fbpx

Albert Einstein avea dreptate, afirma cercetatorii care studiaza particulele neutrino

de

Cercetatorii care au anuntat in 2011 ca particulele neutrino se deplaseaza cu o viteza mai mare decat cea a luminii au recunoscut, vineri, ca Albert Einstein a avut dreptate si ca teoria relativitatii enuntata de celebrul savant se aplica si in cazul acestor particule elementare, informeaza AFP.

•

Savantii de la CERN (Centre européen de recherches nucléaires) din Geneva au produs valva in randul comunitatii stiintifice internationale in momentul in care au publicat, in septembrie 2011, rezultatele experimentului Opera, care dezvaluiau o viteza a neutrinilor superioara celei a luminii, contrazicand astfel teoria relativitatii enuntata de Einstein in 1905, in care viteza luminii reprezinta o limita ce nu poate fi depasita.
Potrivit masuratorilor efectuate in proiectul Opera, pe o distanta de 730 de kilometri care desparte laboratorul CERN din Geneva de laboratorul subteran Gran Sasso, neutrinii, proiectati prin scoarta terestra, au ajuns la destinatie cu un avans de aproape 20 de metri (sau 60 de nanosecunde) inaintea fasciculelor de lumina.
Vineri, insa, in timpul unei Conferinte internationale despre fizica particulelor neutrino si astrofizica, organizata la Kyoto, fosta capitala imperiala nipona, cercetatorii din proiectul stiintific Opera au recunoscut faptul ca rezultatele lor au fost eronate.
“Primele date masurate pana in 2011 cu fascicule de neutrino intre CERN si Gran Sasso au fost revizuite, tinand cont de efectele avute de instrumentele atestate”, au explicat acesti cercetatori.
“O imagine coerenta a aparut gratie datelor anterioare si noilor masuratori, care au evidentiat o viteza a neutrinilor coerenta in raport cu viteza luminii”, au adaugat ei.
In februarie 2012, fizicienii care au analizat instrumentele implicate in proiectul Opera au emis ipoteza potrivit careia primele rezultate au fost “falsificate” din cauza unei conexiuni defectuoase dintre un aparat GPS si un computer.
Verificarile intreprinse de savantii din echipa Opera au confirmat prezenta acestei conexiuni defectuoase, care a “scurtat” timpul parcurs de particulele neutrino cu 74 nanosecunde in raport cu realitatea. De altfel, ceasul de inalta definitie folosit de Opera prezenta la randul sau cateva mici imperfectiuni, adaugand 15 nanosecunde timpului realizat pe acel traseu, au precizat cercetatorii prezenti la Kyoto.
Dupa ce au fost corectate aceste erori, neutrinii masurati intre CERN si Gran Sasso au avut intr-adevar o viteza “coerenta” cu teoria lui Einstein.
In martie, fizicianul italian care a coordonat experimentul Opera, Antonio Ereditato, a demisionat. Cotidianul italian Corriere della Sera l-a numit pe site-ul sau “fizicianul esecului”.

TOKYO (MEDIAFAX) .