Piata romaneasca de carte, tinuta in viata de romanele lacrimogene si de pofta de colorat a copiilor

de

Piata romaneasca de carte a scazut in ultimii cinci ani cu o treime, iar singurele segmente care s-au mentinut constante in vanzari au fost cartile pentru copii, in special cele de colorat, si literatura romantica pentru femei, a declarat pentru MEDIAFAX Dan Vidrascu, directorul editurii Litera.

Piata de carte din Romania a scazut cu aproape 40% fata de anul 2007

BUCURESTI (MEDIAFAX)
Cu o valoare estimata la 60 de milioane de euro, piata de carte din Romania, care a scazut cu aproape 40% fata de anul 2007, este considerata subdimensionata de catre editori. Cifra nu include vanzarile de manuale si pe cele de la chioscurile de ziare.
“Ungaria are o piata de cel putin trei ori mai mare, la o populatie de aproape trei ori mai mica. Piata italiana se ridica la aproximativ un miliard de euro, cea spaniola este de trei ori mai mare, iar vanzarile de carte din Germania ajung la sapte miliarde de euro. Piata nu poate creste foarte mult pentru ca nu exista locuri in care sa poata fi vanduta o carte. Vor fi sanse de crestere daca vor intra in Romania niste retaileri mai mari. In momentul de fata, hipermarketurile sunt de fapt cele care vand majoritatea cartilor in Romania, cum nu se intampla in celelalte tari din Europa, unde lanturile de librarii sunt motoarele si locomotivele de vanzare a cartilor”, a declarat agentiei MEDIAFAX Dan Vidrascu, directorul general si proprietarul editurii Litera International, cea mai mare din Romania dupa cifra de afaceri, care a ajuns la 43,9 milioane de lei anul trecut si la 42,8 milioane de lei in 2010.
Chiar daca celelalte genuri de carti s-au vandut din ce in ce mai prost, cartea de copii este in topul vanzarilor si nu inregistreaza scaderi. “Povestile si dupa aceea cartea de colorat – cand spunem carte de colorat este mai degraba o carte practica, care se vinde cu un pret de pana in zece lei. Deci vorbim strict de cartea pe carton, de fapt. Cartea de colorat, puzzle si-asa mai departe”, a afirmat Vidrascu.
El a explicat ca tirajele au scazut in ultimii ani cu o treime, in special pentru beletristica, si au ajuns la circa 2.000 de exemplare. La un moment dat, a spus el, s-a oprit scaderea, pentru ca nu mai merita sa scoti o carte, daca nu are tiraj de minim 2.000 de exemplare.

Cartile premiate se vand si de doua ori mai bine

“Fantasy-ul cred ca a avut momentul de glorie acum cativa ani, acum este intr-un usor declin, exista in continuare o cerere, dar mult mai slaba decat in anii trecuti. Pe zona de literatura comerciala e o tendinta accentuata pe literatura pentru femei, roman de dragoste, dar ceva mai modern, nu abordarea asta clasica, gen Sandra Brown. Temele sunt cam aceleasi, repetitive, dar oamenii cauta mai mult o literatura ancorata in prezent. Aceste carti pot ajunge si la tiraje de 5.000-10.000 de exemplare. Si pentru prescolari tirajele trec de 3.000 de exemplare, dar conteaza foarte mult pretul. Daca discutam despre carti sub zece lei, tirajele initiale pot pleca de la 5.000 de exemplare, iar vanzarile intr-un an pot depasi si 10.000 de exemplare”, a spus directorul editurii.
Totodata, cartile premiate se vand si de doua ori mai bine, daca premiile sunt scoase in evidenta. “Doar daca mentiunea de pe coperta este intretinuta si insotita de o campanie de marketing, pentru ca, daca doar scrie Pulitzer pe ea, nu se intampla absolut nimic, trebuie sa trambitezi ca este premiata si doar dupa aceea simti in vanzari ceva”, a afirmat el.

Vanzarile de carte cresc si atunci cand autorul moare

Vanzarile de carte cresc si atunci cand autorul moare. “Dar dureaza foarte putin. Dar tebuie sa fii foarte foarte prompt si daca ai un canal de distributie diferit decat cel clasic, librariile, care e foarte greoi, ci unul mai degraba rapid, cum ar fi chioscul de presa. Acolo mai ales simti impactul, pentru ca trebuie sa iesi pe piata la cateva zile si efectul dureaza nu mai mult de o saptamana”, a mai spus directorul editurii Litera.
Faptul ca romanii nu sunt mari cititori o demonstreaza si lunile in care se cumpara cel mai mult carte, respectiv noiembrie si, mai ales, decembrie, principalul motiv fiind cadourile. Cea mai proasta perioada pentru editori este vara, chiar daca atunci sunt vacantele in care si copiii si parintii ar avea, teoretic, mai mult timp pentru citit.
“Romanii nu citesc foarte mult in general, dar vara cu atat mai putin. Cum e cald afara, lumea nu mai petrece foarte mult timp in casa si-atunci citeste mai putin”, a incheiat Vidrascu.

 

Categorii:
Reportaj

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *