fbpx

Medeea Marinescu: Pe un om care nu te iubeste nu merita sa-l iubesti

de

O iubim de acum trei decenii, de cand a interpretat pentru noi, cu talent fara masura si puritate nemasluita, rolul principal in Maria Mirabela, filmul lui Gopo. Avea pe atunci 6 ani. Acum este actrita recunoscuta si iubita in intreaga Europa, a facut roluri magistrale in filme frantuzesti premiate si aplaudate si, de curand, turneul cu piesa de teatru Straini in noapte a readus-o in inimile conationalilor ei. Pe langa marile sale izbanzi de artista, Medeea Marinescu este mama devotata a unui baietel de un an si jumatate, Luca, si indragostita partenera de viata a directorului de imagine George Dascalescu.

Fotografii de Paul Buciuta

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

MEDEEA MARINESCU: Conteaza sa stii sa te pui in va­loare, conteaza personalitatea si prestanta. Mie intotdeauna mi-au placut femeile cu prestanta. Frumoase sau urate, nu conteaza. Dar cand intra intr-un loc, te uiti la ele. Mai mult, cred ca exista si un handicap al frumusetii evidente. Exista si femei si barbati subjugati frumusetii lor, dependenti de propria lor frumusete, preocupati numai de chestia asta. Acesti oameni ard repede, dupa parerea mea. Iar personalitatea lor ramane embrionara. Frumosii sunt preocupati ca trebuie sa ramana frumosi, iar asta te nimiceste, in loc sa-ti dea anvergura. E un pericol, chiar daca e bine ca o actrita sa fie frumoasa, dar ar trebui sa aiba mare grija si sa se lupte cu frumusetea ei. Nicole Kidman a facut rolul din The Hours, iar Charlize Theron din Monster, roluri de femei urate, desfigurate… Ele au inteles ca trebuie sa se lupte cu propria lor frumusete. Susan Sarandon, de exemplu, nu e frumoasa, dar „iti mananca“ ochii, are o personalitate extraordinara… Vai, cred ca eu as fi fost un barbat foarte iubaret, ca-mi plac mult femeile cu personalitate, femeile care ma incita, care te provoaca sa le cuceresti, ca pe o reduta! Dar la noi, in Romania, exista o stereotipie a frumusetii…
Marea Dragoste / Tango: In ce sens, te referi la actrite sau la vedete, in general?
MEDEEA MARINESCU: E sablonata. Nu ma refer neaparat la actrite, ca nu avem actrite din tanara generatie care sa aiba tipul asta de atitudine, de prestanta… Actri­tele din vechea generatie, da – Carmen Stanescu, Rodica Tapalaga… astea erau femei! Aveau personalitate! Acum, au toate ceva artificial… de la modul cum sunt machiate, aranjate… Ma uit la posturile frantuzesti si vad actrite extrem de simple, aparent imbracate oricum, cu parul prins oricum, dar bluza curge intr-un anume fel pe umar, il dezveleste… Ei merg pe tipul de frumusete naturala, mai ascunsa, care trebuie descoperita. La noi frumusetea e mult mai afisata, e acea frumusete agresiva, care se cere recunoscuta. Si mie asta nu-mi place.

 

George este omul langa care ma visez imbatranind

Marea Dragoste / Tango: In munca ta, in arta, iti foloseste sa fii indragostita, sa ai perechea ta, care te asteapta acasa?
MEDEEA MARINESCU: Eu sunt si intr-o zodie al naibii de sensibila, sunt Geamana. Si Gemenii au nevoie de comunicare, au nevoie sa se simta iubiti, sa se simta anturati… Deci si eu am avut tot timpul nevoie sa fiu iubita si sa iubesc. Pentru mine asta e motorul principal, de aici ma incarc.
Marea Dragoste / Tango: Cum a aparut dragostea in viata ta, cum ai inteles ca sunt importante lucrurile astea traind o prima iubire?
MEDEEA MARINESCU: Primele iubiri de obicei sunt ascunse, se petrec doar in mintea ta – esti indragostita si porti taina asta… Primele iubiri sunt de obicei neimpli­nite, neconsumate. Dar si acelea au farmecul si rostul lor in conturarea noastra ca personalitate. Ele mocnesc in tine, in adolescenta, e ca in romanele rusesti. Si la mine primele iubiri cam asa au fost. Nemarturisite. Dar mi-au dezvoltat o zona interioara foarte bogata, aceste iubiri triste, fara sorti de izbanda, imposibile. Sunt iubirile in care te simti vulnerabil… Sigur, am mai trecut apoi si prin iubi­rile platonice, cu mers in parc, tinut de mana, primul sarut… Oricum, eu sunt un om al prezentului si al viitorului, nu traiesc in trecut. Si fiecare iubire ti se pare ca e cea mai mare, atunci cand o traiesti.
Marea Dragoste / Tango: Dar sunt si oameni care traiesc unul cu celalalt din compromis, de teama de a nu fi singuri…
MEDEEA MARINESCU: Eu nu am facut niciodata asa ceva! Si nici genul de amor sportiv, care e foarte practicat la noi…
Marea Dragoste / Tango: Mai ales in zona voastra, a artistilor.
MEDEEA MARINESCU: Da, dar eu nu sunt in stare de mici pasiuni. Doar de mari pasiuni. Daca vrei, face parte si din orgoliul meu. Eu cred in marile iubiri, in cele care te hranesc. Cand traiesti o mare iubire, ai o anume energie, o lumina pe care o raspandesti imprejurul tau. Deci pentru mine, toate iubirile au fost pu­ternice. Am inotat si contra valului, de multe ori, din ambitie…
Marea Dragoste / Tango: In ce sens, contra valului? Adica te-ai luptat cu parerile lumii, cu tine?
MEDEEA MARINESCU: Mai putin cu parerile lumii si mai mult cu mine, am vrut sa demonstrez ca e posibil, din iubire, sa depasesti anumite neconcordante de caracter, de viziune asupra lucrurilor. Si nu e asa, dar asta o inveti dupa niste experiente. Toate experientele mele – desi n-au fost foarte multe – au fost, cred, cele necesare. N-a fost niciuna intamplatoare sau care sa nu fi lasat nimic in urma.
Marea Dragoste / Tango: Si nu te-ai gandit niciodata sa te casatoresti?
MEDEEA MARINESCU: Ba da, la 22, 23 de ani ma visam mireasa. As minti sa nu recunosc. Dar n-a fost sa fie cu relatia de atunci, eram amandoi necopti. Apoi mai putin m-a interesat statutul decat relatia in sine. La 22 de ani vrei sa te mariti ca sa ai rochie de mireasa si sa fie lume multa, iar mama sa planga. Visezi rochie frumoasa, coronite de flori, buchete la masa… Acum nu mai visez asta. E o chestiune de timp in care noi o sa facem pasul asta, care conteaza mai mult in fata lui Dumnezeu si mai putin ca respect fata de cutumele sociale. In orice caz, nu-mi imaginez ceva specta­culos.
Marea Dragoste / Tango: Crezi ca vei ramane cu George pentru toata viata?
MEDEEA MARINESCU: George este omul pe care mi-l proiectez in perspectiva. De obicei, constient sau inconstient, iti faci proiectii in viitor. Si da, eu cu el imi fac. Acum, daca va fi sau nu va fi asa… n-am de unde sa stiu. Sunt constienta ca se poate intampla orice si noi sa nu imbatranim impreuna. Dar George este omul langa care ma visez imbatranind.
Marea Dragoste / Tango: George nu e gelos pe tine, pentru faptul ca tu esti in vazul lumii, esti o actrita frumoasa, primesti aplauze?… Nu are o problema cu asta?
MEDEEA MARINESCU: Ei, mai zice, asa, in gluma, „Mama, dar ce te-ai pupat cu Auteuil!“, ca a vazut filmul. Dar nu, nu are gelozii, gelozia lui e la nivelul sarii in mancare, adica da putina savoare.
Marea Dragoste / Tango: Dar daca el s-ar pupa cu Nicole Kidman? Cum ai reactiona tu?
MEDEEA MARINESCU: Pai sa se faca intai actor si abia apoi s-ar putea sa accept! (rade) Deci, daca ar juca un rol, nu mi-ar face probleme. Eu cred ca n-am fost niciodata geloasa, si stii de ce? Cred ca pe un om care nu te iubeste nu merita sa-l iubesti. Eu am iubit oamenii care m-au iubit. Si mi se pare asa o prostie sa vad ca sunt oameni care controleaza telefoanele, care urmaresc partenerul sau care il suspecteaza tot timpul… Pai relatia aia e moarta din start! Chiar daca atunci suferi, totul trebuie rupt din radacini, nu merita mers mai departe. Daca eu l-as suspecta pe George sau el m-ar suspecta – nu asa, ca mai facem glumite, ci cu adevarat – ar insemna ca relatia e deja pe duca.
Marea Dragoste / Tango: Dar nu crezi ca pot exista tentatii, ispite, de-a lungul unei vieti?
MEDEEA MARINESCU: Ba da, tentatii ar putea exista, mai ales in profesia noastra. Dar daca tentatia e mai puternica decat iubirea, inseamna ca unul dintre cei doi s-a inselat amarnic. Tine si de noi sa resistam tentatiilor, suntem totusi niste fiinte rationale. Si cred ca asta inseamna sa iubesti, in mod real, sa stii exact ce esti dispus sa oferi sau sa nu oferi. Si chestia asta cu tentatiile functioneaza pana la un anumit punct… Eu am ajuns acum pe un palier al existentei mele, in care stiu ce vreau. George imi ofera ceea ce am eu nevoie. Si atunci, ce inseamna tentatii?
Marea Dragoste / Tango: Sa joci cu Brad Pitt, iar Brad Pitt sa-ti spuna: cred ca ar fi mai bine sa ramanem noi, macar o vreme, impreuna. Ce ai zice? Pleaca de-aici, Brad Pitt!
MEDEEA MARINESCU: Ai sa razi, dar eu n-am avut niciodata relatii cu actori. E o imagine destul de diferita: ceea ce vedeti pe ecran de ceea ce e in realitate. De exemplu, toata lumea era innebunita ca jucam cu Auteuil si erau scene de apropiere, dar nu il vedeam pe domnul Auteuil, care are un copil, o familie, este un om extrem de echilibrat sa faca lucruri de genul asta… El imi povestea cum pregateste, dimineata, mancarea copilului. Si sa stii ca s-ar putea ca nici Brad Pitt sa nu fie atat de spectaculos in realitate. E un om, s-ar putea sa-i vezi si lucrurile marunte… Poti sa le vezi si sa le accepti. Si George a vazut in mine omul, cu bune, cu rele… Iar, legat de tentatii, eu tot timpul am fost mai rationala. Eu am calculat mereu, am zis: bun, si dupa? E momentul tentatiei, dar dupa pasul asta ce urmeaza? Sigur, sunt tentatii si tentatii… Daca faci o mare pasiune pentru altcineva, pot sa inteleg. Cineva spunea ca cel mai mare gest de iubire e sa intelegi ca persoana de langa tine trebuie sa plece. Dar iti trebuie tarie de caracter sa faci asta.
Marea Dragoste / Tango: Da, probabil de cele mai multe ori ti se pare ca greseste si nu vrei sa-l lasi…
MEDEEA MARINESCU: O, mi-e si frica sa ma gandesc! Stii care e problema intr-o relatie, o casnicie? Ca oamenii stiu ca e pe viata, asta ii sperie cel mai tare. Daca ai face un contract de casatorie si ai spune ca e pe zece ani – cum faci un credit la banca, s-ar putea sa ai surpriza ca dureaza mai mult, ca prelungesti contractul. Cred ca oamenii sunt speriati de contracte, mai ales in zilele noastre. Pe mine nu ma sperie dintr-un motiv foarte simplu: divortul e o chestie legala. Deci, daca vreau sa plec, plec oricum, si cu contract, si fara. Eu cred ca oamenii n-au niciun motiv sa insele si sa minta, fiindca pot obtine libertatea, daca vor.
Marea Dragoste / Tango: Si atunci de ce mint si insala, totusi? De ce barbatii traiesc cu cate doua femei in acelasi timp? Cum iti explici lucrul asta?
MEDEEA MARINESCU: Cred ca tot din teama de a-si lua un risc. De a-si asuma libertatea. Pentru ca-ti trebuie curaj sa si traiesti. E teama de necunoscut. Si eu daca maine, prin absurd, m-as desparti de George, nu stiu cum as reactiona. E usor asa, din vorbe, e mai greu cand esti pus in acea situatie. Dar cred ca as incerca sa ma gandesc bine, as intelege ca asta e cea mai mare prostie, cand oamenii nu-si asuma propriile optiuni.
Marea Dragoste / Tango: De ce nu ai aparut niciodata impreuna cu George intr-o publicatie sau la televizor, in mod public? De ce nu pozati impreuna?
MEDEEA MARINESCU: In primul rand, asta e optiunea lui, si eu i-o respect. Lui nu-i place. Dar hai s-o luam si altfel: de ce sa apar cu el?
Marea Dragoste / Tango: Pentru ca esti actrita si esti o persoana publica…
MEDEEA MARINESCU: Si cu ce e viata mea mai interesanta decat a unui profesor de liceu?
Marea Dragoste / Tango: Categoric e cu mult mai interesanta! Oamenii sunt interesati de tine, te vad pe scena, vor sa stie ce este dincolo de rolurile pe care le joci… Esti un om care intra in casele noastre, in sufletele noastre, faci parte din viata noastra.
MEDEEA MARINESCU: Si de ce nu e de ajuns asta? Mi-am dat seama, si din experientele mele, si din ale celor din jur, ca unii oameni au nevoie sa se hraneasca cu bucuriile tale, iar altii au nevoie sa se hraneasca cu esecurile tale. Se simt mai bine atunci cand, in nefericirea lor, nu sunt singuri. Exista un vers dintr-un sonet de Michelangelo care spune asa: „Oamenii din cer au sa-si aleaga/ atat frumos cat pot sa intelea­ga.“ Eu am optat sa dau oamenilor ceea ce e important, ceea ce e frumos in viata mea. Crezi ca ar conta pentru societatea noastra, pentru mersul ei mai departe, daca ar afla ca eu ma cert cu George? Sau daca ne-am desparti? Cu ce ar ajuta asta omenirea? Dar daca eu as face un mare rol si as descoperi ca, prin rolul pe care l-am facut, un om se vindeca de cancer, eu cred ca asta ar duce mai departe omenirea… Asta e problema societatii noastre, si impotriva chestiei asteia m-am suparat, m-am intristat…
Marea Dragoste / Tango: Nu, ideea ar fi sa spui ce e bun, sa spui si altora ca exista fericire, ca exista dragoste… Sa dai speranta si altor oameni, pentru care tu esti un model.
MEDEEA MARINESCU: Nu le e de ajuns asta… Si mai e ceva: nu exista alb absolut! Nu, lucrurile sunt amestecate, orice relatie are suisuri si coborasuri, are momente de tensiune, de nemultumire, de compromis. Pe mine si genul asta de hiperbolizare a binelui si a frumosului ma crispeaza! Ce facem, mintim oamenii? Eu de-asta m-am ferit… M-am ferit intotdeauna sa mint.

Interviu realizat la Poiana Brașov în ianuarie 2011- Fotografii de Paul Buciuta

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Pagini:  1 2 3

 

Categorii:
Interviuri

Comentarii

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.