fbpx

Culorile și adevărată lor putere – Descifrarea simbolurilor tainice din paleta picturii

de

Sursa foto: Unsplash.com

 

Când păşim într-o galerie de artă, nu intrăm doar într-un spaţiu al formei şi al compoziţiei – ne aventurăm într-o lume în care fiecare nuanţă poate fi o voce, fiecare ton o metaforă. Culorile nu sunt doar accesorii estetice: ele ornamentează, seduc, dar totodată transmit mesaje subtile, uneori aproape voiceless, dar extrem de pregnante. În acest articol, vom explora simbolistica mai puţin cunoscută a culorilor în pictură; Adică acele semnificaţii care scapă privitorului obișnuit, dar care, odată decodificate, deschid o nouă cheie de lectură a operei de artă.

 

Paleta mută și culorile „vorbitoare”

 

La prima vedere, pare simplu: o rochie roşie, un cer albastru, un fundal galben – toate plăcute vizual. Dar în pictură, alegerile cromatice nu sunt niciodată întâmplătoare. Ele reflectă un background cultural, istoric, psihologic. De pildă, s-a observat că roșul poate simboliza pasiune, putere, sacrificiu. Albastrul, la rândul său, evocă linişte, spiritualitate, chiar melancolie.

Mai mult, în funcţie de context – epocă, cultură, tehnică – aceleaşi culori pot capătă nuanţe diferite: galbenul, în Evul Mediu, era asociat cu divinitatea, lumina, aurul; dar poate şi cu trădarea în alte contexte.

Deci, culorile nu sunt simple „umpluturi” de spaţiu: ele pot deveni personaje, semne, alegorii.

 

De la pigment la simbol – câteva trasee istorice

 

Pentru a înţelege profunzimea simbolisticii, e util să ne uităm puţin în spate la cum au fost utilizate culorile de-a lungul istoriei.

Pigmenţii şi statutul social

 

Pigmenţii au avut întotdeauna o componentă materială valoroasă: roșul vermilion și albastrul ultramarin, obţinut din lapis lazuli, erau scumpe și presupuneau reţele comerciale complexe, dar și prestigiul accesului la astfel de resurse. Acest lucru a făcut ca, de exemplu, albastrul să devină culoare a cerului, a divinului, a veşniciei.  În acelaşi timp, roşul – prin legătura cu sângele, cu aurul, cu roba regală – a devenit culoare a puterii.

 

Transformarea semnificaţiei artistice

 

Pe măsură ce arta s-a modernizat, simbolistica culorilor nu a rămas statică. De exemplu, într-o epocă, galbenul putea fi regal; într-alta, putea sugera boală, decădere.  Transformarea conceptului de culoare în simbol devine astfel un instrument pentru artist: prin nuanţă, intensitate sau combinaţie, pictorul poate transmite emoţie, tensiune, pace sau revoltă.

Culori „subterane”, mai puţin explorate

 

Pe lângă roşu/albastru/galben, există culori mai „discrete” în simbolistica lor: verdele (echilibru, natură, dar şi invidie), movul (spiritualitate, regalitate, mister), negrul (moarte, absenţă, dar şi eleganţă). Vom reveni spre aceste nuanţe cu ocazia exemplelor.

 

Şase capodopere şi simbolistica culorilor lor

 

Mai jos, ți-am pregăti şase lucrări alese pentru a ilustra ce înseamnă să citeşti culorile într-o pictură. Pentru fiecare, vom analiza paleta cromatică, contextul artistic şi ce ar putea fi „ceva în plus” în spatele nuanţelor.

 

Hristos Galben (1889) de Paul Gauguin

 

Această lucrare vorbeşte mai întâi prin titlu – „Hristos galben”. În mod evident nu este o reprezentare naturalistă. Galbenul devine aici culoare dominantă şi simbolică. Ca și context, Gauguin se afla la Pont-Aven, Britania, într-o perioadă în care căuta să elibereze arta de realism. Lucrarea prezintă scena răstignirii lui Iisus, înconjurat de femei bretone care se roagă. Ceea ce face interesantă abordarea este alegerea galbenului pentru figura centrală: galbenul = adesea asociat cu lumină, sacru, aur – aici funcţionează ca o distanţare de realitate, un element mitic.

Mai mult: peisajul în nuanţe de galben, roşu şi verde arată că galbenul nu este doar detaliu, ci întreg contextul cromatic îl susţine ca simbol. Galbenul, în istoria artei, a fost asociat cu soarele, cu divinul, dar şi cu fragilitatea: un galben aprins poate deveni sensibil la degradare, ca şi fiinţa umană. Prin urmare, citim aici o metaforă: omul transpus într-o aură sacrală, dar vulnerabil.

 

Noapte înstelată (1889) de Vincent van Gogh

 

Este considerată una dintre cele mai fascinante imagini din istoria artei, cu cerul său învolburat și chiparoșii care par să se avânte spre înalt. Totuși, merită adus în discuție din prima: combinaţia de albastru, galben şi verde predomină tabloul. Van Gogh foloseşte albastru intens (cerul, fondul), galben strălucitor (stelele, luna) şi un verde-albastrui pentru chiparoşi. Pe de-o parte, albastrul sugerează interiorul, contemplarea, poate tulburarea sufletească.  Galbenul – lumină, speranţă, dar într-un context nocturn – devine semn al căutării. Verdele chiparoşilor, aprins şi negru-albastrui, adaugă sensul legăturii între pământ şi cer.

Astfel, citim: cerul nu este doar fundal, devine spaţiu activ, emoţional, unde culorile dialoghează. Albastrul domină, dar galbenul îl traversează ca un mesaj-fir. În acest sens, paleta devine un limbaj în sine.

 

Cubul roșu (1915) de Kazimir Malevich

 

Lucrând spre abstract, Malevich a ales roşul ca element central, pe un fundal alb. Roşul e aici izolat, nu contextualizat într-o scenă, ci anunţând nihilismul, revoluţia, conceptul de zero formă. În istoricul artei, roşul a fost culoare a puterii, a pasiunii, a sângelui. Pe fondul alb, roşul capătă o tensiune pură: nu e reprezentare, e aforism vizual. Interpretarea? O rupere de real; o invitaţie la nou, la formă pură.

 

Mit Und Gegen (1929) de Wassily Kandinsky

 

Kandinsky, teoretician al culorii, considera că roşul e energia pură, dinamismul ce „avansează” în canvas, albastrul e cerul, spiritualul. În Mit Und Gegen, roşul apare asociat cu negrul: când roşul se combină cu negrul, devine sinistru, tensionat; când e lângă galben, devine cald, vital. Deci, roşul nu e doar pasiune, poate fi revoltă, frică, forţă de destrămare. În compoziţii abstracte, culoarea devine semnal, nu decoraţie.

 

Rigi albastru (1842) de J. M. W. Turner

 

Turner, mai ales în lucrările sale târzii, aşază albastrul în prim-plan, ca atmosferă care cuprinde totul. În Rigiul său, albastrul este mistic, timpuriu, aproape transcendent. Albastrul devine spaţiu, timpul devine culoare, nuanţa devine vibraţie. Interpretarea: albastrul transmite latenţă, aşteptare, dar şi acces la imaterial.

 

Sărutul (1907-08) de Gustav Klimt

 

Klimt nu foloseşte doar roşu, albastru sau galben – foloseşte aurul propriu. Folia de aur devine în Sărutul metaforă a eternului, a o mie de săruturi, a unirii sacre. Potrivit surselor, folia de aur a avut o încărcătură simbolică ridicată pentru artist. Mai mult, alături de aur apar verdele-auriu, roşul, negrul – combinaţii ce sugerează un ritual intim, sacralizat. Citim că iubirea nu e doar gest, e o purificare aurie a timpului, spaţiului, relaţiei.

 

Culori „ascunse” în paletă – despre nuanţe mai puţin explorate

Până acum am vorbit despre culori „clasice” din simbolistica picturii. Dar există nuanţe care, deşi apar mai discret, au o forţă simbolică aparte.

Verdele

 

Verdele apare frecvent în natură, dar în pictură poate fi mai mult decât „peisaj”. Poate sugera regenerare, echilibru, dar şi stagnare sau invidie dacă este gălbui. De exemplu, un chiparos verde-negru în Noaptea înstelată a lui Van Gogh poate să semnifice puntea dintre viaţa de jos (satul) şi cerul de sus (universul).

 

Movul / purpuriul

 

Movul, în istorie, era o culoare a regalităţii, a spiritualităţii. În pictură, apare mai rar, dar cu încărcătură semnificativă – având în vedere că pigmentul era costisitor. Un mov intens poate sugera mister, alteritate, altă lume.

 

Negrul şi griul

 

Negrul – nu doar absenţă de culoare – devine în compoziţii un „spaţiu lăuntric”, o zonă de tăcere sau tensiune. În simbolistică, moarte, ascuns, dar şi eleganţă severă. Griul devine punte între stări, poate sugera ambiguitate, tranziţie.

Cum să „citeşti” culorile într-o pictură?

 

Dacă eşti în faţa unui tablou şi vrei să înţelegi ce „spun” culorile, iată câteva întrebări utile:

  • Care este culoarea (sau culorile) dominante? Ele dictează tonul emoţional.
  • În ce context apar? (portret, peisaj, scenă mitologică)
  • Ce contraste cromatice sunt folosite? De exemplu, roşu + negru vs. roşu + galben. Diferă semnificaţia.
  • Care e istoria artistului şi perioada în care a lucrat? Contextele culturale influenţează semnificaţiile.
  • Ce efect are textura/stratul de culoare? Un galben opac vs unul translucid pot sugera lucruri diferite.
  • Există simboluri vizuale (copaci, ciparoşi, aur, stele) sprijinite de culoare? Atunci culoarea nu e doar decorativă.

Un mic intermezzo despre instrumente practice

 

Când vorbeşti despre paletă şi simbolică în pictură, e util să ai la îndemână instrumente şi materiale care să îţi permită să experimentezi: şevalete, vopsele, suporturi potrivite. De aceea, merită menţionat că diferite modele de şevalete pentru pictură de pe pictorshop.ro acoperă o gamă variată de nevoi – de la mici şevalete de masă, până la modele profesionale pentru lucrări mari. Această diversitate face ca pictorul (sau amatorul) să poată alege instrumentul care să-i susţină viziunea cromatică: un şevalet stabil, ajustabil, permite lucrul cu straturi şi transparenţe, ceea ce contează când, de pildă, vrei să aplici un galben translucid simbolic sau să aşezi un plan albastru subtil în spate. În astfel de contexte, instrumentul corect devine parte din procesul prin care culoarea ajunge să „vorbească”.

 

De ce merită să te uiţi la culoare cu atenţie, nu doar la formă?

 

Adesea publicul se opreşte la „subiect” – ce reprezintă tabloul, cine e persoana din portret, ce peisaj e acela. Totuși, dacă am savura culoarea ca pe un strat de sens, lucrurile se schimbă: tabloul devine mai mult decât imagine; devine mesaj. Astfel:

  • Descoperim intenţia artistului – uneori ascunsă, dar plină de viaţă.
  • Ne conectăm la epoca, cultura, tehnica respectivă – culoarea spune un „nu falnic”.
  • Transformăm experienţa vizuală într-una reflectivă – culorile devin punţi între noi şi pictor.
  • Reuşim să observăm detalii pe care altfel le-am rata – de pildă un verde neobişnuit, un albastru care domină, un roşu care „opreşte” privirea.

 

Redescoperirea paletei cu ochi de curator

 

Când stai în faţa unui tablou, lasă-ţi ochii să-ţi „citească” culorile, nu doar formele. Întreabă-te: „Ce încearcă să spună acest galben? De ce albastrul e atâta în prim-plan? Roşul e melancolic sau revoluţionar?” În felul acesta, culorile devin prieteni tăcuţi, care îţi şoptesc povestea din spatele pensulei.

Iar dacă eşti artist – în sensul clasic sau doar de observaţie -, aminteşte-ţi: paleta ta nu e doar selecţie cromatică, ci limbaj. Nuanţele pe care le aşezi contează. Ele pot să „cureţe aerul” din pictură sau să îl încarce de sens.

 

„Culoarea nu e doar despre umplerea spaţiului – e tema ce-a fost nerostită.”

Cu această idee, redescoperă lucrările de artă cu inima şi… cu paleta în minte!

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Advert

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.