fbpx

Ia o pauza! Ia masa!

de

Stres. Ore peste program. Lucrari aparute din senin. Cumparaturi de ultim moment, cu cei mici strecurati intre bratele deja ocupate. Ritm innebunitor care te face sa spui adio prinzului linistit, luat impreuna cu cei dragi si somnului odihnitor. In loc: hrana nesanatoasa consumata in fuga urgentelor pe care le ai de rezolvat si somn agitat, inceput undeva in miez de noapte, si terminat la primele semne ale diminetii.

Iti sint familiare amanuntele unei astfel de zile? Te-ai gindit vreodata cit de tare iti este afectata sanatatea de un astfel de program? Gustarile luate in graba, de obicei pline de conservanti si condimente in exces, cinele copioase luate apoi, oboseala prelungita, stresul fac din corpul tau un sac de box, bombardat de kilograme in plus, tesuturi adipoase, gastrita acida, ulcer, colita si mai pot continua.

Smulge cinci minute din programul tau coplesitor si reflecteaza la starea ta. E primul pas pe care-l poti face pentru a-ti recistiga sanatatea si buna dispozitie. Daca reusesti sa inlaturi macar o parte din cauzele de disconfort, poti fi incintata de rezultate.

Chiar daca iti lipseste timpul ar fi bine sa respecti citeva reguli simple. Incearca sa te trezesti cu citeva minute mai devreme si sa iei in fiecare dimineata micul dejun acasa. Acesta trebuie sa fie prima masa consistenta a zilei. Pregateste-ti de cu seara doua sandviciuri sau asigura-te ca in zona in care este biroul tau exista un loc de unde le poti comanda. Nu rontai in graba tot felul de alune, arahide, fistic, biscuiti ori napolitane si asteapta mai bine pina cind poti lua o pauza de zece minute. Pleci de la birou, te asezi comod in oficiu si mesteci gustarea pe indelete. Pentru corp este important sa iei acea masa si sa ii acorzi timp separat de tumultul din zona in care lucrezi. Sandviciul este o solutie buna si daca programul tau se prelungeste pina spre orele 16-17. Este indicat sa ai cel putin doua asemenea mese intre micul dejun si perioada cind ajungi acasa. Firesc ar fi insa sa iei o gustare inspre orele 10.30-11 si sa beneficiezi de o pauza pentru masa de prinz pe la 14.

Gustarea ideala ar fi compusa din doua felii de piine integrala, cu aport de fibre (cei ce lucreaza mult in pozitia asezat si neglijeaza sa faca sport in timpul liber sint predispusi la constipatie), o portie de carne de pasare la gratar sau jambon si nu salam, parizer ori alte mezeluri, putina brinza si legume proaspete (citeva felii de rosie, castraveti, o frunza de salata). Daca ti se pare prea complicat poti inlocui toate acestea si cu 200g iaurt semidegresat (simplu, nu din cel dulce cu fructe) si 1-2 feliute de piine (eventual prajita). Solutia minimala ar fi un pahar de suc de fructe fara adaos de zahar si o felie de piine.

Cind poti lua pauza de masa la prinz profita si alege preparate gatite. Nu uita ca ai nevoie de o portie de carne pe zi si, daca nu ai consumat deloc pina acum, ar fi momentul sa o faci. Alege sortimente de carne slaba si nu preparate ce includ carne grasa de porc sau care au sosuri excesiv de bogate in ulei si intotdeauna ar fi bine sa le combini cu legume. O a doua solutie pentru masa de prinz ar fi sa iti aduci citeva alimente ce pot fi consumate rapid si sa folosesti cu aceasta ocazie frigiderul firmei. Sau maninci un sandvici si la final un fruct, ori o felie de piine, 2 iaurturi si un fruct. Tine cont de faptul ca totusi aceasta ultima combinatie nu are cum sa inlocuiasca eficient masa de prinz si echilibreaza a doua zi balanta, avind grija sa consumi ceva mai mult la micul dejun. Daca sandviciul este cumparat, atunci fii atenta sa nu fie incarcat de maioneza. Ocoleste patiseriile. Produsele fainoase, croasantele, tartele, strudelele sint sarace in oligominerale, si contin mai multe grasimi si dulciuri decit ai avea nevoie. Din cind in cind iti poti permite un hamburger, dar incearca sa nu il garnisesti cu cartofi prajiti, ci cu salata.

Cel mai bun desert la masa de prinz sint fructele, dar daca te obsedeaza ideea de a lua ceva dulce concentrat si nu te poti abtine, retine ca raul va fi mai mic daca acea prajitura sau cubulet de ciocolata vor fi consumate la finalul unei mese bogate in fibre. Meniul pe o zi ar trebui sa includa in mod ideal trei mese si doua gustari (la 10.30 si 16.30). Cum arareori programul de la birou se suprapune peste aceasta varianta se poate ajunge la o combinatie gen: mic dejun, o gustare consistenta in prima parte a zilei, prinzul luat mai tirziu si mai putin consistent decit ar fi ideal si cina. In orice caz, cina trebuie sa fie lejera, cu multe legume, dar si cu o portie de cartofi, piine sau orez, acestea din urma avind rolul de a ne calma foamea pina a doua zi dimineata.

Sa nu iti fie teama de piine sau de cartofii consumati seara, ai insa grija sa fie in cantitati reduse.

Maninca echilibrat, chiar daca putin din fiecare grupa de alimente. In fiecare zi ai nevoie si de fructe, si de lactate, de carne, cereale sau de legume.

Cine maninca pe fuga are si tendinta sa uite sa bea apa. Nu te deshidrata! Gindeste-te ca este bine sa bei apa pe tot parcursul zilei si sa ai in final 2 litri de lichide consumate in 24 de ore. Bauturile carbogazoase dulci nu sint o solutie. Ele aduc in corp un numar mare de calorii inutile, fara vitamine sau oligominerale si in timp te poti mira de ce

te-ai ingrasat, din moment ce ai mincat putin si ai baut doar sucuri. Nici cu sucurile de fructe nu este bine sa exagerezi, unul sau doua pahare pe zi reprezinta o cantitate rezonabila.

 

Meniu pentru cei grabiti:

 

 

Mic dejun

2 felii de piine integrala, un iaurt semidegresat de 200g, putin cas sau brinza de vaci, o ceasca de cafea indulcita cu 1 lingurita de zahar. De 2, maxim de 3 ori pe saptamina se poate consuma si un ou, preparat fiert sau ochi in apa cu sare;

 

 

Gustare ora 10:30

un iaurt si o felie de piine;

 

 

Dejun

(in zile fara pauza de masa)

daca vrei sa slabesti: un sandvici din doua felii de piine, carne la gratar, rosie (citeva felii), salata si eventual castraveti felii; daca vrei sa maninci mai consistent, atunci doua asemenea sandviciuri sau pe al doilea prepara-l cu brinza; la final un fruct, de preferinta un mar sau o portocala, dar pot fi si fructe de sezon in cantitate moderata;

 

 

Gustare ora 16:30

un fruct;

 

 

Cina

3 linguri de orez, cartofi sau mazare si o portie de salata.

  • Credit: Picasa 3.0
  • Title: Woman eating apple

 

Categorii:
Retete si diete

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *