Destinele artiștilor sunt o împletire de muncă și șansă, de inspirație și transpirație, de intuiție și alegere. Doar Divinitatea știe cum să le îmbine pe toate în formula perfectă a succesului. Noi, pământenii, doar mulțumim, ne minunăm și… aplaudăm.
Fotografii de Paul Buciuta realizate la Royal Opera House
Aplauze entuziaste și ovații au fost și luni seară, pe 11 decembrie 2023, în marea sală a teatrului de operă și balet din Covent Garden, nu doar pentru numele consacrate și extrem de iubite ale soliștilor din distribuția spectacolului dublu Cavalleria Rusticana și Pagliacci – au fost acolo divina Aleksandra Kurzak și minunatul Roberto Alagna drept capete de afiș pentru Cavalleria -, ci și pentru tânăra soprană româncă Valentina Puskás, care a înlocuit-o în ultimul moment pe rusoaica Anna Princeva în rolul Nedda din Pagliacci.
Nu este prima dată când Valentina Puskás primește un rol principal, important, chiar pe scena mare de la Royal Opera House, deși a intrat în programul Jette Parker destinat tinerilor artiști la începutul stagiunii 2023/2024, deci în urmă cu numai trei luni. Pe 10 octombrie 2023 a interpretat rolul principal, Adina, în L’elisir d’amore de Donizetti, iar acum, o lună mai târziu, a fost o Nedda expresivă, îndrăgostită, tragică, liberă, în Pagliacci.
După debutul său în rolul principal feminin din opera lui Ruggero Leoncavallo, am rugat-o pe Valentina Puskás să ne răspundă, la cald, la câteva întrebări.
Marea Dragoste/revistatango.ro: Cât de provocator a fost, Valentina, să primești propunerea de a intra în ultima clipă în distribuția unui spectacol și să ieși pe scena mare întruchipând-o pe Nedda?
Valentina Puskás: Într-adevăr, a fost foarte provocator, mai ales că am primit vestea abia la orele prânzului. Eram în repetiția de dimineață pentru noua producție de Elektra, într-un rol scurt, dar solicitant (Fifth Maid), care deja mă obosise din punct de vedere fizic. Așa că, având bateriile deja pe jumătate consumate, n-am avut de ales decât să mă adun și să îmi îndeplinesc misiunea, cu dragoste pentru ceea ce fac!
Marea Dragoste/revistatango.ro: Nu ești prima oară în rol principal pe marea scenă de la ROH, ai mai fost Adina, în Elixirul Dragostei, dar atunci îți pregătiseși mai din timp apariția. Ce diferențe au fost pentru tine între cele două experiențe?
Valentina Puskás: În orice caz, mi se întâmplă ceva straniu. Este ceva cu totul unic ca în acest program destinat celor tineri (Jette Parker Artists Programme), să fi debutat deja în două roluri principale pe scena mare, într-un timp atât de scurt. De regulă, așa ceva, pur și simplu, nu se întâmplă. Ambele provocări au fost pe măsură. În ceea ce o privește pe Adina din L’elisir d’amore, rolul este cu mult mai lung și solicitant. Sunt pe scenă aproape tot timpul. Și chiar dacă am avut la dispoziție doar o lună să mă pregătesc, a fost mai degrabă o provocare de rezistență vocală și fizică. Cu Nedda, situația a fost alta. A trebuit să învăț să mă adun și să mă concentrez într-un timp foarte scurt. E drept, rolul nu e de proporțiile celui din Elixir, dar muzica este foarte diferită. Am intrat în lumea verismului italian ca aruncată în cușca leilor. Așadar, în acest caz, provocarea a reprezentat-o mobilizarea și curajul. Nu pot compara cele două situații. Sunt la fel de dificile, doar că în moduri diferite.
Marea Dragoste/revistatango.ro: Ești uneori copleșită de măreția experiențelor, de lucrul cu asemenea mari artiști, sau intră în “fișa postului” să nu te lași niciodată copleșită?
Valentina Puskás: Am învățat că toți marii artiști sunt oameni: ca mine, ca tine… La început, bineînțeles, sunt copleșită de timiditate și emoție, dar părerea mea este că e bine să integrezi lucrurile acestea relativ repede. Lucrezi cot la cot cu ei. Au nevoie din partea ta să te ții la egalitate cu ei, în folosul spectacolului. Scena ne face egali, alla fine. Bineînțeles, este o onoare imensă “să fur meserie” de la cei mai mari, lucru pe care îl exprim, îl arăt fară rușine. În schimb, când vine vorba de a ne sufleca mânecile să facem treabă, toate astea trebuie puse deoparte.
Marea Dragoste/revistatango.ro: Te-ai mutat la Londra din septembrie și te-ai apucat de treabă… Care ar fi cele mai frumoase lucruri pe care le-ai trăit de când ai intrat în opera din Covent Garden?
Valentina Puskás: Am venit în Londra, recunosc, cu o mare frică în suflet: aveam impresia că sunt singură pe lume. În ciuda acestei frici, mi-am făcut bagajul și am înaintat cu credință. Surpriza cea mai mare a fost să descopăr că nu este deloc așa: am cunoscut repede mulți români și maghiari care m-au ocrotit ca niște îngeri, care m-au ajutat să transform această frică în bucuria revederii unor frați. Încet, încet, îmi dau seama că sunt înconjurată de semenii mei mai mult decât mi-aș fi închipuit. În timpul celor două debuturi (și nu numai), am cunoscut sprjin emoțional, spiritual și fizic autentic, pentru care sunt profund recunoscătoare. Așadar, indiferent cât de grea pare călătoria, cât de înfricoșător se arată drumul sau cât de inconfortabilă e schimbarea, Dumnezeu ne poartă pretutindeni, căci El lucrează prin oameni… cei mai frumoși oameni!
Pentru Valentina Puskás urmează și alte roluri în stagiunea 2923-2024 a Royal Opera House: Ecoul, în Hansel and Gretel, Fifth Maid în Elektra și Eleanora/First Attendant în Larme de Couteau / The Full Moon in March, precum și un recital personal la început de 2024 despre care tânăra soprană a povestit în exclusivitate, în interviul acordat vodcastului cultural Inimile vorbesc românește:
Pingback: Soprana Valentina Puskás, pentru a doua oară pe scena mare de la Royal Opera House în stagiunea 2023-2024 - Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR)