Ideas”, Leonard Cohen a primit un cadou din partea intregului mapamond: inca din prima saptamana de la aparitia pe piata, materialul discografic s-a clasat pe primul loc in topurile din intreaga lume.

Poetul cantaret, cantaretul poet

Leonard Cohen a inceput sa cante la chitara la varsta de 13 ani. A urmat cursurile Universitatii McGill, unde a castigat premiul McNaughton pentru creatie, inainte de absolvire. Si-a publicat primul volum de poezie, “Let Us Compare Mythologies” la un an dupa aceea, cu un succes rasunator. Judy Collins, nume de top al folk-ului anilor ’60,  a inregistrat o versiune a piesei “Suzanne”, care ajunge rapid un hit. Solista ii propune lui Cohen sa o urmeze in turnee si astfel debutul lui are loc in vara anului 1967, la The Newport Folk Festival. Au urmat doua concerte cu casa inchisa in New York si o aparitie la CBS Network, unde Cohen isi interpreteaza cantecele si isi recita poeziile. Cohen semneaza un contract cu studioul de inregistrari Columbia si, in 1968, lanseaza primul sau album, “The Songs of Leonard Cohen”, un material devenit hit folk si care starneste valva in mediile muzicale, asigurandu-i un renume inegalabil printre cantareti si textieri. Au urmat, printre altele, “Songs From a Room”(1969), “Songs of Love and Hate”(1971), “New Skin for Old Ceremony” (1974), “Death of a Ladies’ Man” (1977) si “I’m Your Man” (1988).
Artistul canadian a parasit scena muzicala la inceputul anilor ’90, pentru a se stabili si trai intr-o manastire budista din California, unde a devenit calugar si a primit prenumele Jikan, care inseamna “tacere”, insa a revenit in lume, la Los Angeles in 1999.
In 2011, Leonard Cohen a fost recompensat cu Helpmann Award pentru concertul sau sustinut in Australia, la Hanging Rock, cu premiul Printul Asturiei pentru Litere si cu Glenn Gold Award pentru contributia adusa artelor.

Iubirile sale artistice…

Dupa iubirea sa cu norvegianca Marianne C. Stang Jensen Ihlen (nascuta in anul 1935), Cohen a avut cateva povesti rasunatoare de dragoste, cu femei implicate in zona artistica. Cu artista Suzanne Elrod are doi copii, un fiu, Adam, nascut in 1972, si o fiica, Lorca, nascuta in 1974 si numita astfel dupa poetul Federico García Lorca, pe care Cohen il idolatrizeaza inca din copilarie.
In anii ’80, Cohen a fost indragostit si a avut o relatie de iubire cu fotografa frantuzoaica Dominique Issermann, care a realizat primele doua videoclipuri ale lui Cohen, pentru cantecele “Dance Me To The End Of Love” si “First We Take Manhattan”. In anii ’90, Leonard Cohen a avut o relatie de dragoste cu actrita Rebecca De Mornay. De Mornay a fost co-producatoare a albumului din 1992, The Future.
S-a spus la un moment dat ca Leonard Cohen ar fi avut o relatie de iubire cu Sharon Robinson, cea care il insoteste si in turneul de fata, insa cei doi nu au confirmat oficial.
In anii 2000, Cohen a inceput o alta poveste de dragoste cu muziciana Anjani Thomas, poveste care dureaza pana in prezent. Cei doi lucreaza impreuna, iar Anjani Thomas s-a implicat inclusiv in inregistrarea ultimului sau album, din 2012, Old Ideas.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Life

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.