Luminita Gheorghiu, pentru a doua oara in rol de mama, in “Sunt o baba comunista”

de

Luminita Gheorghiu joaca, anul acesta, pentru a doua oara un rol de mama, de data aceasta, actrita fiind Emilia, in filmul “Sunt o baba comunista”, in regia lui Stere Gulea, o ecranizare a romanului omonim de Dan Lungu.

Intr-o camera cu peretii tapetati cu afise cu Rolling Stones, pe o canapea, regizorul Sterea Gulea si directorul de imagine Vivi Dragan Vasile se uita concentrati in monitorul video assist. In jurul lor, pe peretii camerei de adolescenta stau insirate diferite postere. Intre canapeaua de la video assist si un ventilator oprit, alti trei membri ai echipei pastreaza tacerea, in timp ce, la cateva camere mai incolo, in capatul opus al holului din apartamentul construit pe platourile de la Studiourile MediaPro, doamna Emilia (Luminita Gheorghiu) si Tucu (Marian Ralea) se pregatesc sa isi asume una din alegerile pe care le-au facut in viata.

 

Cei doi soti iau masa in liniste, cand cineva suna la usa. In camera tapetata cu afise Rolling Stones, Stere Gulea si Vivi Dragan Vasile privesc in continuare atenti video assist-ul: pe ecranul din fata lor, Tucu deschide usa si invita doi barbati in casa. Unul dintre oaspeti masoara camera din fata lui, din ochi, si bate in zidul acoperit cu tapet. Colegul mai tanar incepe sa faca fotografii, dupa ce Emilia, care vine sa ii salute formal pe cei doi straini, se retrage in bucatarie.

 

“Bai, care te plimbi pe aici!”, se aude un membru al echipei de filmare, agasat de pasii care se auzeau dincolo de apartamentul construit pe platou. Dupa ce Stere Gulea a spus “Stop”, atmosfera se relaxeaza, atat timp cat echipa se pregateste pentru o alta dubla. “Si zi-i aluia cu aparatul sa nu mai fotografieze de parca ar fi la criminalistica… sa fie asa… mai detasat”, spune Vivi Dragan Vasile, dupa care redevine, pana la urmatorul moment de filmare, motorul bunei dispozitii.

 

Apartamentul doamnei Emilia are tapet, are celebrul covor tesut pe perete, mobila masiva, maronie, un radio vechi, cu numele oraselor (Sarajevo, Viena, Budapesta etc.). Are un balcon plin cu ghivece cu flori si o comoda acoperita cu un patrulater din sticla transparenta, sub care stau fotografii de familie alb-negru. Deasupra, intr-o cutie stau inghesuite medicamentele familiei: creme, analgezice, vitamine.

 

Pana la inceputul lunii septembrie, echipa filmului “Sunt o baba comunista” va recrea universul de familie al Emiliei, personajul central din film.

 

“Sunt o baba comunista”, ecranizarea romanului omonim al lui Dan Lungu, de Stere Gulea – care semneaza si scenariul -, marcheaza, de asemenea, o reintalnire a regizorului cu Luminita Gheorghiu si cu directorul de imagine Vivi Dragan Vasile, la 24 de ani de la filmul “Morometii”.

 

“M-a atras titlul romanului”, spune regizorul, care marturiseste ca, dupa ce a citit volumul lui Dan Lungu, lucrurile s-au complicat.

 

“Formula narativa era una care punea probleme mari. Erau flashback-uri ample. Flashback-ul e o problema in cinema. A creat probleme”, spune acesta, care a adus si o solutie. “N-am mers pe flashback-uri de intindere. Am mers mai degraba pe formula de flash, intr-o incercare de a tine cont de felul in care se intampla lucrurile in noi ca oameni. Am incercat sa merg pe acest mecanism cu bucati, fragmente de amintire”, spune cineastul. Astfel, Stere Gulea spune ca a ales, pentru a rezolva problema flashback-ului, varianta de voiceover, pentru a face filmul si mai mult ca apartinand Emiliei.

 

“In plus, nu voiam sa pierd ce are cartea – umor si autoironie. Era pacat. Emilia nu e o nostalgica proasta. E un om cu simtul ironiei, e un om inteligent. Situatia sociala nu depinde de inteligenta omului. Asta am vrut sa arat prin voiceover”, spune regizorul, care marturiseste ca, spre deosebire de roman, a dat mai multa prezenta personajelor Alice (Ana Ularu), fiica Emiliei si a lui Tucu. “Tucu este un personaj mult mai prezent, pentru ca «am ajuns la o formula de comedie dramatica»”, explica Gulea.

 

“Este vorba despre viata unor oameni, a unei generatii prinse de schimbarile de sistem cand pentru ce au fost pregatiti in viata nu a mai fost nevoie si fiecare s-a descurcat cum a putut, mai mult sau mai putin bine (…) Emilia este intr-un proces de intelegere”, spune Stere Gulea.

 

Regizorul spune ca a ales sa plaseze actiunea in anii 2000, fata de anii 1990, deoarece filmul vorbeste despre obsesia comunismului. “O parte dintre romani nu pot scapa de obsesia Ceausescu. Ceausescu e sistemul. E o identificare a personajului cu aceasta obsesia a romanilor”, spune regizorul, marturisind ca Luminita Gheorghiu a fost nu doar prima si singura sa alegere pentru rolul Emilia, ci si persoana la care s-a gandit cand a scris scenariul.

 

Ana Ularu, care joaca pentru a doua oara rolul de fiica a Luminitei Gheorghiu – dupa “Bucuresti – Berlin” (2005), de Anca Miruna Lazarescu -, spune ca Alice este pentru ea “un personaj foarte interesant, pentru ca este extrem de uman”. “E exponentul unei generatii, fara sa fie un stindard. E exponenta unei generatii care s-a rupt de o anumita lume, care a cautat un soi de izbavire personala in Occident. Sunt foarte multumita si fericita de latura umana, de dragostea pe care o are pentru familia ei. Mi-era dor de un personaj atat de tandru”, spune actrita.

 

De asemenea, Ularu descrie colaborarea cu Stere Gulea, care a ales-o pentru puterea pe care i-o poate da personajului, ca fiind “o munca foarte relaxata si foarte frumoasa de sfatuire”.

 

In “Sunt o baba comunista”, Luminita Gheorghiu joaca din nou, dupa cel mai recent film terminat (“Pozitia copilului”, de Calin Netzer, n.r.), rolul de mama, dar o mama cu alte griji decat cele din pelicula precedenta. Pentru Luminita Gheorghiu, Emilia este o alta mama pe care “o ravnea”. “Cand filmam, ma gandeam ca, atunci cand am citit secventa, nu m-am gandit ca asa trebuia jucata. Am avut aceasta experienta sa aflu pe platou cum sa fac o secventa. Acasa m-am gandit ca e firesc ca ea, Emilia, sa faca un sacrificiu mare pentru copil”, spune Luminita Gheorghiu.

 

Pe platou, actrita si-a dat seama ca Emilia nu face doar un gest firesc, ci si un mare sacrificiu, renuntand la casa ei. “E un sacrificiu . E greu sa dizloci pe cineva. Orice primesti in viata macar ramai pe loc, incerci sa iti lingi ranile in acelasi loc, dar e greu indiferent de varsta. Ma tot gandeam: «Sa nu ii dizloci pe batrani. Pot muri». Nu-i adevarat. Durerea n-are varsta”, spune Luminita Gheorghiu.

 

Despre experienta “Morometii”, actrita spune ca nu isi mai aminteste nimic. “De la «Morometii» nu imi amintesc nimic, pentru ca nu am uitat nimic. E asa de placut sa te uiti la o reusita”, spune actrita zambind.

 

Pe de alta parte, Marian Ralea spune ca Tucu, personajul sau, ii da echilibru Emiliei.

 

“Drama ei este drama oricarei mame careia ii pleaca fata in strainatate si care se intoarce intr-o Romanie cu probleme politice”, spune Ralea.

 

Punctele puternice ale relatiei dintre cei doi sunt forta Emiliei si umorul “romanesc” pe care il are Tucu. “Este si o replica in film: «Daca suntem sanatosi, o sa le facem pe toate». Cam asa e finalul filmului in acest optimism romanesc neintrecut de nimeni, indiferent de involutiile politice si economice pe care, de-a lungul existentei poporului roman, a stiut sa le treaca cu mare usurinta”, spune actorul.

 

Filmarile se vor derula pe tot parcursul lunii august, in Studiourile MediaPro, in Bucuresti si in alte locuri, pana la inceputul lui septembrie.

 

MEDIAFAX

 

 

  • Credit: Intact ImagesRomania libera Copy
  • Title: Proiectia filmului “Morometii” cu ocazia aniversarii a 78 de ani a actorului Victor Rebengiuc, La Muzeul Taranului Roman din Bucuresti.

 

Categorii:
Film

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *