Ouale: Sanatoase sau periculoase?

de

Odinioara “demonizate” pentru ca ar fi fost rele pentru inima, ouale si-au recastigat titlul de aliment sanatos in ultimii ani, pe masura ce studii au stabilit ca nu numai ca sunt bune pentru muschiul cardiac, ci si pentru pierderea kilogramelor in plus.

Insa, recent, cercetatorii canadieni au publicat un studiu care ar putea din nou afecta “reputatia” oualor, informeaza dailymail.co.uk.
Studiul, la care au participat 1.200 de voluntari cu varsta medie de 61 de ani, a sugerat ca ouale contribuie la crearea placii de aterom, o substanta ceroasa care blocheaza circulatia in vasele sangvine si este asociata maladiilor cardiace. Astfel, prezenta acestei placi era mai probabila la persoanele care consumau cel putin doua oua pe saptamana. Cercetatorii dau vina mai ales pe galbenusuri.
Sunt insa ouale cu adevarat rele din punct de vedere al colesterolului?

Cel mai recent studiu canadian, mentionat mai sus, contrazice actualele teorii stiintifice, spune Helen Bond, de la British Dietetic Association. In urma cu cativa ani, Bruce Griffin, profesor nutritionist la Universitatea din Surrey, a analizat 30 de studii care au avut ca subiect oul, realizate pe parcursul a 30 de ani, si a ajuns la concluzia ca acest aliment nu are un impact semnificativ asupra nivelului de colesterol din organism.
Un studiu publicat in American Journal of Clinical Nutrition a mai stabilit ca ouale ajuta la reglarea tensiunii arteriale, spune Helen Bond.
Iar anul trecut, cercetatorii de la Universitatea din Alberta au descoperit ca galbenusul de ou contine doi aminoacizi importanti, triptofanul si tirozina, si ca doua galbenusuri crude contin de aproape doua ori mai multi antioxidanti decat un mar. Insa prajirea sau fierberea oului reduce nivelul de antioxidanti la jumatate.
Ouale sunt “uzina de energie nutritionala”
In urma modificarilor operate in hrana gainilor, ouale sunt mai sanatoase in prezent decat in urma cu 30 de ani. Ouale din zilele noastre contin cu 70% mai multa vitamina D si de doua ori mai mult seleniu ca in urma cu 30 de ani. In multe populatii, aceste substante sunt prezente la un nivel scazut in organism, iar acest lucru este asociat cu un risc crescut de cancer, maladii cardiovasculare si infertilitate. Galbenusul de ou poate furniza 13 substante nutritive esentiale (vitaminele A, D, E, K, calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, zinc etc.).
Care este cantitatea maxima admisa de oua care se poate consuma?
Specialistii britanici spun in prezent ca oamenii pot consuma cate oua doresc, atat timp cat au o dieta sanatoasa si echilibrata. Nu exista o limita superioara decat pentru persoanele in a caror familie s-au inregistrat cazuri frecvente de niveluri crescute de colesterol in sange.
In ceea ce priveste studiul canadian mentionat deja, specialistii spun ca placa de aterom incepe sa se formeze oricum dupa varsta de 40 de ani. In plus, cercetatorii canadieni nu au luat in considerare factori ce tin de stilul de viata, precum sportul si dieta alimentara.
Ouale ingrasa?
Ouale din zilele noastre contin cu 20% mai putine grasimi, cu 13% mai putine calorii si cu 10% mai putin colesterol ca in urma cu 30 de ani.
Un studiu publicat anul trecut stabilea faptul ca ouale pot ajuta la scaderea in greutate. Astfel, voluntarele supraponderale care au participat la acest studiu au avut de ales pentru micul dejun intre a manca oua sau un corn. Persoanele care au ales ouale au consumat, in medie, mai putine calorii in restul zilei. Helen Bond spune ca acest lucru se intampla pentru ca proteinele din ou ofera o senzatie de satietate mai mult timp.

 

Tag-uri:
Categorii:
Retete si diete

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *