Joi 7 februarie, la Palatul Festivalurilor din piata Marlene Dietrich, cea de a 63-a Berlinala si-a ridicat cortina dezvaluindu-si surprizele, Afisul festivalului n-a fost parca niciodata mai bogat decat in acest an. – transmite Tudor Caranfil pentru Agerpres.
O avalansa de filme, intalniri cu vedete internationale, dezbateri in jurul perspectivelor celei de a saptea arte, se revarsa asupra participantilor incat, in pauzele dintre proiectii, abia daca mai ai timp sa bagi ceva in gura de la bufetul aromitor instalat in plina strada, unde se infuleca blitz o fripturica.
Printre zecile de titluri programate, 19 sunt privilegiate: ele isi disputa trofeul festivalului, mult ravnitul Urs de Aur, concentrandu-si, firesc, atentia presei. Nu ne ramane decat sa le trecem in revista.!
Si vom incepe cu Before Midnight, al americanului Richard Linklater, fiindca are recidive mai vechi. In 1994 cineastul a facut un film despre idila dintre un ziarist texan si o studenta franceza, intalniti intamplator în trenul spre Viena. Perechea de indragostiti, interpretata de Ethan Hawke si Julie Delpy, a fost rechemata de cineast intr-um al doilea episod intitulat Before Sunset (2003). In 2013, iata ca acelas Linklater, care se desparte atat de greu de personajele sale, le expediaza printre vestigiile Eladei, cu Before Midnight. Vom vedea ce li se mai intampla. la Berlinala. Cert e ca inca se mai iubesc! C’asa-i in filme!
Un alt vechi client al Berlinalei, regizorul olandez George Sluizer, ii aduce, in acest an, un filmpostum, elegiac si intarziat, intitulatDark Blood. Si acest film are povestea sa! În octombrie 1993, Sluizer s-a gasit intr-o situatie disperata. In plina filmare cu River Phoenix, acesta a fost doborat de o neiertatoare criza cardiaca. Phoenix ar mai fi avut zece zile de filmare, cu totul., dar… parea ca n-a fost sa fie. 18 de ani Sluizer a parut resemnat in abandonul definitiv al proiectului. Si iata ca dupa aproape doua decenii, obsedat de tema, realizatorul a reluat materialul filmat, imprumutand pentru scenele pe care nu mai apucase sa le dubleze, vocea lui Joaquim, fratele regretatului actor.
Gus Van Sant, e prezent aici cu Promised Land , un film care initial trebuia realizat de Matt Damon, dar pe care, din cauze obscure, a trebuit sa-l lase prietenului sau Van Sant, pastrandu-si însa locul de interpret. Pamantul fagaduintei marcheaza o a treia colaborare intre cei doi iar Matt Damon si John Krasinski nu sunt doar actori ci si scenaristii sai. Cu Dolgaya schastlivaya zhizn (O viata lunga sI fericita.), rusul Boris Hlebnikov, autorul dramei Koktebel, premiata intai la Tifful clujean si plimbata apoi prin numeroase festivaluri, apare si pe afisul Berlinalei.O alta premiera este Prince Avalanche, al americanului David Gordon Green, film nominalizat, acum 3 saptamani la faimosul festival Sundance. In afara concursului revine la Berlinala unul dintre marii cineasti danezi, Bille August. Oscarizat candva, in 1988, pentru Pelle Cuceritorul, el isi lanseaza in 2013, premiera mondiala a celui mai recent film al sau, Night Train to Lisbon, intr-oampla coproductie germano helveto-portugheza.
Pentru Camille Claudel in 1915, Bruno Dumont abordeaza din nou biografia sculptoritei, dar nu triumful amoros asupra lui Auguste Rodin, precum facea Bruno Nyuten in biopicul anterior, din 1988, ci sfarsitul dramatic al vie?ii acesteia. Internata de familie intr-un azil din sudul Fran?ei, artista, care renuntase la sculptura, e surprinsa asteptandusi infigurata fratele, scriitorul Paul Claudel, care-i fagaduise o vizita. Sa mai notam ca, dac? in versiunea de acum 25 de ani rolul Camillei îl de?inea Isabelle Adjani, in cea recenta el apartine lui Juliette Binoche.
Autoarea lui Polisse, scenarista si regizoarea Emmanuelle Bercot, a fost si ea invitata in concurs cu Elle s’en va, in care Catherine Deneuve interpreteaza o sexagenara abandonata de amant si in criza financiara. O ultima coproductie francofona, care aliniaza Franta, Belgia si Germania este La Religieuse de Guillaume Nicloux care ne transporta in plin secol al XVIIIea intr-o manastire unde o tanara de 16 ani e obligata de familia complice sa-si ingroape tineretea. Plutonul francofon este inchis de canadianul Denis Côté cu comedia Vic + Flo ont vu un ours in care Roman Bohruinger detine unul dintre rolurile principale.
Drama romantica centrata pe un amor imposibil, The Necessary Death of Charlie Countryman, reprezinta debutul in lungmetraj al americanului Dante Ariola Traumatizat de moartea mamei sale, Charlie Countryman (Shia LaBoeuf.) decide sa paraseasca totul pentru un voiaj in Europa de est. La Budapesta e sedus de frumusetea unei tinere logodite, insa, cu un temut nash mafiot.
Paradies: Hoffnung e ultima parte a unei trilogii erotice realizate de Ulrich Seidl. Prima, PARADIES: Liebe, a fost prezentata anul trecut la Cannes, cea de a doua a produs scandal la Mostra venetiana din 2012 iar celei de a treia i-a ramas, ca debuseu, Berlinala din 2013. În Austria, Seidl este un fel de von Trier. Si-a construit, precum Dogma daneza, o metoda ale carei principii ar putea fi rezumate într-un decalog propriu. Una dintre “porunci” suna astfel: “dialogul îl vei introduce abia pe platou”. Sau “taci si vei ramane intelept!”
Cu ardent interes este asteptat si ultimul film al luiSteven Soderbergh Side Effects un thriller centrat pe psihopharmacologie, studiul efectelor pe care consumul drogurilor le poate avea asupra constiintei umane. Seriacompetoriilor din 2013 e inchisa de kazahul Emir Baigazin cu Uroki Garmonii. (Lectiile armoniei).
Din superstitie, dar si pentru “la bonne bouche” am lasat la urma filmul romanesc selectat de gazde pentru competitie, POZITIA COPILULUI al lui Peter Netzer, cu Luminita Gheorghiu si Bogdan Dumitrache. Binecunoscut cinefililor pentru precedentele sale productii, Maria si Medalia de onoare, autorul ne-a destainuit, cu cateva ore inainte de a porni spre Berlin, despre ce este vorba in filmul cu un titlu atat de ciudat.
“Este o drama psihologica despre o mama dominatoare in relatia cu fiul ei adult, despre efectele secundare ale dragostei exclusiviste, despre amprentele pe care le pot lasa parintii asupra personalitatii descendentilor” – ne-a raspuns cineastul.
Restul? Restul o sa-l aflam luni 11 februarie cand noua productie romaneasca POZITIA COPILULUI, isi va intalni, pentru prima oara la Berlin, publicul si destinul.
Corespondenta de la Tudor Caranfil pentru AGERPRES
Categorii:
Film