Premiera „TragiComedy” de Gigi Căciuleanu, pe scena Operei Naționale București: O mască râde, o alta plânge

de
Gigi Caciuleanu in timpul repetitiilor pentru spectacolul de balet „TragiComedy”, realizat de Opera Nationala Bucuresti, în parteneriat cu „Gigi Caciuleanu Romania Dance Company”

În cadrul Festivalului George Enescu, ediția 2017, va avea loc pe scena Operei Naționale București premiera „TragiComedy” de Gigi Căciuleanu. Spectacolul, realizat în parteneriat cu ,,Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”, va avea loc vineri, 8 septembrie, de la ora 18.30.

Chiar pe durata pregătirilor pentru această premieră excepțională, maestrul Gigi Căciuleanu a acordat un amplu interviu și a realizat o ședință foto specială semnată Paul Buciuta, pentru coperta revistei Tango – Marea Dragoste de septembrie, dezvăluind amănunte din culisele realizării coregrafiei și a evoluției repetițiilor, amintiri superbe din copilărie, din orașele pe care le-a cucerit cu talentul său de-a lungul vremii, vorbind despre participarea sa în juriul emisiunii de la PRO TV Uite cine dansează și, cu onestitate, despre splendoarea și chinul din spatele artei coregrafice, în care dansatorul ajunge să folosească inclusiv “energia firului de iarbă”. Cum? Trebuie să vedeți spectacolul. Și să citiți revista…

Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Operei Naționale București sau online, la http://tickets.operanb.ro/

Gigi Căciuleanu, pentru revista Marea Dragoste de septembrie:

“Aici sunt artiști foarte profesioniști, lucrez cu nişte oameni care fac lucruri foarte grele din punct de vedere tehnic în celelalte spectacolele ale lor, iar eu nu vreau să anulez acest lucru, dimpotrivă, vreau să folosesc ceea ce pot ei să facă, însă aceste virtuozităţi tehnice pe care le introduc să fie folosite în sensul replicii, în sensul desenului relaţional dintre oameni. Dacă fac o piruetă, o fac pentru că există o exaltare de sentimente. Dacă fac o săritură, o fac pentru că este o declaraţie enormă, dacă e o căzătură pe jos este pentru că există o anulare de moment. Acel „A fi sau a nu fi?” al lui Shakespeare lucrează tot timpul în spectacol, şi pe verticală, dar şi pe orizontală, adică şi de la inimă la inimă, dar şi din creştetul capului până în talpa piciorului. Pentru mine este pasionant să lucrez cu oameni diferiţi. În ultima vreme am lucrat foarte mult cu actori, iar când spun că i-am transformat în dansatori, nu înseamnă că i-am pus pe poante, ci că le-am sugerat să gândească existenţa lor scenică, aşa cum o gândeşte un dansator, pe dinamică, pe fragilitate, care devine forţă fizică, pe forţă care devine fragilitate – fizic vorbind. În dans se pune mult accent pe această dualitate. În baletul clasic ascundem fragilitatea, avem numai forţa. Pe mine mă interesează şi fragilitatea, dar nu nepuţinţa. Fragilitatea e foarte greu de redat în mişcare. Nu înseamnă să te fleșcăiești, înseamnă să accepţi că oricare dintre noi avem şi momente de reflux, nu numai de flux, momente în care suntem pierduţi, lost, tuturor ni se întâmplă, nu suntem doar glorioși şi victorioşi. ( …)
Chiar dacă ai un moment de jale, în viaţă avem această posibilitate, să facem haz de necaz. Mai ales românii, cred că ne-am obişnuit cu această necesitate a umorului. Comedie nu neapărat încât să ne gâdilăm ca să râdem, ci comedie în care absurdul e foarte prezent. Nu din întâmplare Eugène Ionesco vine din România, nu din întâmplare Caragiale este şi absurd, şi foarte teatral, şi foarte caraghios până la urmă, pentru că este un teatru comic, dar un comic care te pune pe gânduri, adică simţi tragicul din spatele comicului.”

Dedicat memoriei marei balerine Maya Plisețkaya, pe muzica lui Rodion Șcedrin, soțul și marea ei iubire, cel căruia i-a servit drept muză, spectacolul valorifică teatralitatea muzicii și nuanțele extrem de intense așezate în nuanțe și ritmuri:

„Dintotdeauna am perceput muzica lui Rodion Șcedrin – și nu vorbesc numai de ale sale balete sau opere, ci chiar și de piesele sale instrumentale, ca fiind impregnată de o foarte intensă si interesantă teatralitate. Ascultând-o, resimt din partea compozitorului o adâncă înțelegere a universului inimii și a sufletului. Forța acestei muzici, împreună cu finețea nuanțelor sale, întotdeauna mi-a plăcut și m-a inspirat. Prin noua mea creație, „TragiComedy”, îmi propun să explorez coregrafic atât o serie de situații și conflicte care se pot ivi între personaje cât și o gamă de trăiri sau frământari intime, la care mă „duce” muzica lui Rodion Șcedrin. Pe de altă parte, dansul inegalatei Mayei Plisețkaya, în afară de academismul mondialmente cunoscut al artistei purtând titlul de „ballerina assoluta”, a fost întotdeauna impregnat de un dramatism, de o teatralitate, ieșite din comun. De unde ideea de a dedica „TragiComedy” acestei figuri excepționale ale culturii universale.” a spus maestrul.

Acum mai bine de zece ani, Gigi Căciuleanu a realizat la Paris, la invitația designer-ului Pierre Cardin, pentru, dar și cu participarea superbei artiste Maya Plisețkaya, spectacolul „La Folle de Chaillot”, pe muzica aceluiași Șcedrin.

Sub direcția artistică a maestrului Gigi Căciuleanu vor evolua pe scenă balerini ai Operei Naționale București alături de soprana Oana Berbec. Matei Dersidan (Les Ateliers Nomad) a creat scenografia și mapping-ul video, light design-ul poartă semnăturile lui Cristian Simon și Andrei Florea. Costumele îi aparțin Corinei Boboc, iar Lelia Marcu Vladu este asistent de coregrafie al spectacolului.

Gigi Căciuleanu, autorul spectacolului declară:

„Ideea dualităţii tragedie/comedie este de obicei simbolizată grafic prin reprezentarea faimoasă a celor două măşti: una care râde, alta care plânge, amândouă echilibrându-se emoţional.

Dacă ar fi să traducem acest concept în limba filozofiei orientale am vorbi de Yin şi Yang, dacă ar fi să-l transpunem în electricitate sau/şi magnetism am vorbi de (+) şi (-). În meteorologie am vorbi despre cer senin sau furtună…

De fapt este vorba despre eterna aventură a cuplului format din entităţi umane. Dar, de ce nu, poate şi aceea a unui grup de cupluri, format din persoane care pentru un motiv sau un altul sunt puse în situaţia de a convieţui într-un spaţiu dat pentru o perioadă dată de timp. Povestea fiecăruia dintre noi fiind alcătuită din diversele noastre trăiri, cu momente câteodată triste, alteori mai vesele, am putea foarte bine sa gândim împreună cu Shakespeare că suntem cu toţii actorii unei tragicomedii pe scena acelui teatru pe care îl numim VIAŢĂ.”

Spectacolul va avea loc pe scena Operei Naționale București, în data de 8 septembrie, ora 18:30. Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Operei Naționale București sau online, la http://tickets.operanb.ro/

 

 

Categorii:
Teatru & Opera

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *