fbpx

Dorina Chiriac: N-am trecut si n-am viitor

de

Este talentata, fermecatoare, serioasa, frumoasa. Am vazut-o jucand in Lear(a) lui Andrei Serban si am urmarit-o cu rasuflarea taiata in rolul cel greu, in rolul cel mare al bufonului nebun.
Dorina Chiriac este o actrita fascinanta, dar si o mama inteleapta, firesc indragostita de Sonia, fetita ei si a actorului Florin Piersic Jr.

Alice Nastase Buciuta: Esti la fel de talentata ca mama cum esti pe scena?
Dorina Chiriac: Nu stiu. Nu cred… Pe mine m-a linistit o prietena medic – ca orice mama, am multe prietene medici – care mi-a spus ca nu exista mame talentate. Exista mame talentate pe varstele copilului. Ai putea sa fii foarte potrivita sa faci botosei si sa ai grija de copii in prima parte a vietii lor, in primii cativa ani. Dar genul ala de mama nu va mai fi la fel de talentata in perioada urmatoare. Adolescentii vor prefera o mama mai libera la minte. Si poate, daca n-ai fost inca talentata, poate ca-ti vine randul. Una, peste alta, ce e important e ca s-a nascut persoana pentru care am sa fiu tot timpul cea mai cea si asta imi da incredere. In toate. Ei nu trebuie sa-i demonstrez nimic.

Marea Dragoste- Tango: 
Cum a venit Sonia ta? Asteptai copilul, a fost o mirare? Cum s-a intamplat?
DORINA CHIRIAC: S-a intamplat de la sine. N-am programat-o. Nici nu sunt genul de om care programeaza ceva. N-am programat nici sa intru la teatru. Ma pregateam pentru Limbi Straine, dar am aflat ca la Teatru se dadeau examenele imediat dupa bacalaureat. La restul facultatilor se dadeau in toamna. Si in trei zile am invatat cinci poezii si m-am dus la examen. Culmea e c-am luat chiar a treia, in perioada aia in care se intra foarte greu. Tin minte ca probele erau eliminatorii si tata imi spunea dupa fiecare proba: „Dupa aia – adica dupa ce pic – o sa mergi sa te inscrii la Limbi Straine“. Apoi, in facultate, Sanda Manu m-a facut actrita cu forta. Eu nu fusesem niciodata la teatru, eram doi in situatia asta. Eu si Varul Sandel. El venise de la Zalau, direct din sat, eu nu fusesem la teatru si oricum nu eram disperata sa intru, pentru ca aveam alternativa si nu ma pregatisem pentru treaba asta. Probabil ca daca ma pregateam, nu intram. M-ar fi bruiat disperarea sau ceva, mai ales ca sunt sau eram extrem de emotiva. Acum, sigur ca m-am mai educat.

Marea Dragoste- Tango:
Povestea pare uimitoare pentru noi care te vedem pe scena si spunem esti nascuta pentru meseria asta… De fapt ai ajuns dintr-o greseala si puteai sa ajungi profesoara?…
DORINA CHIRIAC: Cred ca am copilarit foarte mult. Inca mi se parea ca n-a venit momentul sa ma gandesc serios la ce-o sa fac eu. Si-atunci mi-am dat timp, pur si simplu. Si la un moment dat m-am prins, prin anul doi, ca ma lipesc, totusi, bine cu actoria. Si m-am prins intr-o situatie in care nu mi-era usor. Pentru ca Sanda Manu facea armata din studiul actoriei. Ne-a impus o disciplina personala fantastica.

Marea Dragoste- Tango:
Care ce presupunea? Studiu, exercitii? Ce poate sa insemne pentru un actor disciplina?
DORINA CHIRIAC: In primul rand, Sanda Manu – iti dau exemplul meu – m-a invatat cum arat. Daca nu stii cum arati si cum esti, si care-ti sunt abilitatile, nu poti face nimic. Daca nu-mi stiu abilitatile, nu pot inventa altele si nu le pot folosi pe astea pe care le am. Trebuie sa stiu cum arat ca sa pot sa exprim ceva cu felul in care arat. Sanda Manu mi-a zis la sfarsitul anului I: „La mine trei ani nu razi, nu canti, nu dansezi. Asa ai intrat, ti-am asternut trandafiri la picioare…” Drept pentru care m-a distribuit in exercitii numai in babe, vrajitoare, personaje negative, situatii extreme. Obligandu-ma, anulandu-mi moaca si compunand costumele in asa fel, incat sa nu am moaca. Obligandu-mi corpul sa isi manifeste expresivitatea. Sa umplu fiecare particica din corpul meu, sa fac fiecare particica sa vibreze, pentru ca eu sunt atat de mica si corpul asta trebuie sa fie expresiv. Asa ca noi am umblat ani intregi pe tocuri si in colanti, ca sa avem control asupra fibrei noastre, in permanenta. Stii, cand te imbraci in fusta scurta ai grija cum iti tii picioarele. Ei bine, noi aveam grija tot timpul.

Cateodata, te mai apuca sa te intrebi: „Care-i rostul?“

Marea Dragoste- Tango: Te-am vazut in Lear(a), unde ai fost absolut stralucitoare. Cum ai ajuns la rolul asta si cum l-ai construit?
DORINA CHIRIAC: Sigur ca m-a atras in primul rand faptul ca era vorba de Andrei Serban si doi, m-a atras ca imi plac provocarile. Sanda Manu spunea tot timpul despre mine, si apropo de barbati „De ce te duci tu unde e greu? Iti place tie sa te iei la tranta!“. Chiar zicea la un moment dat: „Pe tine daca te inchid astia intr-o camera si-ti dau agricultura pe mana, o rezolvi. Iti pui o chestie grea in cap si-o duci”. Iar acum… Mariana Mihut. Auzisem despre ea. Jucasem cu Victor Rebengiuc in cateva filme si asa am cunoscut-o, dar nu ma apropiasem de ea pe scena. Ei bine, auzisem ca ti se face rau fizic alaturi de ea pe scena din cauza energiei pe care o emana, din cauza consumului ei cumplit. Si avand de lucru cu ea, personajul meu fiind conceput asa sa empatizeze cu Lear, cu ce face ea, provocarea a fost enorma. Am zis, la un moment dat, ca nu sunt pregatita, ca simt de multe ori ca trupul meu nu e pregatit fizic sa primeasca ce da afara aceasta doamna. Dar provocarea e sa-i tii piept. Provocarea este sa te tii sanatos langa ea. Iar eu cred in continuare ca e cea mai mare actrita la ora asta. Are un joc extrem de modern, de concret, de emotional si e cineva dupa care sa ma tin. Iar daca inca mai exista persoane ca ea, dupa care sa te tii, eu simt ca merita sa mai fac treaba asta un timp. Ca asa, cateodata, te mai apuca sa te intrebi: „Care-i rostul?“

Marea Dragoste- Tango:
Ai fost absolut magistrala. Ai fost cel putin la aceeasi inaltime daca nu, uneori, mai sus.
DORINA CHIRIAC: Am avut noroc. Si in teatru, ca si in iubire, exista chimie. Chiar ea mi-a zis, la un moment dat, pe la inceputuri, cand eram inca la lecturi si cand eu pastram distanta fata de ea… Repetam foarte bine impreuna si Mariana Mihut mi-a spus: „Sa stii ca asta nu e datorita mie si nu e nici datorita tie. Ce se intampla intre noi e doar chimie”. In montarea asta, relatia intre rege si bufon a fost mult scoasa in evidenta. In alte montari nu se pune atat de mare accent pe asta. Dar aici regizorul chiar a insistat pe relatia asta. Iar bufonul din Lear este, pentru cei care se apuca sa-l studieze pe Shakespeare si sa-l desfaca cu penseta, sa vada ce-i dedesubt, este cel mai inteligent si cel mai vizitat dintre bufonii lui Shakespeare. Si atunci, sigur, e o provocare sa-i patrunzi lumile. Am facut un profet din el, i-am adaugat latura asta dramatica, de la bun inceput. Pentru ca, stiind ce se va intampla, totusi, nu poate impiedica nimic si singurul lucru pe care-l poate face este sa ramana langa rege, chiar daca nu-i de acord cu el. Nu-l poate opri, n-are voie sa-l impiedice. E o chestie aproape religioasa. Si atunci, da, mi-am dorit sa fac rolul asta, sa-i dau o asemenea dimensiune, pentru ca altfel mi-ar fi iesit ceva ca de teatru pentru copii, cam cum se face la noi.

Marea Dragoste- Tango:
E cam acelasi parcurs pe care-l avem ca parinti moderni. Insotim copilul nostru fara sa-i putem interzice ce sa faca, sau fara sa-l deturnam de la drumul lui.
DORINA CHIRIAC: Avea Gellu Naum chestia asta: „unde nu-nteleg, nu tulbur”. M-am intors acum cu gandul la copil si mi-am dat seama ca imi spunea cineva de curand, vorbind despre copii. Ce greu e sa raspunzi cand pune intrebarea aia, si cand o pune pe-aialalta si dupa aia ce salvare e cand nu mai ai raspunsuri si spui: „Pentru ca asa a vrut Dumnezeu“. Dintr-o data esti salvat. Ma rog ca Sonia sa accepte lucrul asta. Sa intre in conventia asta intr-un mod frumos.

Marea Dragoste- Tango:
Toate lucrurile astea pe care le-ai invatat, care te-au obligat sa te intelegi, sa te accepti, sa te cunosti, sa stii ce faci cu tine isi sunt de folos in viata ta personala?
DORINA CHIRIAC: M-au facut sa accept lucrurile mai usor. Am o meserie unde poti sa-ti arati pesterile, o meserie terapeutica pana la un punct. Poti sa-ti arati pesterile, poti sa arunci mizerii in ea, poti sa arunci gunoaie, poti sa nasti lucruri frumoase… In plus, actorul, ca plange, ca sufera, trebuie sa traiasca placerea de a fi in starea aia. Sa te simti bine cu starea in care esti. Asta am luat si am asezat automat in viata si atunci accept putin altfel lucrurile. Si in afara de asta, din momentul in care a aparut Sonia, m-am dus la teatru ca in vacanta. Adica a fost o mutare de atentie si lucrurile si-au capatat exact importanta pe care trebuie sa o aiba. Spunea cateodata Sanda Manu, dupa ce ne taia capul pentru cate o chestie care nu iesise, cand tu te lamentai si erai in criza, spunea: „Draga mea, singurele lucruri grave pe lume sunt boala si moartea, asta e doar teatru“. E o contradictie, e un paradox… Si eu, dupa ce a aparut Sonia, am mai asezat putin ordinea si atunci am inceput sa ma simt mai bine si culmea e ca am avut mai mult succes pe scena.

 Un sot trebuie sa nasca in tine sentimentul de protectie

Marea Dragoste- Tango: Nu ai fost casatorita niciodata. De ce?
DORINA CHIRIAC: Parerea mea despre un sot este ca, dincolo de pasiune, de chimie, ca trebuie sa nasca in tine sentimentul de protectie. Eu am trait niste lucruri pe care le doresc oricarei adolescente, oricarei tinere. Dar n-am avut niciodata sentimentul de protectie langa cineva, astfel incat sa-l iau de sot.

Marea Dragoste- Tango:
Si nu-ti pare rau ca n-ai trait experienta asta? Ti-o rezervi pentru mai tarziu?
DORINA CHIRIAC: Nu stiu acum. Sa vedem cine ma cere. Nici nu sunt deschisa la orice. Si mai e ceva. Probabil de frica m-am programat asa, dintotdeauna. N-am trecut si n-am viitor. Asta de frica. Si atunci, eu sunt exact in punctul asta, aici, cu tine. Habar n-am ce o sa fac pana la urmatorul spectacol.

Marea Dragoste- Tango:
Nici pentru Sonia nu simti nevoia sa planifici viitorul, sa ii planifici ce va face?
DORINA CHIRIAC: Am o proiectie de termen lung insemnand cateva luni, imi programez cam ce o sa facem, unde o duc in vacanta. Oricum, n-as vrea sa o ingradesc deloc. Ea e foarte talentata. Ea e talentata la viata. Si n-as vrea s-o opresc din asta. E foarte curajoasa, e foarte desteapta, e foarte curioasa, are noroc ca e si frumoasa. Si tot timpul vrea sa descopere lucruri noi. Stie de mult sa citeasca si atunci vrea sa citeasca tot ce-i pica in mana. Asa ca trebuie doar sa am grija ce-i pica in mana. Vrea sa se faca ba artista, ba gunoier, ba bucatar, ba pictorita, ba dansatoare, ba profesoara. In fiecare zi altceva. Si cred ca asta este foarte frumos. Si de cate ori o intreaba cineva spune „Eu o sa am toate meseriile“. Si eu o asigur ca asa o sa fie.

Marea Dragoste- Tango: De ce nu ti-ai intrat la fel de bine si in rolul de partenera, de sotie, de femeie a cuiva?
DORINA CHIRIAC: Eu, ca femeie balcanica ce ma aflu si avand o mostenire din familia balcanica, am incercat sa joc si rolul asta. Si nu m-am potrivit. Nu mi-a iesit.

Marea Dragoste- Tango:
Sa fii supusa?
DORINA CHIRIAC: Sa fiu femeie balcanica. Da, care face ce trebuie, care inghite tot, care tine in ea. Nu mi-a iesit, pentru ca, daca as face asta, nu mi-ar mai iesi nimic in rest. Atunci cand fortezi un magar sa fie pur-sange arab si sa-ti castige nu stiu ce cursa, nu e in regula.
Poate ca n-ai intalnit persoana potrivita pentru care sa intri in rolul tau de balcanica.
Eu cred ca am intalnit toate persoanele potrivite pentru momentele alea potrivite. Sunt convinsa de chestia asta. Dovada e si faptul ca am ramas prietena cu Tudor, cu Chirila.

Marea Dragoste- Tango:
Deci ai ramas prietena cu iubitii tai?
DORINA CHIRIAC: Da, sigur. Pentru ca au fost faze ale existentelor noastre. Trebuia sa ne intalnim atunci si de-aia ne-am intalnit. Ce frumos ca oamenii nu raman la fel, ce frumos ca oamenii se modifica si daca pe omul ala il trage ata altundeva si asculta de ata aia, poate ca e timpul sa inteleg ca nu e si ata mea.

Marea Dragoste- Tango:
Dar n-ai suferit si tu cand v-ati despartit?
DORINA CHIRIAC: Ba da.

Marea Dragoste- Tango:
Si-atunci cum iti revii dupa suferinta sau dupa despartire. Oricine se supara si spune „Nu mai vreau sa-l vad pe nenorocit“.
DORINA CHIRIAC: A, nu, nu!

Marea Dragoste- Tango:
Te superi altfel decat celelalte femei?
DORINA CHIRIAC: Nu cred ca m-am suparat. Nu m-am despartit niciodata de cineva intr-o criza. Nu. Intr-un consum. Si atunci am spus simplu: pa.

Marea Dragoste- Tango:
Probabil de asta ai si seninatatea asta. Pentru ca te-ai despartit altfel decat o fac oamenii. Oamenii nu se despart asa. Vezi in jur cum se despart.
DORINA CHIRIAC: Totul e asa de simplu, in ziare. Tot timpul e treaba asta: l-a inselat sau a inselat-o sau s-au inselat. Nu stiu daca e asa simplu. Dar asta tin minte, pe tema cu Tudor, ca ma intrebau toti: „Dar tu nu esti geloasa ca sunt sute, mii de femei pe stadion care…“ Pai eu ce sa fac? In timpul asta eu as sta acasa si ce sa fac? Sa mor de inima ca daca o sa se intample ceva si daca o sa ma lase? As fi cam tampita, nu stiu cum sa-ti zic. Culmea e, ca de fiecare data s-a intamplat sa fie putin invers. Doar n-o sa stau, asa, sa vad daca se-ntampla…

Marea Dragoste- Tango:
Dar sa stii ca tu esti cea anormala. Reactia fireasca, daca e sa defnim firescul procentual, e sa fii geloasa, sa suferi daca s-a uitat la altcineva. Sa suferi ca te-a inselat sau ca l-ai inselat.
DORINA CHIRIAC: Sigurele lucruri care ma pot face sa sufar intr-o relatie ar fi lipsa de consideratie pentru mine, dar nu faptul in sine, in nici un caz. Sau daca as afla. Sau, nu stiu, asta ar insemna lipsa de consideratie. Nu mai pun problema. Sau oi fi gresit, habar n-am. O sa vad eu.

Marea Dragoste- Tango: Si cu Florin, cu tatal Soniei, ai ramas in relatii bune?
DORINA CHIRIAC: Sigur, suntem doi parinti, suntem o familie, ne facem vacantele impreuna. Iar Florin ma ajuta enorm. Mai mult decat am face-o daca noi am fi acum divortati, daca am fi fost vreodata casatoriti.

Marea Dragoste- Tango: Inclusiv financiar? Te descurci?
DORINA CHIRIAC: Da. In afara de asta, am ajuns totusi, la un statut in care ma descurc destul de bine din acest punct de vedere, atata timp cat mai sunt ceruta si in alte teatre, nu numai in cel in care sunt angajata, la Comedie.

Marea Dragoste- Tango: Te preocupi de haine, de cosmetice, tii cure de slabire?
DORINA CHIRIAC: Am fost obeza in adolescenta. Acum m-am relaxat. M-am relaxat asa de tare, incat am opt kilograme in plus si nici un sentiment vizavi de treaba asta. Am o rochie foarte desteapta intr-un spectacol. Lia Mantoc, scenografa Lia Mantoc, care e foarte, foarte talentata, mi-a inventat o rochie foarte desteapta, in care n-am nicio problema daca ma ingras, slabesc, ma ingras, slabesc…

Marea Dragoste- Tango: Dar te preocupi de moda, de pantofi, genti? Ai slabiciuni din astea?
DORINA CHIRIAC: Nu. Am asa, pentru Sonia. Mai si zic cateodata, cand ma pregatesc sa plec la teatru, trag niste pantaloni oarecare pe mine, in schimb, copilul meu e ca scos din cutie, si-mi zic: „Ce-or spune oamenii ca sunt pe langa ea?“. Cand apareau noile tendinte si mai vorbeam despre asta la teatru, ma uitam pe reviste, ca sunt amatoare de asa ceva, sunt informata, eu ziceam „Iar n-o sa fiu la moda“.

Marea Dragoste- Tango: Ce o inveti pe fetita ta?
DORINA CHIRIAC: As vrea sa fie si vad ca incepe sa fie mai cocheta, pentru ca avand o mama care nu e, automat va copia. E ceva ce preiei ca fetita, o atitudine din asta ca a mea, nici barbat, nici femeie, nici copil, nici mos, cum e poporul roman…

Marea Dragoste- Tango: Mi-ai spus ca o inveti sa fie cocheta si sa fie mai aranjata. Dar ce-o inveti in speranta c-o sa fie mai fericita?
DORINA CHIRIAC: E un lucru pervers asta. Esti intotdeauna pe o muchie, nu stii niciodata care e raspunsul care va aduce reactia aia sanatoasa, care sa-l faca sa se simta bine. Cel mai adesea te salveaza treaba cu „Asa a vrut Dumnezeu“. Dar, in afara de asta, eu am grija sa nu mint, dar nici sa nu promit ceva si sa nu ma tin de cuvant. Iar ce incerc sa plantez in ea este increderea. Nu pot decat sa-i repet ca e superba, ca e minunata, ca e desteapta, ca-i foarte talentata. Si incerc s-o fac sa nu uite asta in situatiile in care e in incurcatura. Cam asta e ce pot sa fac. Probabil ca sunt lucruri care noua ne-au lipsit. Si cred ca ne-au lipsit tuturor, ca nu statea nimeni in copilaria noastra sa-ti spuna esti superba si sa te ia in brate ca sa te simti tu iubita. Nu. Ai fost lasata sa devii puternica, cu toate frustrarile. Pe de-o parte ti-a folosit, pe de alta, nu, deloc. Eu mai zic cateodata asa, in glumele mele cinice: pai iti dai seama unde as fi ajuns eu acum daca eram laudata? Iti dai seama unde eram? Eu neavand deloc o Mecca in aceasta meserie, ca nu exista. Cred ca nu exista in nici o meserie.

Marea Dragoste- Tango: Cel putin la noi in tara nu exista, poate in alte parti.
DORINA CHIRIAC: Ajungem la celebra vorba a lui Gheorghe Dinica: „Daca Michael Jackson se nastea in Romania, canta la Gogosaru’“.

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *