Niciodata n-am simtit cat de bine seamana festivalul de la Cannes cu banala noastra existenta, mai mult ca in editia din 2010. Au fost, intai, promisiunile, filme misterioase, ca un raft de carti inca nedeschis, la care nici nu stiai cu care sa incepi, atat erau de atragatoare…
Sa incepem cu Palme d’Orul lui Apichatpong Weerasehakul. Thailandezul ne era cunoscut din 2004 cand, tot la Cannes, fusese gratulat cu Premiul Juriului pentru Tropical Malady memorabil pe secvente dar incoerent dramaturgic. Ei bine, noul sau film intitulat Unchiul Boonmee care-si aminteste de vietile sale anterioare a provocat reactii contradictorii. Dupa vreo jumatate de ora de proiectie pentru presa, cand la rampa au defilat maimute-fantome, au fost critici care au parasit sala, dar finalul s-a terminat in trei salve de ovatii. Marturisesc rusinat ca am fost si eu printre cei, la un moment dat, atrasi magnetic sa ia covorul rosu in directie inversa, la vale, dar ceva m-a impins in scaun, cred ca originalitatea stupefianta a propunerilor cineastului. Juriul a fost impresionat, dupa propria sa motivare, de “modalitatea de a trata unul dintre cele mai misterioase domenii, moartea, si ce e dincolo de ea”, dar Weerasehakul multumeste cu o veselie joviala “fantomelor si spiritelor din tara sa, fara de care filmul sau nu s-ar fi putut face!…”
Teza de la care pleaca povestea e ca fiecare dintre noi, spectatorii, si-a trait alte vieti anterioare, si nu neaparat ca bipezi ci reincarnati si ca animale, ba chiar ca plante. Muribund, nenea Bonmee bajbaie dupa locul celei dintai nasteri, si se dezmeticeste in uterul de calcar al unei grote, una dintre experientele sale trecute existentiale fiind, candva, o printesa posedata violent de un peste-pisica caruia a avut imprudenta sa i se incredinteze. Permeabilitatea nivelelor de realitate si concordanta lor este principiul poetic acestui film fantastic caruia i te incredintezi ca imprudenta printesa, pana ce ajungi sa te simti tu insuti posedat. De altfel autorul insusi construieste o asociere singulara intre cinema si reincarnare, ecranul fiind inteles ca posibilitatea moderna de a crea vieti si lumi paralele.
Asa ca suflul Palme-d’Orului s-a simtit puternic abia in seara premierei thailandeze. La filmul lui Xavier Beauvois Des hommes et des dieux, istorie a unui grup de monahi catolici care-si sacrifica viata misiunii de a propovadui pacea in viesparul Algeriei rasculate, am vibrat mai moderat. Reproducerea cazului mi-a parut cam expozitiva, desi servita de o impecabila corala actoriceasca. Juriul ecumenic, care l-a premiat si el, a pretuit respectul fata de Islam marturisit de prelatii catolici. Asa sa fie! Dar Premiul de scenariu acordat coreeanului Lee Chang-Dong pentru Poetry, e cum nu se poate mai potrivit. Filmulmi s-a parut fermecator de traznit: o bunicuta amenintata de maladia Alzhaimer se inscrie la cursul de poezie al casei de cultura din cartier. Excentrica si curioasa ea accepta sa incerce, pentru prima oara in viata, sa scrie un poem si-o urmarim in cautarea clipei salvatoare de inspiratie, vazand pentru prima oara lumea intr-o alta lumina.