fbpx

Malvine Mocenco: Arta poate fi purtată, ne poate învălui trupul şi sufletul

de

Malvine Mocenco este o artistă talentată și curajoasă, care știe să se aplece cu rigoare științifică, răbdare îngerească și har divin asupra lucrărilor de artă pe care le restaurează în cadrul Muzeului Golești, dar și cu exuberanța exploratorilor asupra materialelor și formelor neconvenționale, cărora le dăruiește vieți noi, suflete vii, vibrații înalte.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: Există vreo diferență la nivel artistic – între ceea ce numim artă consacrată, pictura, sculptura, gravura etc și lucrările acestea diafane, pe care le realizezi pe voaluri, mătăsuri, vaze sau alte obiecte menite a fi folosite sau purtate, nu așezate pe perete?

Malvine Mocenco: Diferenţe în procesul artistic nu există. Artistul folosește aceleași elemente de limbaj plastic – care sunt punctul, linia, pata…- indiferent de tehnică sau suport. Regulile legate de compoziție sunt valabile atât în desen, gravură, pictură, tapiserie sau fotografie. Compoziția constă în modalitatea organizării elementelor de limbaj plastic într-un ansamblu omogen, echilibrat, indestructibil, capabil să transmită privitorului emoția și mesajul autorului. Prin ordonarea formelor și culorilor pe suprafaţă, imaginea capătă un sens artistic. Mesajul dintr-un tablou poate să găsească aceeaşi susţinere pe un voal sau un vas de sticlă. Dinstanţa dintre privitor şi opera de artă expusă într-un cadru, pe un perete, nu mai există. Arta poate fi purtată, ne poate învălui trupul şi sufletul.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: Cum ți-a venit ideea să transferi pictura pe materiale neconvenționale? Se poate picta pe orice, iar bucuria muncii și frumusețea rezultatului să fie la fel de mare ca atunci când se folosește un material tradițional?

Malvine Mocenco: Am urmat cursurile Liceului de Artă din Constanţa, secţia textile-tapiserie. Atunci am realizat prima pictură pe mătase. M-a fascinat acel moment. Multitudinea de materiale pentru pictură existente acum pe piaţă îţi oferă posibilitatea de a crea lucrări absolut inedite. Voalurile diafane constitue un suport extraordinar, care pun în valoare pictura. Transparenţa suportului transmite o emoţie aparte privitorului. În plus, este foarte plăcut „să întâlneşti” pe stradă creaţiile tale. O categorie restrânsă de persoane achiziţionează tablouri, în schimb o eşarfă pictată, o rochie sau un vas îşi găsesc mult mai repede un cumpărător. Este o bucurie să poţi aduce lumină şi culoare în viaţa celor din jur, prin creaţiile tale.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: În continuare te ocupi de restaurări de picturi vechi, de icoane sau fresce? Ce presupune o asemenea muncă?

Malvine Mocenco: Am dublă specializare. În anul 1998 am obţinut atestatul de restaurator textile, iar în anul 2011 atestatul de restaurator icoană. Este o profesie extrem de complexă, uneori dificilă, dar care îţi oferă mari satisfacţii. Am avut bucuria extraordinară de a salva icoane aflate într-o stare de degradare foarte avansată. O astfel de piesă a fost icoana Sfântul Ioan Botezătorul. Una dintre operaţiunile cele mai delicate a fost aceea de a recupera 40 de fragmente de strat pictural desprinse şi căzute pe pardoseala beciului în care am descoperit icoana. Fragmentele au fost fixate cu clei de peşte pe foiţă japoneză, pentru ca, ulterior, să fie aşezate la locul potrivit, printr-un efort meticulos de reconstituire a imaginii în zonele lacunare. O operaţiune foarte dificilă, care a necesitat multă răbdare şi dăruire. Un alt caz cu totul special a fost restaurarea unei icoane repictate. M-am confruntat, de această dată, cu o acoperire totală a imaginii originale cu un nou strat pictural şi cu schimbarea radicală a temei iniţiale, în locul Naşterii Domnului fiind pictată ulterior tema Sfântul Vasile. În timpul operaţiunilor de restaurare am constatat că sub pictura de la începutul secolului al XIX-lea se află o altă pictură. Au fost realizate toate investigaţiile necesare (sondaje stratigrafice, radiografii) şi am decis să îndepărtez stratul de repictare pentru a scoate la lumină pictura de la începutul secolului al XVIII-lea, mult mai valoroasă, care se păstra în proporţie de 95%. Ascunsă vederii pentru o lungă perioadă din timpul istoric, imaginea originală a fost recuperată şi transmisă astfel, nedeformată, generaţiilor viitoare.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: Din ce învață un artist plastic în continuare? Dincolo de școlile făcute, din ce înveți, zi de zi?

Malvine Mocenco: Natura a fost şi va fi principala sursă de inspiraţie pentru artişti. Încă din acea fază de alegere a materialului brut, artistul îşi apropie faptele de viaţă în mod selectiv, trăieşte cu sensibilitatea sa creatoare. Totul este văzut cu ochi de artist, un fir de iarbă, o ramură înflorită, o urmă pe nisip. Sunt multe situaţii în care artistul nu caută, ci găseşte. Nu e nevoie de un efort de căutare, ajunge să privească în jur şi să fie copleşit de sugestii pe care natura i le oferă.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: Contează și inspirația? Este nevoie să o aștepți sau să o invoci pentru a putea realiza lucrări atât de frumoase? Sau, de la un nivel încolo, contează mai mult experiența?

Malvine Mocenco: Contează inspiraţia, dar sunt situaţii în care aceasta vine pur şi simplu, lucrând. După primele două, trei linii, ideile dau năvală, deja îmi pot imagina compoziţia finalizată, până la cel mai mic detaliu. Experienţa bineînţeles că îşi spune cuvântul. Profesia de restaurator este foarte solicitantă, trebuie să fii foarte precis, riguros, să ai o judecată logică şi echilibrată, să fii atent la cele mai mici detalii. De cele mai multe ori pictez vase şi eşarfe după cele opt ore de serviciu. Deşi starea de oboseală este uneori accentuată, reuşesc să mă mobilizez şi să creez obiecte care să bucure ochiul, să transmită emoţie privitorului.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: Se simt în lucrările tale și, în general, ale unui artist, sentimentele și emoțiile personale, fericirea, tristețea, grija?

Malvine Mocenco: Anumite evenimente sau etape ale vieţii îşi pun amprenta asupra stării noastre de spirit. Iar artistul, prin creaţiile sale, transmite emoţia pe care el o trăieşte. Cromatica unei lucrări, tuşele folosite, dinamica unei compoziţii, toate dezvăluie trăirea artistului. Chiar şi o linie, modul în care aceasta este redată pe suprafaţă are potenţialitatea ei de a sugera o stare. Linia poate fi dreaptă, unghiulară, curbată, modulată, liniile pot uni, separa sau susţine elemente decorative. Pot transmite bucurie, energie, mişcare, pot să exprime dispoziţii.

Marea Dragoste/ revistatango.ro: Unde ne putem comanda lucrări, unde putem veni la expoziții?

Malvine Mocenco: Toate lucrările realizate de mine sunt postate pe pagina de facebook Malvine Mocenco. Tot acolo, pot fi vizualizate şi comandate. Detaliile legate de expoziţiile viitoare vor fi anunţate pe reţelele de socializare, iar speranța mea este că ne vom putea întâlni față în față la evenimentele viitoare.

 

 

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.