Premiera TOSCA, sub bagheta dirijoarei Keri-Lynn Wilson, din 6 iunie la Opera Nationala Bucuresti

de

Tosca este o diva, apoi este o femeie indragostita, impulsiva si directa si poate putin copilaroasa. Are un caracter puternic si traieste la extrem iubirea si ura. (soprana Iano Tamar, interpreta rolului Tosca la Opera Nationala Bucuresti).
Vineri, 6 iunie de ora 19.00, la Opera Nationala Bucuresti are loc premiera TOSCA de Giaccomo Puccini, in regia lui Alfred Kirchner ?i scenografia lui Karl Kneidl.

Cu o cariera internationala de exceptie, dirijoarea Keri-Lynn Wilson va conduce primele reprezentatii ale noii productii Tosca, pe scena Operei bucurestene. Keri-Lynn Wilson este apreciata atat ca dirijor al orchestrelor simfonice, cat si al spectacolelor de teatru liric. In stagiunea 2005-2006, artista a debutat la Opera “Mariinski” din Sankt Petersburg cu „La Bohème” si „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini, apoi a dirijat la Opera din Trieste “La Cenerentola” de Gioachino Rossini. La Opera din Bari a condus productia „Werther” de Jules Massenet, cu Marcelo Alvarez in rolul titular, iar la Opera Nationala din Kiev “Turandot” de Giacomo Puccini.
 
Printre invitatii speciali ai noii montari se numara soprana Iano Tamar – Georgia (rolul Floria Tosca), tenorii Lorenzo Decaro –Italia, Daniel Magdal, Bogdan Roman Zahariea (Mario Cavaradossi) si baritonul Luis Ledesma – Mexic, pentru care rolul Scarpia reprezinta control si putere, are acea eleganta malefica pe care alte personaje ale lui Puccini n-o au.
Solistul italian Lorenzo Decaro il inlocuieste pe tenorul Marcello Giordani, devenit indisponibil in ultimul moment, din cauza unor probleme de sanatate. 
 
Premiera mondiala a avut loc la 14 ianuarie 1900 la Teatro Costanzi, astazi Opera di Roma, rolul titular fiind interpretat de cantareata romanca Hariclea Darclée, pentru care a fost compusa aria „Vissi d’arte, vissi d’amore” („Am trait arta, am trait iubirea”). Dupa premiera, criticul Lodi scria in publicatia „Il Messaggero”: „O revad inca pe Hariclea Darclée cu frumosul ei obraz scaldat in lacrimi, cantand „Vissi d’ arte”, prada unei sublime abandonari. Ea a avut accente de neuitat, fiecare fraza, fiecare cuvant izvorau din inima (…). Inca de la primele masuri teatrul s-a scaldat in bucuria melodiei, emotionandu-se si palpitand impreuna cu protagonista (…).
 
Dirijor de origine canadiana, Keri-Lynn Wilson si-a inceput cariera muzicala ca instrumentista, studiind pianul, vioara si flautul. A absolvit Scoala de Muzica Juilliard din New York. Pentru dirijat s-a pregatit cu Otto-Werner Mueller si a debutat in aceasta postura in 1990 cu Orchestra Centrului National de Arta Canadian. De asemenea, a lucrat ca asistenta a lui Claudio Abbado la Festivalul de la Salzburg.
  Keri-Lynn Wilson a colaborat cu numeroase orchestre din lume, precum Filarmonica din Montreal, cea din Toronto, din Los Angeles si Saint Louis. A dirijat „Madama Butterfly” la Leipzig cu Orchestra Gewandhaus, „La Bohème”, „Turandot” si „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini, „Rigoletto” de Giuseppe Verdi cu Orchestra Fundatiei „Toscanini” (in mai multe teatre italiene), „Tosca” de Giacomo Puccini la Staatsoper din Viena, „La Bohème” la Opera din Bilbao si „Il barbiere di Siviglia” de Gioachino Rossini la Teatro Maggio Musicale din Florenta. De asemenea, a fost invitata ca dirijor sa conduca orchestre din orase precum Roma, Nisa, Torino, Rotterdam, Verona, Ancona, San Francisco, Vancouver, Leipzig, Florenta, Atena, Hong Kong etc.
 
Soprana Iano Tamar este din Georgia si a studiat pianul si arta cantului la conservatorul din Tiflis. Dupa debutul sau de exceptie in opera „Semiramida” de G. Rossini la Pesaro, Iano Tamar a cantat Lina in „Stiffelio” de G. Verdi sub bagheta dirijorului Gianandrea Gavazzeni, Alice din „Falstaff” si Lady Macbeth din „Macbeth” de acelasi compozitor la Teatro alla Scala, in conducerea muzicala a dirijorului Riccardo Muti. Aceste roluri au marcat debutul unei cariere internationale de succes fiind aclamata pe cele mai importante scene ale lumii. Astfel, artista a interpretat Medea din „Medea in Corinto” de Simon Mayr la Viena, Lady Macbeth din „Macbeth” de G. Verdi la Hamburg, Desdemona din „Otello” de G. Verdi la Tokyo. A mai cantat roluri precum Elisabeta din „Don Carlos” de G. Verdi, Elvira din „Ernani” de acelasi compozitor si Mathilde din „Wilhelm Tell” de G. Rossini, toate la Opera de Stat din Viena. La Royal Opera House Covent Garden din Londra Iano Tamar a cantat in opera „Un giorno di regno” („O zi de domnie”) de Giuseppe Verdi. De-a lungul carierei a colaborat cu teatre de prestigiu ca Teatro La Fenice din Venetia, a interpretat Tosca din opera cu acelasi nume de Giacomo Puccini la Geneva, Leonora din „Il trovatore” („Trubadurul”) de G. Verdi la Festivalul de la Bregenz (Austria) etc.
Iano Tamar a mai colaborat cu teatre precum Opera de Stat Bavareza din München, Deutsche Oper din Berlin, Opera din Hamburg, Teatro Liceu din Barcelona, Opera din Lisabona, Opera La Monnaie din Bruxelles, Opera Bastille din Paris si multe altele.
 
Tenorul italian Lorenzo Decaro s-a nascut la Noicattaro, in provincia Bari, si a inceput studiul muzicii in localitatea natala. A absolvit Conservatorul „N. Piccinni” din Bari la sectia Interpretare Instrumentala, apoi a obtinut, la aceeasi institutie de invatamant, diploma in Arta Cantului.
            Lorenzo Decaro a fost finalist al Concursului International de Canto de la Brescia, editia 2006, avandu-l ca presedinte al juriului pe baritonul Giorgio Zancanaro. El a cantat in Gala Lirica de la Teatrul din Verona, a debutat in rolul Des Grieux din „Manon Lescaut” de Giacomo Puccini la Teatro Comunale din Modena si la Teatro Municipale din Piacenza, iar in urma acestor succese a fost solicitat sa interpreteze Cavaradossi din „Tosca” de Puccini la Teatro Carlo Felice din Genova si la Teatro Grande din Pompei, in cadrul Campania Teatro Festival 2010.   
  Specializat in roluri pucciniene, Lorenzo Decaro a cantat rolul Cavaradossi in mai multe teatre din Italia, in 2012 debutand si pe scena Teatro alla Scala din Milano. Vocea sa se incadreaza in categoria tenor liric, astfel incat din repertoriul sau nu lipsesc rolurile principale pentru tenori din operele „Norma” de Vincenzo Bellini, „Medea” de Luigi Cherubini, „Madama Butterfly” si „La Bohème” de Giacomo Puccini etc. El a mai interpretat Cavaradossi din „Tosca” la Teatro Regio di Torino,  la Teatro La Fenice din Venetia, la Opera din Bonn etc.
 
Baritonul Luis Ledesma interpreteaza adesea eroii si personajele negative din operele compozitorilor Giuseppe Verdi si Giacomo Puccini, dar s-a specializat si in creatii ale genului belcanto. De-a lungul timpului, repertoriul sau a inclus de asemenea lucrari franceze si alti compozitori ai curentului verist.
  Luis Ledesma a debutat deja in mai multe teatre importante din lume printre care Teatro alla Scala din Milano, la Teatro Liceu din Barcelona in Alphonse din „La Favorita” de Gaetano Donizetti, in Riccardo din „I puritani” de Vincenzo Bellini si in Marcello din „La Bohème” de Giacomo Puccini. Abordand un repertoriu variat, Luis Ledesma a cantat la Teatro Municipal din Santiago Escamillo din „Carmen” de Georges Bizet, Marcello din „La Bohème” de Giacomo Puccini la Semperoper din Dresda, mai multe roluri verdiene la Opera din Köln, dar si Figaro din „Barbierul din Sevilla” de G. Rossini la Teatro Colon din Buenos Aires. 
Luis Ledesma este cunoscut pe scenele de opera din Statele Unite ale Americii, printre acestea numarandu-se: Opera din Houston, Washington Opera, New York City Opera, San Antonio Opera si multe altele. A cantat de asemenea in turnee cu renumitul tenor Andrea Bocelli, in sali celebre ca Madison Square Garden, Hollywood Bowl, Hard Rock Café din Hollywood si the Auditorio Nacional Mexico City. In stagiunea 2013-2014, Luis Ledesma a cantat rolul Scarpia din „Tosca” de Giacomo Puccini pentru Atlanta Opera si Opera Santa Barbara si va continua sa colaboreze cu teatre precum Semperoper din Dresda, Palm Beach Opera. 
 
 
PREMIERA
Vineri, 6 iunie, ora 19.00
„Tosca”
Opera in trei acte de Giacomo Puccini
Libretul de Luigi Illica si Giuseppe Giacosa dupa drama „La Tosca” de Victorien Sardou
 
Dirijori: Keri Lynn Wilson / Adrian Morar
Regia: Alfred Kirchner
Scenografia: Karl Kneidl
Maestru de cor: Stelian Olariu
 
Asistent de regie: Rudolf Klaban
Maestru cor de copii: Smaranda Morgovan
 
Distributia in stagiunea 2013/2014:
 
6 iunie
Tosca – Iano Tamar
Cavaradossi – Lorenzo Decaro
Scarpia – Luis Ledesma
Angelotti – Marius Bolos
Sacristanul – Iustinian Zetea
Spoletta – Valentin Racoveanu
Sciarone – Daniel Filipescu
Temnicerul – Florin Simionca
Pastorul – Alexandru Costea
 
8 iunie
Tosca - Iano Tamar
Cavaradossi - Lorenzo Decaro
Scarpia - Luis Ledesma
Angelotti – Mihnea Lamatic
Sacristanul – Horia Sandu
Spoletta - Lucian Corchis
Sciarone – Vasile Chisiu
Temnicerul – Dan Indricau
Pastorul – Victoria Radu
 
13 iunie
Tosca - Iano Tamar
Cavaradossi - Lorenzo Decaro
Scarpia – Stefan Ignat
Angelotti  - Marius Bolos
Sacristanul - Iustinian Zetea
Spoletta  - Valentin Racoveanu
Sciarone - Daniel Filipescu
Temnicerul  - Florin Simionca
Pastorul - Alexandru Costea
 
15 iunie
Tosca - Iano Tamar
Cavaradossi - Lorenzo Decaro
Scarpia - Stefan Ignat
Angelotti - Mihnea Lamatic
Sacristanul - Horia Sandu
Spoletta – Lucian Corchis
Sciarone - Vasile Chisiu
Temnicerul - Dan Indricau
Pastorul  - Victoria Radu
 
Urmatoarele reprezentatii: 8, 13, 15 iunie
 
* Decorul si costumele fac parte dintr-o productie a Volksoper Wien, 2008

 

Categorii:
Teatru & Opera

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *