Gala Lipatti 2016, omagiu adus artei autentice

de
Gala Lipatti 2016

Pe 23 martie 2016 a avut loc, la Ateneul Român, o nouă gală din șirul celor pe care Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, condus de directorii Florian Nemeș și Venera Babeș, le susține în fiecare început de primăvară. Orchestra de suflători, precum și Orchestra Simfonică și Corul Colegiului Național de Arte ”Dinu Lipatti” urcă pe cea mai înaltă scenă a muzicii românești în cadrul unui concert de excepție, care dă măsura valorii școlii muzicale românești entuziasmând publicul meloman. Nu este nicio diferență între întâmplările artistice din care fac parte elevii Colegiului Lipatti și cele la care participă muzicienii profesioniști, iar spectatorii aplaudă, adesea cu lacrimi în ochi, o izbândă nu doar a splendorii muzicii peste cenușiul existențelor noastre, ci și a curgerii generațiilor prin vieți trăite cu sens, în lumina artei autentice.

După concert, am stat de vorbă cu Doamna Directoare Adjunctă a Colegiului, profesoara Venera Babeș, rugând-o să ne spună câteva dintre tainele unei asemenea realizări artistice.

Alice Năstase Buciuta: Este important să păstrați tradiția unui asemenea concert, în fiecare primăvară?

Venera Babeș: Cu siguranță este foarte important. Pe 19 martie aniversăm ziua de naştere a lui Dinu Lipatti, rectorul nostru spiritual, pe care îl omagiem, astfel, an de an, în luna martie, în preajma zilei aniversare. Acesta este cel dintâi argument, dar, dincolo de acest omagiu, este un eveniment important pentru pregătirea elevilor noștri. Tinerii muzicieni ai școlii sunt antrenaţi pentru a sta pe scenă, pentru a produce un act artistic, întrucât aceasta ar trebui să fie viitoarea lor viaţă profesională. Iar, ca un al treilea argument, aduc calitatea deosebită a muncii lor. Elevii noștri sunt foarte buni. Au calitate, studiază, sunt bine îndrumaţi. Iar în momentul în care le oferi copiilor condiţiile optime de desfăşurare şi când reuşeşti să îi pui în lumină la justa lor valoare, ei fac o impresie deosebită. Toate ecourile de cinci, şase ani, de când organizăm concerte la Ateneu în luna martie, sunt favorabile, primim întotdeauna aprecieri legate de faptul că, dacă nu s-ar şti că sunt elevi, ar putea fi considerați artişti consacraţi. Acest lucru nu face decât să ne bucure pe toţi, şi pe ei ca discipoli, şi pe noi ca profesori.

Din cor şi din orchestre continuă să facă parte şi elevi care deja au absolvit?

Venera Babeș: În proporţie de 90% sunt elevii şcolii. Mai avem doar câte doi, trei foşti elevi care vin să participe încă un an sau doi după absolvire, dar, cum spuneam, 90% sunt elevii școlii.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Acum doi ani aţi demarat proiectul „Un pian pentru Lipatti”. Cum şi când s-au finalizat lucrurile?

Venera Babeș: Desigur, nu foarte simplu. În cadrul campaniei am avut numeroase acţiuni artistice. Spre exemplu, am colaborat cu Casa Artelor, a cărei directoare este Alice Barb. Am avut spectacole la Ministerul Justiţiei, dar şi în alte locuri, unde am fost recompensaţi cu diferite sume de bani. Până la urmă, cu ajutorul substanţial al Primăriei Sectorului 4, un ajutor mergând până la 85 % din valoarea instrumentului, am reuşit să ne cumpărăm un pian de concert Steinway pe care ni-l doream foarte mult pentru şcoala noastră, întrucât nu aveam niciun pian de concert de calitate. Pianele nu sunt ca viorile. Cu cât trece timpul, cu atât ele se deteriorează. La viori este invers. La un aşa liceu, cu elevi foarte buni, interesaţi de muzică, şi cu profesori care au vocaţie de artişti şi de pedagogi, era păcat să nu avem un pian de foarte bună calitate.

Marea Dragoste / revistatango.ro: L-ați folosit deja?

Venera Babeș: Sigur că da, și în acest concert, și în decembrie, când am făcut concertul de inaugurare.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Cum reuşiţi să măsuraţi performanţele elevilor dumneavoastră după plecarea din şcoală? Există vreo modalitate să îi urmăriţi și mai departe?

Venera Babeș: De obicei ei revin la matcă şi ne ţin la curent cu drumul pe care au pornit. Mulţi sunt colaboratori în orchestre din Europa sau din întreaga lume. Mulţi fac pedagogie în străinătate. În ultima vreme au fost la noi, susţinând cursuri de master, foşti elevi de-ai noştri care şi-au terminat studiile la Conservatorul din Bucureşti, apoi au activat în străinătate, s-au consacrat, apoi s-au întors în ultimii ani şi au ţinut cursuri de master, ajutând elevii noştri și arătând că suntem o şcoală bună şi că avem cu ce să formăm şi alţi elevi.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Pleacă foarte mulţi în străinătate? Aceasta este tendinţa sau dorinţa elevilor din domeniul dumneavoastră?

Venera Babeș: Copiii nu îşi doresc neapărat să plece, ei îşi doresc să stea în Bucureşti, să stea în ţară şi să activeze aici, pentru că aici au familiile, prietenii. Ei sunt ataşaţi de mediul nostru, însă remuneraţia pe care o pot primi în urma actului artistic este atât de mică, încât nu pot supravieţui și atunci se duc în lume, căutând un salariu mai bun…

Marea Dragoste / revistatango.ro: Cum reuşiţi să gestionaţi această realitate, şi pentru dumneavoastră ca profesori, ca artişti, dar și pentru copiii pe care îi formați? Cum împăcaţi valoarea unei asemenea vocaţii cu mesajul că nu va fi niciodată răsplătită pe măsura investiţiei de muncă, de suflet?

Venera Babeș: Tinerii noştri sunt conştienţi că din aşa ceva nu se vor îmbogăţi, însa vocaţia şi pasiunea pe care le au pentru muzică şi pentru artă în general îi fac să continue şi să treacă peste vicisitudinile financiare, ierarhice, peste lucruri la care alţi tineri de acum ţin foarte mult, precum banii, imaginea, autoritatea. Tinerii noştri pun mai mult preţ pe suflet, pe dorinţa lor de a cânta, pe latura interioară, de mobilare a sufletului şi a sensibilităţii.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Dezvoltând o asemenea latură în copiii pe care îi pregătiți, dar și în dumneavoastră, cei care îi formați, credeți că aveți o şansă mai mare să fiţi fericiţi? Sunt artiștii oameni care au o șansă în plus să fie fericiți?

Venera Babeș: În școala noastră se vede că suntem altfel de oameni. Nu sunt puțini cei care vin la noi în vizită, indiferent că sunt elevi din alte școli, părinți sau colegi de-ai noștri profesori, care își desfășoară activitatea în alte instituții, și constată și ne declară că la noi în școală este altă atmosferă, că oamenii sunt speciali. Avem un alt fel de a fi, mai deschis, mai uman poate, mai puțin închistat în tot felul de canoane și conveniențe sociale.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Reușesc să facă performanță copiii și în celelalte domenii? Sunt părinți care nu-și lasă copiii să aleagă un asemenea drum crezând că nu vor mai învăța bine română, matematică, geografie…

Venera Babeș: Este fals, este o temere nejustificată. Un bun instrumentist și un bun muzician nu răzbește fără un orizont larg și fără o pregătire temeinică pe toate planurile. Când mergi către performanță, abordezi toate domeniile cu seriozitate. Sigur că insiști pe muzică și pe tot ce reprezintă ea cu disciplinele sale complementare, însă acest lucru nu înseamnă că nu învață copiii la română, matematică, geografie… Copiii fac față cu brio tuturor disciplinelor. Procentul nostru de promovabilitate la Bacalaureat, la Evaluarea Națională, este de 85-86%, deci un procent foarte bun.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Ce alte mari evenimente legate de școală urmează să aveți?

Venera Babeș: Avem mereu evenimente care să pună în valoare performanțele copiilor. Ansamblurile mari pe care le avem sunt un punct forte al nostru. Un ansamblu este greu de format, înseamnă să ai copii pregătiți și să poți să faci un program cu ansamblul, ceea ce înseamnă muncă enormă în condițiile în care, la nivel național, muzica este privită ca fiind Cenușăreasa sistemului. Suntem puțini, dar suntem o minoritate care ar trebui susținută pentru că de aici pot să iasă niște vârfuri, niște valori care pot să ne ducă pe noi toți mai departe pe plan european, pe plan internațional. Așa ne putem face vizibili. Suntem foarte mulțumiți că la această oră putem spune că avem orchestră simfonică, orchestră de suflători, cor, orchestră de muzică populară, iar anul trecut am reușit să înfiripăm un ansamblu și o secție de muzică ușoară jazz. Acest ansamblu a avut în decembrie prima apariție scenică, la noi în școală, o apariție de care am fost absolut cu toții încântați, elevi, profesori, toți cei care am fost în sală. Să ai niște ansambluri la ora actuală, în condițiile în care în alte școli de-abia au elevi, este o mare performanță. În aprilie urmează un festival-concurs balcanic în Grecia, la Patras, la care va participa orchestra noastră de suflători, cu suportul financiar al Primăriei Sectorului 4. Încă un lucru foarte bun pentru noi este organizarea Olimpiadei Naționale de Arte, tot în aprilie. Această organizare este un efort pentru noi, ne costă foarte mult timp, resurse umane, dar asta ne face să ne simțim valorizați față de ceilalți din mediul nostru și să simțim că au încredere în noi și ca organizatori. Olimpiada de Coregrafie, Olimpiada de Arta Actorului, Olimpiada de Muzică, toate aceste olimpiade vor fi organizate de noi cu suportul Primăriei Sectorului 4. Este prima dată când ne ajută primăria la olimpiadă, deși am mai organizat olimpiade naționale în 2012 și în 2009. Atunci ne-am descurcat numai cu fondurile de la Minister, care sunt, însă, așa cum se știe, insuficiente.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Aveți și ansambluri minunate, dar și soliști extraordinari pe care îi promovați, i-am văzut urcând pe scena Galei Lipatti 2016.

Venera Babeș: Avem soliști valoroși, care au rezultate deosebite în olimpiadele noastre naționale. De vreo cinci, șase ani suntem pe primul loc la aceste olimpiade, cu cele mai multe premii întâi între liceele de muzică ale țării.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Sunteți în competiție cu celelalte școli de muzică, cu licee din alte orașe?

Venera Babeș: În momentul în care mergi pe același drum și în momentul în care apare competiția, sigur că există o ierarhizare pe care, vrei, nu vrei, trebuie să o faci, pentru că sunt jurii, sunt condiții specifice concursului. Dar asta nu înseamnă că nu avem relații bune, de colaborare, cu colegii noștri din București de la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” sau cu Liceul de Muzică din Cluj ori Baia Mare. Avem schimburi de experiență, recitaluri. Este un domeniu de activitate comun.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Dar cele mai bune rezultate pe care le aveți dumneavoastră ca liceu în ce zonă sunt?

Venera Babeș: În zona soliștilor, în cadrul Olimpiadei Naționale de Muzică. După olimpiadă, copiii care au luat premii vor avea privilegiul unui recital extraordinar la sala mică a Ateneului. Tot pe scena Ateneului vor avea concertul absolvenților tinerii de clasa a douăsprezecea.

Marea Dragoste / revistatango.ro: Și în afară de acest privilegiu, există și altfel de premii pentru cei care câștigă la olimpiade?

Venera Babeș: Primesc și o sumă, modică, din partea Ministerului, iar cei din București primesc și tabere ca premii. Însă cea mai valoroasă recompensă pentru elevii câștigători este acea diplomă și onoarea de a urca pe scena de elită a țării, scena Ateneului Român.

 

 

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *