In mod cu totul exceptional, Filarmonica George Enescu anunta doua concerte in abonament, vineri 27 si sambata, 28 noiembrie, ora 19.00, Sala Mare a Ateneului Roman: Recviemul de razboi de Benjamin Britten. Alaturi de Orchestra Simfonica si Corul Filarmonicii “George Enescu” vor canta si copiii din cadrul corului Colegiului National de Arte Dinu Lipatti, dirijat de profesoara Ana Lacramioara Pauliuc.
Orchestra Simfonica si Corul Filarmonicii “George Enescu”
Dirijor: Ronald Zollmann
Solisti: Cristina Radu – soprana
Cristian Mogosan – tenor
Balla Sandor – bariton
Dirijor corului: Iosif Ion Prunner
Biletele se pot cumpara de la casa de bilete a Ateneului Roman.
Program: Marti – Vineri 12:00 – 19:00
Telefon: 021.315.68.75
Pentru rezervari accesati site-ul www.fge.org.ro
Compozitorul Benjamin Britten nutrea de multa vreme ambitia de a compune o lucrare corala de mare amploare, atunci cand a primit o invitatie speciala in legatura cu festivitatile de redeschidere a Catedralei Coventry. Monumentul fusese bombardat in anul 1940, de aviatia germana de lupta, care-l distrusese aproape complet. Recviemul de razboi a fost compus pe parcursul intregului an 1961, iar prima auditie publica ce a avut un succes urias, a avut loc la 30 mai 1962, in catedrala proaspat reconstruita si redeschisa pentru credinciosi. Partitura este scrisa pentru soprana, tenor si bariton, coruri mixte, cor de baieti, orchestra mare, orchestra de camera si orga. Autorul a inchinat lucrarea memoriei celor patru prieteni pe care ii pierduse in cel de al doilea razboi mondial. Interpretarea partiturii dureaza cca. 85 de minute, timp in care se deruleaza cele sase parti ale rugaciunii pentru defuncti, Missa pro defunctis: Requiem aeternam, Dies irae, Offertorium, Sanctus, Agnus Dei si Libera me, precum si cateva poeme de Wilfred Owen.
Compozitorul a folosit textul traditional al recviemului, care se intrepatrunde cu poeme de razboi izvorate din propriile experiente ale lui Owen, poet soldat care si-a pierdut viata la sfarsitul primei conflagratii mondiale. Mixajul rezultat reprezinta o pledoarie personala a lui Britten pentru pacea intre oameni si natiuni. Muzica a fost repartizata de compozitor la trei ansambluri diferite. Primul este format din orchestra mare, soprana solista si corul mixt. Acest grup canta textul recviemului, reprezentand umanitatea si aspiratia acesteia catre pace. Al doilea ansamblu, alcatuit din orchestra de camera si din solisti, tenorul si baritonul, intruchipeaza doi soldati din cele doua armate inamice si evoca, prin poemele lui Owen, ororile razboiului. Al treilea ansamblu se compune din orga si corul de baieti. Acest grup canta secvente din recviem iar muzica incredintata copiilor sugereaza ca ei sunt victimele inocente ale celor care vor sa declanseze razboaie.
Recviemul de razboi este o lucrare de rascruce si de apogeu in cariera compozitorului benjamin Britten, dezvaluind multiple fatete ale maiestriei sale. Sunt demne de admiratie calitati importante precum inspiratia melodica, bogatia limbajului armonic si a celui polifonic, gustul desavarsit in alegerea textelor. Scriitura muzicala este intotdeauna transparenta, fie ca e masiva sau delicata. Textura omofonica e precumpanitoare si e pusa in evidenta indeosebi prin alaturarea unor parti in care se foloseste stilul polifonic. Autorul demonstreaza, de asemenea, cunoasterea adanca a muzicii baroce, in momente intermitente, asemanatoare cu recitativul, prin intermediul carora leaga interventiile solistilor si ale corurilor intr-o maniera moderna, ce aminteste, totodata, de tehnica marilor compozitori din secolul al XVIII-lea.
In privinta stilului componistic, putem spune ca Benjamin Britten nu a abandonat tonalitatea, insa sfera expresivitatii este extrem de bogata in operele sale, maiestria armonica si cea contrapunctica sunt prodigioase. Asemenea celebrilor maestri clasici, Britten e desavarsit atat in elaborarea formelor mici cat si in edificarea celor mai complexe constructii sonore. In ce priveste Recviemul de razboi, arta tratarii muzicale, dramatismul si maretia discursului care tinde catre sublim, sunt insusiri care il recomanda ca pe o capodopera a repertoriului muzical de orientare neoclasica si neoromantica din secolul XX. (Lavinia Coman)
Alte concerte ?i recitaluri la Ateneul Roman in perioada 24-29 noiembrie 2015
Stagiunea de marti seara
Marti, 24 noiembrie 2015, ora 19:00, Sala mica
Recital de pian: Catalin Raducanu
Program:
• Franz Schubert – Sonata nr. 14, in la minor, D 784
• Serghei Prokofiev – Sonata nr. 7,op. 83
• Robert Schumann – Fantezia in do major, op. 17
Coproducatori: Radio Romania Muzical, Radio Romania Cultural
Recital cameral
Miercuri, 25 noiembrie 2015, ora 19:00, Sala mica
Ansamblul Acolade:
Cristiana Craciun, Cristina Raita, Vlad Danila, Orban Gödri, Vlad Maier, Angelo Mihai, Alexandru Duda – fagot
Luminita Berariu – pian
Soliste: Yumika Nozaki – nai
Ilinca Gliga – pian
Recital vocal
Duminica, 29 noiembrie 2015, ora 19:00, Sala mica
Concert Omagial „Eleonora Enachescu”
Andreea Diana Blidariu – soprana
Andrei Racu – pian
Program:
• George Grigoriu – Muzica
• Tiberiu Brediceanu – Mult ma-ntreaba inima
• Gaetano Donizetti – Aria Regnava nel silenzio din opera Lucia di Lammermoor
• Serghei Rahmaninov – Ne poy Krasavitsa
• Frédéric Chopin – Studiu revolutionar in do minor, op.10, nr. 12
• Vicenzo Bellini – Aria Aminei Ah! non credea mirardi..ah! non giunge din opera La Sonnambula
• Serghei Rahmaninov – Son
• Vincenzo Bellini – Aria Elvirei Que la voce..Vien, diletto din opera I Puritani
• Gaetano Donizetti – Aria Adinei Prendi, per me sei libero din opera Elixirul dragostei
• Johann Sebastian Bach – Preludiu si fuga in si bemol minor din Clavecinul bine temperat
• Leo Delibes – Les filles de cadix
• Gaetano Donizetti – Aria Norinei Quel guardo il cavaliere din opera Don Pasquale