Posesorii de masini inmatriculate inainte de 2007 platesc timbrul de mediu numai la vanzarea autovehiculelor

de

Posesorii de masini inmatriculate inainte de anul 2007 nu vor plati timbrul de mediu decat daca va exista, la un moment dat, o tranzactie comerciala, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa, Rovana Plumb, ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice.

‘Timbrul de mediu se aplica o singura data, nu platesc toti aceia care au platit taxa auto sub diverse forme. Posesorii de autoturisme inmatriculate inainte de anul 2007 vor plati aceasta taxa numai in situatia in care va exista o tranzactie comerciala’, a afirmat Rovana Plumb.

 

Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice (MMSC) supune, in prezent, dezbaterii publice, prin intermediul propriei pagini de internet, o prima varianta a proiectului de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

 

Potrivit documentului, varianta actuala a taxei de prima inmatriculare ar urma sa fie denumita ‘Timbrul de mediu’, iar modalitatea de calcul este simtitor simplificata.

 

Practic, in calcului taxei se va tine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi inmultita cu valoarea in euro a fiecarui gram si cu cota de reducere a timbrului exprimata in functie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia, se precizeaza la articolul 6, alineatul 5 al Ordonantei de modificare.

 

Formula de calcul pentru timbrul de mediu se aplica numai in cazul autovehiculelor incadrate pe segmentul M1 (dotate cu cel mult opt locuri, fara scaunul soferului), carora le corespund norma de poluare Euro 3, Euro 4 si Euro 5.

 

Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, formula de calcul propusa pentru ‘Timbrul de mediu’ in cazul masinilor Euro 3 si Euro 4 cuprinde emisiile de dioxid de carbon (CO2) si cota de reducere a timbrului de mediu (in functie de vechime). Astfel, pentru un autoturism VW Golf 4 din 2002, o capacitate cilindrica de 1.390 cmc, emisii de CO2 de 161g/km, si norma de poluare Euro 4, timbrul de mediu este de 452 euro, aproape dublu fata de taxa actuala, respectiv 238 euro.

 

Ghidul de informatii privind Timbrul de Mediu prevede faptul ca pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice, taxa va fi zero.

 

In ceea ce priveste masinile Euro 5, timbrul de mediu aduce reduceri ale valorii taxei. Un exemplu concret este Dacia Duster din 2012, Euro 5, capacitate cilindrica de 1.461 cmc, emisii CO2 de 130 g/km, pentru care taxa scade de la 164 euro, cat este la ora actuala, la 119 euro.

 

Pe de alta parte, timbrul de mediu pentru masinile non-euro va fi, in medie, cu 90% mai mic fata de nivelul de taxare actual. Reducerea de taxa va incepe de la 60% pentru masinile Euro 2, continua cu 80% pentru Euro 1 si ajunge pana la 90% pentru cele non-euro.

 

Pentru o masina Dacia Super Nova din 2001, cu o capacitate cilindrica de 1.457 cmc si norma de poluare 2, prin taxa actuala de plateste suma de 1.593 euro. Odata cu intrarea in vigoare a Timbrului de mediu, valoarea platita de catre cumparator se diminueaza cu 60%, ajungand la 684 de euro. Totodata, pentru o Dacia non-euro din 1990, capacitate cilindrica de 1.397 cmc, timbrul de mediu prevede micsorarea cu 90% a sumei platite, de la 3.321 cat se aplica in prezent, la 363 de euro.

 

Vor plati noua taxa toate institutiile publice, cu exceptia autovehiculele apartinand Salvarii, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar si persoanelor cu handicap. De asemenea, nu vor mai plati timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxa in anumite forme.

 

In cazul celor care au dat statul roman in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal si daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii.

 

Pentru masinile revandute in afara Romaniei, statul va returna o taxa reziduala, calculata in functie de perioada de utilizare.

 

Forma initiala a taxei auto, suspendata pana la 31 decembrie 2012, a reintrat in vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusa cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevazute din constructie cu filtru de particule. Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au platit o taxa mai mare decat cea rezultata din aplicarea legii in vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.

 

In ceea ce priveste dezbaterea publica initiata de catre MMSC a draftului de proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, eventualele propuneri/opinii/sugestii pot fi transmise in termen de cinci de zile lucratoare de la data publicarii (23 ianuarie 2013), respectiv pana in 30 ianuarie 2013, pe adresa MMSC, Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM).

AGERPRES

 

Categorii:
Life

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *