fbpx

Ziua Tradatorilor – un film in care ne regasim cu totii

de

In frenezia ultimelor zile din campania de nominalizare pentru presedintie, un secretar de presa (Ryan Gosling) al unui candidat (George Clooney), aflat la prima lui cursa electorala se trezeste prins intr-o serie de masinatiuni, tradari si scandaluri care pun in pericol sansele politicianului de a castiga. Un curs rapid de politici murdare pentru un tanar idealist.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Note de productie

George Clooney, scenarist si regizor nominalizat la Oscar si Globurile de Aur a strâns laolalta o distributie de actori de frunte ai generatiei noastre pentru a da viata acestui thriller fascinant. Actorii insumeaza impreuna 13 nominalizari la Oscar, 3 premii Oscar, 23 de nominalizari la Globurile de Aur si 6 Globuri de Aur câstigate.

Dialogurile transante si inteligente amplasate in lumea moderna a puterii si politicii fac din ZIUA TRADATORILOR o poveste profunda despre sex, ambitie, loialitate, tradare si razbunare. Filmul urmareste traseul unui tanar atasat de pres care cade prada jocurilor de culise politice, manipularilor profesionistilor veterani in domeniu, dar si seductiei unei tinere stagiare.

George Clooney este guvernatorul Morris, un candidat care participa la alegerile preliminare pentru presedintie din partea partidului Democratic. Ryan Gosling este purtatorul lui de cuvant, Philip Seymour Hoffman este seful lui de campanie, Paul Giamatti e seful campaniei rivalului sau, Marisa Tomei e o reporterita de la New York Times, Evan Rachel Wood e o stagiara in campania lui Morris, Jeffrey Wright este un senator important, iar Max Minghella e Ben Harper, angajat in campania lui Morris.

Exclusive Films International si Cross Creek Pictures prezinta, in asociere cu Exclusive Media Group si Crystal City, ZIUA TRADATORILOR, o productie Smokehouse / Appian Way, cu Ryan Gosling, George Clooney, Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Marisa Tomei, Jeffrey Wright, Max Minghella si Evan Rachel Wood. Regia ii apartine lui George Clooney, iar scenariul, lui George Clooney & Grant Heslov si Beau Willimon. Filmul se bazeaza pe piesa de teatru “Farragut North” de Beau Willimon. Heslov, Clooney si Brian Oliver sunt producatori, iar Leonardo DiCaprio, Nigel Sinclair, Guy East, Stephen Pevner, Todd Thompson, Nina Wolarsky, Jennifer Davisson Killoran si Barbara A. Hall sunt producatori executivi. Director de imagine e Phedon Papamichael, ASC, scenografia ii apartine lui Sharon Seymour, montajul, lui Stephen Mirrione, A.C.E., iar costumele, lui Louise Frogley. Muzica ii apartine lui Alexandre Desplat, iar Linda Cohen este supervizor muzical. Castingul ii apartine lui Ellen Chenoweth.

Despre film

„As numi acest film un thriller politic, dar nu l-as categorisi neaparat drept un film politic”, spune George Clooney, care e regizor, producator, co-scenarist si actor in ZIUA TRADATORILOR. Pentru ca se focalizeaza mai mult pe procesul in sine, decat pe platforma politica, Clooney e de parere ca astfel se adreseaza unui public mai larg, iar in Statele Unite, publicului din ambele tabere politice. „Cred ca daca esti cu democratii, o sa-ti placa mai mult prima parte, si, daca esti republican, o sa-ti placa finalul. Daca il consideram un film politic, e un film fara agenda politica, si acesta a fost cel mai important aspect pentru noi.” in acest fel, politica a fost fundalul pentru evolutia personajelor si in schimbarile motivatiilor protagonistului, Stephen Meyers, interpretat de Ryan Gosling.

Idealismul si increderea lui Meyers in omul pentru care lucreaza incaseaza o lovitura dura cand asista la jocuri de putere si manipulare. Proiectul incepe in 2004, cand Beau Willimon, un tanar scriitor care a lucrat recent la campania din Iowa a lui Howard Dean, a scris prima versiune a piesei sale, „Farragut North”. Willimon s-a inspirat din propriile sale experiente pentru a crea o intriga politica care se desfasoara in culisele unei campanii prezidentiale. Willimon spune: „Personajele sunt un amalgam fictional, inspirate din sutele de oameni pe care i-am intalnit in decursul experientei mele. Dar restul, incalcarea legilor, manipularea procesului democratic, negocierile din culise, jocurile de putere, totul e adevarat. E infricosator sa vezi cat de mult manipuleaza politicienii procesul pentru a ajunge la cea mai inalta functie politica. Daca respecti regulile jocului n-o sa ajuni niciodata sa fii ales presedinte.”

Piesa de teatru a avut premiera in New York, la Atlantic Theater Company, in 2008, apoi s-a jucat la Geffen Playhouse, din Los Angeles, in 2009. A ajuns, intr-un final, pe mainile unui angajat al companiei de productie detinute de George Clooney si Grant Heslov, prieteni si colaboratori vechi, inca de la Good Night, and Good Luck, Leatherheads, The Men Who Stare at Goats si The American.

Transpunerea piesei pentru marele ecran a impus o serie de schimbari, cea mai importanta fiind cea a personajului principal din film, guvernatorul Morris, care in piesa nu aparea niciodata. „Pentru a crea o poveste potrivita pentru un film am creat un personaj, un candidat in care Stephen crede cu tarie, in care cred cu totii, pentru a-l arunca apoi in focul actiunii. La inceput arata inocent si onorabil, asta pana afli ca nu e deloc asa.”

Realizatorii au schimbat si titlul, dupa cum explica Clooney: „Farragut North era un titlu foarte bun pentru piesa, dar pentru film ni s-a parut prea restrictiv. Am plasat alegerile preliminare pe 15 martie si am introdus teme shakespeariene in film.”

Odata terminat scenariul, Clooney si Heslov au planificat sa filmeze in 2008, dar au venit alegerile si a fost ales Obama „Lucram de un an si jumatate la scenariu”, explica Clooney, cand Obama a fost ales, si in aer plutea atata speranta, oamenii erau fericiti, asa ca nu ni s-a parut potrivit sa iesim cu filmul nostru – oamenii erau prea optmisti pentru un film cinic, ca al nostru. Un an mai tarziu, toata lumea era cinica dn nou, asa ca ne-am gandit ca e timpul sa facem filmul nostru.”

Producatorul Brian Oliver, de la Cross Creek Pictures, spune: “Piesa de teatru era minunata. Avea dialoguri inteligente si momente reusite de thriller. E o piesa despre moralitate si despre ceea ce oamenii fac sau sunt obligati sa faca pentru a avea ceea ce isi doresc, si despre cat ii costa.”

“Avem un imens respect pentru George, Grant si pentru ceilalti actori”, continua el. “George e forte familiar cu lumea politicii si a dovedit ca e un regizor si un scenarist nemaipomenit. I s-a potrivit foarte bine acest proiect, un thriller care se petrece in aceasta lume pe care o cunoaste atat de bine.”

Exclusive Media Group (“Exclusive”) s-a alaturat pentru coproductie companiei lui Clooney si Heslov si companiei de productie a lui Leonardo DiCaprio, Appian Way Productions. Guy East spune: “Am anuntat implicarea noastra in proiect inaintea targului de filme AFM, din toamna lui 2010, iar George si Grant au fost de acord cu strategia noastra de a organiza cateva intalniri atent cu distribuitori internationali atent selectionati, unde sa li se dea ocazia sa auda direct de la George cum avea de gand sa faca filmulm atat in spatele, cat si in fata camerelor de filmat. in cateva zile, am contractat un grup de distribuitori independenti importanti care sunt pasionati de film.”

CASTINGUL

Cu echipa de la Smokehouse la conducere, castingul filmului s-a dovedit a fi relativ usor: „George si Grant au relatii foarte bune cu actori care isi doresc sa lucreze cu ei”, spune Brian Oliver. „N-am fi avut niciodata o distributie ca aceasta, daca nu-l aveam pe George Clooney ca regizor. Pentru mine, ca producator, pot sa spun ca e o slujba de vis sa lucrez cu el cand regizeaza. George si Grant decid ce actori vor pentru roluri, apoi se pun pe treaba si ii aduc in proiect. Nici unul din cei cu care au vrut sa lucreze nu i-a refuzat.”

„Am fost foarte bucurosi sa vedem ce reactii au avut actorii”, spune Clooney. „Asta inseamna au crezut cu totii in scenariu. A fost copilul nostru, la care am lucrat intens; numai calitatea actorilor, lasand la o parte alte considerente, a insemnat pentru mine si pentru Grant o mare responsabilitate, aceea de a face un film bun.”

Ryan Gosling, nominalizat la Oscar pentru rolul din Half Nelson, a fost distribuit in rolul lui Stephen Meyers, secretarul de presa al guvernatorului Morris. Gossling spune ca rolul l-a atras nu numai datorita profunzimii, ci si datorita sansei de a lucra cu George Clooney: “Personajele noastre exista deoarece cred in Morris, cred in campania lui. Si mai cred ca toti actorii au venit in proiect pentru ca noi toti credem in George si credem in filmul lui.”

Clooney a inteles perfect responsabilitatea pe care o poarta Gosling cu acest rol solicitant, vital pentru succesul filmului: “Filmul este despre personajul lui Ryan Gosling. El incepe filmul, el e la finalul filmului; el se afla in fiecare scena. La inceput e sigur pe el, foarte priceput la ceea e face, dar, pe parcurs, plateste totul cu pretul sufletului sau. Ryan e un actor minunat si e perfect pentru rol.”

Gosling explica: „Nu e un film politic prin mesaj. Nu trebuie sa te pricepi la politica ca sa te intereseze personajele si povestea. Personajul meu chiar isi doreste schimbarea in tara lui si in lume, si crede sincer ca omul pentru care lucreaza o poate face. Spre final, Stephen face niste compromisuri in care sufletul nu lui nu poate supravietui. Devine tot mai greu de recunoscut spre final.”

Philip Seymour Hoffman a fost distribuit in rolul sefului de campanie a lui Morris, Paul Zara. A fost impresionat de scenariu, pe care il clasifica drept un bun studiu al comportamentului uman nu numai sub presiunea politicii si a masinariei politice, ci si in conditiile traiului in America: “Nu cred ca Paul e un tip cu adevarat rau. Cred ca el devine rau daca ii gresesti cu ceva. Tine foarte mult la loialitate. E singurul fel in care poate supravietui in aceasta lume, sa ai oameni fata de care sa fii loial si sa le ramai loial. Paul se bazeaza pe asta.” Cea mai mare dificultate pentru Hoffman a fost aceea de a intra in pielea cuiva in locul caruia nu i-ar placea sub nici o forma sa se afle vreodata: “E ceva atat de complicat si de vast, sa te afli in atentia publica si sa conduci o campanie prezidentiala. Mie imi place sa fiu mai retras.”

Paul Giamatti este Tom Duffy, seful campaniei rivalului lui Morris: “Scenariul mi s-a parut extraordinar de bine scris. Are un ritm si un limbaj forte clar definite. E genul de proiect unde te lasi complet pe mana scenariului. Fiecare rol e scris minunat, iar al meu e grozav. Duffy e un ticalos duplicitar si machiavelic intr-o maniera comic de asumata. Nu pretinde ca e altfel decat ar fi.” Desi Giamatti a lucrat numai cinci zile de filmari, spune ca a fost incantat de scenele sale, colorate, puternice si vii.

Marisa Tomei este Ida Horowicz, o reporterita senzuala de la The New York Times, care se ocupa de subiectul alegerilor. Actrita, castigatoare a Oscarului, spune ca a reactionat imediat pozitiv dupa ce a citit scenariul: „Mi s-a parut extrem de bine legat si clar. Are multe niveluri si personaje care evolueaza, o intriga si o poveste care se dezvolta intr-un ritm foarte rapid. Ida e prietena cu toti acesti tipi si intre ei s-a legat o relatie de amicitie si de intimitate, de-a lungul drumurilor lungi facute impreuna si a cinelor luate cu ei in fiecare seara. Dar, in acelasi timp, ea trebuie sa-si faca treaba si sa aiba grija.”

Jeffrey Wright, care interpreteaza rolul senatorului Thompson, a crescut in Washington si a fost dintotdeauna interesat de politica, spune: “Am fost incitat de poveste. E despre putere si despre masinatiunile pe care le fac oamenii care ajung la putere. Washingtonul e un loc destul de dur, iar mizele acestor personaje sunt foarte mari. Thompson e un individ complex, are o fata in public, dar nu e sigur ca asta e fata lui reala.”

Evan Rachel Wood a fost aleasa pentru a da viata personajului Molly, o stagiara ale carei fapte pune in miscare o serie e evenimente dramatice si devastatoare: “Mi-a placut enorm cum a fost scris acest personaj”, spune Wood. “Nu ai cum sa crezi despre ea ca e o stagiara blonda si prostuta. E foarte chibzuita, nu e deloc intimidata. Stie ce vrea, si stie cum s-o obtina. Cred ca rar mai vezi un personaj feminin tanar creat asa.”

Max Minghella este Ben Harpen, unul din tinerii asistenti de campanie ai lui Morris: “Mi-a placut la nebunie piesa de teatru, pe care am vazut-o de doua ori la New York si de doua ori la Los Angeles. Cand am aflat ca se va face un film, trebuie sa recunosc ca a fost rolul pentru care am luptat cel mai mult sa-l obtin.”

George Clooney in rolul guvernatorului Mike Morris intregeste distributia. Cloony glumeste: „Mi s-a dat acest rol pentru nimeni nu-l voia. Nu e cel mai amuzant rol.” Mai adauga: „Mi-a fost usor pentruca stiam ce voiam sa faca si cum sa fie guvernatorul. Nu e ceva ce imi doresc sa fac in viata reala, dar cu siguranta stiam ca in film voi dori sa fiu asa.”

SCENOGRAFIA

Scenografa Sharon Seymour a mai lucrat cu George Clooeny la The Men Who Stare at Goats, regizat de Heslov, dar ZIUA TRADATORILOR este prima colaborare cu Clooney in calitate de regizor. Este, asa cum subliniaza si ea, primul film care se petrece in zilele noastre pe care l-a regizat acesta.

Cand a citit prima data scenariul a fost „cu adevarat bucuroasa si surprinsa sa citeasca ceva ce era incitant din punct de vedere intelectual, politic si actual”, explica Seymour. „A fost genul de film la care mi-a placut sa lucrez si pe care imi place sa-l vad.”

Pentru documentare, Clooney i-a recomandat lui Seymour sa vada o serie de documentare despre campanii politice: “La inceput am discutat sa nu avem un stil vizual nestructurat, tipic documentarelor, ci o scenografie realista, cu integritate vizuala specifica unui film artistic.”

Seymour a fost incantata ca filmul avea sa fie turnat acolo unde se petrecea actiunea din scenariu, si anume, in Ohio. Aproape toate locatiile au fost practice, mai ales cele doua care au necesitat care au fost create in spatii inchiriate din centrul orasului Detroit. Lipsa unor platouri de filmare si a unor elemente de décor luxoase nu a intimidat-o pe Seymour: “Acesta e scopul scenografiei, sa iei aceste spatii banale si sa le transformi in ceva interesant. Ca cineast, trebuie sa gasesti frumusetea acolo unde nu exista.”

Consultanti atat din Ohio, cat si din Washington i-au adus un ajutor inestimabil scenografei si echipei sale, oferindu-i detalii: “Toti vor ca cel care e candidatul lor sa arate cel mai bine cu putinta, si se acorda enorm de multa atentie unor detalii precum inaltimea podiumurilor, tot ceea ce pare improvizat e, de fapt extrem de atent orchestrat.”

Afisele de campanie fac parte din aceste elemente atent orchestrate, sis-a lucrat la ele ca si cum ar fi fost un candidat real: “Am vrut sa subliniem diferentele intre cei doi candidati. Morris e un challenger, un liberal in gandire, omul din popor. Nu este o optiune verificata, dar are in spate sustinerea oamenilor si, la momentul inceperii filmului sta mai bine in sondaje decat rivalul sau.” Prin urmare, afisele cu Morris au un aspect mai modern, in genul celor pe care le-a avut Obama, mai stilizate.”

Ca si Seymour, creatoarea de costume Louise Frogley a cautat tot un stil clasic, care depaseste barierele modei: “Am vrut sa incadram actorii, sa le oferim suport si nu sa transmitem un mesaj. Nu e un film stilizat din punct de vedere al hainelor. Nu veti remarca tinutele in acest film.”

Conceptul din spatele costumelor consta in aspectul practic: “Cate haine iti poti pune intr-o valiza cand esti mereu pe drumuri? Doua costume, doua camasi…”

Deciziile lui Frogley au fost influentate in multe cazuri chiar de actori. Marisa Tomei si-a dorit sa arate ca Patti Smith,si-a insusit tinutele si le-a potrivit pe propriul stil”, spune Frogley. “Ryan a avut mai multe pareri despre costume decat ceilalti actori – e un om foarte interesant, care e interesat de haine.”

Tinutele lui Stephen au evoluat de la inceput pana la sfarsitul filmului, in ultima scena el purtand un costum Gucci. Prin contrast, costumele lui Paul Zara par din ce in ce mai sifonate, pe masura ce se desfasoara actiunea. Costumul pe care l-a purtat Clooney a fost facut pe comanda, iar pentru Molly, stagiara, Clooney a cerut ca tinutele ei sa fie tineresti, corecte, in timp ce pentru sotia guvernatorului, Clooney a cerut tinute clasic-elegante, cu casmir si perle.

DESPRE PRODUCTIE

Filmarile la ZIUA TRADATORILOR au inceput spre sfarsitul iernii la Cincinnati si in Kentucky, nu departe de orasul natal al lui Clooney, Lexington. S-a filmat in locatie in locuri cu renume, precum piata Fantanii, podul Roebling, universitatea Xavier, universitatea Miami din Ohio. A fost un adevarat lux sa se poata filma chiar in locurile unde are loc actiunea: “E o diferenta enorma; te ajuta sa simti locul. in plus, George e din partea locului si cunoaste imprejurimile forte bine. Cunostea locatiile, cunostea oamenii, ceea ce ne-a ajutat foarte mult.” Un efect al faptului ca George Clooney e foarte indragit de concetatenii sai a fost numarul urias de persoane care au raspuns anuntului prin care se cautau figuranti – 23.000 de oameni s-au prezentat la auditii.

Pentru ca era foarte ocupat ca scenarist, producator, regizor si actor, Clooney n-a prea avut timp pentru reuniuni de familie. Paul Giamatti spune: „Pe platou avea enorm de multe lucruri de facut. Dar George e ciudat de relaxat; imi place foarte mult cum face lucrurile. E direct si simplu, nu aglomereaza nici oamenii si nici cadrele. Ai incredere in tot ce-ti spune. E un tip destept si isi doreste sa faca filme bune.”

Clooney si-a incurajat actorii si echipele de creatie sa vada mai multe documentare despre campanii pezidentiale, pentru a se documenta, precum The War Room, despre candidatura lui Bill Clinton in 1992,

Journeys With George, despre campania lui George W. Bush pentru Casa Alba, din 2000, si By the People: The Election of Barack Obama. Realizatorii au vazut chiar si Primary, un documentar revolutionar din 1960, despre John F. Kennedy si Hubert Humphrey in lupta lor pentru preliminarele din Wisconsin.

Stuart Stevens, un strateg de campanie republican, consultant politic si pe probleme de mass media, care a lucrat la o serie e campanii prezidentiale, a fost cel care i-a ajutat pe realizatori sa-si pregateasca filmul. „Stuart a fost de un ajutor inestimabil”, spune Clooney. „Ai trimiteam ce scrisesem, iar ne spunea unde am gresit. Ne spuna ce ar fi trebuit sa facem in situatiile respective. Stuart e exemplul perfect al profesionistului care crede in ceea ce spune. Ar putea lucra pentru oricine, a lucrat pentru Bush, dar ar fi putut lucra la fel de bine si pentru John McCain.”

Dupa trei saptamani de filmare, productia s-a mutat la Detroit. Acolo trebuia filmate interioarele pentru sediile de campanie ale lui Pullman si Morris. Au fost folosite mai multe locatii din centru, dar si din suburbii; s-a filmat timp de patru zile la Universitatea din Michigan. “Detroit a fost greu incercat; au pierdut industria muzicala, apoi industria auto”, spune Clooney. “Iar acum sunt in pericol sa piarda si industria de film. sunt cu gandurile alaturi de ei, caci acum trec prin vremuri forte grele.”

Desi Clooney s-a mai regizat pe sine insusi in Leatherheads, Good Night, and Good Luck. Si in Confessions of a Dangerous Mind, nu e o sarcina care sa-l incante forte mult: “Nu e prea amuzant sa te regizezi pe tine insuti. De exemplu, in scenele cu discursurile lui Morris nu ma gandeam decat la camera care intra prea devreme, si ca trebuie s-o iau de la capat.”

Actorii din distributie admira maniera relaxata a lui Clooney pe platou: “Nu stiu cum poti sa fii actor acum, pentru ca imediat dupa sa fii regizor, dar el reuseste foarte bine”, spune Jeffrey Wright. “Cred ca un lucru il face cu un ochi pe celalalt lucru, dar nu se vede deloc in afara.”

“Ca actor e foarte prezent si foarte profesionist”, spune Ryan Gosling. “Ca regizor, are un ochi priceput la partea vizuala si stie sa comunice ce vrea. Stie despre ce vorbeste.”

“Nu cred ca toti actorii ar trebui sa regizeze”, adauga Philip Seymour Hoffman, “dar cred ca George este genul care trebuie s-o faca.”

“George ne face pe toti sa ne simtim foarte confortabil pe platou”, spune Marisa Tomei. “Nu mi-e teama daca gresesc. Ai senzatia ca te sustine, pentru ca are control asupra tuturor aspectelor, dar intr-o maniera relaxat. Are o minte care-i permite sa jongleze cu multe lucruri deodata.”

Clooney a reusit sa pastreze atmosfera calma si relaxata cu glumele si farsele pentru care e renumit. “George e extrem de amuzant”, spune Frogley, creatoarea de costume. “ E o persoana forte placuta cu care lucrezi cu drag.”

***

Producatorul Brian Oliver spune, ca incheiere: „Cred ca e un film care va lua oamenii prin surprindere, caci nu e deloc ceea ce se asteapta sa fie. E mult mai mult si cred ca publicul o s-si dea seama si o sa fie impresionat si de interpretarile actorilor.” Jeffrey Wright adauga: „Nu e o drama politica, ci o drama umana, cu idei in care ne vom regasi cu totii.”

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Film

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.