fbpx

Ivan Patzaichin si alti prieteni ai Deltei vor sa readuca bunul simt pe canalele Rezervatiei

de

Cvadruplul campion olimpic Ivan Patzaichin incearca, alaturi de alti cativa iubitori ai Deltei Dunarii din societatea civila si din business, sa readuca traditiile si bunul simt pe canalele rezervatiei, primul pas in acest sens fiind conceperea si impunerea unui cod nautic al bunului simt.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Emotionat ca si cand s-ar fi aflat pentru prima data in fata presei, Patzaichin si-a inceput scurtul discurs de la conferinta de prezentare a “codului bunului simt” declarandu-se dezamagit. In Delta zilelor noastre, de unde a plecat in glorioasa-i calatorie, omul-monument Ivan Patzaichin, “Vanea” pentru prieteni, nu se mai simte acasa. “A devenit o rusine sa tragi la rame, sa vaslesti in barca. Oamenii Deltei nu-i mai respecta pe cei care fac asta, ba chiar rad de ei si li se pare ca cine n-are motor la barca e de rang inferior”, spune Patzaichin, gesticuland cu mainile tremurande de emotie.
Povesteste apoi despre un concurs de ambarcatiuni cu vasle pe care l-a organizat anul trecut la Mila 23 si la care, in ciuda premiilor “nu spectaculoase, dar nici neimportante pentru oamenii care locuiesc acolo”, au aparut la start trei echipaje de tineri care au devenit rapid batjocura localnicilor care-si trasesera la mal barcile cu motoare care mai de care mai puternice.
“Se duce traditia si Romania pierde un izvor important de sportivi care au devenit campioni mondiali sau olimpici”, adauga Patzaichin, care opreste insa aici discursul demotivant. Intra imediat in rolul pe deplin meritat de simbol al locului si incepe sa spuna, in cuvinte putine si simple, ce crede el ca e de facut pentru a opri declinul.
Incepe, surprinzator, prin a descrie “inventia” lui si a prietenului sau Paul: “canotca”, o ambarcatiune in care traditia se imbina cu modernul, in care poti vasli cu pagaia dar care are si un mic motor, o frumusete de barca pe care iti vine s-o cumperi mai degraba ca piesa de mobilier decat pentru a o da la apa.
“Am conceput impreuna cu Paul canotca, o vedeti afara. Ar trebui sa fie ceva care sa-i atraga pe tinerii din Delta, dar si pe turistii care vor sa vada minunile locului pe indelete. Noi credem ca aceasta inventie a noastra ar trebui sa-i faca pe oamenii locului sa regaseasca placerea de a vasli si – cine stie? – poate vom avea din nou peste niste ani un nou izvor de campioni in Delta Dunarii”, spune Patzaichin.
De ce s-au indepartat oamenii Deltei de barcile cu vasle? Domnul Paul, prietenul lui Patzaichin, om crescut si calit si el pe canalele Deltei Dunarii, confirma: “flagelul” smecheriei i-a atins si pe oamenii Deltei. Dar mai e si o chestiune de confort – sau, mai degraba, de disconfort – de care oamenii care traiesc din statul in barca se lovesc. Nesimtirea celor care au venit in ultimii ani cu barci si motoare mari le strica linistea si pacea, ba chiar de multe ori ii pun in pericol.
“Nu e normal sa treci cu viteza mare cu o barca de mare putere pe langa o ambarcatiune cu vasle. Siajul celei mari o poate rasturna pe cea mica, o poate face sa ia apa sau pur si simplu ii poate deranja pe cei care stau in ea”, povesteste domnul Paul, in timp ce traversam expozitia Romanian Boat Show pentru a-si prezenta inventia, expusa aici in trei variante.
Canotca arata excelent. Este robusta, zdravana si facuta cu cap de oameni care au stat zeci de ani in barca. Pagaia de canotca e mai lunga decat cele normale, pentru a putea fi folosita si ca vasla. Variantele cu motor sunt electrice si foarte bine compartimentate iar “vedeta” este un asa-numit catamaran, facut din corpurile a doua canotci unite intre ele prin suprafete de lemn numai bune de sezlong. Atentia la detalii te uimeste. “Se fac greu, totul e din bucati de lemn lipite intre ele, e munca multa”, spune domnul Paul, aratand mandru cu mainile muncite catre bijuteriile pe care le-a creat.
“Si sunt rezistente, am facut la pagaie drumuri lungi. Este foarte placut in ele, va asteptam sa le incercati”, spune domnul Paul, care arata cateva fotografii cu o expeditie de canotci prin locuri de poveste.
Mai e mult insa pana cand canotca va ajunge populara in Delta noastra in care, la fel ca in orase, caii-putere ai motoarelor par sa fi ajuns instrumentul de masura al statutului social.
“Trebuie sa facem ordine in transportul in Delta”, a spus Liviu Mihaiu, presedintele Asociatiei “Salvati Dunarea si Delta”, in discursul sau de la prezentarea codului nautic al bunului simt pentru Delta Dunarii.
ONG-urile lui Patzaichin si Mihaiu, alaturi de Asociatia de Ecoturism din Romania si de cativa parteneri de la Romanian Boat Show au propus cateva masuri de reglementare a traficului nautic, “niste reguli simple, de bun simt”, pe care sa le introduca intr-un cod ce ar urma apoi sa fie pus in aplicare de autoritatile responsabile din zona. Initiatorii proiectului sunt constienti ca in Delta nu exista alternativa la transportul nautic, insa propun “un echilibru” intre trafic, viteza si grija pentru natura si turism.
Delta are nevoie de «autostrazi» pe apa, dar si de «pietonale» si piste pentru «bicicleta apelor», care este barca cu vasle, sustin initiatorii proiectului, de aceea ei propun stabilirea de zone clar delimitate pentru traficul de fiecare tip. Combinand principiul “libertatea personala se intinde pana la limita la care lezeaza libertatea altora” cu regulile stricte de protectie a unei rezervatii, acestia propun ca cei din barcile puternice sa-i protejeze pe cei din ambarcatiunile mici, sa mearga cu atentie in zonele in care siajul ar putea dauna vegetatiei si chiar faunei de pe maluri, sa aiba limite clare de viteza in zonele protejate, sa nu sperie pasarile si sa nu distruga cu elicea sau cu valurile zonele de cuibarit cunoscute, dar si deja traditionalele restrictii privind aruncatul de gunoaie din barci sau recomandarile de folosire a motoarelor cu tehnologii prietenoase cu mediul.
Propuneri au fost multe si indraznete la discutia de lansare a “platformei” pentru codul bunului simt in Delta. La fel sunt si nevoile: semnalizarea corecta a traseelor, monitorizarea electronica a ambarcatiunilor si multe, multe altele. Toate propunerile de reguli vor fi adunate timp de o luna, dupa care “codul nautic al bunului simt” va fi prezentat sefilor de institutii, in principiu politicieni, cu care normele si eventualele sanctiuni vor fi negociate si, in final, poate chiar aplicate, caci oricat de mare ar fi rezistenta unora dintre politicienii romani in fata initiativelor ce presupun bun simt, negocierile se anunta a fi grele: in barca ce se indreapta de aceasta data spre ei vasleste Ivan Patzaichin.
(MEDIAFAX)

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Reportaj

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.