Este cel mai acid critic vestimentar din Romania. Comentariile sale au starnit nemultumiri si reactii aprinse, au suscitat controverse ori au distrat publicul. Dar, de cele mai multe ori, au fost primite aprobator, pentru ca Alin Galatescu spune ca nu comite rautati gratuite, in ciuda limbajului sau deseori taios. L-am intrebat despre moda si stil, l-am descusut in privinta unor lucruri concrete pe care doream sa le stim si l-am rugat sa ne povesteasca lucruri inedite despre cateva femei frumoase si celebre.
Interviu de Corina Stoica
Marea Dragoste / Tango: Unii spun ca te nasti cu un simt al stilului, altii cred ca el se poate deprinde si cultiva. Tu ce parere ai?
Alin Galatescu: Cred ca e vorba de un mixaj, de fapt, in sensul ca exista anumite elemente de stil care tin de instinct, de cultura estetica a unui anumit trib, tin de onoare, de verticalitate, de forta interioara, de noblete, de elemente care nu sunt neaparat ale stilului, dar care il influenteaza. Daca ai si sansa sa le preiei genetic, e cu atat mai bine. Insa poti deveni un personaj interesant si in timp. Daca ai elementele de care vorbeam, sunt convins ca se pot defini pe parcursul anilor.
Marea Dragoste / Tango: Cat de mult crezi ca ne influenteaza in alegerile vestimentare pe care le facem, educatia pe care o primim in familie, cei asa-numiti “sapte ani de acasa”?
Alin Galatescu: Se reflecta in elementele indirecte ale stilului, pentru ca, la sapte ani, de exemplu, nu poti sa spui ca ai stil, dar sunt elemente care stau la baza ta ca individ. Iar daca esti un individ interesant, automat iti vei selecta si anturajul, si valorile, si parametrii estetici conform educatiei tale, iar asta conteaza foarte mult. Educatia in principiu conteaza, nu doar cea pe care o primesti de mic copil. De aia la noi exista o mare problema, pentru ca e o pierdere si o lipsa de educatie crunta, si asta se reflecta in jurul nostru si ne afecteaza pe toti, intr-o masura sau alta.
Marea Dragoste / Tango: Care crezi ca sunt cele mai grave greseli pe care le fac romancele in privinta vestimentatiei? Care te scot din sarite?
Alin Galatescu: Nu ma scot din sarite, pentru ca nu prea lucrez in zona aia, eu am treburile mele, care se leaga mai mult de analiza, de lucruri mai complexe. In general nu ma intereseaza foarte mult ce gresesc oamenii. Ei pot gresi in milioane de feluri aparent unice, in schimb, pot sa faca bine intr-un numar limitat de moduri. Ce ma intereseaza sa studiez foarte atent este cum poti sa faci sa atingi niste tinte, sa poti sa faci un lucru bine. Dar cea mai grava in moda mi se pare cultura “pisi”.
Marea Dragoste / Tango: “Pisi” sau “Piti”? Sau sunt cam la fel?
Alin Galatescu: Exact, vorbim cam de aceeasi zona. “Eu cu anii, tu cu banii” mi se pare o formula abominabila, extrem de trista… La fel, femeile care incearca sa-si gaseasca un rost in viata asteptandu-l pe cel care le va ajuta sa faca asta, sau opusul, femeile de afaceri seci, aride, care de fapt, nu sunt nici femei, nici barbati, si-au pierdut identitatea. La fel de grave mi se par transformarile morfologice autoinduse, operatiile estetice prin care toata lumea incearca sa devina un pic Dumnezeu, si rezultatele sunt dezastruoase. Toata lumea isi mareste sanii, mai nou a venit moda tatuajelor. Urata mi se pare tatuarea sprancenelor, care sunt din ce in ce mai mici si mai formale. Fesele se maresc si ele, desi nu inteleg de ce, ca daca mananci ceva mai gras, se maresc natural… Vorbim despre niste transformari in obiecte sexuale, si nu in femei interesante. Te plictisesti extraordinar de repede de o femeie frumoasa, mai ales in acceptiunea asta de “pisi”, oricat ar fi de plastice, chiar si in parametrii tai primitivi, te obisnuiesti cu ele. Si-atunci, ideea e sa fii o femeie interesanta, nu doar plastica. Mai ales ca plasticul este si in termen figurativ, dar si propriu!
Marea Dragoste / Tango: Ce inseamna pentru tine o femeie interesanta?
Alin Galatescu: Madalina Ghenea este o femeie interesanta.
Marea Dragoste / Tango: Vad ca e o isterie mare de tot cu aceasta fata, de cand a fost pozata in preajma lui Di Caprio!
Alin Galatescu: Da, eu ti-am dar un exemplu “cald” (zambeste). O stiu de la 14 ani.
Marea Dragoste / Tango: Ati lucrat impreuna?
Alin Galatescu: Da, multe proiecte le-am lucrat impreuna, pentru Tina R, care a fost cel mai bun brand romanesc timp de multa vreme. Ea a fost imaginea companiei vreo trei ani. Acum Tina R e o fantoma a ceea ce era.
Marea Dragoste / Tango: Dar mai tii legatura cu Madalina?
Alin Galatescu: Pe Facebook mai discutam.
Marea Dragoste / Tango: Ti-a spus cum e, pana la urma, e iubita lui Di Caprio sau nu?
Alin Galatescu: Nu, nu discutam despre asa ceva, de obicei avem discutii mai serioase. Ieri a avut premiera filmului in care joaca, era foarte emotionata, pentru ca interesul ei se canalizeaza acum doar pe zona de actorie, si nu de modeling. Doreste sa evite sa fie confundata cu un model, tine mult la ideea de a fi actrita. Apoi, mi se mai pare interesanta Loredana Groza, care nu e o femeie frumoasa, e chiar bizara. Apoi, e interesanta, uneori, Corina, mai ales ca stie sa poarte elemente atipice, lucru pe care foarte putine persoane il stapanesc. O femeie frumoasa, nu stiu daca si interesanta, este Andreea Raicu. Catrinel Menghia, si pe ea o stiu de la 15 ani, primul shooting l-a facut cu mine, eu am adus-o la agentie. Ea e frumoasa, Madalina e si interesanta, dar sunt foarte spectaculoase amandoua. Madalina are un aer de mister, de stranietate, iar Catrinel este eminamente frumoasa.
Marea Dragoste / Tango: Elena Baguci iti place?
Alin Galatescu: Nu, nu mi-a placut niciodata. Si ea a facut primul shooting tot cu mine.
Marea Dragoste / Tango: Dar de ce nu-ti place? Mie mi se pare foarte frumoasa!
Alin Galatescu: E o fata seaca, iubitoare de mafioti de trei lei din Targoviste. Ma rog, a ajuns ok, acum sta mult mai decent, n-am nimic cu ea. Dar mie imi plac femeile interesante, cu mobilitate si ca gestica, si ca expresie. Ori ea era o fata rigida. Plastica, dar nu e genul meu, nici pe departe nu e un model pe care l-as selecta vreodata intr-o campanie. Asta fara a-i micsora cu ceva meritele si calitatile.
Marea Dragoste / Tango: Care crezi ca sunt cele mai importante lucruri pe care o femeie ar trebui sa le invete, atunci cand pleaca in viata, despre moda si stil?
Alin Galatescu: Sa invete elemente conexe acestora. In primul rand, ar trebui sa invete sa fie extrem de curata si de ingrijita, lucru care se trece tot mai mult in plan secundar in zona tinerei generatii. E esential sa inteleaga ca a citi e un mod constructiv de a te forma si ca, mai devreme sau mai tarziu, asta se va vedea pe fata ta si te va ajuta sa devii mai mult decat plastica. E esential sa transmiti un mesaj clar si sa nu devii o clona. In momentul de fata, toata lumea cloneaza pe toata lumea. Din lipsa de imaginatie, din lipsa de cultura, de educatie, din lipsa unor modele viabile. Clonarea si promovarea femeilor bionice sunt elemente toxice profunde ale momentului.
Marea Dragoste / Tango: Sunt multi care spun ca te poti imbraca foarte frumos cu bani putini, crezi ca e adevarat?
Alin Galatescu: Sunt doua lucruri importante: o haina nu trebuie sa fie de firma ca sa fie interesanta. Si atunci am scapat de problema banilor. Apoi, trebuie sa fii informat, ca sa economisesti bani. Si apoi, trebuie sa cauti, tot ca sa economisesti bani. Sa cauti in sensul sa nu te duci la primul magazin si sa-ti cumperi de acolo, ca e mai simplu, ci sa consulti mai multe locuri, pana gasesti cea mai buna varianta. Sigur, e important sa stii ce vrei sa transmiti, pentru ca poti avea multe mesaje pe langa subiect si te poti trezi ca ti-ai luat o bluza pe care n-o porti niciodata. Eu nu sunt de acord nici macar ca oamenii care au bani sa faca lucrul asta. Nu foloseste nimanui ca depozitezi niste haine intr-o debara. Eventual vanzatorilor le foloseste, ca te-au prins pe tine de fraiera si au mai castigat un ban. In momentul in care esti informata, vei vedea ca, prin cateva elemente, poti arata ca esti in tendinte, ca te pui foarte bine in valoare. Sezonul asta iti iei un pardesiu, te folosesti foarte bine de o gama cromatica, de niste imprimeuri, niste produse anii ’60, niste piele…si atunci, incet, incet, pe de o parte, transmiti mesajul dorit, iar pe de alta parte, iti repotentezi tot ce ai tu mai bun. E simplu, iar asta nu inseamna neaparat bani, inseamna atentie si cunoastere si o rafinare constanta a stilului.
Marea Dragoste / Tango: Cat de mult crezi ca felul in care ne imbracam ne influenteaza relatiile cu ceilalti?
Alin Galatescu: Foarte mult, din ce in ce mai mult. Contactele si analizele dintre oameni se fac intr-un timp foarte scurt. Iti faci o parere despre celalalt in 15-20 de secunde, maxim cateva minute. In momentul in care tu ai un flash de analiza, e obligatoriu sa transmiti foarte clar mesajul tau. Pentru ca, odata ratat, nici macar nu mai stii unde s-a dus informatia, e ca un virus. E mai greu sa repari o imagine, decat sa o faci una buna de la inceput. Felul in care te imbraci transmite foarte mult despre tine. Plus ca ne folosim din ce in ce mai mult de o civilizatie a esteticii, a vizualului. Sunt fotografii, video, filme, totul e in primul rand vizual, abia apoi vorbim de alte paliere.
Marea Dragoste / Tango: Te-am vazut frecvent in emisiuni TV, comentand tinute ale (pseudo)vedetelor… Esti foarte caustic uneori, foarte dur.
Alin Galatescu: Nu, sunt doar foarte sincer. De ani de zile fac acest exercitu de sinceritate aproape absoluta, si asta imi da o autodegresare foarte eficienta. Nu ma intereseaza greselile, nu le vanez. De foarte multe ori, eu vad fotografii cu persoanele respective atunci, pe loc, in emisiune. Nici nu ma prea uit la televizor, deci nici macar vreun parti-pris nu imi fac. Eu ma uit pe programe de filme, de travel sau de fashion, bineinteles. Plus, internetul, pana noaptea tarziu, pana pe la 3-4 dimineata.
Marea Dragoste / Tango: Dar cu anumite persoane pe care le comentezi in emisiuni ai relatii de amicitie?
Alin Galatescu: N-am parti-pris-uri, sincer.
Marea Dragoste / Tango: Dar daca ii cunosti pe unii dintre ei, nu iti e greu sa te detasezi de relatia pe care o ai cu ei si sa-i critici?
Alin Galatescu: Nu, daca au gresit, eu ce vina am? Eu sunt foarte corect, foarte exact si fac lucrul asta profesional, nimeni nu poate sa vina sa-mi spuna ca, de fapt, era foarte bine imbracat, iar eu am fost rau. Prietenii mei sunt prietenii mei, nu prea sunt personaje care deraiaza.
Marea Dragoste / Tango: Ai avut parte si de reactii neplacute in urma lucrurilor pe care le-ai declarat in emisiuni? Te-a sunat cineva sa-ti bata obrazul pe subiectul asta?
Alin Galatescu: Nu, nu-si permite nimeni sa faca asta. Dar sunt persoane cu care ma vad mai rar pentru ca am spus ceva despre ele intr-o emisiune. Este, insa, o neintelegere, pentru ca, daca spun ceva, nu inseamna ca nu pot avea admiratie fata de omul acela. Nu, inseamna ca a fost un context in care a gresit, iar eu eram pus sa fac o analiza. Dar nu dau la cap oamenilor, in ideea de a-i ataca in vreun fel, nu. Eu incerc doar sa fiu foarte corect. Si am ajuns in pozitia in care pot sa-mi permit sa spun adevarul. E o forma de libertate.
Marea Dragoste / Tango: Ce piese crezi ca sunt obligatorii in garderoba unei femei?
Alin Galatescu: Cred ca, in momentul asta, ar trebui sa existe o geaca din piele, una sau doua rochii negre, un sacou-smoching sau chiar pantaloni cu sacou de tipul asta, o camasa alba, niste produse masculine (fie ca e vorba de un sacou mai mare sau de niste curele), un pardesiu inteligent, ceva de blana falsa (urasc blanurile naturale, desi sunt in tendinte) si niste genti si coliere interesante.
Marea Dragoste / Tango: Si ce crezi ca ar trebui sa aruncam, sa nu mai purtam niciodata? Exista, de fapt, asa ceva sau orice poate fi folosit in combinatia potrivita?
Alin Galatescu: Exista si asa ceva. Platformele acelea oribilie, mari. Iegarii, dar sunt foarte practici. Topurile cu buricul gol, desi de vara viitoare vor fi in trend. Si orice fel de element bling-bling nespiritual, adica de foarte mare prost-gust, care straluceste doar asa, aiurea.
Marea Dragoste / Tango: Am observat ca, din punct de vedere cromatic, se comit tot felul de trasnai pe podiumuri. Exista, insa, si combinatii de culori pe care nu ar trebui nicicum sa le facem?
Alin Galatescu: Eu nu cred in ideea asta, ca “n-ar trebui nicicum, niciodata”. Poti face orice combinatie, important e s-o faci cu coerenta. Cu coerenta ta, dar cu coerenta. S-o faci conform cu niste mesaje care sa te repezinte. Aproape nimic nu e interzis, e vorba doar despre ceea ce faci in zonele in care intri. Conteaza doar sa te folosesti de acele elemente cu stil, cu personalitate, cu originalitate, cu creativitate.
Marea Dragoste / Tango: Dar combinatii de piese vestimentare pe care n-ar trebui sa le facem exista?
Alin Galatescu: Asta nu e o problema, pentru ca 60 % din oameni rateaza… In primul rand, deranjante sunt hainele tipatoare, cele care striga, care sunt kitsch. Uite, exista stilul manga, aparent kitsch, pentru ca acolo sunt combinate foarte multe lucruri care dau o armonie finala interesanta. Dar manga nu e kitsch, kitsch sunt hainele care te fac sa arati ca o curva. Femeia expusa ca obiect sexual. Nu sunt de acord cu asta, pentru ca inseamna ca nu te mai respecti. In acelasi timp, femeia-manager de care iti vorbeam mai devreme e ata de arida, incat trece de granita feminitatii si nu-ti mai ofera nici un fel de bucurie creativa. Apoi, sunt materialele de proasta calitate, care se observa imediat, mai ales in isteria asta a Chinei, care face ravagii in privinta calitatii. In primul rand trebuie sa inveti sa te respecti, si apoi sa te distrezi si sa te repezinte vestimentatia pe care o adopti. Daca reusesti sa faci asta, aproape ca nu mai conteaza modalitatea in care ajungi acolo.
Marea Dragoste / Tango: Daca o femeie intre 20 si 40 de ani, cu venituri medii, vrea sa se imbrace bine, in Bucuresti, unde ai trimite-o?
Alin Galatescu: E foarte interesanta galeria designerilor romani de la Cocor, e o zona mustind de idei. Mai e un magazin nou, foarte bun, pe Dorobanti, care se cheama Blanche, cu designeri romani. Imi plac foarte mult designerii romani, au foarte multa creativitate, sunt foarte cool, eu pe ei as paria. Sau pe magazinele mari, cum ar fi Zara, care copiaza foarte mult si au cel putin 50 % din produse bine copiate. Mai este H&M, dar acolo e nevoie de mai multa atentie, pentru ca au foarte multe produse de o extrem de proasta calitate. Insa vreo 10-20 %sunt produse bune, trebuie doar sa stii sa selectezi. Iar pentru evenimente cu adevarat importante recomand sa mergi la designer, la showroom-uri. La Iris Serban, la Wilhelmina Arz, la Agnes Toma.
Marea Dragoste / Tango: Care sunt desingerii tai favoriti?
Alin Galatescu: N-am designeri favoriti. Unul dintre cele mai grele exercitii, pentru un analist de moda, este sa ramana echidistant. Inca de pe vremea cand faceam jurnalism pur, nu neaparat de moda, ci de teatru, de carte, de istoria culturii, incercam sa ma mentin echidistant. Hai sa ziceam ca cel mai mult imi place Alber Elbaz pentru Lanvin. Imi mai placea ce facea Antonio Marras pentru Kenzo, uneori imi place Prada, imi place Marc Jacobs, Michael Kors, Gianfranco Ferre. Alexander McQueen a fost un mare maestru. Am avut ocazia sa-i vad ultimele 15 colectii, era o nebunie, toata lumea astepta show-ul lui. Era absolut monumental!
Marea Dragoste / Tango: Daca ai intalni-o pe Lady Gaga, ce i-ai spune vizavi de aparitiile ei vestimentare?
Alin Galatescu: Bravo! Eu cred ca de la Madonna incoace, nu a mai fost o asemenea revolutie cum face ea. Bineinteles ca are si deraieri, nu intotdeauna mesajul pe care il lanseaza e unul pozitiv sau benefic pentru publicul ei din ce in ce mai numeros. Sexualitate dura, droguri, n-as zice ca imi place ca mesaj, dar vestimentar, da! Curajul ei e absolut remarcabil. Si-apoi, indoielile pe care le aveam in privinta vocii s-au mai risipit cand am vazut-o cantand la pian, cu capul in jos, in fine, facand niste lucruri mai complexe. A dovedit ca e si un foarte bun performer. Dar imi place ea in dementa ei, nu-mi place cand trece la sutiene si chiloti. Christina Aguilera, de exemplu, a fost pentru mine cea mai mare cadere de la un personaj rafinat la o felinizare ciudata, ca sa nu mai vorbim de Britney Spears… Ca persoana, la cate prostii a facut… nu stiu, dar estetic este jalnic.
Marea Dragoste / Tango: Dintre persoanele publice, pe care dintre ele le consideri niste modele de stil si eleganta, fara ezitari?
Alin Galatescu: Eu, in general, n-am ezitari. Imi place mult Charlize Theron. Imi place Cate Blanchett, uneori Angelina Jolie. Iar de la noi, iti spuneam ca-mi place Loredana, imi place Andreea Raicu pentru coerenta vestimentara, Malvina. Sunt multe, dar in acelasi timp extrem de putine. Dintre designeri, e remarcabila Maria Lucia Hohan, care face lucruri grozave in afara, Iris Serban, care a fost aleasa de Vogue Italia printre primii cei mai buni tineri creatori din lume. Ingrid Vlasov imi place mult cum se dezvolta.
Marea Dragoste / Tango: Am tot citit despre prezentarile ei la Paris, apoi am mai auzit ca si Lady Gaga i-a purtat creatiile. Cum se face asta, cum se ajunge acolo?
Alin Galatescu: E un dialog al PR-lor, dar in final trebuie sa-si dea acordul artistul.
Marea Dragoste / Tango: Sa inteleg ca, la un nivel de relatii foarte inalte, PR-ii vorbesc intre ei: “Hai sa-ti dau rochia asta, s-o poarte cutareasca”?
Alin Galatescu: Exact, asa se face. Iar Ingrid Vlasov are o echipa foarte tare de PR la Paris, ca si Maria Lucia Hohan la Los Angeles.
Marea Dragoste / Tango: Deci trebuie sa investesti foarte mult ca sa reusesti sa fii vazut.
Alin Galatescu: Da, investesti mult, pentru ca altfel nu ajungi la ei. Poti sa fii genial, daca nu se stie de tine… Oricum, mi se pare extraordinar ca se intampla asta cu designeri romani. O sa-i adun pe cativa dintre ei la Gala Avanpremiere, care va avea loc la Muzeul National de Arta Contemporana, pe 7 noiembrie. E cel mai important eveniment multibrand din toamna si cred ca a ramas cel mai important eveniment aprilie-noiembrie din tara, mai ales ca celelalte festivaluri au decedat, rand pe rand… Vor fi show-uri semnate de Iris Serban, Carmen Secareanu, Silvia Serban, Natalia Vasiliev. Va exista si o divizie de video, unele colectii vor fi prezentate doar pe video, ca sa pot sa introduc mai multi tineri. Asta se face de mult timp, eu de opt ani merg la Paris si am asistat la multe astfel de show-uri video.
Marea Dragoste / Tango: Stiu ca ai fost de curand la Paris. Cat ai stat?
Alin Galatescu: Da, in octombrie. Am stat trei saptamani.
Marea Dragoste / Tango: Cred ca e superb, nu?
Alin Galatescu: Este, dar este si foarte obositor, pentru ca eu ma trezesc pe la 9 si termin pe la 11 noaptea, merg la cat mai multe showuri. Ele au loc peste tot in Paris, e mult de alergat, mult de asteptat, dar vin acolo cei mai mari designeri ai lumii, cele mai multe trenduri. Deci merita sa fac orice efort.
Marea Dragoste / Tango: O faci pe cheltuiala ta?
Alin Galatescu: Numai pe cheltuiala mea. Au fost sezoane in care munceam si orice profit il investeam in asta, pentru ca pe de o parte e o bucurie, pe de alta parte, e un training personal esential. Daca vrei sa fii bun, trebuie sa ai si un antrenament de lider.
ACEST MATERIAL ESTE PROPRIETATEA EXCLUSIVA A SITE-ULUI MAREA DRAGOSTE / www.revistatango.ro SI, CONFORM LEGII DREPTURILOR DE AUTOR, NU POATE FI PRELUAT, INTEGRAL SAU FRAGMENTAR, FARA ACORDUL SCRIS AL DETINATORILOR ACESTUI SITE.
contact mareadragoste@revistatango.ro, alice@revistatango.ro
Corina Stoica
Astfel de articole mi se par deraiate de la realitatea in care traim si care, in proportie de 80%, este constituita din femei obisnuite cu venituri medii, care numai la Wilhemina Arz nu s-or duce sa-si ia rochii!!! Sunt o femeie normala, cu 2 copii mici, cu un salariu de 2900 lei…mai mult de H&M din cand in cand, la reduceri, nu-mi permit, dar, cu toate astea, trec drept o femeie ingrijita si imbracata corect si cu gust. Asa ca, sa fim seriosi si sa coboram cu picioarele pe pamantul asta locuit de femei normale, nu de pitzipoance devenite brusc vedete
E mai rau decat mine ,madalina e tot ca menghia si pelinel ,cu dosare urate in new york ,la fel si oana mazilu si elena ,mari manechine..sa fim seriosi..galatescu e dupa cum bate vantul.am impresia ca nu prea iubeste femeile
Belicoase comentarii si contadictorii..II lipseste Ecole Superieure de la Mode sau vreun Fashion INSTITUTE OF TECHNOLOGY.Sau sa fii citit Istoria Costumului..De semidocti e tara plina .Faptul ca se lauda in mod farfaronic"sunt corect,"foarte exact" si profesional " denota un mare subiectivism..Trebuie lucrat si la carentele de limbaj ,de tip" jeg" sau "iubitoare de mafioti de 2 lei" tipic cefosului de mall cu cheile de la masina la vedere..Patetic…