Dupa aproape douazeci de ani, pe un tronson din linia ferata care leaga Lechinta (Bistrita-Nasaud) de Targu Mures, a circulat din nou trenul. Un tren cu abur a carui locomotiva a fost fabricata in Polonia, in 1949, si care urmeaza sa transporte in curand turisti pe ruta Teaca – Raciu.
Un om de afaceri din judetul Mures, Mihail Raspopa, este cel care a preluat, anul trecut, in concesiune linia ferata care face legatura intre Targu Mures si Lechinta si care se intinde pe 90 de kilometri. Din luna mai a anului 2011 si pana in prezent, barbatul a reusit sa reabiliteze doar 35 de kilometri din aceasta linie ferata, intre localitatile Teaca (Bistrita-Nasaud) si Raciu (Mures), transmite corespondentul MEDIAFAX.
“A fost o investitie mare de peste cinci milioane de euro fiindca linia era extrem de degradata, s-a furat foarte mult si a fost nevoie sa refacem tot ce lipsea, dar de acum urmeaza greul. Sincer sa fiu, nu stiu ce m-a determinat sa ma apuc de aceasta afacere. Nu-mi placeau trenurile inainte. Au inceput sa-mi placa pe parcurs, deja sunt obsedat de ele. Deocamdata facem calatorii de proba fiindca vrem sa testam siguranta liniei. Acum (duminica – n.r.) vrem sa ajungem la Milas (la o distanta de circa 20 de kilometri de Teaca – n.r.) si sambata viitoare pana la Raciu (35 de kilometri). Atat am reusit sa reabilitam pentru inceput. Mai avem nevoie de un an-doi ca sa poata circula trenul in siguranta intre Targu Mures si Lechinta”, a declarat Raspopa.
Munca este cu atat mai ingreunata cu cat, de fiecare data cand se inlocuiesc piese lipsa, acestea sunt furate din nou, motiv pentru care concesionarul liniei a decis sa achizitioneze un aparat de zbor fara pilot, dar cu camere de supraveghere, care va filma orice miscare si il va ajuta sa gaseasca hotii.
“Aparatul costa 20.000 de euro. L-am cumparat si sper sa vina cat mai repede ca sa nu mai avem probleme”, a declarat Raspopa.
Duminica, din Gara Teaca, inchisa de CFR in 1996, dupa ce “mocanita” care lega Lechinta de Targu Mures nu a mai circulat, trenul cu abur a pornit spre localitatea Milas, insa nu inainte ca mecanicul locomotivei, Iosif Suteu (55 de ani) si fochistul Ioan Ivan sa puna multe lemne pe foc si sa umple rezervoarele cu apa.
“Locomotiva este una fabricata in Polonia, in 1949. A fost cumparata de Caile Ferate Romane si de atunci functioneaza in Romania. Poate sa duca si vagoane de marfa, si de calatori. E o locomotiva foarte buna. Cu intretinerea e mai greu, fiindca nu se prea gasesc piese de schimb. Nu se mai prea fac”, a declarat mecanicul Iosif Suteu.
El a explicat ca, pentru ca trenul sa se puna in miscare, se aprinde focul in focarul locomotivei.
“Cazanul e plin cu apa. Se transforma in abur care, prin anumite conducte, ajunge unde trebuie si pune in miscare bielele care misca rotile. Viteza maxima pe care o poate atinge e de 35-40 de kilometri la ora. Pe dealurile acestea, intre Teaca si Targu Mures, viteza e mai mica”, a spus el.
Fochistul trenului e Ioan Ivan, de loc din Sibiu.
“Aici facem presiune la locomotiva cu aburi. Folosim lemne si carbuni si urmarim acest manometru, un ceas care arata presiunea. E multa munca, dar sunt obisnuit si cu fumul. Copiii sunt foarte bucurosi mai ales cand trenul face «Uuuuu! Uuuuu!»”, a spus el.
Fochistul a explicat ca micutilor le place cel mai mult sa intre in locomotiva si sa vada cum se pun in miscare toate mecanismele.
“Eu am obiceiul ca le trag o linie cu funingine cu degetul pe obraz si cand vor sa urce a doua oara, le spun ca nu ii mai primesc, sa se dea jos ca deja au vazut. Se amuza si noi ne amuzam impreuna cu ei”, a spus fochistul.
Seful trenului e Alexandru Veconi (66 de ani), fost sef al Garii din Teaca, acum pensionar.
“Imi vine sa plang acum ca vad trenul circuland din nou. Din 1972 am codus aceasta gara pana in 1996, cand am iesit la pensie. De atunci nici nu a mai circulat trenul. A mai venit de doua ori cu turisti, turisti straini, dar de atunci nu a mai circulat nimic pe aceasta linie ingusta. Ma bucur din toata inima ca vad iar un tren pe linie. Lucrez si eu la remedierea liniei, chiar daca sunt seful trenului. E mult de lucru pe linie fiindca traversele sunt rele, s-a furat mult. Si azi (duminica – n.r.) am avut niste puncte slabe si ne-am dus inainte si le-am remediat. Se fura buloanele cu care se leaga sinele. Azi am inlocuit 20. Trenul are pentru moment un vagon, dar va mai avea unul deschis, fara geamuri. Toata lumea e foarte incantata si multi se intereseaza si abia asteapta sa inceapa calatoriile”, a spus el.
In ce priveste traseul, Veconi a relatat ca acesta este minunat.
“Traseul este extraordinar, minunat. In padure e foarte frumos, se vad animale salbatice, fazani, caprioare. Si mistreti am vazut din tren, de toate, e o splendoare. Este o curba la un moment dat care seamana cu o potcoava si acolo e spendid. Trenul va merge cu 15-20 de kilometri/ ora maxim. Daca turistii vor vrea, vom opri ca sa poata admira peisajul si apoi vom merge mai departe”, a declarat el.
Desi duminica au fost oameni care au participat la “cursa de proba” cu trenul cu aburi, prima calatorie oficiala cu turisti va fi abia sambata viitoare.
“Trenul va circula in special la sfarsit de saptamana, cu doua curse pe zi, daca e nevoie. Traseul e foarte frumos, e superb si cred ca vor fi oameni interesati destui. Deocamdata, ducem lipsa de vagoane si acum le reconditionam, ca sa zic asa. Cel de aici e un vagon reconditionat. Miercuri sau joi mai aduc si unul fara geamuri, albastru, si cu prelata si mai facem. Trei vagoane maxim vor fi aici”, a spus proprietarul trenului Mihail Raspopa.
El a declarat ca are planuri mari cu linia ingusta.
“Nu vrem sa facem concurenta, dar sper sa ii depasim pe cei care mai au afaceri in domeniu. Comunitatile prin care trece trenul sunt interesate. Oamenii vor sa ne sprijine. Nu stiu cat vom reusi anul acesta, dar anul viitor sigur vom face. Am vazut ca, la Bistrita, chiar nu sunt locuri de distractie si undeva, asa, intr-un loc unde nu exista populatie, nu sunt case, sa fie un loc care sa atraga oameni ce vor sa-si petreaca timpul liber si sa se simta bine. Colaborez cu strainii care sunt indragostiti de asa ceva si m-au facut si pe mine sa ma indragostesc”, a spus el.
Pentru inceput, pentru o calatorie intre Teaca si Raciu, un bilet in trenul cu aburi va costa cel mult 65 de lei pentru adulti. Copiii vor beneficia de o reducere de 40 la suta, iar pensionarii, elevii si alte categorii speciale vor plati si ei mai putin.
Linia ingusta Targu Mures – Lechinta are 90 de kilometri lungime si traverseaza noua localitati – sapte din judetul Mures si doua din Bistrita-Nasaud. Linia a fost data in exploatare in anul 1914 pentru transport mixt, de persoane si de marfa.
Pe traseul trenului, turistii pot admira podul de fier de peste raul Mures denumit “podul celor trei poduri” pentru ca este alcatuit din trei asemenea lucrari, lacurile Cenan, populate cu specii autohtone de crap si caras, amplasate in mijlocul unei naturi salbatice cu flora si fauna specifice baltilor din Campia Transilvaniei, un veritabil “paradis al pescarilor”, dar si rezervatia de pin negru de la Sausa.
Tot pe traseul trenului se afla situl arheologic de la Moresti, care adaposteste un castru roman construit prin 122 d.H ., rezervatia cinegetica de la Santioana, bogata in vanat mic, livezile de cires de la Paunet, terenul de vanatoare din Dealul Oroiului, Dealul Bandului si multe altele.
BISTRITA (MEDIAFAX)