fbpx

Orlando Oprescu: Circul nu este numai pentru copii, este pentru toti visatorii

de

Poate ca nu l-am fi remarcat daca nu l-am fi urmarit, cu totii, la Romanii au talent, in 2011, pentru ca televiziunea face minuni. Dar pentru ca am avut sansa sa il vedem la televizor si sa ne uluim de maiestria lui, am mers si la spectacolul din arena circului Orlando si apoi, cu toata emotia frumusetii in suflet, l-am rugat sa ne povesteasca mai multe despre lumea fascninata a circului.

Ma antrenez de la 7 ani

Marea Dragoste / Tango: Pareti niste personaje desprinse din povesti. Unde v-ati nascut, unde ati crescut?

Orlando Oprescu: Da, suntem oameni normali, chiar daca in arena parem altfel. Eu m-am nascut in Bucuresti, sunt a patra generatie de artisti de circ, incepand de la strabunicul meu din partea mamei. Tot artisti de circ au fost si bunicii mei, si parintii mei tot in circ au lucrat. Tatal meu lucreaza cu mine, este prezentatorul spectacolului.

Marea Dragoste / Tango: Da, am vazut, mai ales ca semanati foarte tare. Cand ati stiut ca veti face aceeasi meserie ca si parintii dumneavoastra?

ORLANDO OPRESCU: Cum spuneam, m-am nascut intr-o familie care lucra in acest domeniu. Cand eram mic, parintii mei plecau in strainatate, in diferite turnee, la diferite circuri si de fiecare data ma luau cu ei, nu ma lasau singur, mai ales in primi ani, pana am inceput sa merg la scoala, pentru ca apoi era greu sa lipsesc de la ore. Si, daca am trait de mic in aceasta lume, a fost inevitabil sa nu imi intre microbul in sange. Cand stai toata ziua si privesti animalele, clovnii, artistii, vezi cum sunt aplaudati, nu stiu, iti intra pur si simplu in sange! Mie mi-a placut foarte mult. Am inceput sa ma antrenez de la 7 ani, impreuna cu tatal meu, si la 12 ani am lucrat pentru prima data in arena. Si de atunci nu am facut altceva si nici nu m-am gandit sa fac altceva.

Marea Dragoste / Tango: Mama ce facea?

ORLANDO OPRESCU: Mama lucra impreuna cu tatal meu – au facut mai multe numere, dar cele mai importante sunt cele de pers (prajina folosita la sarituri acrobatice in inaltime; numar de circ executat cu aceasta prajina – n.r.) – este practic o prajina, lunga de vreo 6-7 metri. Tata tinea acea prajina pe frunte, iar mama statea in maini in varful acelei prajini. Sau intr-o singura mana, in cap, iar tata o balansa.

Marea Dragoste / Tango: Ce mai lucreaza acum?

ORLANDO OPRESCU: Mama nu mai lucreaza, pentru ca in meseria aceasta nu poti evolua pana la o varsta inaintata – se iese la pensie in jurul varstei de 40 de ani, femeile, si 45 de ani, barbatii, pentru ca te solicita foarte mult din punct de vedere fizic si chiar nu ai cum sa evoluezi in arena pana la 60 de ani. Acum sta acasa si are grija de bunicul meu, care este in varsta.

Marea Dragoste / Tango: E frumoasa?

ORLANDO OPRESCU: Da, este foarte frumoasa si chiar nu isi arata varsta – arata de 35 de ani, ea avand peste 50.

Marea Dragoste / Tango: Ce sanse aveti, traind in felul asta, sa intalniti o fata si sa intemeiati o familie? Tot artista trebuie sa fie?

ORLANDO OPRESCU: Am o iubita, dar nu ma gandesc inca sa imi intemeiez o familie, suntem tineri amandoi. Ea nu face parte din lumea circului desi, in general, da, majoritatea cuplurilor din circ s-au cunoscut chiar aici, partenerii lucrand in acelasi domeniu. Dar se mai intampla sa fie familii in care unul din parteneri sa nu apartina acestei lumi. Si daca ii place foarte mult, daca reuseste sa se adapteze acestei vieti, poate sa se integreze foarte bine.

Marea Dragoste / Tango: Sa plece in turnee cu voi?

ORLANDO OPRESCU: Da. Pana la urma, asta este cel mai greu lucru de acceptat, sa fii mereu departe de familie, mereu plecat, departe de prieteni, de casa. Toti cei care ne privesc din afara cred ca viata noastra este extrem de frumoasa, pentru ca mereu ne plimbam. Este intr-adevar frumos – te plimbi, vezi foarte multe orase, tari, cunosti foarte multa lume, vizitezi foarte multe locuri – dar este si foarte greu, pentru ca esti mereu departe de casa, de familie, de prieteni.

Marea Dragoste / Tango: Da, noi toti va invidiem si vrem sa plecam cu circul. De cate ori vad un spectacol imi spun ca as face orice, as matura in arena, numai sa plec si eu in lume cu ei, cu voi…

ORLANDO OPRESCU: Da, dar cand ai plecat deja in lume, iti doresti sa te intorci acasa! De fiecare data mi se intampla lucrul acesta: cand sunt in turneu, abia astept sa termin si sa ma relaxez, sa stau acasa, sa ma intalnesc cu prietenii, cand se termina turneul si ajung acasa, incep sa numar zilele pana la urmatorul.

Marea Dragoste / Tango: Cat timp plecati de acasa?

ORLANDO OPRESCU: Depinde, in general plecam in luna martie, daca e vreme buna. Daca ninge este destul de complicat pentru noi sa sustinem spectacole intr-un cort, pentru ca toata zapada se depune pe cort si nici lumea nu vine, nu vrea sa iasa din casa. Si terminam prin luna noiembrie.

Marea Dragoste / Tango: Si mergeti doar in tara sau si in strainatate?

ORLANDO OPRESCU: Doar in tara. Eu am plecat in strainatate, dar inainte de a avea propriul meu circ. Cand faceam parte din alte circuri, mergeam numai in strainatate, in tara stateam foarte putin. Dar de cand am deschis propriul circ, am turnee numai in tara.

De cand eram copil visam sa am propriul meu circ

Marea Dragoste / Tango: De cand exista acest circ?

ORLANDO OPRESCU: 2011este al treilea an de cand activez in aceasta formula, avand propriul meu circ.

Marea Dragoste / Tango: Si de la inceput ati fost managerul acestui circ? Nu e greu sa fiti si manager si artist?

ORLANDO OPRESCU:
Da. Majoritatea circurilor mari au ca patroni artisti din trecut, pentru ca un artist gandeste altfel un spectacol, isi da altfel interesul. Un manager care nu a avut de-a face cu aceasta lume, cu partea artistica, se gandeste numai la profit, nu il intereseaza atat de mult spectacolul. Si eu, unul, nu o fac atat de mult pentru bani, atunci cand am deschis circul nu m-am gandit sa fac profit, pentru ca circul nu este o afacere din care sa faci avere, sa ai un profit de 500% in fiecare zi. Nu spun ca fac munca pro bono, caritabila, dar daca m-as fi gandit la bani as fi facut o altfel de afacere.

Marea Dragoste / Tango: Oricum este o investitie enorma intr-un circ. Cum ati inceput?

ORLANDO OPRESCU: De cand eram copil visam sa am propriul meu circ – cred ca este visul oricarui artist sa aiba ropriul lui circ – dar nu m-am gandit niciodata ca la 23 de ani visul mi se va indeplini. Ma gandeam ca acest lucru se va intampla atunci cand ma voi retrage, cand nu voi mai putea evolua in arena, la peste 40 de ani. Dar s-a intamplat mai devreme decat mi-am imaginat. Am considerat atunci ca este momentul potrivit si ca este o oportunitate pe care nu trebuie sa o ratez. Am vorbit cu tata, ne-am pus de acord si am inceput sa cumparam incet, incet, fiecare lucru – camioane, lumini, boxe, cabluri electrice, afise, si tot ce este nevoie. La un circ este nevoie de multe lucruri pentru a evolua. In plus, circul este o afacere mobila, noi nu stam intr-un singur loc, iar atunci cand mergem intr-un oras trebuie sa pregatim promovarea din timp, pentru ca lumea sa vina la spectacol. Se strica multe lucruri, le arunci in camioane, se uzeaza, trebuie reparate, inlocuite, si atunci e greu, pentru ca trebuie sa fii mereu in miscare.

Marea Dragoste / Tango: Animalele le-ati cumparat sau vin artistii care le-au dresat cu ele?

ORLANDO OPRESCU: Animalele nu sunt ale noastre, vin artistii cu ele. La noi asa se procedeaza, insa sunt circuri care isi cumpara propriile animale. Noi am considerat, pentru moment, ca este mai bine sa angajam artisti care sa vina cu animalele lor. Incheiem cu ei contracte pe perioada determinata si, daca ne plac, ii luam si pentru sezonul urmator.

Marea Dragoste / Tango: Se discuta mult si pe tema ca animalele sunt chinuite, ca pentru a fi dresate suporta tot felul de corectii, de pedepse. Ce credeti despre asta?

ORLANDO OPRESCU: Acestea sunt povesti. Am mai auzit si eu intr-adevar astfel de lucruri si poate se intamplau acum 100 de ani, dar eu de mic lucrez in circ si mereu vedeam dresorii cum lucrau cu animalele si nu imi amintesc sa fi vazut vreodata cum le chinuie; poate sunt si cazuri, insa eu nu le-am vazut cu ochii mei. Dresorii au o tehnica de a le dresa – daca au facut bine pirueta primesc cate un zaharel, iar daca le bati intruna ele tin minte, ca sunt niste fiinte, si nu te mai asculta; poate o fac o data, de doua ori, de frica, dar nu vor raspunde intotdeauna la comenzi, sunt ca si copiii.

Marea Dragoste / Tango: Dar pentru oameni cat de greu este? Cat de mult repetati pentru acele numere dificile? Va puneti si viata in pericol la repetitii?

ORLANDO OPRESCU: Da, si, cu parere de rau, va spun ca s-au intamplat cazuri cand au murit artisti in arena, au cazut de la 10-15 metri inaltime.

Marea Dragoste / Tango: De ce se intampla lucrurile astea?

ORLANDO OPRESCU: Pentru ca suntem si noi oameni, nu suntem roboti, mai avem momente cand gresim si noi, nu ne iese figura asa cum trebuie, si o singura clipa de neatentie poate fi fatala, daca nu ai reusit sa te concentrezi asa cum trebuie…

Marea Dragoste / Tango: Deci trebuie si sa aveti o viata senina, sa nu intrati suparati in arena, nervosi?

ORLANDO OPRESCU: Da, iar in momentul in care intri in arena trebuie sa uiti de toate lucrurile negative care s-au intamplat in ziua respectiva si sa te concentrezi asupra a ceea ce ai de facut, pentru ca altfel se pot intampla foarte multe lucruri neplacute.

Marea Dragoste / Tango: Ati cazut vreodata in timpul unui spectacol?

ORLANDO OPRESCU: Da, am cazut, si spre fericirea mea nu am patit nimic grav. Am cazut de la 4 metri, nu a fost o inaltime mare si a fost si acel talas pe pamant, pe care il punem pentru animale, si a mai amortizat caderea.

Marea Dragoste / Tango: La numarul acela cu zborul?

ORLANDO OPRESCU: Da, la numarul cu esarfe. A fost o defectiune tehnica, s-a rupt ceva, nu am gresit eu exercitiul. Insa am gresit ca nu am controlat mecanismul la momentul potrivit – se schimba la fiecare doi ani, pentru ca se uzeaza, iar eu nu am facut aceste schimbari si s-a rupt.

Marea Dragoste / Tango: Dar la antrenamente ati cazut vreodata?

ORLANDO OPRESCU: La acest numar nu. La numarul de role si cilindri s-a intamplat de mai multe ori sa cad, dar unul dintre lucrurile pe care le invatam la inceput este cum sa cazi, ca sa te accidentezi cat mai putin sau deloc. Pana acum am reusit sa nu patesc nimic grav.

Marea Dragoste / Tango: Si iubita nu moare de frica de fiecare data cand aveti spectacol?

ORLANDO OPRESCU: S-a obisnuit, ma vede de atata timp evoluand ca nu mai are emotii. La inceput insa avea.

 Un artist mare este acela care nu este fitos

Marea Dragoste / Tango: Stiti ce mi se pare uimitor, ca toti faceti de toate, ca intr-o familie. Eu v-am gasit vanzand bilete, pe Michelle am vazut-o vanzand popcorn, pe acrobatul Alexander la vata de zahar…

ORLANDO OPRESCU: Da, mi se pare si mult mai frumos asa. Eu cand merg la teatru mi-as dori sa ii vad si de aproape pe actori. Asa e si la circ, lumea poate vorbi cu noi, ne poate cunoaste. Si e si mai usor, pentru ca altfel trebuie sa ai oameni de incredere care sa iti vanda si noi oricum nu facem nimic in pauza, asa ca de ce sa nu vindem noi?

Marea Dragoste / Tango: Deci nu sunteti cu nasul pe sus. Alti artisti, cu cat sunt mai mari, cu atat vor sa pastreze distanta.

ORLANDO OPRESCU: Nu, eu consider ca un artist mare este acela care nu este fitos, nu cred ca trebuie sa te crezi superior celorlati doar pentru ca faci lucruri pe care ceilalti nu le pot face, pentru ca si altii pot face lucruri pe care noi nu le putem realiza. Nu suntem mai presus decat altcineva, fiecare cu meseria lui, pana la urma. Asta am invatat sa facem, o facem bine, dar asta nu inseamna ca avem ceva in plus fata de alti oameni.

Marea Dragoste / Tango: Dupa spectacol va vedeti, sunteti prieteni toti, fiecare are rulota lui sau cum procedati?

ORLANDO OPRESCU: Artistii vin cu rulotele lor, in general. Rar se intampla sa nu vina, poate doar daca vin din afara Europei, nu au cum sa vina cu rulota, dar noi angajam, in general, artisti din Europa, care vin cu rulotele lor, fiecare sta in rulota lui, iar dupa spectacol ne strangem la un gratar, daca e vreme frumoasa, daca nu, iesim in oras, ne plimbam. Avem o viata normala – cei care sunt tineri ies mai des, cei mai in varsta stau la televizor, dupa spectacol. Exact ca o familie suntem.

Marea Dragoste / Tango: Dar cei mai multi sunteti singuri, nu?

ORLANDO OPRESCU: Nu, majoritatea sunt casatoriti. Alexander este cu Michelle, nu sunt casatoriti, dar sunt impreuna. Clovnul Pepino este cu sotia aici, dresorul Billy Smart este si el tot cu sotia.

Marea Dragoste / Tango: Si asa va imaginati viata, o sa va luati sotia pe drumuri si o sa cresteti un copilas?

ORLANDO OPRESCU: Da, pai asa am crescut si eu si, daca asta e meseria mea si asta e ceea ce imi place si vreau sa fac, de ce nu?

Marea Dragoste / Tango: Faceti mult sport? Cum ajungeti sa va controlati atat de bine corpul?

ORLANDO OPRESCU: Eu nu am facut niciodata alt sport, in afara de antrenamentele pentru acrobatii, pentru ca nici nu am vrut, nici nu mi-a placut, nu m-a interesat. Insa sunt alti artisti care provin din sport. Tata, spre exemplu, a facut gimnastica de performanta. El nu s-a nascut in circ, noi suntem a patra generatie din partea mamei, el a venit in circ la 18 ani, dupa ce facuse gimnastica.

Marea Dragoste / Tango: O zi in care aveti spectacole, cum arata? Va antrenati zilnic?

ORLANDO OPRESCU: Cand am turneu nu ma antrenez, decat atunci cand nu imi iese o figura sau mi-am iesit putin din ritm, atunci gasesc timp ca sa ma antrenez. Dar iarna, cand terminam turneul, nemaiavand spectacole, trebuie sa ma antrenez zilnic, pentru ca altfel iti iesi din ritm, din rutina. In turneu, ma trezesc devreme, iar treaba mea consta foarte mult in promovare – merg pe la scoli, la gradinite, incerc sa fac tot posibilul sa aduc copiii la circ.

Marea Dragoste / Tango: Asa am auzit si noi de circ, ati fost la scoala fetitei mele mai mari, ea ne-a spus si ne-a adus aici.

ORLANDO OPRESCU: In general, fac asta impreuna cu tata, nu avem alti angajati care sa ne ajute pe partea de marketing. Oricum tot ce implica organizarea si promovarea spectacolului o facem eu cu tatal meu. Si este mult de munca, pentru ca trebuie sa mergem din timp in orasul in care urmeaza sa avem spectacol, pentru a stabili locatia unde ne amplasam cortul, pentru a promova spectacolul, pentru a lua aprobari pentru locatie, este foarte multa birocratie.

Nu vreau sa vorbesc foarte multe despre Romanii au talent

Marea Dragoste / Tango: Cum v-ati hotarat sa va duceti la Romanii au Talent? Cum a fost experienta, v-a folosit sau nu?

ORLANDO OPRESCU: Ideea mi-a venit cand eram la un spectacol, de fapt nu mie, ci unor spectatori, am primit si mesaje pe e-mailul circului si mi-au spus si fata in fat ca am foarte mult talent si ca ar trebui sa particip la emisiune. Am spus atunci de ce nu? Nu imi pare rau, a fost o experienta noua, dar nu vreau sa vorbesc foarte multe despre Romanii au talent pentru ca am un cotract de exclusivitate cu ProTv-ul si inca nu a expirat.

Marea Dragoste / Tango: Numere noi pregatiti in fiecare iarna?

ORLANDO OPRESCU: La numerele mele incerc sa aduc ceva nou in fiecare an, dar este foarte greu, este vorba de ani multi de munca si de antrenamente. Este destul de greu sa faci an de an ceva nou. La anul as vrea sa pregatesc altceva. Ceilalti artisti, da, au numere noi in fiecare an, pentru ca, de multe ori, se intampla sa mergem in aceleasi orase si publicul nu este chiar acelasi, se schimba in proportie de 70%, dar sunt foarte multi care vin an de an la circ si trebuie sa le oferim ceva nou.

Marea Dragoste / Tango: Unde anuntati turneele? Cum stim in ce oras veti merge?

ORLANDO OPRESCU: Este destul de complicat, pentru ca nu stim niciodata cu foarte mult timp inainte unde vom merge, pentru ca sunt multe circuri in tara si nu putem merge prea curand intr-un oras unde a fost deja alt circ, pentru ca lumea nu vine in fiecare zi la circ, ei vin o data sau de doua ori pe an. Si atunci trebuie sa lasam o pauza de 3-4 luni intre circuri ca sa avem speranta ca vine lumea. Dar pot intra pe site-ul nostru www.circulorlando.ro si acolo vor afla cu ceva timp in avans itinerariul nostru. Sau pe facebook/circul orlando.

Marea Dragoste / Tango: Cine sunt fanii dumneavoastra si fanii circului?

ORLANDO OPRESCU: In general copiii, intre 7 si 12 ani. Dar am fani de toate varstele, pentru ca circul nu este numai pentru copii, pana la urma, este pentru toti visatorii.

Marea Dragoste / Tango: Va duceti la concurenta, sa vedeti ce fac?

ORLANDO OPRESCU: Da, de fiecare data cand am ocazia si cand sunt langa un circ concurent, merg. Ne cunoastem, ii anunt ca vin, ei cand vin la mine, la fel. Nu suntem prieteni, nu iesim in oras, dar ne salutam cand ne vedem.

Marea Dragoste / Tango: Unde ati lucrat prima data?

ORLANDO OPRESCU: La Circul Globus. Cred ca toti artistii romani provin de acolo.

Marea Dragoste / Tango: Si acum sunt multe circuri?

ORLANDO OPRESCU:
Sunt multe circuri care vin in tara noastra, dar noi suntem singurul circ romanesc privat, toate celelalte fiind de stat sau din alte tari. Noi suntem singurii…

interviu realizat in iunie 2011

  • Credit: PAUL BUCIUTA
  • Title: Victor Nastase, Alice Nastase Buciuta la Circul Orlando

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *