Daniel Goleman – Mediul organizational sub egida liderului marcant

de

Cartea mea, „Leadership-ul de baza: invata sa conduci cu inteligenta emotionala” (Primal Leadership: Learning to Lead with Emotional Intelligence) – ai carei co-autori sunt Richard Boyatzis si Annie McKee – sustine ca liderii marcanti, aceia care prezinta abilitati de inteligenta emotionala si sociala, sunt mai capabili sa relationeze cu alti indivizi si astfel pot conduce eficient. La momentul la care am scris cartea nu existau studii pe care sa le putem cita, dar acum incep sa se stranga informatii pe aceasta tema.

Un studiu recent arata ca asistentele medicale care treceau prin stresul intens creat de disponibilizari in masa in urma taierilor de buget din sistemul medical resimteau mai putin efectele cand erau conduse de un lider marcant si se intensificau atunci cand liderul nu era unul cu care puteau rezona. Liderii marcanti pot, de exemplu, sa asculte ingrijorarile angajatilor lor si sa raspunda cu empatie si cu sustinere, o abilitate cruciala in perioade de criza. In general, liderii marcanti creeaza medii de lucru pozitive, in timp ce altii nu reusesc sa se sincronizeze si pierd contactul cu ceea ce fac, creand haos. 
Studiul masoara impactul a patru stiluri rezonante asupra asistentelor, descrise in cartea mentionata mai sus: cel vizionar, cel antrenorial, cel afiliant, si cel democratic – si doua stiluri disonante: cel ce impune ritmul si cel autoritar. Toate asistentele au simtit presiunea disponibilizarilor si a faptului ca nu mai puteau sa le ofere pacientilor ingrijirea pe care ele o considerau necesara. Dar numarul asistentelor care au raportat acest lucru a fost de trei ori mai mare cand ele erau conduse de un lider disonant, iar numarul acelora care s-au plans de epuizare emotionala a fost de patru ori mai mare.  
Asistentele cu lideri marcanti au raportat o imbunatatire a sanatatii lor emotionale, in timp ce acelea conduse de un lider disonant au remarcat un declin in aceasta privinta. Bineinteles ca liderul nu poate fi un surogat pentru salarii si un numar de angajati adecvat – efectul negativ total pe care taierile de buget le-au avut asupra moralului asistentelor si a ingrijirii pacientilor este mentionat in studiu. Studiul scoate in evidenta diferenta cruciala pe care o poate face inteligenta sociala si cea emotionala in lideri, cu precadere pe timp de criza sau in locuri de munca cu nivel ridicat de stres.  
In capitolul 18 al cartii mele „Inteligenta Sociala” (Social Intelligence) discut in detaliu motivele pentru care un lider care isi sustine angajatii este esential pentru a preveni epuizarea in domenii cum ar fi cel medical unde angajatii trebuie sa empatizeze cu pacientii si sa-i trateze. Studiul a aratat ca asistentele care dadeau semne de epuizare emotionala au avut la randul lor mai multe probleme de ordin fizic pe fondul stresului si un numar mai ridicat de pacienti tratati inadecvat; sanatatea lor emotionala si satisfactia la locul de munca s-au prabusit. Daca as fi vazut acest studiu pe cand scriam cartea l-as fi citat cu siguranta.      
Studiul realizat de o echipa de la Universitatea din Alberta, Edmonton, Canada a fost publicat in jurnalul „Cercetare in Asistenta Medicala” (Nursing Research) [Ianuarie/Februarie 2005].
Autor:
Daniel Goleman – invitat Extreme Training
Daniel Goleman vine in Romania pe 25 septembrie 2013. Detalii complete despre evenimentul de business al anului, “Leadership-Puterea Inteligentei Emotionale”, gasiti pe http://www.daniel-goleman.ro/eq/?power Folosind cuponul de discount “power” veti beneficia de 150 E reducere pana la data de 15 septembrie.

 

Categorii:
Psihologie

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *