fbpx

Leonard Cohen – Pesimismul geniului

de

Muzica lui Leonard Cohen nu seamana cu nicio alta, nu poate fi incadrata intr-un gen anume, caci e un amestec vrajit, atemporal, de sunete divine si versuri splendide. Iar cele doua concerte sustinute, deja, la Bucuresti, au starnit lacrimi, au descatusat melancolii, au iscat cronici patimase despre artistul cu voce grava si senzuala, despre omul care face din emotii un spectacol si din spectacol un regal al celor mai profunde si ravasitoare emotii.

Har si singuratate

?��I touched you once too often
Now I don’t know who I am
My fingerprints were missing
When I wiped away the jam
Yes I called my fingerprints all night
But they don’t seem to care
The last time that I saw them
They were leafing through your hair?��

Copilaria barbatului care topeste inimi cu timbrul sau inconfundabil a fost, conform propriilor lui declaratii, ?��mesianica?��, datorita numelui sau evreiesc, cu rezonante mistice. Nascut in 1934 in Westmount, Montreal, Leonard Cohen provine dintr-o familie apartinand clasei de mijloc, fara ambitii artistice.

Ramas orfan de tata la varsta de  noua ani, Cohen foloseste modesta suma de bani lasata de acesta pentru a urma cursuri de chitara (era un admirator infocat al muzicii folk) si pentru a studia poezia cu Irving Layton, un renumit poet canadian. Pasionat de scriitori ca Yeats, Whitman sau Henry Miller, ambitiile literare ale lui Leonard Cohen le-au precedat pe cele muzicale intr-o adolescenta marcata de o dorinta acuta de izolare si introspectie.

Dupa un volum de poezie publicat in studentie, ?��Let Us Compare Mythologies?�� (1956), verva literara a tanarului scriitor ia amploare in anii ?��60, cand ii sunt publicate colectia de versuri ?��Flowers for Hitler?�� si romanele de fictiune ?��The Favourite Game?��(1963) si ?��Beautiful Losers?��(1966), ultimul fiind o lucrare autobiografica in care povestea cum s-a descoperit pe sine scriind. Cohen locuia pe atunci in Hydra, o insula greceasca, si-si traia cvasi-izolarea cu voluptate, fascinat de resursele literare pe care i le oferea scanarea propriei identitati: ?��Sunt ca un urs langa un stup, langa un fagure cu miere, ma reped in el si cad in capcana, dar e irezistibil si delicios in acelasi timp, e ingrozitor, si ciudat, si dureros, dar totusi inevitabil, nu pot face nimic ca sa scap.?��

The Dark Side

?��I smile when I?��m angry.
I cheat and I lie.
I do what I have to do
To get by.
But I know what is wrong,
And I know what is right.
And I?��d die for the truth
In My Secret Life?��

In 1967 Leonard Cohen se muta in Statele Unite si destinul sau o coteste catre partea muzicala a devenirii lui artistice. Dupa cateva festivaluri de folk la care participa, el intra, ca muzician, in vizorul lui John H. Hammond, reprezentant al casei de discuri Columbia Records, si de-aici catre celebritatea ce avea sa vina ramane un singur pas. Debuteaza in 1967, la 33 de ani, cu albumul intitulat, simplu, ?��The Songs of Leonard Cohen?��. Iar cantecele, printre care ?��Suzanne?��, ?��Sisters of Mercy?�� si ?��So Long, Marianne?�� adunasera in ele toata melancolia si rafinamentul artistic ale scriitorului deja faimos pentru finetea trairilor sale literare, dar si pentru starile depresive, tot mai acute, care-i alimentau talentul.

Urmatorul album, mai sobrul si mai intunecatul ?��Songs From a Room?�� e lansat in 1969 si include piese muzicale de o impresionanta forta a mesajului: ?��Bird on The Wire?��, precum si un manifest anti-razboi, ?��The Story of Isac?��. Anii ?��70 sunt si ei marcati, muzical, de pornirile pacifiste ale albumelor ?��Songs of Love and Hate?�� (1971), ?��Live Songs?�� (1971), ?��New Skin for the Old Ceremony?�� (1974) – lansat dupa un turneu sustinut in baza militara israeliana de la Yom Kippur, ?��Death of a Ladies?�� Man?�� (1977) si ?��Recent Songs?�� (1979). In 1984 apare intens aclamatul disc ?��Various Position?��, cu sound sensibil schimbat, mult mai modern, disc ce include hiturile ?��Hallelujah?��, primul cantec cu adevarat faimos din cariera lui Cohen, despre care s-a spus ca poate transforma o arena rock intr-o catedrala, si splendidul ?��Dance Me to the End of Love?��. Sfasietoarele versuri de dragoste, comentariile cu tenta sociala si umorul negru sunt ingredientele unui material muzical ce a facut valva, la acea vreme, pe pietele muzicale din Europa si Canada, dar care a avut un succes moderat in Statele Unite, caci companiile americane fusesera reticente in a promova discul.

Despre dragoste si moarte

?��Dance me to the wedding now, dance me on and on
Dance me very tenderly and dance me very long
We’re both of us beneath our love we’re both of us above
Dance me to the end of love?��

Decada 1990-1999 a apropiat si mai tare publicul, mai ales pe cel tanar, de muzica lui Leonard Cohen, pentru ca piese precum ?��Everybody Knows?�� si inca trei de pe albumul ?��The Future?�� – ?��Waiting for The Miracle?��, ?��The Future?�� si ?��Anthem?�� isi gasisera loc pe coloana sonora a filmelor cu priza la adolescenti ?��Pump up The Volume?�� si ?��Natural Born Killers?��. Versurile sunt razvratite, cu o acuta tenta politica, potrivite  scenarilor violente pentru care au fost alese, dar si pe masura unei realitati cotidiene marcate de confruntari sociale deseori sangeroase.

Spre inceputul anilor 2000, tonul poeziei pe muzica a lui Leonard Cohen se mai schimba, abadonand relativul optimism promovat de spiritul comba-tiv al lui ?��The Future?��. Cei cinci ani de calugarie Zen de la sfarsitul anilor ?��90, petrecuti de Cohen la Mount Baldy Zen Center alimentasera nativa inclinatie spre misticism a artistului, care se facea simtita si printre note, si printre versurile cu incarcatura tot mai profunda, mai emotionala. Dupa o revelatoare absenta, Cohen lanseaza ?��Ten New Song?��, un album cu un titlu sugestiv pentru transformarile sufletesti suferite de el in ultimii ani. Cele zece cantece vorbesc despre iminenta apropiere de moarte si despre dragostea pierduta, tonul e melancolic si amar, in versuri de o aproape dureroasa frumusete.

?��Dear Heather?��, lansat in 2004, cu un sound ce aminteste de linia experimentala a jazz-ului, ii bulverseaza, insa, pe fanii obisnuiti de-acum cu melodicitatea romantica a albumelor anterioare. Cohen e nevoit sa-si justifice alegerea si sa promita admiratorilor sai infocati ca va reveni cu un nou album in stilul care-l consacrase. Promisiunea nu este, insa, indeplinita prea curand din cauza procesului pe care Leonard Cohen e nevoit sa-l sustina, in acea perioada, impotriva fostului sau manager.

Intoarcerea la poezie

?��Maybe I’m still hurting
I can’t turn the other cheek
But you know that I still love you
It’s just that I can’t speak
I looked for you in everyone
And they called me on that too
I lived alone but I was only
Coming back to you?��

Dupa aproape 40 de ani de cariera in muzica, Leonard Cohen redevine scriitor in 2006, odata cu lansarea volumului de grafica si versuri ?��Book of Longing?�� (Cartea aleanului). Aparuta si la noi, in excelenta traducere a lui Serban Foarta si a Cristinei Cheveresan, culegerea de poeme nici ca putea capata o descriere mai atenta si mai sensibila decat cea facuta de Mircea Mihaies : ?��Cartea aleanului are tonul, anvergura si aerul martial al finalului de cariera. E in egala masura recapitulativa si prospectiva, dand impresia ca inchide si deschide, prin cele peste o suta saizeci de poeme si patruzeci si trei de desene (cele mai multe autoportrete), o etapa in creatia poetului. Strategia e cat se poate de limpede: alaturi de desene, adica de imagine, e convocat si sunetul, pentru a obtine harta in relief a unui suflet niciodata tamaduit.?��

Anii 2008 si 2009 sunt, fara tagada, anii concertelor Cohen. Turneul din 2008, primul dupa mai bine de 15 ani, a acoperit numai Europa si Canada, dar concertele din 2009 au ajuns din Statele Unite si pana Australia sau Palestina, zona in care s-au lovit de boicotul politic al celor revoltati ca Leonard Cohen cantase si in Israel, la Tel Aviv, pe teritoriul dusmanilor lor de moarte.

Romania a fost trecuta pe lista de concerte a ambilor ani, si in 2008, si in 2009, o binecuvantare pentru un public satul de butaforia spectacolelor cu mult sclipici si putin har, iremediabil indragostit de vocea grava, de tonul trist si ironic deopotriva, de frumusetea sfasietoare a poeziei din muzica unuia dintre cei mai iubiti artisti ai lumii. Si iata, si acum, in 2012, Leonard Cohen a ales Romania ca singura tara din Europa de Est in care sa poposeasca, pe 22 septembrie…

 

Categorii:
Superstar

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *