fbpx

Cornelia Tihon: I-am promis tatalui meu ca, in fiecare an, voi invata sa cant la un instrument

de

Este delicata si politicoasa. Putin timida, cu aparenta fragila, pe care o dezminte, insa, atunci cand incepe sa cante. Pentru ca are 23 de ani si canta la 23 de instrumente. Pentru ca ea a imblanzit tigrii, cantand live in momentele de dresura ale Circului Variete Globus si s-a intrecut cu pasarile marilor, in concertul memorabil pe care i l-a organizat ad-hoc staff-ul celui mai mare festival de folclor mondial de la Capetown- unde a reprezentat Romania in 2006. Cornelia Tihon este o artista a carei complexitate ne uluieste si ne obliga sa o iubim, sa o admiram.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Alice Nastase Buciuta: Intr-o profesie ca a ta, poti sa evaluezi evaluezi cat este talent si cat este munca? Pana la urma ce primeaza – talentul sau studiul?

Cornelia Tihon: Talentul este foarte important, pentru ca fara talent nu ai cum sa transmiti celorlalti din jur ceea ce faci si nu ai cum sa simti tu personal muzica si arta in general. Dar, pe langa talent, munca reprezinta 90%.

Marea Dragoste / Tango: Cum ti-ai dat seama ca ai talent? Cum a inceput povestea muzicii in viata ta?

CORNELIA TIHON: De obicei talentul se dobandeste, iar eu l-am dobandit de la tatal meu, de la care am mostenit, poate si de la mama putin, pentru ca si ea este o artista, dar in pictura. Tata a cantat din placere la saxofon si la alte instrumente populare de suflat, desi a fost profesor de istorie si limba romana, iar mama, profesoara de matematica. Tot de la tata am mostenit si aceasta dragoste pentru instrumentele de suflat.

Marea Dragoste / Tango:Cati ani aveai cand ai inceput sa canti?

CORNELIA TIHON: 5 ani. A fost o pura joaca, atunci nu prea stiam ca am talent, ca o sa ajung sa cant sau ca o sa fac o profesie din asta. Am inceput sa cant la fluier prima data. Abia mai tarziu parintii mei au realizat ca mie chiar imi place muzica. Tot pe la varsta aceea m-au dat si la scoala, pentru ca am insistat eu foarte mult, parintii ducandu-se mereu la scoala, fiind profesori.

Marea Dragoste / Tango:Deci te-ai dus la scoala mai devreme, la 5 ani.

CORNELIA TIHON: Da.

Marea Dragoste / Tango:Te-au primit?

CORNELIA TIHON: Da, pentru ca invatatoarea a fost o eleva de-a mamei si nu prea a avut incotro (rade). Eu stateam la ea in clasa si nu mai voiam sa plec. |nvatatoarea le-au spus alor mei: Mai lasati-o putin ca se va plictisi repede. Dar eu tot nu ma plictiseam si veneau inspectiile si intrebau: Ce e cu copilul asta, ca nu e inscris nicaieri? Si asa m-au inscris, de nevoie.

Marea Dragoste / Tango:Deci ai terminat si scoala mai devreme decat alti copii.

CORNELIA TIHON: Da, scoala as fi terminat-o mai devreme oricum, pentru ca puteam sa ma duc si la 6 ani, si oricum terminam mai devreme, pentru ca majoritatea se duc la scoala la 7 ani. Tot in acea perioada, cand incepusem sa cant la fluier, a venit un profesor de fluier la noi in clasa si a intrebat ce baieti vor sa mearga la scoala de muzica sa invete sa cante la fluier, iar eu am ridicat mana; a fost foarte amuzant pentru cei din jur.

Marea Dragoste / Tango:Unde era asta, in ce oras?

CORNELIA TIHON: In orasul Orhei. Eu m-am nascut in Chisinau, dar am crescut in Orhei, este un orasel apropiat.

Marea Dragoste / Tango:Si apoi, cum au venit toate celelalte?

CORNELIA TIHON: Incepand sa cant din ce in ce mai bine la fluier, tatal meu a spus ca isi doreste sa ma dea la muzica. Apoi, avand si celelalte instrumente acasa, am incercat sa cant si la alte instrumente.

Marea Dragoste / Tango:Mai ai frati?

CORNELIA TIHON: Da, mai am doi frati mai mari, mult mai mari. Unul este doctor, a cantat si el tot la instrumente de suflat – la trombon, la clarinet…- iar celalalt, mijlociu, a cantat la chitara, voce, pian, vioara.

Marea Dragoste / Tango:Deci toti cantati in familie.

CORNELIA TIHON: Da, toti am deprins acest lucru. Fratele mai mare este chirurg, doctor specialist in chirurgie generala, la Spitalul Colentina, iar cel mijlociu este masterand la Teologie, in anul doi.

Marea Dragoste / Tango:Deci toti sunteti copii buni. |i bucurati pe parinti.

CORNELIA TIHON: Ne straduim sa facem asta, mai ales ca pentru noi familia este foarte importanta si asa am fost invatati, sa fim cat mai mult unii alaturi de altii si sa ne ajutam pe noi si, prin asta, si pe ceilalti.

Marea Dragoste / Tango:Conteaza si modelul parintilor si iubirea lor in ceea ce cauti tu in viata, in ceea ce-ti doresti pentru tine?

CORNELIA TIHON: Da, cred ca e foarte important. Dar sunt situatii in care niste parinti mai putin buni i-au motivat pe copii sa ajunga acolo unde si-au dorit. Si noi, mai ales ca am trecut prin multe greutati, am inteles ca este important sa stii ca familia iti e alaturi, te ajuta si te sustine in ceea ce faci.

Marea Dragoste / Tango:Prin ce greutati ati trecut?

CORNELIA TIHON: Stii cum e, cand vrei sa faci mai mult intr-un domeniu, trebuie sa renunti la alte lucruri si sa mergi mai departe. Cand ne-am mutat de acolo, din Basarabia, si am venit aici, nu aveam posibilitatile necesare sa ne cumparam un apartament, nici de chirie nu prea aveam bani, desi acolo aveam niste domenii care se puteau vinde, numai ca atunci a fost o perioada foarte grea si nu prea valorau atunci nimic, erau maruntis… Si, practic, am renuntat la tot acolo si am venit aici, unde am luat-o de la zero.

Marea Dragoste / Tango:Cum ati luat decizia asta si ce v-a motivat sa veniti aici?

CORNELIA TIHON: Si traiul destul de greu de acolo si faptul ca, de multe ori, am fost presati de greutatile cotidiene de acolo, care se cunosc, nu vreau sa intru in prea multe detalii. Problemele de acolo se cunosc. Tata a fost cel care a luat aceasta hotarare, de fapt. Fratele cel mare a fost primul care a plecat, a venit aici ca doctor rezident, apoi eu am venit aici cu mama. Iar noi doua am venit dintr-o dorinta de-a parintilor mei de a reusi sa ma aduca pe un drum cat mai bun si mai usor. Am venit aici la Liceul de Muzica George Enescu, in clasa a 6-a, unde a trebuit sa repet anul, pentru ca m-am mutat in perioada scolii si pentru ca era o diferenta de studii. Am terminat liceul, unde am studiat cu un profesor foarte bun Negura Ion, care facea naveta din Basarabia, deci tot basarabean, si dupa ce am terminat liceul, am dat la Conservator, unde am studiat cu Dalila Cernatescu. Inainte de asta am avut bucuria sa particip la cursurile maestrului Gheorghe Zamfir, cand era el profesor la Conservator, dar, din pacate, cand am intrat eu, nu mai era profesor acolo. Am terminat si Conservatorul, iar acum sunt studenta la Master, in anul doi.

Marea Dragoste / Tango:A fost greu sa intri la Conservator?

CORNELIA TIHON: Nu, am intrat fara probleme. Din punct de vedere al teoriei si al celorlalte materii, solfegiu etc., a fost greu intr-adevar, dar la instrument, la nai in cazul meu, nu am avut nicio problema.

Studiez in fiecare zi cel putin doua ore

Marea Dragoste / Tango:Care este secretul naiului, de ce sunt totusi atat de putini artisti care canta la nai?

CORNELIA TIHON: Diferenta este ca vioara, spre exemplu, este un instrument foarte vechi si foarte cunoscut. Naiul, desi este un instrument foarte vechi, nu este atat de cunoscut si de obicei oamenii, cand isi dau copiii la o scoala de muzica, se gandesc la un instrument care ar putea folosi in mai multe locuri si in mai multe genuri de muzica. Dar, de fapt, nu prea este corect, pentru ca violonisti sunt foarte multi, pianisti la fel, si au ajuns azi sa termine Conservatorul si sa se specializeze in alte domenii. Cu naiul, practic trebuie sa fii la fel ca si la vioara, foarte bun si chiar mai bun de atat, pentru ca e un instrument care nu are atatea posibilitati, cum e vioara; trebuie sa fii foarte bun ca sa ai posibilitatea sa interpretezi orice. Naistii nu sunt chiar atat de putini totusi, doar ca sa ajungi la o anumita performanta ai nevoie de foarte multa munca. Poate profesori nu sunt chiar atat de multi, care sa-i ajute pe toti elevii sa ajunga la aceasta performanta.

Marea Dragoste / Tango: Te avantajeaza sau te dezavantajeaza faptul ca esti o fata slabuta, micuta, sau nu conteaza?

CORNELIA TIHON: Este si un avantaj, dar si un dezavantaj. As putea spune ca e chiar mai mult un avantaj, pentru sunt putine fete care canta la nai, deci e un avantaj. Un dezavantaj este ca de multe ori, fiind prea amabil, esti luat in alt sens si atunci trebuie sa fii mai barbat in meseria asta.

Marea Dragoste / Tango: Iti trebuie si suflu.

CORNELIA TIHON: Da, dar eu m-am obisnuit. E adevarat ca si din punctul asta de vedere e mai greu pentru o femeie; de exemplu, acum am inceput sa cant si la saxofon, care ma epuizeaza, e foarte greu.

Marea Dragoste / Tango:Pentru asta faci un antrenament special?

CORNELIA TIHON: Studiez in fiecare zi. Cel putin doua ore, care constau in exercitii – de respiratie, note lungi, exercitii de sustinere, dupa care poti sa incepi sa canti. Asta totusi nu e suficient, se poate studia si toata ziua; eu in timpul liceului studiam toata ziua, de dimineata pana noaptea.

Marea Dragoste / Tango:Cum de studiai toata ziua, cand toate fetele de varsta ta se plimbau cu baietii, ieseau la film? Nu ti-a fost greu, nu simteai asta ca pe o renuntare?

CORNELIA TIHON: Mai mare era satisfactia cand mergeam la concursuri sau in concerte si simteam ca lumea ma apreciaza si luam premii mari. Am un palmares acasa cu care ma mandresc. Poate celelalte fete pot povesti mai multe despre prietenii si alte lucruri, dar premiile pe care le-am luat au fost pentru mine mai importante decat pierderea timpului.

Marea Dragoste / Tango:Dragostea totusi nu poate fi o pierdere a timpului.

CORNELIA TIHON: Nu, doar ca abia acum incep sa descopar si partea asta si sa-i dau mai multa atentie.

Marea Dragoste / Tango:Cum a aparut dragostea in viata ta? Cum l-ai intalnit pe prietenul tau?

CORNELIA TIHON: |n primul rand, fiind artist, prin excelenta trebuie sa ai un suflet sensibil, pentru ca altfel nu poti sa transmiti, atunci nu mai esti artist, esti doar un casetofon care canta, iar sensibilitatea asta te apropie mai mult de lucrurile din jurul tau, poate sa fie vorba de plante, pasari, oameni, si printre toti acesti oameni a mai fost cineva care mi-a raspuns, un suflet la fel de sensibil ca si mine si asa am descoperit dragostea.

Marea Dragoste / Tango:El este tot artist?

CORNELIA TIHON: Intr-o oarecare masura, poate nu la fel de profesional ca si mine, adica nu cu atatea studii, dar ii place foarte mult muzica si o face din pasiune, la fel ca tatal meu.

Marea Dragoste / Tango:Iti doresti, asa cum ne-am dorit cu totii, ca prima ta iubire sa ramana pentru toata viata? Te-ai gandit la asta?

CORNELIA TIHON: Da, m-am gandit. Bine, dorintele mele sunt foarte multe, dar cred ca toate femeile isi doresc lucrul asta, dar ceea ce imi doresc eu este ca iubirea asta pe care o daruiesc eu sa fie reciproca si sa nu se schimbe niciodata. Sunt constienta ca viata poate sa schimbe multe lucruri, sa te schimbe pe tine, dar important este sa traiesti fiecare moment.

Marea Dragoste / Tango:De cat timp sunteti impreuna?

CORNELIA TIHON: Nu de foarte mult timp.

Marea Dragoste / Tango:S-a schimbat deja ceva in relatia voastra?

CORNELIA TIHON: Nu a avut timp sa se schimbe nimic si imi doresc sa ramana asa.

Marea Dragoste / Tango:Iti doresti copii?

CORNELIA TIHON: Desi se spune ca artistii sunt cu capul in nori, din punctul asta de vedere nu sunt chiar asa, adica cel mai mult imi doresc acum sa am un statut suficient de bun ca sa pot sa imi permit o familie, asta mi se pare esential in ziua de astazi. Nu mai este ca in trecut, sa stii ca ai un serviciu asigurat, o casa… Acum trebuie tu sa-ti faci totul, iar in momentul in care apare un copil trebuie deja sa aiba un camin foarte bine intemeiat. Nu imi permit sa imi bat joc de altii, mai ales de copiii mei.

Marea Dragoste / Tango:Nu te-a tentat, fiind artista, frumoasa, sa alegi o viata mai simpla, sa spui: O sa-mi gasesc un barbat care sa aiba grija de mine si sa ma ajute si in cariera mea, sa ma promoveze?

Pentru mine e foarte important sa ma inteleg cu cel cu care imi impart viata, e mult mai important decat banii. Daca exista bani, nu e nicio problema (rade), asta doar o sa ma ajute, nu o sa ma incurce. In ceea ce priveste viata mai simpla, nu stiu cat poate sa fie de simpla o viata in care faci compromisuri. Cel mai mult imi doresc sa cant, asta este esential pentru mine. Ca o sa fie mai simplu sau mai greu sa ajung acolo unde imi doresc, asta e. Important este sa fac ceea ce imi place si sa am in jurul meu oameni care chiar tin la mine.

Marea Dragoste / Tango: Faptul ca vii de peste Prut te face sa te simti diferita cateodata, sau sa fii perceputa diferit? Te simti altfel decat ceilalti sau oamenii de percep altfel?

CORNELIA TIHON: Cum sunt oamenii de peste Prut, adica si rai si buni, pentru ca padure fara uscaturi nu exista, la fel sunt si perceptiile – impartite. Sunt unii care au descoperit oameni mai buni, altii care au descoperit oameni mai putin buni si atunci, in functie de ce au vazut si au cunoscut, te catalogheaza la o prima impresie. Mai tarziu, dupa ce ajung sa te cunoasca mai bine, deja oamenii isi creeaza propria parere despre personalitatea ta si atunci nu mai este cazul sa te trateze altfel.

Marea Dragoste / Tango:Dar tu te simti diferita, poate mentalitatile sun diferite?

CORNELIA TIHON: Jumatate din viata am trait acolo, jumatate aici, asa ca m-am integrat foarte bine, nu ma simt deloc diferita.

Marea Dragoste / Tango:Esti credincioasa, tii posturi?

CORNELIA TIHON: Din pacate nu tin posturi, daca as mai tine si post nu as mai putea face nimic. Mi se intampla sa tin post din greseala, cand nu am timp sa mananc. Cred foarte mult in Dumnezeu, dar consider ca aceasta credinta vine in primul rand din sufletul omului, la fel si dragostea fata de Dumnezeu, adica nu trebuie sa fii habotnic, sa stii toata Biblia pe de rost si sa mergi in fiecare zi la biserica, ca sa arati ca ai dragoste fata de Dumnezeu. Am cunoscut persoane habotnice, dar in viata reala nu se bazau pe cuvantul lui Dumnezeu, nu se aratau buni crestini. Credinta e la mine in suflet.

Marea Dragoste / Tango:Ai spectacole, concerte? Dana Cristescu este managerul tau?

CORNELIA TIHON: Da, e managerul meu, dar suntem mai mult prietene decat coechipiere. Lucram foarte bine impreuna, dar, din pacate, pentru un instrumentist, si mai ales pentru unul care canta la astfel de instrumente, este mai greu sa aiba mereu spectacole, pentru ca este mai putin comercial. Avand in vedere insa ca am o paleta foarte larga de genuri de muzica pe care le abordez, este mai usor sa cant cu orice ocazie si atunci este si un pic mai usor sa imi gasesc evenimente la care sa cant. Sunt perioade mai grele, sunt perioade mai usoare, dar ma descurc.

Marea Dragoste / Tango:E singurul tau mod de a te intretine?

CORNELIA TIHON: Da, iar aceasta profesie imi ocupa tot timpul, altceva chiar nu as putea sa mai fac, pentru ca nu as avea timp.

Marea Dragoste / Tango:Iti intretii si familia? Pe mama tot tu o intretii?

CORNELIA TIHON: Da, mama a fost profesoara, iar cand s-a transferat aici, pensia a fost transferata si luata exact asa cum era acolo, adica 200 si ceva de lei, foarte putin – acesti bani nu ii ajung nici sa intretina casa. Cum spuneam, suntem o familie unita si ne ajutam unii pe altii, asa ca da, incerc sa o ajut cat de mult pot.

Marea Dragoste / Tango:La cate instrumente stii sa canti?

CORNELIA TIHON: Cred ca sunt peste 20 de instrumente de suflat. Mi-am promis ca in fiecare an sa invat sa cant la un instrument, dar am cam ramas in urma si am renuntat sa le mai numar. Dar am ajuns la 23 de ani si trebuie sa ajung la 23 de instrumente – inca mai am de studiat la solz de peste, la frunza, si am inceput si la saxofon, care este un instrument destul de greu. Dar nu ma las, trebuie sa imi tin promisiunea…

Interviu realizat in 2011

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.