fbpx

Ce mananci in timpul sarcinii: 8 mari mituri si mari adevaruri despre alimentatia gravidelor

de

Cand esti insarcinata, oamenii din jurul tau se intrec in a-ti oferi o multime de sfaturi contradictorii – si deseori, nesolicitate – despre ce ar fi bine si ce ar fi rau sa mananci intru sanatatea ta si a bebelusului. Pe cine ar trebui sa asculti? Doctorita americana Frances Largeman-Roth, ea insasi mamica, a intocmit, la randul sau, propria varianta a listei de mituri si adevaruri in privinta alimentatiei gravidelor, pentru health.com. Iata care sunt acestea.

Mitul 1. De-acum, e timpul sa mananci!
“Trebuie sa mananci cat pentru doi!” este, probabil, cea mai comuna sugestie pe care o primesc femeile gravide. Chiar daca ai nevoie de un plus de nutrienti – cum ar fi calciul si fierul – , nu e nevoie sa adaugi in meniul tau si calorii suplimentare pana in trimestrul al doilea. Chiar si atunci, organismul are nevoie de doar 300 de calorii in plus pe zi, iar ideal este sa le acumulezi din alimente benefice pentru cel mic, si nu din produse grase si nesanatoase. In concluzie, nu trebuie sa mananci mai mult, ci mai destept.

Sugestie pentru un mic-dejun echilibrat: un bol de nuci si fructe uscate sau o felie de paine, cu legume si carne de curcan.

Mitul 2. Sa nu faci efort!
Cu multi ani in urma, medicii obisnuiau sa-si sfatuiasca pacientele insarcinate sa stea cat mai mult cu picioarele in sus pe parcursul celor 40 de saptamani. Azi, insa, stim ca miscarea te va ajuta sa te simti mai bine, sa faci fata stresului si chiar sa previi unele complicatii in timpul sarcinii. De asemenea, sportul iti poate usura durerile din timpul travaliului si revenirea in forma, dupa nastere.

Sugestie: Chiar daca nu ai fost o persoana foarte activa inainte sa ramai gravida, poti incepe sa mergi pe jos, zilnic, atat cat iti prieste. Dar, sigur, e recomandat sa iti consulti doctorul mai intai. De asemenea, foarte benefice sunt exercitiile usoare de yoga si Pilates.

Mitul 3. E obligatoriu sa mananci carne
E drept ca o femeie insarcinata are nevoie de mai multe proteine si fier, iar carnea ar putea trece drept obligatorie in meniul ei. Insa cum se vor descurca cele care urmeaza o dieta vegetariana sau vegana si nu se pot atinge de snitele sau fripturi? Doctorita indeamna inlocuirea carnii cu alimente care sa furnizeze organismului nutrientii necesari.
Surse de fier: cereale, spanac, caise. De asemenea, este binevenita in alimentatie vitamina C, care ajuta absorbirea fierului, deci poti alege sa mesteci zilnic cate doua pastilute sau sa mananci fructe bogate in vitamina C, cum sunt citricele.
Surse de calciu: cereale, spanac, brocolli, fasole boabe, smochine uscate.
Surse de proteine: soia, tofu, sendvisuri cu legume.
Totodata, vitamina B12 este importanta pentru dezvoltarea neurologica a bebelusului, iar de regula, o obtinem din produse animale cum ar fi carnea de pui sau vita, pestele, ouale si lactatele.

Sugestie: Daca ai un stil de viata vegan, atunci ar trebui sa te sfatuiesti cu medicul tau, pentru a te asigura ca bebelusul pe care il vei aduce pe lume primeste deja tot ce are nevoie.

Mitul 4. Ar trebui sa renunti la peste
Este un subiect atat de controversat, incat pentru multe femei a devenit dificil sa inteleaga ce feluri de peste sunt, totusi, permise in timpul sarcinii. Pestele contine o grasime nesaturata esentiala pentru dezvoltarea creierului si a ochilor bebelusului. Corpul nostru nu secreta aceasta substanta, asa incat avem nevoie sa o luam din mancare. Ea se gaseste in mod special in pestii grasi de apa rece, cum ar fi somonul, heringul, tonul, pastravul si scoicile, care sunt recomandate, in pana la cinci portii pe luna, in dieta femeii gravide si a celei care alapteaza.

Sugestie: nu manca peste crud, ci consuma-l in preparate delicioase la cuptor sau, in cazul scoicilor, innabusite in unt.

Si acum, adevarurile…

Adevarul 1. Cofeina ti-ar putea face mai mult rau decat ai crede
Multi medici sunt de acord ca o femeie insarcinata poate consuma pana la 300 de mg de cofeina pe zi. Cu toate astea, un studiu realizat in 2008 a demonstrat ca gravidele care consumau in jur de 200 de mg de cofeina zilnic au prezentat risc dublu de avort spontan, fata de cele care evitau controversata substanta.
Cel mai bine este a stai departe de cafea si bauturi ce contin cofeina si sa-ti faci un obicei din a bea ceaiuri usoare, in nici un caz negru.
Adevarul 2. Ai nevoie de nutrienti de care poate nici n-ai auzit vreodata
Sigur ca stii ca iti trebuie calciu si fier, probabil ca medicul tau ti-a spus asta deja. Ceea ce poate nu stii este ca ai nevoie si de colina – un nutrient important pentru sanatatea creierului celui mic. Colina ar putea imbunatati si memoria bebelusului si il va ajuta sa invete mai usor cand va creste, pentru ca joaca un rol decisiv in dezvoltarea centrului de memorie al creierului. Colina se gaseste in alimente precum ouale, mancarurile pe baza de soia, coastele de porc, conopida si ficatul. De asemenea, imprieteneste-te cu germenii de grau, pe care sa-i adaugi in iaurt sau salate – o jumatate de ceasca iti aduce 50 mg de colina.
Adevarul 3. Curatenia este sfanta
Cand esti gravida, ai tot dreptul sa devii obsedata in privinta curateniei alimentelor pe care le consumi. Sarcina te face mai sensibila la boli transmisibile prin alimente, care pot traversa placenta si ii pot face rau copilului. Daca nu ai mereu posibilitatea sa mananci acasa, ai grija sa speli, totusi, fiecare fruct sau leguma. E important sa eviti orice mancare semi-gatita sau cruda si branzeturile nepasteurizate. Si spala-te des pe maini, este cea mai importanta masura pe care o poti lua, pentru a nu te imbolnavi!
Adevarul 4. Chiar e benefic sa mananci organic
Pe timp de criza, poate parea un sfat pe care doar snobii il pot urma. Da, mancarea organica este mai scumpa decat cea obisnuita, dar gandeste-te la banii pe care ii cheltuiesti astfel ca la o investitie pentru viitor. O asemenea alegere te va tine departe de pesticide si de antibiotice si hormoni adaugati. Daca te hotarasti sa cumperi alimente organice, carnea si lactatele ar trebui sa primeze, dar atentie, si fructele si legumele pe care nu le decojim. Acestea prezinta un risc mai mare sa fie stropite cu substante daunatoare care ajung in organism si produc ravagii.

 

Categorii:
Mamici si pitici

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.