Festivalul MECEFF aduce la Medias filme de exceptie din spatiul central european

de

Medias Central European Film Festival se va desfasura intre 2 si 6 septembrie. Similar editiilor anterioare, pe langa competitia oficiala, programul MECEFF „7+1” va oferi publicului spectator o serie „bonus” de productii din spatiul geografic central-european. Este vorba de filme realizate inainte de 1989, cu un puternic mesaj anti statul comunist si regizate de cativa dintre cei mai mari regizori europeni ai secolului XX:

Astfel, in cadrul programului dedicat cehoslovacului Miloš Forman, publicul prezent la Medias va putea sa (re)vada patru filme clasice din filmografia marelui regizor: documentarul muzical Concurs / Konkurs (1964), universal recunoscut si acceptat drept primul film din Noul Val Cehoslovac gratie potretului realist facut culturii tinere; Popa prostu’ / Cerny Petr (1964), primul lungmetraj de fic?iune al lui Forman ?i care i-a adus acestuia Leopardul de Aur la Festivalul de Film de la Locarno; Dragostea unei blonde / Lasky jedne plavovlasky (1965), o poveste de dragoste intre o tanara provinciala si un pianist din Praga, film nominalizat la Oscar si Globul de Aur pentru „Cel mai bun film strain”; Balul pompierilor / Hori, ma panenko! (1967), capodopera absoluta a lui Forman, ultimul film realizat de acesta in Cehoslovacia natala si, totodata, primul film color al Noului Val Cehoslovac.

Programul special dedicat operei polonezului Andrzej Wajda reuneste sase titluri din bogata sa filmografie, filme realizate in diferite etape ale carierei: Canalul / Kana? (1957) si Cenusa si diamant / Popió? i diament (1958), cel de-al doilea si, respectiv, cel de-al treilea film din trilogia Revoltei din ghetoul Varsoviei, inceputa de Wajda cu A Generation. Canalul a primit Premiul Special al Juriului la Cannes, iar Cenusa si diamant a primit premiul FIPRESCI la Venetia; Peisaj dupa batalie / Krajobraz po bitwie (1970), film din cea de-a doua etapa a carierei, filmat din mina, in culori vii si cu extrem de multe close-upuri, descrie confuzia emotionala si psihologica a celor eliberati din lagarele naziste imediat dupa terminarea razboiului; Omul de marmura / Cz?owiek z marmuru (1977) cronicheaza maretia si decaderea unui muncitor polonez devenit simbolul stahanovismului pentru ca mai apoi sa cada in dizgratie – filmul a primit premiul FIPRESCI la Cannes; drama romantica Domnisoarele din Wilko / Panny z Wilka (1979), nominalizata la Oscar pentru „Cel mai bun film strain”; si Omul de fier / Cz?owiek z ?elaza (1981), un portret al miscarii Solidaritatea si al primului sau succes in fata Guvernului polonez, care a recunoscut dreptul muncitorilor la un sindicat independent – filmul a castigat Palme d’Or Cannes si a fost nominalizat la Oscar pentru „Cel mai bun film strain”.

Un al treilea program special este dedicat regizorului maghiar Miklós Jancsó, decedat la inceputul acestui an. Cele doua filme selectionate – Rosii si Albii / Csillagosok Katonak (1967), coproductie maghiaro-sovietica realizata la aniversarea a 50 de ani de la Revolutia din Octombrie, si Liniste si strigat / Csend es kialtas (1968), lansat in competitia Festivalului de la Venetia – ofera o imagine exhaustiva asupra Ungariei la 1919, punand accentul pe lipsa de logica si brutalitatea razboiului.

Evident, programul paralel dedicat cinematografiei pre-1989 din Europa Centrala si de Est nu ar fi putut complet fara cateva filme romanesti… Astfel, cei prezenti la Medias pe perioada festivalului se vor reintalni cu cateva dintre filmele realizate de regretatul Alexandru Tatos:
ecranizarea dupa Ion Baiesu Mere rosii (1976), povestea despre emigratie Ratacire (1978), drama de razboi Duios Anastasia trecea (1979), ambitiosul tripitic Secvente (1982) si drama romantica Fructe de padure (1983). Acestor pelicule li se alatura cel mai bun film romanesc al tuturor timpurilor (potrivit votului exprimat de membrii Asociatiei Criticilor de Film) Reconstituirea (1968) lui Lucian Pintilie , film interzis vreme de 20 de ani, si ecranizarea dupa Fanus Neagu, Dincolo de nisipuri (1974), film puternic cenzurat de catre comunisti si, totodata, ultimul film regizat de Radu Gabrea in Romania inainte de plecarea in Germania.

MECEFF “7+1” – Media? Central European Film Festival este organizat de Ecran Cinema Management, Primaria Municipiului Media? prin Direc?ia Pentru Cultura, Institutul Cultural Roman, Ministerul Culturii, CNC, Regiunea Tarnavelor. Cea de-a patra editie va avea loc in perioada 2-6 septembrie 2014.

Website: www.meceff.ro
Facebook: http://www.facebook.com/#!/meceff

Coproducator: TVR

Parteneri principali: ROMGAZ, Luxten, Kromberg & Schubert

Suporteri: BACHMANN, Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania, BinderBubi Hotel & Spa, Traube Hotel & Restaurant

Cu sprijinul: Institutului Maghiar din Bucuresti, Institutului Polonez din Bucuresti, Ambasadei Republicii Slovace in Romania, Institutul Slovac de Film, Ambasadei Spaniei in Romania, The National Center for Jewish Film, Forumului Cultural Austriac, Ambasadei Republicii Slovenia in Romania, Centrului Ceh, Institutului Cervantes din Bucuresti.

Parteneri media: Nova TV, Monitorul de Medias, Medias news, Medias news Blog, Bursa, Adevarul Verde-n Fata, Feri Teglas Blog, istvanbertalan.blogspot.ro, Revista Tango, revistatango.ro, Aarc.ro, Cinemagia, Film New Europe, CinemaRx, Liternet, Cinefan, Film Reporter, Blog de Cinema, Romania Pozitiva, infestival.ro, ArtActMagazine, Studentie.ro, Observator Cultural, www.CalendarEvenimente.ro.

 

Tag-uri:
·
Categorii:
Film

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *