fbpx

Psiholog Carmen Lică: În primii cinci ani de viață se pun bazele împlinirii noastre ca oameni

de

Carmen Lică, psiholog, este directoarea executivă a Asociației Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională, iar de numele și activitățile sale se leagă multe progrese ale sistemului de învățământ din țara noastră. Grădinița Bambi Step by Step și Școala Step by Step sunt două instituții de învățământ-reper pentru copii ale căror destine pornesc frumos și curajos către împlinire și fericire…

Alice Năstase Buciuta: Măsurăm rezultatele copiilor noștri în funcție de note, de premii, de olimpiade… Acesta este lucrul cel mai important?

Carmen Lică: Cel mai important este să ne echipăm copiii cu niște competențe care să îi ajute să facă față în viață, în orice situație.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Cum am putea face asta la nivelul întregului învățământ? Aveți genul acesta de abordare, dar într-o grădiniță și școală privată, într-un sistem diferit…

CARMEN LICĂ: Într-un sistem alternativ. Suntem o echipă cu mulți membri. Nu am putea să facem nimic fără învățătoarele și educatoarele din fiecare grupă și fiecare clasă, locurile în care se schimbă ceva în fiecare zi, în unele mai mult, în altele mai puțin. Cred că putem face asta dacă ne uităm la investiția în educație altfel decât ne-am uitat până acum. Investim foarte mulți bani, energie și resurse în partea de final a educației. Nu spun că este un lucru rău, dar, dacă ne-am recalibra puțin abordarea și ne-am uita la începutul educației, adică în educația timpurie, în primii cinci ani de viață, lucrurile ar sta altfel. Tot ce se întâmplă în creierul unui copil până la cinci ani face diferența pentru ceea ce se întâmplă mai departe în viața lui, nu numai în parcursul lui școlar, dar și în parcursul lui socio-profesional. Cred că este foarte important să începem un dialog și să ne uităm la banii, resursele, timpul și energia pe care le punem în această direcție nu ca la o cheltuială, ci ca la o investiție care se dovedește că este foarte profitabilă pe termen lung.

Marea Dragoste/revistatango.ro: De fapt în primii cinci ani de viață se pun bazele fericirii noastre.

CARMEN LICĂ: Da, bazele împlinirii noastre ca oameni, în toate planurile, profesional, de familie, personal.

Marea Dragoste/revistatango.ro: De ce nu punem accent pe acești primi cinci ani de viață? Este o descoperire recentă?

CARMEN LICĂ: Nu, este o descoperire de zeci de ani. Poate acum începem să discutăm și să ne întrebăm mai mult de ce nu mai avem muncitori calificați pe piața muncii, de ce absolvenții noștri nu pot, nu știu, nu sunt interesați, nu muncesc susținut. Nu este ceva foarte nou. Este foarte nou la noi în țară. Să nu uităm că numai în legea din 2011 am scris negru pe alb că educația începe la naștere. Până în 2011, legislația noastră menționa faptul că educația începe la trei ani. Deci ce se întâmpla în intervalul dintre naștere și trei ani nu era acoperit și de educație. În 2011 s-a modificat acest lucru și de atunci se discută mai mult pe această temă. Este din ce în ce mai prezentă discuția pe agendă și în Europa, și la nivel internațional, o discuție care pornește mai mult din preocuparea oamenilor de business despre cum și de unde își recrutează forța de muncă de care au nevoie pentru a fi profitabili, competitivi, despre cum și unde își găsesc clienții educați, care să înțeleagă și să valorizeze serviciile, respectiv produsele pe care le oferă business-urile. Investiția în educație timpurie ne-ar pregăti ca viitori părinți, ca profesioniști, ca oameni împliniți în viețile noastre, în calitatea noastră de clienți pentru serviciile și produsele pe care le consumăm și care ne fac viața mai bună, mai frumoasă, mai ușoară, mai sănătoasă. Cred că trebuie să începem un dialog autentic cu toate părțile interesate, profesioniști, oameni de afaceri, decizionali cu sau fără calitatea de părinte. Noi adresăm o invitație la dialog.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Este, deci, o discuție pentru toată lumea, nu doar pentru profesioniștii educației.

CARMEN LICĂ: Așa este, este o discuție pentru toată lumea, și dacă sunt părinte, și dacă nu sunt părinte, și dacă sunt profesionist în domeniul educației, și dacă nu sunt. De exemplu, un profesor de gimnaziu este interesat cu ce este echipat un copil când ajunge în clasa a cincea și intră în ora de matematică.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Din păcate, părinții sunt primii care spun, de multe ori, că nici nu contează ce se întâmplă cu copilul în primii ani.

CARMEN LICĂ: Sunt voci care spun că din ziua în care decidem să avem un copil apoi am conceput copilul trebuie să îi acordăm toată atenția și energia noastră. Din ziua în care l-am născut trebuie să investim timp și energie, trebuie să îl stimulăm și să îi oferim oportunități de învățare. Orice interacțiune cu un copil este o oportunitate de învățare. Ce învață copilul de acolo depinde de noi adulții, depinde de noi cum îl susținem să aibă încredere, cum îl susținem să gândească și să decidă, să fie autonom, cum îl sustinem să capete încredere în ceea ce se întâmplă în jurul lui, cât de relevant este ce învață, cât de relevant este pentru viața lui de fiecare zi. Este important la grădiniță să învețe descoperind, să învețe făcând, este important să învețe în funcție de interesele lui, de nevoile lui, să nu educăm copiii, ci să educăm fiecare copil în parte, să cunoaștem fiecare copil în parte, cu nevoile lui, cu ritmul lui de dezvoltare, să îi cultivăm curiozitatea, să îl susținem în interesul și bucuria de a învăța și de a descoperi. Sunt lucruri care se dezvoltă și se construiesc în primii cinci ani de viață.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Grădinițele poate că fac asta, în bună măsură, dar cum reușiti să colaborați cu părinții și să le explicați că genul acesta de educație trebuie să continue și acasă?

CARMEN LICĂ: Trebuie să trăim cu convingerea că părinții sunt primii educatori ai copiilor lor. Părinții sunt partenerii noștri, sunt parteneri cu care avem un dialog susținut. În afară de dialogul pe care îl avem în grădiniță, despre ce se întâmplă în grădiniță, sunt multe workshop-uri, sunt mulți specialiști care vin și cu care părinții pot să stea de vorbă, pot să le pună întrebări. Există o literatură foarte bogată în domeniul parenting-ului, la care părinții din România au acces în ultima perioadă. Cred că este important să înțelegem cu toții că este un parteneriat, o muncă de echipă. Nu este responsabilitatea grădiniței sau a familiei, ci este responsabilitatea tuturor adulților din jurul unui copil să găsească calea potrivită pentru fiecare copil. Este un conflict aparent între modul în care am fost noi crescuți, între regulile și valorile sistemului de educație și ceea ce se întâmplă acum, dar părinții sunt foarte interesați să înțeleagă ce înseamnă noul mesaj. Sunt din ce în ce mai mulți părinți care înțeleg că este profitabil să ne uităm la copil și nu la cantitatea de informații pe care o livrăm copilului. Poate că asta este diferența fundamentală. Până în 1990 ne uitam la programă și la cantitatea de informații care trebuia livrată într-un timp dat. După 1990 vorbim despre educația centrată pe copil. Ne uităm la modul în care fiecare copil face pașii pe calea descoperirii și a învățării și atunci noi, adulții, care știm care sunt informațiile de care ar avea nevoie, i le oferim și îl ajutăm să le descopere și să opereze cu aceste cunoștințe pe care le achiziționează.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Există un sistem de măsurare a performanțelor din perspectiva acesta globală, a împlinirii, a reușitei în viață?

CARMEN LICĂ: Există o evaluare continuă, un dialog continuu, cel puțin în sistemul alternativ, până la clasa a patra. În sistemul alternativ pe care îl susținem noi există o evaluare continuă unde nu există nici note, nici calificative, există o descriere a parcursului școlar, există o identificare clară a punctelor tari și a punctelor unde există încă provocări și este nevoie de mai multă susținere, de o mai bună înțelegere a ceea ce se întâmplă și de ce progresul nu este cel așteptat. Deci există variante, chiar și schimbarea de la note la calificative este un pas mare în noua abordare a supraevaluării parcursului școlar. Discuția este mai complexă, mai largă… Cred că noi avem o raportare la performanță care ne duce cu gândul numai în zona de absolvenți de învățământ universitar, fără să ne gândim că fiecare meserie și fiecare rol în societate susține societatea să facă pasul următor. Am avut o discuție cu un primar și mi-a plăcut foarte mult pentru că, povestind ce oraș curat are, mi-a zis: Da, când intrați și vedeți orașul meu curat nu vă gândiți că cei care mătură străzile de fapt își fac treaba cu responsabilitate. Cred că asta este foarte important să înțelegem, că niciun primar nu ar putea să se mândrească cu un oraș curat dacă oamenii care fac curățenie și cei care trebuie să respecte curățenia pe stradă nu ar fi responsabili. Povestea asta poate fi aplicată în fiecare domeniu de activitate.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Se împlinesc cincisprezece ani de când ați deschis grădinița Bambi Step by Step. Ne pregătim și pentru un eveniment mare care va reuni mulți dintre foștii dumneavoastră absolvenți. Ce înseamnă acești cincisprezece ani?

CARMEN LICĂ: Înseamnă foarte, foarte multă emoție, în primul rând. Înseamnă un moment în care ne uităm în urmă, dar ne uităm și înainte. Este un moment în care încercăm să aflăm de la copiii care ne-au trecut pragul ce a însemnat pentru ei grădinița, ce au însemnat pentru ei acești ani de start, dacă au făcut vreo diferență în viața lor așa cum văd ei acum, unii după cincisprezece ani, unii după zece ani, fiecare în etapa de vârstă în care a ajuns. Ne-am bucura dacă și părinții lor ar folosi acest moment ca pe un moment de reflecție și ar putea să împărtășească cu noi o idee, un gând din care noi să învățăm, o idee care poate să ne ajute să fim mai buni începând de azi.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Există vreo modalitate de a urmări ce se întâmplă în continuare cu copiii și de a prezenta asta celor din domeniu?

CARMEN LICĂ: Există o intenție de a le aduna amintirile și părerile lor într-o carte în care fiecare să își spună povestea, să spună fiecare cum a fost începutul, ce amintiri are de atunci și cum l-au ajutat sau l-au încurcat zilele acelea de grădiniță, o carte care sperăm să culeagă cât mai multe gânduri ale copiilor, poate și ale unor părinți, o carte care să fie de suflet, dar și un suport pentru ei, în sensul în care să ne uităm la colegii noștri de grădiniță cu ochii adolescentului, cu ochii școlarului, o carte care nu numai să le amintească de grădiniță, ci să îi ajute la fiecare pas pe care îl fac, să îi ajute să se gândească la aceste experiențe ca la niște experiențe de învățare, să îi ajute să încerce să nu mai rateze nicio experiență din care pot învăța ceva.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Tot acum, în luna mai, va avea loc și conferința Parteneriatul public-privat pentru educația timpurie, șansa pentru dezvoltarea economică a României”.

CARMEN LICĂ: Pe 20 mai, vineri, va avea loc acest  eveniment în care vrem să aducem la masa de discuții pe tema educației timpurii și comunitatea de afaceri. Am vrea să aducem în atenția comunității de afaceri importanța deosebită a acestei vârste în dezvoltarea individului și să participe la dialogul pe această temă și comunitatea de afaceri din România, care începe să fie preocupată și să discute despre de unde și cum recrutăm viitorii angajați și cum am vrea să fie viitorii noștri angajați și viitorii noștri clienți.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Știu că aveți parteneri din Statele Unite pentru acest proiect…

CARMEN LICĂ: Avem șansa de a fi parteneri cu o organizație din Statele Unite care de zece ani a construit o astfel de rețea de oameni de afaceri, are membri nu numai din Statele Unite, ci și din comunitatea internațională de afaceri, oameni care vor veni în mai la evenimentul nostru să împărtășească cu oamenii de afaceri din România din experiența lor și din lucrurile pe care ei le-au câștigat din această colaborare și din acest dialog. Avem de asemenea un invitat de la New York University, un specialist în psihologia dezvoltării, care vine să ne povestească despre ultimele cercetări în domeniul educației timpurii. Avem parteneri de la Fundația Jacobs din Elveția, care încearcă să realizeze și la nivel european o mișcare în care să antreneze oamenii de afaceri din Europa în dialogul acesta și în această colaborare pentru susținerea investiției în educația timpurie. Este șansa noastră să fim parte încă de la început a acestui demers, cu obiectivul de a deveni membri ai unei comunități internaționale de lideri care să susțină investiția în educația timpurie. Cred că avem și ce învăța, dar avem și cu ce contribui.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Sistemul step by step vă dă această deschidere, faptul că este un sistem de învățământ mai deschis, mai vizionar? Este relevant?

CARMEN LICĂ: Este relevantă experiența noastră, este relevantă în acest context colaborarea noastră de peste douăzeci de ani cu specialiști din Statele Unite, este relevantă apartenența noastră la o rețea internațională de organizații de educație care promovează și aplică aceleași principii și valori. Este relevant că de douăzeci de ani credem în asta și cu fiecare activitate pe care o avem promovăm valorile educației centrate pe copil și valorile educației timpurii.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Pe cine așteptați, pe cine invitați la această conferință?

CARMEN LICĂ: Invitația ar fi lansată către fiecare om de afaceri român sau om de afaceri cu afaceri în România care este preocupat de viitorul calității forței de muncă și de viitorul clienților pentru afacerea lui, profesioniști și decizionali.

Marea Dragoste/revistatango.ro: Și cei care doresc să participe unde trebuie să se înscrie?

CARMEN LICĂ: Da, trebuie să se înscrie și să confirme participarea pe site-ul www.stepbystep.ro si/sau pe adresa de e-mail: office@stepbystep.ro până luni, 16 mai 2016, pentru că numarul de locuri este limitat.

 

Pe scurt despre cei doi invitați din Statele Unite:

 

Mark Alterprofesor de psihologia educaţiei la prestigioasa New York University. Este, în acelaşi timp, fondatorul Departamentului Ştiinţelor de Predare şi Învăţare al aceleiaşi instituţii. Cu numeroase lucrări publicate şi participări la workshop-uri internaţionale, Mark Alter a fost distins de-a lungul anilor cu premii importante, iar în anul 2011 a fost desemnat în top 50 cei mai influenţi profesori în domeniul educaţiei. Crede că educaţia trebuie să fie în permanentă conexiune cu rezultatele elevilor şi că rolul profesorilor este să dezvolte simţul critic şi de analiză.

 

Daniel Frank – avocat, director adjunct ReadyNation, cu un rol important în dezvoltarea internaţională a organizaţiei. Participă în mod frecvent ca vorbitor, la diferite evenimente din SUA şi străinătate cu privire la modul în care invesţii eficiente în programe de educaţie timpurie duc la dezvoltarea forţei de muncă viitoare. A participat la programe de mentorat educaţionale care au alimentat pasiunea lui de a lucra pentru copii şi de a contribui la programe care să ducă la asigurarea unei forţe de muncă mai puternice pentru economia de mâine.

 

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.