fbpx

Laurențiu Oprea: Este important pentru un regizor la început de drum să se înscrie într-un organism de gestiune colectivă

de

Din 5 mai a început cea de-a XVI-a ediție IPIFF – Festivalul Indie al Producătorilor de Film Independenți, care aduce în fața pasionaților de film cele mai bune filme independente din ultimii doi ani, din șapte țări. Astfel, până în 8 mai 2022, la Cinema Muzeul Țăranului, filme independente de lungmetraj ficțiune (inclusiv animație), filme de lungmetraj documentar și scurtmetraje (ficțiune, documentar, animație) așteaptă să fie vizionate și apreciate. Juriul IPIFF16 este format din: Adrian Titieni (actor), Mihai Orășanu (inginer de sunet și producător), Ioan-Pavel Azap (critic de film).

Prima zi a prilejuit celor interesați întâlnirea, în cadrul unui Masterclass, cu Mihaela Tudorache, avocat Tudorache și Asociații, și Laurențiu Oprea, director general al UPFAR-ARGOA – Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România – Asociaţia Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual, care au discutat despre protecția drepturilor producătorilor de film și audiovizual în contextul noilor reglementări europene privind piața unică digitală. Au fost punctate idei despre platformele VOD, despre pay per view, abonament, dar și despre platformele de partajare de conținut (youtube), iar întrebările au curs continuu din partea publicului, care a aflat atât că drepturile de autor sunt o formă de proprietate intelectuală, cât și faptul că doar pentru că cineva apare într-un videoclip, într-o imagine sau într-o înregistrare audio nu înseamnă că acesta deține drepturile de autor asupra conținutului respectiv. Drepturile de autor sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Acestea protejează, din punct de vedere legal, opera – creație umană. Legea nu oferă o definiție a creației umane, dar enumerarea operelor ce pot face obiectul drepturilor de autor indică faptul că pot fi considerate creație umană orice scriere literară (de orice gen) sau științifică, programele de calculator, discursurile orale, pledoariile, compozițiile muzicale cu sau fără text, operele de artă, atât timp cât acestea sunt originale. Tot creații umane pot fi considerate și traducerile, adaptările și orice alte transformări ale unei opere literare, artistice sau științifice care reprezintă o muncă intelectuală de creație. Pe lângă originalitate, este important că opera să se afle într-o formă concretă și tangibilă. Astfel, drepturile de autor nu protejează idei, teorii, concepte, descoperirile științifice.

Laurențiu Oprea, director general al UPFAR-ARGOA – Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România – Asociaţia Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual, a răspuns la câteva întrebări adresate în pauza dintre evenimentele Festivalului Indie al Producătorilor de Film Independenți.

Loreta Popa: De ce este important să vorbim despre drepturi de autor în cadrul unui Festival al Producătorilor de Film Independenți?

Laurențiu Oprea: Filmul este unul dintre principalele domenii ale industriei creative și nu putem să vorbim despre film în afara drepturilor de autor. Face parte din acele industrii care s-au născut, s-au dezvoltat și s-au consolidat tocmai cu sprijinul legislației drepturilor de autor. Fără o legislație puternică de drepturi de autor nu putem discuta de această industrie creativă: muzică, film, soft, televiziune și toate domeniile aferente. În domeniul filmului, lucrurile sunt foarte complicate, pentru că vorbim de o creație intelectuală foarte complexă în care avem contribuțiile mai multor creatori. Dacă la o carte avem o operă creată de un singur autor (de regulă avem un număr mic de autori), în cazul filmului, totdeauna avem foarte mulți titulari de drepturi. Avem actori, avem producători, titulari de drepturi conexe, și reușita filmului este dependentă și de contractele de cesiune de drepturi de autor. Mai ales de cum sunt deținute acestea. Este nevoie de atenție pentru ca să nu fie încălcate drepturile altor titulari, în vederea realizării filmul. Ulterior, tot drepturile de autor sunt cele care pot susține monetizarea utilizării filmului, valorificarea patrimonială a succesului acestuia pe diverse tipuri de exploatare. Practic avem relația dintre ou și găină, filmul să poată exista și să-și poată susține veniturile în primul rând datorită legislației drepturilor de autor.

Sunt mulți tineri care își doresc să devină regizori, care își doresc să realizeze un film. Cu siguranță, cei mai mulți habar nu au de legislație. Care este primul lucru la care trebuie să se gândească un tânăr care termină Regia atunci când pornește pe acest drum?

Laurențiu Oprea: În primul rând trebuie să aibă o creație intelectuală proprie, un concept regizoral și să lucreze cu un producător. În general, producătorii sunt cei care cunosc legislația și au și ei aportul unor specialiști care îi consiliază inclusiv pe zona juridică și a drepturilor de autor. Este foarte, foarte important pentru un regizor aflat la început de drum să se înscrie într-un organism de gestiune colectivă în care va găsi asistență și sprijin de specialitate, de multe ori fără costuri. Dacă vorbim de drepturi de autor, atunci este important să se înscrie în DACINSARA. Acel organism îl va ajuta pe tânărul regizor și cu sfaturile necesare intrării în acest domeniu, cu cele legate de înregistrarea operei. Este important să aibă o probă că și-a înregistrat opera, iar ulterior să valorizeze, să monetizeze beneficiile aduse de opera sa pentru categoriile de drepturi pentru care legea prevede gestiune colectivă obligatorie. La fel cum și producătorii de înregistrări audiovizuale ar trebui să se înregistreze la UPFAR-ARGOA, care gestionează drepturile producătorilor de film, și, în egală măsură, vor beneficia și de asistență, dar și de modalitatea de recuperare a remunerării utilizării operei, producției.

Putem considera că regizorul este autorul principal al operei și că el decide tot ceea ce presupune realizarea unui film?

Laurențiu Oprea: Legea dreptului de autor spune că în cadrul producției audiovizuale avem un autor principal, cel care dirijează, care coordonează creația audiovizuală, și acest autor principal este fie regizorul, fie realizatorul. De regulă, în producția de film este regizorul, producția de televiziune, producția audiovizuală, realizatorul. Este un rol pe care legea i-l atribuie și el este cel care decide când este opera gata, dubla 1, 2, 3… 5, 7, care presupune costuri suplimentare pentru producător. Regizorul decide când este filmul gata, este singurul care se poate opune utilizării operei în ansamblul său. Regizorul are un rol foarte important.

Să zicem că te implici într-un film, dar din motive diverse, nu ai semnat niciun contract, nimic. Ai muncit, apari în film, dar nu ești nici trecut pe generic, nici recompensat în vreun fel. Care sunt drepturile tale, ce poți face în astfel de cazuri?

Laurențiu Oprea: Drepturile de autor au în conținutul lor două categorii mari de drepturi: drepturi morale și drepturi patrimoniale. Drepturile morale sunt tocmai cele care țin de recunoașterea calității de autor, inclusiv prin a fi menționat pe generic și aceste drepturi nu pot fi limitate prin contracte, sunt drepturi absolute, nu pot fi încălcate și tot timpul autorul are dreptul de a recurge la aceste drepturi pentru a i se recunoaște, în primul rând, calitatea de autor. Însușirea calității de autor pe nedrept constituie infracțiune conform legii din România. Practic și printr-o acțiune penală autorul are dreptul de a fi recunoscut ca autor. Nu cred că aceasta este practica din România, că toată lumea fură pe toată lumea sau că sunt încălcate flagrant drepturile autorului, cred că avem o piață matură și, în general, zona de producție audiovizuală corectă, performantă, este majoritară pe piața din România. Cred că au evoluat mult lucrurile. Cesiunea drepturilor se poate dovedi numai printr-un contract scris. Dacă nu există un contract scris, producătorul este cel care în cazul unei acțiuni în justiție nu va putea să se apere și nu va putea să câștige. Legea protejează cumva partea mai slabă care are posibilități mai reduse în interacțiunea între producător și autor, tocmai prin această condiție obligatorie, să existe un contract scris pentru cesiune.

Cât de important este un Festival al Producătorilor de Film Independenți?

Laurențiu Oprea: E o tradiție să susținem acest Festival. Sper ca ediția de anul acesta să aibă o participare mai importantă. Anul trecut a fost o ediție dominată de pandemie din cauza restricțiilor covid. Cred că e un lucru foarte util pentru piață.

Premierea celor mai bune producții din fiecare categorie va avea loc duminică, 8 mai 2022, de la ora 18.00, la Teatrul Odeon. Intrarea la proiecțiile de la Cinema Muzeul Țăranului este liberă, iar accesul la gala de premiere de la Teatrul Odeon se va face pe bază de invitație.

 

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Film

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.