2012 a fost anul in care Academia de film americana a acordat premiul Oscar pentru cel mai bun film lungmetrajului “The Artist”, turnat in alb-negru, considerat un omagiu adus peliculelor mute realizate in epoca de aur de la Hollywood.
Aceasta coproductie franco-belgiana, regizorul ei, Michel Hazanavicius, si interpretul rolului principal masculin, Jean Dujardin, au dominat sezonul premiilor de la Hollywood decernate la inceputul anului 2012, impunandu-se la toate galele majore organizate de industria de profil – Globul de Aur, BAFTA si Oscar.
“Artistul/ The Artist”, turnat in alb-negru, un omagiu adus filmelor mute hollywoodiene, spune povestea lui George Valentin (Jean Dujardin), star al filmului mut, care a cazut in uitare odata cu aparitia sonorului, spre deosebire de tanara actrita Peppy Miller (Bérénice Bejo), una dintre admiratoarele sale, a carei cariera cunoaste o ascensiune spectaculoasa, in paralel cu progresul tehnologic din cinematografie.
Desi dominatia acestei pelicule in sezonul premiilor hollywoodiene din 2012 a fost una deosebit de consistenta, nu putini au fost aceia care au criticat alegerea facuta de membrii cu drept de vot din Academia de film americana, reprosandu-le ca si-au premiat propria istorie prin trofeele decernate filmului “The Artist”, in defavoarea altor pelicule, considerate mai valoroase. Nici filmul in sine nu a fost scutit de critici, foarte multi jurnalisti specializati in cinematografie spunand ca “The Artist” este doar o “imitatie” a vechilor pelicule de la Hollywood si criticand intriga sa “facila”, cu “iz de drama ieftina”.
Singurul aspect asupra caruia parerile par sa fi fost unanime este dragalasenia cainelui Uggie, un terrier din rasa Jack Russell, care a starnit simpatia publicului.
Cei mai multi dintre “detractorii” lungmetrajului “The Artist” ar fi preferat ca Oscarul pentru cel mai bun film sa revina lui “Hugo”, prima incursiune in tehnologia 3D a renumitului Martin Scorsese, considerand ca aceasta pelicula – la randul ei un omagiu adus cinematografiei si unuia dintre pionierii ei, Georges Méliès, excelent interpretat de Ben Kingsley – s-a apropiat mult mai mult de ceea ce inseamna “cea de-a saptea arta”, prin ingredientele sale traditionale, dar si moderne: intriga surprinzatoare, tensiune creata progresiv, caracterul educational, mijloace tehnice bine dozate si un joc actoricesc impecabil, din care nu lipsesc umanismul, sensibilitatea si o minunata doza de poezie cinematografica.
In cadrul evenimentelor cinematografice remarcabile din 2012 nu trebuie uitata nici actrita americana Meryl Streep, care a facut istorie in acest an, castigand pentru a treia oara premiul Oscar in cariera ei impresionanta, cu prestatia din filmul “Doamna de fier/ The Iron Lady“, in care a interpretat rolul fostului premier britanic Margaret Thatcher.
Nici juriul competitiei oficiale de la Festivalul de Film de la Cannes nu a ratat ocazia sa isi premieze istoria, alegand sa acorde trofeul Palme d’Or in 2012 filmului “Amour”, regizat de Michael Haneke, unul dintre cineastii adorati si recompensati de multe ori pe Croazeta in ultimii 15 ani. Regizorul austriac a fost nominalizat in trecut la Palme d’Or cu filmele “Funny Games” (1997), “Code Unknown: Incomplete Tales of Several Journeys” (2000), “The Piano Teacher” (2001) si “Caché” (2005) si a castigat acest trofeu prestigios de doua ori, cu peliculele “The White Ribbon” (2009) si “Amour” (2012).
Austriacul Michael Haneke, considerat unul dintre cei mai mari regizori europeni, a impresionat publicul cu “Amour”, o poveste despre iubirea matura dintre o femeie pe moarte si sotul ei, care incearca sa faca fata bolii acesteia. Acest lungmetraj a impresionat apoi si asociatiile internationale de critici de cinema, dominand inceputul de sezon al premiilor de la Hollywood, impunandu-se la aproape toate galele importante, la categoria “cel mai bun film strain al anului”. Totodata, “Amour” a fost marele castigator al celei de-a 25-a editii a galei Academiei de Film Europene, organizata in decembrie, impunandu-se la categoriile “cel mai bun film”, “cel mai bun regizor”, “cea mai buna actrita” (Emmanuelle Riva) si “cel mai bun actor (Jean-Louis Trintignant).
In acest an, nu pare sa existe deocamdata un favorit cert pentru Oscarurile din 2013, preferintele specialistilor parand sa tinda spre filmele “Lincoln“, regizat de Steven Spielberg si avandu-l ca protagonist pe talentatul Daniel Day-Lewis, “The Master”, sustinut de interpretarea fenomenala a actorilor Joaquin Phoenix si Philip Seymour Hoffman, drama cu parfum de western “Django Unchained”, regizata de Quentin Tarantino, comedia indie “Silver Linings Playbook” si filmul despre capturarea si uciderea lui Bin Laden “Zero Dark Thirty”, regizat de Kathryn Bigelow, prima femeie din istorie care a castigat Oscarul pentru regie.
BOX OFFICE 2012
Anul care se incheie a fost unul profitabil pentru cinematografia mondiala, in pofida crizei economice, incasarile pentru primele 10 filme din box office-ul nord-american depasind, pentru al patrulea an consecutiv, pragul de 10 miliarde de dolari, dupa ce recesiunea i-a determinat pe oameni sa redescopere “magia” salilor de cinematograf.
Potrivit boxofficemojo.com, pana la data de 26 decembrie, incasarile din 2012 provenind din vanzarile de bilete in America de Nord pentru primele 10 filme au totalizat 10,409 miliarde de dolari. Aceasta cifra este destul de apropiata de recordul absolut in domeniu, stabilit in 2009 – cand incasarile pentru primele zece filme de pe piata nord-americana au totalizat 10,59 miliarde de dolari. In 2010, incasarile pentru primele zece filme au totalizat 10,56 miliarde de dolari.
2012 a fost, totodata, un an in care au fost lansate ultimele filme din cateva francize de succes, primele filme din francize noi, dar si un nou lungmetraj din franciza “James Bond”, care a implinit 50 de ani de existenta.
Din punct de vedere al incasarilor, filmul “The Avengers”, regizat de Joss Whedon, a facut istorie in 2012, afirma blogul publicatiei The Guardian. Realizat pe baza personajelor din benzile desenate Marvel, “The Avengers” a fost lansat in aprilie si a obtinut incasari de 1,511 miliarde de dolari, ocupand locul al treilea in topul filmelor cu cele mai mari incasari din istorie. Prima lansare pentru compania Marvel sub umbrela grupului Disney, “The Avengers” reprezinta fara indoiala un semn de bun augur si un succes pentru celebrul studio hollywoodian, care va profita in anii si in deceniile urmatoare de aceasta asociere avantajoasa cu benzile desenate, in conditiile in care a achizitionat deja studiourile Pixar si compania Lucasfilm, cumparata cu 4 miliarde de dolari in a doua jumatate acestui an.
“The Dark Knight Rises”, ultimul film din trilogia “Batman” regizata de Christopher Nolan, a fost lansat in iulie si avut la randul sau o evolutie foarte buna in box office, generand incasari de 1,081 miliarde de dolari pe plan mondial.
Peisajul cinematografic a trecut in 2012 printr-o perioada de tranzitie. In conditiile in care francizele “Harry Potter”, “Twilight” si “Batman” si-au lansat ultimele filme in acest an (sau cel putin ultimele pelicule anuntate in prealabil), iar altele au decis sa isi acorde un nou ciclu de viata (“James Bond”, “Men in Black”, “Spider-Man”, “Jason Bourne”, “Ice Age”), acest an va ramane in istorie si pentru aparitia pe piata a unor francize noi: “The Hunger Games”, “Prometheus”, “The Hobbit” si “Jack Reacher”.
2012, cand Paramount si Universal, doua dintre cele patru mari studiouri hollywoodiene, au implinit 100 de ani de existenta, este insa si anul in care niciunul dintre acestea nu a reusit sa treaca de pragul de incasari de 3 miliarde de dolari pe plan international (un record reusit de Paramount in 2011). De fapt, un singur studio – Sony – a reusit sa obtina peste 2 miliarde de dolari pe plan international (desi noua pelicula “The Hobbit”, lansata in decembrie, ar putea aduce incasari colosale pentru studiourile Warner). Se pare ca Sony va castiga detasat competitia cu studiourile rivale, intrucat trei dintre filmele sale figureaza in topul 10 al filmelor cu cele mai mari incasari din acest an pe plan mondial (“Men in Black 3”, “The Amazing Spider-Man” si “Skyfall”).
2012 a reprezentat si anul in care s-au impus, prin prisma incasarilor, filmele SF sau ale caror subiecte sau mijloace de realizare intra in sfera SF (efecte speciale, animatii, creaturi supranaturale). Astfel, in Top 10 al incasarilor sunt prezente nu mai putin de noua pelicule apartinand acestui gen, singura exceptie fiind filmul de actiune “007: Coordonata Skyfall”, al 23-lea lungmetraj din franciza “James Bond”.
In 2012, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc in box office-ul mondial s-a situat filmul “Razbunatorii/ The Avengers”, care a avut incasari de 1,5 miliarde de dolari.
Pe locul al doilea se afla o alta pelicula SF, “Cavalerul negru: Legenda renaste/ The Dark Knight Rises”, cel mai recent film din seria “Batman”, care a obtinut incasari de 1,08 miliarde de dolari.
Podiumul a fost completat de filmul de actiune “007: Coordonata Skyfall”, care a generat incasari de 974,2 milioane de dolari.
Pozitiile urmatoare au fost ocupate, in ordine, de animatia “Epoca de gheata 4: Continente in deriva/ Ice Age: Continental Drift” (875,08 milioane de dolari), filmul cu vampiri “Saga Amurg – Zori de Zi. Partea II/ The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2” (795,9 milioane de dolari), SF-ul inspirat de benzi desenate “Uimitorul Om-Paianjen/ The Amazing Spider-Man” (752,2 milioane de dolari), animatia “Madagascar 3: Fugariti prin Europa/ Madagascar 3: Europe’s Most Wanted” (742,11 milioane de dolari), SF-ul “Jocurile foamei/ The Hunger Games” (686,53 milioane de dolari), SF-ul “Barbati in negru 3/ Men in Black 3” (624,02 milioane de dolari) si animatia “Neinfricata/ Brave” (535,33 milioane de dolari).
In ceea ce priveste filmele realizate in afara Statelor Unite, comedia franceza “Intouchables”, regizata de Olivier Nakache si Eric Toledano, este singurul lungmetraj vorbit intr-o alta limba decat cea engleza care a avut un succes de casa impresionant. Produs de fratii Weinstein, filmul a avut un box office decent in Statele Unite (10,08 milioane de dolari), insa a reusit un total mondial absolut impresionant (420,7 milioane de dolari), gratie succesului de casa inregistrat mai ales in Germania (79 milioane de dolari), Spania, Italia, Japonia si Coreea de Sud.
TENDINTE 2013
Intr-un raport recent, renumita companie Ernst & Young anunta data “Apocalipsei” din cinematografia mondiala: box office-ul chinez va depasi box office-ul nord-american pana in anul 2020.
In 2011, box office-ul nord-american a fost de 10,2 miliarde de dolari. Cel chinezesc a fost de doar 2,02 miliarde de dolari, ceea ce inseamna ca intre cele doua cifre exista o diferenta de circa 8 miliarde de dolari care trebuie recuperata pentru ca aceasta “profetie” sa se realizeze. Daca piata nord-americana va ramane stabila, China are nevoie de o consistenta rata de crestere anuala de 50% pentru urmatorii sapte ani. Acest obiectiv pare sa fie in ochii multor experti unul absolut realizabil, in conditiile in care rata de crestere a pietei chineze a fost anul trecut de 35%, iar actualul program de construire de sali de cinematograf si de mall-uri in China isi urmeaza cursul intr-un ritm sustinut. China a reusit deja sa depaseasca Japonia, devenind in acest an cea mai mare piata cinematografica din afara Statelor Unite. In 2011, China s-a aflat la doar 240 de milioane de dolari in urma Japoniei, insa si-a depasit categoric vecinul si adversarul traditional in primele luni din 2012. Pana la jumatatea lunii octombrie, incasarile totale anuale din China au fost de 2,13 miliarde de dolari.
Pentru 2013, specialistii prevad o continuare a tendintelor exprimate in 2012, marile studiouri urmand sa se concentreze cel mai probabil tot pe continuarile unor francize de succes, pe lansarea unor noi comedii, a unor filme SF si a lungmetrajelor de animatie, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenita atat de profitabila intr-o perioada in care criza mondiala i-a determinat pe oameni sa opteze pentru petrecerea timpului liber, la pret rezonabil, la cinema.