Stop fumatului!

de

Intre savurarea unei tigari si prelungirea vietii ce ai alege?

Daca fumezi, renunta! E poate cea mai buna forma de a incepe un articol despre viciul care provoaca patru milioane de decese pe an. Fiecare tigara contine un cocktail de substante carcinogene, mutagene, citotoxice si antigenice: nicotina, un alcaloid toxic ce da dependenta, gudronul (un conglomerat de particule puternic cancerigene), monoxid de carbon, ce intrerupe fluxul normal de oxigen in organism, cianura de hidrogen, metale si compusi radioactivi. Toate acestea adunate te expun riscului contractarii de boli si deficiente grave:
– boli pulmonare, tuse cronica si expectoratie, boli coronariene, insuficienta respiratorie;
– boli cerebrovasculare, complicatii grave cand fumatorul sufera de pneumonie si de gripa, ce pot cauza decesul;
– cancer pulmonar si nenumarate alte tipuri de cancere: de cavitate bucala, faringe, laringe, esofag, pancreas, rinichi, vezica urinara, stomac sau col uterin;
– fumatul provoaca gingivite, carii, ingrosarea vocii, ingalbenirea unghiilor;
– pe plan sexual, acest viciu creste riscul impotentei cu 50%, iar prin scaderea calitatii spermei, determina sterilitatea. Tot fumatul provoaca aparitia prematura a menopauzei, iar in timpul sarcinii afecteaza dezvoltarea fatului si creste riscul de avort spontan.
– cele mai noi studii publicate in Daily Mail arata ca fumatul duce la scaderea inteligentei, afectind zone importante din creier;
– fumatul pasiv este la fel de daunator, cu efecte ca cefalee, tuse, iritatii la nivelul ochilor, senzatie de greata, pana la cancer pulmonar, boli cardiace si accidente vasculare cerebrale.
 
Ce metode de ajutor exista?
 
A renunta la fumat nu este usor, dar stiind efectele benefice ale acestei decizii vei avea mai multa forta sa treci pentru totdeauna peste acest viciu. Cei mai multi prefera sa abandoneze obiceiul treptat, reducind zilnic numarul de tigari fumate, altii inceteaza brusc, ambele metode putind fi secondate de recidive puternice. La ora actuala, exista multiple metode care te pot ajuta sa renunti la acest obicei nesanatos. Una dintre cele mai de succes este cartea lui Allen Carr, “In sfarsit nefumator”, un audiobook lansat in Romania de Humanitas Multimedia. De asemenea,
– guma, inhalatorul si tabletele cu nicotina sunt substituenti orali ce reduc simptomele de sevraj;
– metodele ca spray-ul nazal, dar si inhalatorul cu nicotina trebuie utilizate pe baza unei prescriptii medicale;
– plasturii cu nicotina sunt cel mai usor de folosit, o data pe zi; atentie, insa, inainte de a asocia aceste metode de terapie, cere sfatul medicului.
Cei mai multi se tem sa renunte la fumat de teama ca se pot ingrasa. Intr-adevar, renuntarea la viciu poate provoca nervozitate de cele mai multe ori combatuta prin consumarea de dulciuri, snacksuri care automat provoaca o crestere in greutate. Pentru a evita surplusul de kilograme, alege o dieta pe baza de fructe, legume si fibre. Limiteaza stresul prin practicarea de activitati relaxante (bai calde, muzica linistitoare, o lectura placuta) si practica minimum 30 minute de sport zilnic.
Pentru a trece cu bine de momentele de sevraj, aminteste-ti motivele pentru care ai decis sa renunti de la bun inceput. Nu consuma alcool, fiindca iti poate induce dorinta de a fuma. Gandeste-te ca sumele alocate pe tigari ii poti reinvesti intr-un scop cu mult mai benefic, de exemplu un autoturism, calatorii in strainatate, o casa personala. Avantajele sunt enorme atunci cand renunti la fumat. Daca le ai mereu in vedere, poti spune ca ai castigat.

 

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *