fbpx

Valoarea pietei de publicitate online din Romania in 2011 a fost de 91,8 milioane de lei

de

Valoarea raportata a pietei de publicitate online din Romania in 2011 a fost de 91,8 milioane de lei (circa 21,7 milioane de euro), dupa cum se arata in cea mai recenta editie a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), derulat de IAB Romania si PwC Romania, potrivit unui comunicat.

BUCURESTI (MEDIAFAX) –
Veniturile inregistrate de cele 22 de companii participante la studiu, in semestrul al doilea al anului 2011, se ridica la 48 de milioane de lei, inregistrand o crestere de 10% comparativ cu primul semestrul al aceluiasi an si de 9% fata de veniturile inregistrate in acelasi semestru al anului 2010. Raportat la grupul de referinta al anului 2010, valoarea pietei de publicitate online in semestrul al doilea din 2011 a crescut cu 8,8% fata de primul semestru, insa a inregistrat o scadere cu 5,6% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010.
Spre deosebire de primul semestru al anului 2011, in a doua jumatate a anului sectorul Telecom detine suprematia in ceea ce priveste valoarea investitiilor in publicitate online, secondat la o distanta considerabila de sectorul financiar si cel auto. De asemenea, ca si in ultimii doi ani, Telecom-ul este sectorul care conduce clasamentul valorii anuale a investitiilor in publicitate online.
La nivelul intregului an, dinamica veniturilor din publicitate online pentru toate companiile participante la studiu a cunoscut o crestere de 7% comparativ cu 2010. Cu toate acestea, raportat la grupul de referinta veniturile din 2011 au scazut cu 7,3% comparativ cu 2010.
In cadrul ROADS sunt raportate de catre participanti veniturile nete, asa cum sunt facturate de catre publisherii care vand direct propriul portofoliu de site-uri sau de catre regii.
Incepand cu anul acesta, s-au alaturat studiului patru noi participanti, ridicand numarul site-urilor reprezentante in cadrul studiului ROADS la peste 1400 de site-uri romanesti reprezentate de 22 de companii. Pentru a putea lucra pe aceeasi baza, s-a introdus un nou indicator care face posibila compararea situatiei pietei, analizand aceeasi baza de participanti. In acest fel, se asigura atat o mai mare relevanta a datelor – furnizate prin inglobarea in studiu a cat mai multor participanti – cat si rigurozitatea comparatiilor semestriale.
“Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS. Cat despre topul sectoarelor care au asigurat cele mai mari venituri de publicitate online, ordinea este normala si reflecta o anume stabilitate in alocarea bugetelor de publicitate facuta in departamentele de marketing ale advertiserilor din Romania”, a declarat Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania.
“In conditiile in care piata media se confrunta inca cu o situatie dificila, in ciuda reducerii numarului publicatiilor scrise, care ar fi trebuit sa duca la o suplimentare a veniturilor pentru cele ramase, piata publicitatii online a inregistrat totusi o crestere de 7 procente in 2011. Ritmul de dezvoltare al pietei publicitatii online ar putea parea moderat. Daca insa il comparam cu situatia existenta in 2007, primul an pentru care PwC Romania a derulat studiul ROADS pentru IAB Romania, observam ca ritmul mediu anual de crestere al valorii raportate a pietei a fost de 21,2%. Astfel, piata publicitatii online a inregistrat unadintre cele mai ridicate rate de dezvoltare comparativ cu alte sectoare in acesti ultimi 5 ani”, a declarat Ruxandra Bandila, director, Marketing, Comunicare si Business Development, PwC Romania.
Studiul derulat de IAB Romania si PwC structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii. Aceasta editie a studiului cuprinde cifre totale si rata de crestere cumulata pentru anii 2007 – 2011.
Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PwC va demara culegerea de date la inceputul lunii iulie 2012 si va acoperi primul semestru al anului 2012. Studiul va fi publicat in continuare semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online in Romania.
Asociatia IAB Romania a fost creata in anul 2006 si reuneste cele mai importante companii din domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de publicitate, furnizori de servicii in domeniul publicitatii online, publisheri autohtoni si filiale internationale. Asociatia IAB Romania este membru al asociatiei IAB Europe, participand ca membru fondator la reconfigurarea acestei asociatii in 2008.

 

Categorii:
Reportaj

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *