fbpx

Sabin Balasa: Am avut si simtul creatiei si al procreatiei

de

Ar fi implinit 80 de ani in iunie 2012…
Insa asa scriam in septembrie 2005: Ma asteapta intr-un atelier doldora de lucrari expuse privirii mele naucite. Imi cere sa-i spun pe nume, Sabin, asa cum ii spun toti apropiatii lui. Pictorul Sabin Balasa are 73 de ani si o tinerete, o verva, o bucurie a vietii care dau in clocot. Din tabloul asezat in fata mea, luna coboara peste mare si imi bate drept in inima.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


M-am nascut la 5 dimineata, pe iarba

Marea Dragoste / Tango: Te-ai nascut intr-un sat si ai ajuns un om al intregii lumi. Un talent razbate de oriunde ar porni el?

SABIN BALASA:
Categoric. Exista insa si locuri rele. Pentru mine ar fi fost grav sa ma nasc intr-un centru industrial urias, unde cred ei ca locuiesc zeii. Ar fi fost un dezastru. Dar cred ca, dupa firea mea, as fi plecat in satul in care m-am nascut. Fiindca m-am nascut intr-un loc extraordinar de fericit, unde se naste de fapt lumea. Acolo puteam vedea lucruri extraordinare. Vedeam cerul!

Daca ma nasteam intre niste blocuri, nu as fi vazut nimic. Exista cerul cu nemarginirea, soarele, vedeam miracolul vietii in jurul meu. E un sat linga dealuri, Dobriceni. Linga mine era Dealul Cerului. Ce nume frumos au gasit… Cite frumuseti sint acolo! E o falsa problema a celor ce spun „n-am facut arta fiindca erau comunistii, ca am fost sarac sau partidul nu m-a lasat“. Sansa mea mare a fost ca am avut frumusetile, dar si povestile satului.

Tata Florica a fost pentru mine o a doua mama, ea a venit inainte sa ne nastem noi, era o femeie necajita, ii murise fetita. Si am crescut, eu si cei doi frati ai mei, cu doua mame. Tata Florica nici carte nu stia, a stat la scoala doua saptamini si dupa aceea s-a dus cu vacile si n-a mai avut timp. Dar, in schimb, avea o imaginatie fantastica. Stia basme teribile, care nu s-au scris niciodata.

Marea Dragoste / Tango:  Parintii ce erau?

SABIN BALASA:
Tata preot si mama invatatoare. Tata n-a fost doar preot, ci si scriitor, poet, un om de cultura, a facut arheologie si a avut o contributie importanta la cultura româna. Fara sa fim bogati, decit la suflet, m-am nascut intr-o casa cu carti, cultura, cu renasterea italiana, arta egipteana, cu reproduceri… Nu mi-a lipsit absolut nimic. Cum mi-a povestit maica-mea, m-am nascut in natura, la 5 dimineata, pe iarba. Mama nu stia cind trebuia sa-i vina sorocul, a iesit din casa si m-a nascut acolo, in iarba.

Marea Dragoste / Tango:  Cum erai, copil fiind?

SABIN BALASA: Toate amintirile dovedesc ca eram un copil care gindea, care se impresiona, care nu credea orice. Aveam opinii, aveam pareri, aveam puncte de vedere. Am fost un copil groaznic de incomod.

Marea Dragoste / Tango: Cind ai avut in copilarie prima limpezire ca vei merge catre pictura?

SABIN BALASA: Dintotdeauna. De foarte mic, de cind imi amintesc. Abia incepusem sa merg pe picioare, iar maica-mea m-a atins un pic. Taica-miu ii interzicea, dar ea ne mai tragea cite o palma, pentru ca minjeam zidul cu carbunii din soba. Si eu n-am priceput de ce se supara pe mine, dar am ramas si eu suparat pe ea. Motiv pentru care m-am ascuns sub pat si am desenat cu carbune pe peretele de sub pat ceva din basmele pe care mi le spunea tata Florica, Ilene Cosinzene, Muma Padurii, o lampa. Stilul Sabin Balasa l-am elaborat de atunci, am desenat lampa plutind undeva in abis, in locul lunii. Cind au dat patul la o parte sa faca curatenie, si-au dat seama ca nu era vorba de o joaca, si-au cerut scuze si s-au dus sa-mi cumpere hirtie, culori, pentru ca ei erau oameni de cultura. Au vazut ca nu mizgalesc peretii de nebun.

Eu iubesc lumea si lumea ma iubeste pe mine

Marea Dragoste / Tango: E limpede ca n-ai fost niciodata la fel cu cei din jurul tau. Nu ti-a fost greu?

SABIN BALASA: Mi-a fost greu. Si cind nu mi-a fost destul de greu am facut eu ceva sa fie si mai greu! Pentru ca atunci cind este usor nu exista merit si dintotdeauna am fost tentat de lucrurile grele ale vietii. Chiar si imposibilul mi s-a parut ca trebuie sa fie posibil.

Marea Dragoste / Tango: Nu te simteai singur, fiind altfel decit ceilalti?

SABIN BALASA: Nu eram singur! Sint o fiinta extrem de afectiva si de legata de existenta, lumea e cu mine si intotdeauna a fost cu mine, pe o alta cale. Pe calea artei in primul rind. De mic eu am cunoscut doua lucruri: ori invidia totala si ura unora, ori dragostea enorma si aprecierea majoritatii. Pai daca am majoritatea lumii de partea mea, de cind eram copil, cum Dumnezeu sa fiu singur?

Marea Dragoste / Tango: De ce simti ca lumea e de partea ta?

SABIN BALASA: Ca fac expozitie in Rusia si coada-i mai mare decit la vodca! Si vine lumea! E un motiv foarte simplu: eu iubesc lumea si lumea ma iubeste pe mine. De mic am avut un crez: pictez pentru lume, si daca lumii nu-i place ce pictez m-apuc de cizmarie.

Marea Dragoste / Tango: Dar sint atitia artisti care spun: „lumea nu se pricepe, nu intelege, lumea nu e la nivelul meu“!

SABIN BALASA:
Niciodata n-am facut asta. Eu cred ca arta este un mesaj particular adresat colectivitatii. Arta este o opera strict individuala, total individuala, nu tine de ideologii, de curente. Arta este o capacitate de a iubi, reda sentimente umane si ginduri umane. Ce vorba e aia, lumea sa se priceapa? Eu sint prost pentru ca nu stiu cum functioneaza motorul unui supersonic cu care zbor la inaltime? E nevoie ca lumea sa se priceapa la arta cind ea este inzestrata genetic cu o sensibilitate nemaipomenita sa recunoasca arta si frumusetea?

Ce profesie e aia sa judeci lumea, sa spui „voi nu va pricepeti, ma pricep eu“? Cei care sint avangardisti sint cei neintelesi. Si Michelangelo a fost avangardist si nu este inteles nici acum. Si acum este socotit eretic, acolo la Vatican. Dar atunci cind doi-trei invidiosi s-au dus si au aruncat cu pietre in David-ul lui, nu insemna ca lumea nu-l aprecia! Michelangelo era urias pentru oameni, lumea venea sa-l vada, si el iubea lumea, iar asta se vede din arta lui.

Marea Dragoste / Tango: Unde ai facut facultatea?

SABIN BALASA:
Aici, la Bucuresti. N-a fost simplu… Am ramas si repetent. Mi-au luat bursa, ca nu ma duceam la orele de marxism si ma gaseau pictind prin Herastrau. Dar madam Anica de la cantina imi dadea sa maninc pentru ca ea credea ca sint cel mai talentat.

Marea Dragoste / Tango: Cum ai ramas repetent?

SABIN BALASA: M-au lasat repetent ca nu ma duceam la cursurile teoretice si ca nu pictam pe directia realismului socialist. Atunci m-au lasat slugile românilor, dar peste un an mi-a dat anul in plus, cine? Consilierul sovietic, Kovalenko! Mai comunisti decit Moscova, unii români care erau mai slugarnici la vremea aceea m-au lasat repetent, dar comunistii de la Moscova au reparat greseala. Apoi mi-am taiat lucrarea de diploma, am ramas pe strazi…

Dar m-am descurcat cu toate. Tot ce pare nazdravan in viata mea a fost un lucru normal. Iar eu, mereu, am trait doar in contradictii. Cind m-au lasat repetent aveam deja doua premii internationale, doua medalii de argint luate la Moscova si Varsovia! Citiva ani mai tirziu, am luat medalia de aur la un festival in Italia, dar in România nu-mi dadeau voie sa expun… Asa am trait, una calda, una rece. Dar toate zbaterile astea veneau din dorinta mea de a face arta. Arta imi punea conditii. Ei credeau ca ma lupt cu institutul sau cu partidul, dar eu de fapt ma luptam cu mine insumi. Sa-mi gasesc drumul, sa fiu personal…

Eu comunismul l-am construit cu nuduri

Marea Dragoste / Tango: Atunci ai inceput sa pictezi nuduri?

SABIN BALASA: Eu comunismul l-am construit cu nuduri! Ieseau scandaluri, dar pina la urma imi cumpara UTC-ul nudurile. Unii dintre colegi imi spuneau ca ei lucreaza pentru partid, dar nu le achizitioneaza nimeni lucrarile, iar eu le-am spus ca partidul nu exista, este o abstractiune. Eu, cind am facut nudurile, m-am gindit la baietii aceia de la UTC carora le plac fetele. M-am gindit la ceea ce este normal in fiinta.

Marea Dragoste / Tango: Ai pictat si alte lucrari in timpul comunismului.

SABIN BALASA: Eu nu refuz comenzile. Cind am avut nevoie de bani, si am avut, ca am doi copii, si veneau si imi comandau o lucrare cu Ceausescu, acceptam cu placere. Dar numai cu o singura conditie, s-o fac cum  vreau eu! Daca o bogatasa din America imi comanda portretul ciinelui ei, eu nu consider ca este o jignire. Mie mi-au placut comenzile in timpul lui Ceausescu. Dar i-am pictat cum am vrut eu.

Pentru mine, perioada cea mai grea n-a fost aia ceausista, ci perioada stalinista, in care te invatau si cum sa pictezi. Iar eu am pictat mereu cum am vrut eu. Dintotdeauna artistii mari au executat comenzi, numai amatorii fac doar ce le place lor. Ce, daca Velazquez il picteaza pe Filip intr-un tablou, pictura lui este mai valoroasa decit aia in care face niste tesatoare sau un pitic? Valoarea unei opere nu consta in valoarea persoanei sau a temei reprezentate acolo, ci in valoarea artistului. Valoarea e a stilului.

Marea Dragoste / Tango: Ai avut parte si de multe comentarii negative.

SABIN BALASA:
Da, dar mi-au facut reclama, ca ei se ocupau de mine si eu tot de mine. Cind insa s-a actionat altfel si cind mi s-a atribuit in mod calomnios lucrarea altuia, atunci am fost nevoit sa actionez. De aia i-am si dat in judecata pe francezi, pentru ca pusesera pe numele meu pictura altuia. Dar si-au cerut scuze.

Marea Dragoste / Tango: Te-ai impacat cu Le Monde? Am citit ca i-ai dat in judecata.

SABIN BALASA:
Pe jumatate, ca au dat dezmintire.

Marea Dragoste / Tango: Si, pina la urma, comenzile pentru tablourile cu sotii Ceausescu ti le dadeau ei? Ii intilneai personal?

SABIN BALASA:
Nici vorba! Comenzile nu aveau nici o legatura cu Ceausestii, le primeam de la cu totul alti oameni. Stiu, am auzit ca si lor le placea pictura mea, dar nu era nimic deosebit in asta, pictura mea place tuturor. Dar de intilnit i-am intilnit o singura data, foarte tirziu, intr-un cadru strict oficial. Comenzile veneau de la niste oameni care si acum sint foarte bogati, oameni carora eu le multumesc inca o data ca mi le-au dat.

Marea Dragoste / Tango: S-a speculat mult ca ai fi fost un apropiat al familiei Ceausescu.

SABIN BALASA: Atit de departe s-a mers cu aberatiile, incit dupa Revolutie unii
mi-au spus: „Am auzit ca jucai table cu Ceausescu!“. Ca sa vezi ce aberatie! Eu nu faceam politica si nu-mi dicta nimeni ce sa fac. Pentru ca nu faceam politica si nici nu le faceam necazuri, cei de la Securitate nu s-au purtat rau cu mine. De ce sa ma vait? Sa spun ca am fost dizident? M-am ferit de dizidenta, de vaitaturi, ca dizidenta e un fel de vaitatura.

Madalina mi-a propus sa pozeze nud


Marea Dragoste / Tango: Cind ai inceput sa descoperi frumusetea feminina?

SABIN BALASA: Dintotdeauna. Adevaratul barbat iubeste femeia, apreciaza femeia, elogiaza femeia. Un barbat adevarat stie ca femeia este un subiect al visarii. Eu cred ca boul nu viseaza. Eu cred ca taurul viseaza, armasarul viseaza. Femeia nu este un obiect de consum asa cum cred unii. Esti beteag daca te gindesti la ea ca la un obiect de consum. Pentru mine e totuna daca pictez o regina sau o curva. Ele sint egale in fata naturii, care nu tine seama de rang si nu face nedreptati.

O regina si o prostituata la fel au trasaturile, iar eu nu tin seama de rang, elogiez frumusetea feminina de oriunde ar veni ea. De mic am vazut frumusetea femeii si sensul naturii, dar niciodata separat de restul frumusetilor lumii. De aceea, in pictura mea, apar alaturi un arbore, o frunza, un deal, o femeie… Goala, fireste, pentru ca Dumnezeu nu s-a preocupat de confectii… De mic le desenam goale, ca erau frumoase.

Marea Dragoste / Tango: Ti-au pozat mereu toate femeile pe care le-ai rugat?

SABIN BALASA:
Toata viata mi-au pozat fetele, si imi vor mai poza. Stii de ce? Eu fac nudul frumos, ii vad femeii frumusetea profunda! Si pentru asta o chem, ca n-am confundat niciodata lucrurile. O chemi sa-ti pozeze, ea iti pozeaza, dupa aceea nu mai profiti, ca ar fi vulgar. Femeile au avut de la mine desene, picturi. Am fost mereu generos. Sigur, comertul e comert, dar cind a fost cazul am fost generos. Restul se plateste, fiindca se platesc ele prostiile, dar arta?!

Marea Dragoste / Tango: S-a scris ca si Madalina Manole urma sa-ti pozeze nud.

SABIN BALASA:
Eu sint foarte bun prieten cu Lucian Avramescu, poetul, si eram intr-o seara la ziua lui, iar Madalina mi-a propus sa-mi pozeze nud, ca ea nu pozeaza la reviste. Ar fi putut sa apara intr-o lucrare, ca eu nu fac doar nuduri. Oferte am cu gramada de la persoane care ar vrea sa-mi pozeze. Dar am fost foarte ocupat si discutia noastra de atunci nu s-a materializat.

Marea Dragoste / Tango: Decit in citeva declaratii pe care ea le-a dat presei legate de aceasta intentie.

SABIN BALASA: Eu i-am apreciat dorinta. E o fata frumoasa. Dar comenzile nu mi-au permis sa materializez un asemenea proiect. Bineinteles, daca cineva mi-ar cere sa pictez nudul propriu, daca ar plati, as considera ca este o comanda si as executa-o. Dar trebuie sa existe si sponsorul, persoana care plateste.

Marea Dragoste / Tango: O alta cintareata, Anna Lesko, a povestit si ea ca i-ai spus, dupa ce i-ai dat citeva lectii de pictura: „Rusoaico, esti o revelatie“.

SABIN BALASA:
Cred ca asa i-am zis. Anna Lesko e una dintre cele mai talentate fiinte pe care le-am intilnit. E superdotata pentru pictura. Mi-a facut mare placere sa-i dau citeva lectii. Mi-ar fi placut sa fiu profesor, dar nu m-au primit, au zis ca sint reactionar. Chinezii m-au solicitat, dar acum e prea tirziu. Mie imi place sa daruiesc. Eu sint un generos, am dat lectii si la altii, important este sa am timp. Dar atunci s-a putut, lucram la Irinel Columbeanu, era si Tudor cu mine, iar ea era prietena cu Irinel.

Lua lectii, muncea si zicea „ma doari capuuuu’!“… E foarte dotata. Si-a insusit ce trebuia sa-si insuseasca, dar nu e destul, tot eu i-am spus ca la asemenea dotatie trebuie sa munceasca enorm ca sa faca ceva. Un om talentat trebuie sa munceasca mai mult decit unul fara talent. E invers de cum crede lumea. Arta se face greu, asa e si cu Anna Lesko, ramine ca munca imensa pe care trebuie s-o depuna de acum incolo s-o duca la inaltimea dotatiei ei.

Calea usoara se plateste

Marea Dragoste / Tango: Esti foarte exigent si cu ceilalti si cu tine insuti?

SABIN BALASA: Eu cu mine sint foarte aspru. Cei care ma birfesc sint niste dulci copii fata de cit de aspru sint eu cu mine. Un francez a vrut odata sa-mi cumpere o lucrare care mie nu-mi placea. Si n-am vrut sa i-o vind. Nu eram plin de bani, dar am sters-o, nu i-am vindut-o.

Marea Dragoste / Tango: Daca o lucrare nu-ti place, o distrugi?

SABIN BALASA: Sigur. Pentru ca eu am energie pozitiva. Sabin Balasa a facut pictura pentru lume dind energie pozitiva si prin persoana sa si prin pictura sa. Au fost oameni care au declarat ca le-au mers afacerile extraordinar dupa ce au asezat un tablou de-al meu in birou. E normal, pictura mea schimba destinul. Un tablou are energie pozitiva sau energie negativa, este cea pe care a emanat-o artistul, energia lui se imprima in arta. Unul dintre visele mele este sa gasesc oameni impreuna cu care sa fac o clinica terapeutica, in care sa fie expuse lucrari de-ale mele special realizate, lucrari care sa vindece prin energiile pe care le emana.

Marea Dragoste / Tango: Ce parere ai despre cuplurile in care o ea saraca si tinara iubeste un el batrin si bogat?

SABIN BALASA: Eu n-am nici o problema sa vad o fata de 16 ani ca se iubeste cu unul de 100. Nu ma intereseaza. Dar sa te prefaci ca uiti ca dupa aia o sa-ti rada una in dinti si ca dispune de tine, ca banii aia te costa, acest fel de a te minti pe tine e grav. Eu le-as da sfatul asta fetelor din ziua de azi: cind alegeti o cale, alegeti si cu capul, cintarind cam cit necaz e la treaba aia, si cita bucurie! Ele cauta calea usoara, dar calea usoara se plateste! Singurul om cu care ai o sansa sa ramii impreuna pe lume este cel cu care comunici. Si-n viata privata, si-n cea sexuala, in toate. Ca nimeni nu-si lasa baba lui pentru una de 16 ani, ca isi iubeste baba lui, daca are comunicare cu ea.

Marea Dragoste / Tango: Cind te-ai casatorit?

SABIN BALASA: Sint casatorit a cincea oara. A contat in viata mea atit de putin acest lucru… Am vrut o casatorie minune, dar nu mi s-a intimplat. Una dintre casatorii a durat trei zile. Dupa trei zile m-am dus la sfatul popular si am divortat. Intimplator, in cazul meu n-am gasit la acele femei ce mi-am dorit eu, astfel incit sa raminem casatoriti pe viata. Eu de fiecare data o fac total: da sau nu? Mintim sau sintem sinceri?

Marea Dragoste / Tango: De ce casatoria aceea a durat trei zile?

SABIN BALASA: Iti povestesc. Ne casatorim. Cu acte. Si ii zic: „Doar atit iti spun, ca actul asta n-are valoare la Sabin Balasa“. Era cea de a doua casatorie. Si ne ducem in calatorie de nunta la Pelisor. Aveam un geamantan urias dupa mine si in gara la Sinaia, caut un hamal sa ne ajute sa urcam pe drumul spre Pelisor. Ea imi spune: „Ce vrei sa faci, noi trebuie sa economisim banii, de aia esti barbat, ia geamantanul si urca!“. Iau geamantanul si incep sa urc. Ajungem in oras si ii spun ca pina la Pelisor mai e ceva de mers, sa luam taxiul. „Nu, noi economisim banii!“, a zis ea. Am ajuns la Pelisor, se uitau portarii in livrea la mine, transpirat si cu o femeie linga mine, ca ma cunosteau, dar, in fine, am ajuns in camera. Apoi seara la restaurant m-a bombanit ca de ce dau prea mult bacsis. A doua zi de dimineata, cind m-am sculat, am vazut o femeie linga mine si m-am intrebat: „Asta cine e?“.

Am dat plapuma la o parte, era frumoasa, dar nu-mi aduceam aminte cine era. M-am uitat pe fereastra, am vazut peisajul si mi-am amintit tot. Dar m-am intrebat cum de am uitat ceva asa de important? Si-am inteles! Pentru ca nu-mi facea placere sa-mi amintesc cum am urcat cu geamantanul, cum mi-a spus ca de aia sint barbat, sa car. De aceea uitasem. Dupa ce s-a sculat, i-am spus ca am cu mine culorile pentru ca eu nu pot sa ma duc undeva fara sa pictez. „Dar sintem in calatorie de nunta!“, a replicat ea. „Si cu ce jigneste calatoria de nunta ca eu pictez?“ Iar ea s-a ratoit la mine: „Vad ca incepi sa o iei de unul singur asa… Ai uitat ca esti sotul meu? Trebuie sa fim disciplinati, trebuie sa respecti formalitatile.“

„Bine, ii spun, din momentul de fata nu mai sintem casatoriti“. Si mi-am facut bagajul si am plecat. Am ajuns acasa. M-am dus la sfatul popular sa bag divortul. Primarul mi-a spus ca daca o singura data mai fac figura asta, nu ma mai insoara. Dar l-am rugat sa-mi dea divortul foarte repede si a doua zi eram divortat. Iar ea, in trei zile s-a maritat cu un coleg de-al meu care era tot pictor si cu care a plecat in strainatate.

Am avut si simtul creatiei si al procreatiei

Marea Dragoste / Tango: Si celelalte casatorii au fost scurte?

SABIN BALASA: Eu am divortat in scurt timp de fiecare data, nu ca altii, dupa treizeci de ani in care s-au otravit. Nu suport, pentru ca intre mine si femei trebuie sa fie frumos. Cea mai lunga casatorie este cea din prezent, cu Melania. A cincea sotie este Melania. La mine casatoritul n-a fost niciodata important. Ea ar fi fost dispusa sa stea toata viata cu mine fara sa fac actul. Dar, dupa revolutie, eu am vorbit la sfatul popular; „Vreau sa-mi faceti actul ala fara sa stie nimeni, undeva aici, pe sala“. Acolo, afara, linga un stilp, ne-am casatorit, fara musafiri, fara copii.

Marea Dragoste / Tango: Ai facut vreo nunta cu rochie de mireasa, cu petrecere, cu invitati?

SABIN BALASA: Doar prima.

Marea Dragoste / Tango: Inteleg ca Melania a reusit sa te pastreze, altfel decit toate celelalte.

SABIN BALASA: Melania a reusit, dar da examen mereu. E o mama tinara pentru copiii mei. Intre noi e o diferenta de 20 de ani, dar eu fac mereu gluma asta „ce ma fac cu baba mea?“. Eu sint mai tinar ca fire decit ea. Si eu n-o laud, dar faptul ca e cu mine dovedeste ca are calitati. Dupa ce am avut copiii, orice insuratoare a mea a tinut cont de doua conditii: s-o iubesc pe acea femeie, si sa le aduc baietilor o mama. M-am mai casatorit cu una pe care tot ei au ales-o. Ii intrebam pe copii: „O iau?“. Daca voiam sa divortez dupa sase luni, intrebam: „Ce fac, divortez?“. Daca copiii ar spune „nu“ si despre Melania, „nu“ ar fi. Din fericire ei zic ca „da“, ca acuma s-au facut si ei mari…

Marea Dragoste / Tango:  In cea de-a treia casatorie a ta ai avut si copiii. Cum ti-a schimbat viata aparitia lor?

SABIN BALASA: Am avut si simtul creatiei si al procreatiei. Venirea copiilor nu mi-a schimbat caracterul, dar acesti doi baieti au conditionat total viata mea. N-am luat nici o hotarire care sa impieteze viata lor, libertatea lor, starea lor. Cind ai doi copii, comenzile sint bine venite. Apoi a mai fost violenta cu care au vrut sa ma impinga din tara, sa plec in strainatate. Daca n-aveam copii ma aventuram, si-i invatam eu minte pe ei. Dar asa, a trebuit sa lupt sa nu ma duca dincolo…

Marea Dragoste / Tango: N-ai pus pe primul loc ideea ca ai fi putut face mai bine arta in afara?

SABIN BALASA: Pentru mine pe primul loc e viata, pe al doilea arta. Pentru alti artisti „mai mari“ e arta pe primul loc. Pentru mine, nu. E viata. Iar eu cred ca arta nu poate fi daca nu e viata… M-au mai intrebat cei din strainatate de ce nu ramin, de ce ma intorc in România. Si le-am spus…  In loc de arta, stapinii care la noi au facut realismul socialist, la voi au facut postmodernismul sau cum ii ziceti voi.

Doar ca la voi e bogatie si la noi saracie. Dar eu sint capabil sa-mi hranesc copiii oriunde, fie ca e bogatie sau saracie. De ce sa ramin? Sa fiu folosit pentru demontarea comunismului? Sa fiu folosit contra a ceea ce tot ei au creat? Eu nu pot fi sclavul nimanui. Era ceva daca gaseam arta in afara tarii, dar am gasit aceiasi stapini, aceiasi oameni. Sint mai barbat daca reusesc sa fac ce vreau eu unde e greu! Sa fac ce vreau eu unde e usor?

Marea Dragoste / Tango: Am aflat ca la un moment dat era o filiera care vindea lucrari de-ale tale falsificate.

SABIN BALASA:
In România. In afara n-au ajuns. A fost ancheta mare. Am pus politia pe urmele lor. I-am pus la punct. Cu mintea! Stii cum isi batea Napoleon adversarii, cu mintea, inainte de batalie. Asa i-am oprit si eu. Era la mijloc si o conspiratie, dar si bani. Iar copiile erau dezastruoase, erau bune pentru prosti, pentru inculti.

Dadeau cite 6.000 de euro, isi pierdeau banii si timpul din prostie, pentru ca nu se documentasera sa vada si ei cum arata un Balasa adevarat… Si am anuntat in presa ca aceia care cumpara n-ar mai risca nimic, daca m-ar deranja pe mine sau pe Tudor, pentru autentificare. Doar noi doi putem autentifica o lucrare si o facem oricind. Si am mai facut ceva, am catalogat toate lucrarile. In cataloage sint trecute toate operele autentice. Si peste 1.000 de ani, cind voi imbatrini, voi avea grija ca aceia care vind tablouri ce nu sint in cataloage s-o incurce.

Muzeele clasice mi se par niste cavouri

Marea Dragoste / Tango: Nu ti-ai gasit niciodata un impresar?

SABIN BALASA: Am avut sute de oferte din intreaga lume. Dar eu n-am avut nevoie. Prietenii mei sint impresarii mei. Dintotdeauna s-au gasit clienti. Si marii comunisti cumparau de la mine. Si Pacepa cumparase lucrari si altii al caror nume nu-l stiam. Plateau. La mine nu mergea altfel. Eu il bagam in ma-sa pe ministru si cu portarul beam o bere. Faceam gratuit portrete copiilor, dar comunistii plateau. Iar eu banii ii dadeam pe gaini. Mai mi-i si furau muierile… Eu am fost ca o firma, n-am zis niciodata „nu vind la aia ca sint de stinga sau la ailalti ca sint de dreapta”. Firma Mercedes nu se-ntreaba cui vinde masinile, nici nu zice nimeni de la nici o firma mare „nu-ti vind masina ca fiu-tau merge ca nebunul“. E o falsa problema.

Marea Dragoste / Tango: Dar ideea sa-ti faci un muzeu te-a tentat?

SABIN BALASA:
Muzeele mele sint muralele pe care le-am realizat. La Iasi am muzeu personal in facultati, se perinda lumea, generatii intregi de studenti cresc privind muralele mele si apoi se raspindesc in lume si vorbesc mai departe despre ele. Asta e marea mea bucurie. In schimb, muzeele vechi, clasice, mie mi se par niste cavouri si cred ca vor disparea. Pentru mine muzeele de arta, mai ales cele de arta moderna in care nu intra nimeni, nu exista, nu ma intereseaza.

Marea Dragoste / Tango: Baiatul tau cel mic este tot pictor.

SABIN BALASA:
Tudor este un mare pictor. Un geniu. Eu invat de la el.

Marea Dragoste / Tango: A venit de la sine faptul ca a urmat aceeasi cariera ca si tine?

SABIN BALASA: In timpul comunismului victorios al lui Ceausescu l-am intrebat ce vrea sa faca. Iar el mi-a spus ca vrea sa dea la arte plastice. Dar a fost respins. S-a facut inainte o sedinta, cei din institut au decis: „Nu mai vrem un Sabin Balasa“. Sigur ca Tudor a fost foarte dezamagit, mai ales ca, daca era sa publicam lucrarile lui din vremea aceea toata lumea ar fi vazut ca este un talent universal. E primul din lume. E un fenomen.

Mi s-a intimplat mie sa fiu tatal acestui fenomen, fiindca mie mi se intimpla lucruri bune. Si am incercat sa-l consolez spunindu-i ca sint unii care incearca cite sase ani sa intre la institut. Iar el mi-a raspuns: „In sase ani eu deschid o scoala, nu bat la portile unei scoli“. Aflind de nedreptatea asta, ca un talent mare cum este Tudor a fost respins, a venit la noi rectorul institutului  de la Ravenna si ne-a spus ca obtine imediat o bursa pentru Tudor in Italia. Dar Tudor a spus „Nu vreau, tata, sa ma duc. Am vazut ce se face acolo. Eu vreau sa fiu elevul tau“. Si a ramas elevul meu.

Marea Dragoste / Tango: A facut si institutul din România?

SABIN BALASA: Nu, doar cu mine. Si eu consider ca are cea mai mare diploma. Ca om sint modest, ca artist n-am avut nici cea mica modestie niciodata. Arta nu e o profesie. Scoala de genii nu exista. De invatat, invatam cu totii de la marii maestri ai picturii, iar daca ai semnat condica sau esti membru al unei organizatii nu inseamna ca esti mare artist. Asa e si cu oamenii bogati. Incet-incet se formeaza o elita a celor care stiu sa traiasca pe masura bogatiei lor, intre opere de arta, sustinind cultura, creatia.

Nu toti cei care au bani sint egali. Exista o elita in formare… Pe Tudor, care e celebru in America si in intreaga lume, unii dintre colegii mei de la Uniune n-au vrut sa-l primeasca pe motiv ca „e pictor slab“. N-am insistat. Sa zica ce vor. Lui Tudor i-au facut reclama. Regret doar ca aceia, putini, care fac aceasta greseala, strica imaginea institutiei, a intregii Uniuni, comitind o nedreptate. Altii mi-au zis mie ca am pervertit gustul populatiei Terrei.

Marea Dragoste / Tango: Ai pervertit gustul populatiei Terrei?!!

SABIN BALASA: Am facut-o. Recunosc. Si de-acum incolo o sa-l pervertesc si mai tare. Dar cu Tudor ce-au avut? Ii deranjeaza doar ca-i baiatul lui Sabin Balasa. Dar, stii cum e, cind vrea cineva sa se faca de ris, nu-l poate opri nimeni. Ei au scazut in top ca nu l-au primit pe Tudor. El e Tudor Balasa, un mare pictor. Celalalt fiu, Matei, face lucruri extraordinare, a terminat regie de film si are o firma de design publicitar, face grafica, lucruri grozave, dar nu pot sa spun mai multe ca se supara, zice „Nu ma mai lauda, tata!“. Dar faptele lui Matei il caracterizeaza. Sotia lui, Valentina, e frumoasa si cuminte, e o creatoare de moda foarte talentata, apare in reclame…

Marea Dragoste / Tango: Inclusiv in spotul revistei Tango!

SABIN BALASA: Asa e. Si ea e ca si copilul meu. Si pentru mine, copiii sint si au fost mereu pe primul loc. Pe al doilea e pictura si de pictura e legata lumea pentru care pictez. Aia care nu se pricepe la pictura, dar are sensibilitate enorma.

Marea Dragoste / Tango: Esti impacat cu tine insuti?

SABIN BALASA: Sint impacat cu intreg universul. Nu-i combat pe altii, eu ma afirm pe mine. E doar o bataie continua intre mine si Sabin Balasa pe care vreau sa-l intrec. Cu restul colegilor mei, de la Leonardo da Vinci incoace, ma inteleg bine.

Material realizat in august 2005.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.