Opt membri ai CA al TVR cer autoritatilor sa faca lumina ‘in ilegalitatile’ comise de Lazescu

de

Opt membri ai CA al TVR, intre care Anne Juganaru, Cristian Nitulescu si Lucia Hossu Longin, solicita, intr-o scrisoare deschisa adresata lui Traian Basescu si lui Victor Ponta, ca autoritatile sa faca lumina “in ilegalitatile” comise de Alexandru Lazescu, spunand ca acesta ar trebui sa demisioneze.

“Apocalipsa dupa Lazescu”

Scrisoarea deschisa, intitulata “Apocalipsa dupa Lazescu”, este semnata de Anne Juganaru, Cristian Nitulescu, Claudiu Branzan (membri in CNA din partea PSD), Lucia Hossu Longin (din partea PNL), Sorin Burtea si Traian Barbulescu (din partea angajatilor TVR), Raico Cornea (din partea minoritatilor) si Karen Sebesi (UDMR).
Scrisoarea este adresata de semnatari presedintelui Traian Basescu, premierului Victor Ponta, comisiilor de cultura din Senat si din Camera Deputatilor, “din dorinta de a gasi sprijin intru salvarea televiziunii publice, in ceasul al 12-lea, de la un colaps nemeritat”.
Potrivit scrisorii, CA al SRTV a fost instintat marti, 22 mai, ca institutiei i-au fost blocate toate conturile de ANAF, pentru neplata taxelor si impozitelor.
“Mai mult, membrii CA au aflat cu aceasta ocazie ca presedintele-director general Alexandru Lazescu nu a autorizat plata CAS in ultimii doi ani, de cand a preluat conducerea SRTV. Fapta, de o gravitate fara precedent, din registrul penal, vine sa se adauge multor altor derapaje si acte de coruptie savarsite de acelasi PDG, semnalate de-a lungul timpului de catre diversi membri ai CA comisiilor de Cultura din Parlamentul Romaniei, cat si de catre mass media”, se spune in scrisoare, in care se precizeaza totodata ca situatia SRTV, dupa doi ani de la preluarea de catre Alexandru Lazescu a functiei de presedinte-director general, “se poate rezuma simplu si trist: falimentara, obedienta politic, neprofesionista, intr-un cuvant, dezastruoasa”.
Potrivit scrisorii, joi, 24 mai, presedintele – director general al TVR a organizat “o pseudoconferinta de presa, unde au fost invitati doar jurnalisti si reprezentanti ai unor ONG, alesi ‘pe spranceana’, conferinta in care Alexandru Lazescu a acuzat Consiliul de Administratie ca apara interese partinice si ca blocarea conturilor SRTV este rezultatul unei actiuni politice”. “Cu alte cuvinte, Lazescu incearca acum, cand i s-au descoperit matrapazlacurile, sa transfere intreaga responsabilitate asupra CA, ignorat si mintit de catre el in toata aceasta perioada!”, se spune in scrisoarea deschisa.

“Emisiunea ‘Intrecerea anilor’ a costat 25.000 euro/editie, dupa o licitatie trucata”

In aceste conditii, semnatarii acestei scrisori spun ca vor sa informeze cum s-au cheltuit unele sume din banii publici in SRTV in ultimii doi ani, precizand ca sunt convinsi ca inca nu cunosc nici ei “toate cheltuielile facute de catre PDG Lazescu, de multe ori, prin eludarea legii”.
Potrivit scrisorii, “emisiunea ‘Intrecerea anilor’ a costat 25.000 euro/editie, dupa o licitatie trucata, in care programul a fost oferit unei firme care nu exista la data organizarii licitatiei”. “Fericita firma castigatoare se numea SC Iedera Show SRL, iar in spatele ei se afla Mircea Radu, amicul si protejatul d-lui Alexandru Lazescu. Dupa ce mai multi membri ai CA au sesizat Comisiile de Cultura din Parlamentul Romaniei, domnul Lazescu a renuntat la Iedera Show SRL, dar a angajat in SRTV intreaga echipa a firmei cu pricina, pe salarii nete cuprinse intre 4000-9000 lei. Pentru Mircea Radu s-a trucat chiar si un concurs in redactia pentru Minoritati, cu care, evident, nu avea nici in clin, nici in maneca si de unde a fost rapid transferat la redactia de Divertisment si, apoi, la Stiri, cu incalcarea tuturor normelor si procedurilor interne!”, se spune in scrisoarea deschisa, precizandu-se ca emisiunea care a nascut atatea tensiuni in randul CA a avut 31 de editii, iar costurile ei s-au ridicat la 750.000 de euro, pentru o audienta care a plasat TVR pe locul 5-6 in slotul orar al zilelor respective.
Un alt exemplu “de contraperformanta” dat de semnatari se refera la emisiunea “Fabrica de staruri”, care inca este difuzata pe TVR 1. In acest caz, Alexandru Lazescu, asistat de Dan Radu, care ar fi fost angajat in SRTV “in urma unui alt simulacru de concurs”, a prezentat in CA un proiect de divertisment despre care a sustinut ca nu costa nimic, iar costurile ar fi trebuit sa fie sustinute din publicitate. Rezultatul acestui proiect ar fi “o alta gaura”, de 500.000 de euro, se spune in scrisoare.

TVR INFO, “o inventie a d-lui Lazescu, despre care nu a suflat o vorba in CA”

Membrii CA care semneaza scrisoarea fac referire si la TVR INFO, “o inventie a d-lui Lazescu, despre care nu a suflat o vorba in CA, pana in ultima clipa”. “A schimbat un director cu un altul in urma unui concurs pentru care si acum se deruleaza faze ale procesului de contestare. Costuri: 100.000 de euro salarii pe luna si 1.500.000 lei pe an doar pentru productie. Audienta? Necunoscuta, postul nefiind monitorizat, poate din ratiuni de jena!”, se spune in scrisoare.
Referitor la TVR Interactiv, in semnatarii scrisorii spun ca acesta presupune un buget anual de productie de 150.000 de euro si salarii de 60.000 de euro pe luna. “CA inca nu a aflat valoarea contractului cu firma Publyo.com, agreata de dl. Lazescu, care foloseste, insa, o platforma de lucru gratuita pe web (!), rezultatul fiind acela ca SRTV este, probabil, singura televiziune din lume care inca nu are un sistem video web!”, se mai spune in scrisoare.
De asemenea, semnatarii spun ca sportul a devenit o problema extrem de delicata in SRTV. “S-au cheltuit sume importante pentru a putea oferi platitorilor de taxe sport de calitate, campionate de fotbal europene sau modiale, olimpiade, alte competitii. Numai ca dl Alexandru Lazescu a gasit si de aceasta data o modalitate sa spolieze televiziunea publica. Sub pretextul ca fotbalul costa mult mai multi bani decat poate aduce din publicitate, Lazescu a cedat catre TV Dolce drepturile pentru toate competitiile sportive importante, contra a jumatate de campionat din Liga lui Mitica! In curand, vom vedea la Dolce meciuri din Campionatul European de fotbal care sta sa inceapa, transmisiuni de la Olimpiada de la Londra, dupa cum am vazut cu totii deja meciuri din Liga Campionilor. Ce a capatat TVR in schimb? 17 meciuri din 34 din Liga lui Mitica din recent incheiatul campionat. Ce a difuzat? Un singur meci! E adevarat, TVR a incasat si o suma de bani, ceva de genul doi-trei la suta din ce a cheltuit pentru achizitii. Trebuie sa precizam, in context, ca nimeni din CA nu a vazut vreodata contractul in forma lui definitiva. Pentru ca Lazescu nu a vrut”, sustin semnatarii scrisorii deschise.

La sfarsitul mandatului Sassu (mai 2010), in SRTV existau 3040 de salariati. Astazi sunt angajati 3397!

Potrivit aceluiasi document, in ultimii doi ani, de la preluarea mandatului de catre actualul CA a SRTV, circa 250 de salariati s-au pensionat sau au plecat in alte institutii. “La sfarsitul mandatului Sassu (mai 2010), in SRTV existau 3040 de salariati. Astazi sunt angajati 3397! Cei mai multi dintre ei au fost directionati si arondati de catre presedintele – director general la Stiri si TVR Info, din ratiuni pe care le putem banui. Aceste angajari, cca 600 la numar, au fost aprobate exclusiv de catre dl Alexandru Lazescu, presedintele – director general al SRTV”, se spune in scrisoare, precizandu-se ca unii membri ai CA l-au atentionat in repetate randuri pe Alexandru Lazescu sa stopeze acest flux nesfarsit de angajari si au incercat sa impuna si o hotarare in acest sens, aproape la fiecare sedinta la care au participat.
In scrisoare se mai spune ca, in cea mai mare parte a mandatului pe care l-a exercitat in SRTV, Alexandru Lazescu a beneficiat de o majoritate in CA, reusind sa schimbe cu usurinta structura organizatorica a societatii. “A facut acest lucru fara nicio fundamentare sau analiza, doar din dorinta de a-si subordona total din punct de vedere decizional institutia si de a o controla discretionar. Comisiile de Cultura din Parlamentul Romaniei au fost sesizate cu privire la aceste practici profund daunatoare televiziunii publice, inca din 2010. Ulterior, consecvent acestei practici, a numit prin concursuri, asupra carora planeaza serioase suspiciuni, 34 de directori si redactori sefi!”, spun semnatarii scrisorii.
De asemenea, in scrisoare se spune ca Lazescu a avut cele mai putine intalniri cu sindicatele, din toata istoria postdecembrista a SRTV. Astfel, contractul colectiv de munca ar fi fost semnat aproape “in orb”, desi este evident ca resursele financiare actuale nu mai pot sustine atat de multi salariati.
Totodata, membrii CA care semneaza scrisoarea, dupa cum au confirmat pentru MEDIAFAX, spun ca, in cei doi ani de mandat, Lazescu a manifestat “un dezinteres constant” pentru studiourile teritoriale si a diminuat bugetele alocate acestora. “Si canalul TVR 3 a fost copil vitreg al mandatului Lazescu, bugetul alocat acestui canal important pentru studiourile teritoriale si pentru minoritatile nationale ajungand sa fie mai mic decat orice buget alocat oricarei emisiuni externalizate de pe alte canale”, se mai spune in scrisoare.
De asemenea, semnatarii spun ca in perioada in care SRTV trebuie sa pregateasca programele pentru evenimentele anului, Campionatul European de Fotbal si Olimpiada de vara, cand televiziunea publica se confrunta cu cea mai mare criza din intreaga ei istorie, Alexandru Lazescu “si-a permis ca intre 4 si 24 mai sa lipseasca din Bucuresti, pentru a medita la spinoasele probleme ale TVR tocmai din China si din Franta”. Totodata, semnatarii sustin ca in doi ani de zile de mandat in fruntea televiziunii publice, Lazescu ar fi lipsit din tara o treime din timp, fara a fi in concediu, “pe banii” TVR.
“CA a aflat de controlul ANAF si de verdictul acestuia din stirile altor televiziuni. Nici dupa intoarcerea din Franta, PDG nu s-a consultat cu membrii CA privind masurile de salvare a televiziunii, ci a organizat o conferinta de presa pentru a se salva pe sine”, mai spun semnatarii scrisorii.
“Concluziile se impun: pe de-o parte, speram ca institutiile abilitate ale statului sa faca lumina cat mai curand in sumedenia de ilegalitati comise de Alexandru Lazescu in cei doi ani cat a condus SRTV, iar pe de alta parte, daca aceasta persoana mai are vreun dram de demnitate, ar trebui sa demisioneze. Oricum, noi, semnatarii acestei scrisori, ii acordam un vot de neincredere!”, concluzioneaza semnatarii scrisorii deschise.
Pana la ora difuzarii acestei stiri, Alexandru Lazescu nu a putut fi contactat de MEDIAFAX.

Lazescu: Eu, personal, nu am luat in calcul posibilitatea de a demisiona. As lua in calcul posibilitatea asta daca m-as simti responsabil fata de situatia asta

Alexandru Lazescu a prezentat, joi, intr-o conferinta de presa, cauzele care au facut ca Televiziunea Romana sa aiba datorii acumulate – din 2005 pana la sfarsitul lui 2011 – catre bugetul de stat in valoare de 272.699.000 lei. Din cauza acestor datorii, pe 22 mai, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a blocat in totalitate conturile operationale ale Televiziunii Romane.
Lazescu a spus ca sedinta Consiliului de Administratie va fi una extraordinara, insa nu vede in momentul de fata ce decizii ar putea lua CA in legatura cu situatia creata de faptul ca ANAF a blocat conturile operationale ale TVR.
“M-as astepta ca, avand in vedere ca multi dintre membrii CNA sunt propusi si banuiesc ca au unele legaturi cu partidele politice din care provin, sa militeze la unison in mod responsabil ca factorii politici sa ajute la deblocarea situatiei. Asta mi se pare mie ca ar trebui sa fie o atitudine responsabila, dar ce se va intampla nu stiu”, a spus Lazescu.
La aceeasi conferinta de presa, Lazescu a mai spus ca nu a luat in calcul posibilitatea de a demisiona, pentru ca nu este el responsabil de actuala situatie financiara a institutiei, iar daca demersul ANAF de blocare a conturilor televiziunii este unul politic, el trebuie asumat ca atare. “Eu, personal, nu am luat in calcul posibilitatea de a demisiona. As lua in calcul posibilitatea asta daca m-as simti responsabil fata de situatia asta (…) Sigur ca se pot face discutii intotdeauna, dar nu vad cum demisia mea ar rezolva ceva. Suntem intr-o situatie obiectiva”, a declarat Alexandru Lazescu, precizand ca “in mod explicit” nimeni nu l-a indemnat sa-si dea demisia.
El a mai spus ca, daca demersul ANAF de blocare a conturilor operationale ale TVR este unul politic, el trebuie asumat ca atare de factorul politic.
Totodata, Lazescu a precizat ca Televiziunea Romana va trimite, joi, o adresa la ANAF in care va solicita reesalonarea datoriilor Televiziunii Romane, precizand ca spera ca ANAF va avea suficienta deschidere pentru a debloca functionarea televiziunii.
“Propunerea viabila este sa discutam o suma de plata, un anumit cuantum platit regulat, si sa negociem o formula de reesalonare a datoriei restante si sper, cum s-a facut si in alte parti, la o stergere a penalitatilor (…). Trebuie stabilit un calendar de plati care sa aiba si o perioada de gratie, urmand ca in aceasta perioada factorii politici, cei care sunt interesati sa rezolve situatia Televiziunii Romane sa ajunga la o solutie care poate fi in diferite forme”, a spus Lazescu.
Lazescu a mai spus ca, daca situatia cu ANAF nu se rezolva, probabil, incepand de saptamana viitoare, Televiziunea Romana va fi nevoita sa inghete cu totul productia in premiera. De asemenea, el a mai spus ca decizia ANAF duce la blocarea activitatii TVR in campania electorala, dar este posibil sa duca si la blocarea Campionatului European de Fotbal, dar si a Jocurilor Olimpice.
Pe de alta parte, Lazescu a explicat ca, spre deosebire de companiile private, Societatea Romana de Televiziune nu poate sa ceara insolventa.
Totodata, Alexandru Lazescu a precizat ca nu este de acord in niciun caz “cu ideea jafului”. “Nici vorba de asa ceva”, a mai spus Lazescu.
In plus, el a spus ca situatia financiara dificila a TVR este cauzata de istoricul institutiei, pierderile televiziunii publice adancindu-se in timpul a trei mandate – cel al lui Tudor Giurgiu, cel al lui Alexandru Sassu si cel al lui, care a inceput in 2010.
Lazescu a precizat ca este greu de spus daca, in conditiile date din TVR, se putea face mult mai mult. “Am auzit tot felul de cuvinte gen «jaf», dar e clar ca e un joc politic”, a spus Lazescu. “Poate se putea face mai mult. Dar tot ce am facut am facut cu buna credinta si am incercat sa punem ordine intr-o situatie haotica, in care se mergea foarte mult la intamplare. Sigur ca lipsa de disponibilitati financiare, aceasta cocoasa financiara venita din spate a facut ca sa se acumuleze aceste datorii la stat. Dar aceasta situatie trebuie vazuta in context”, a mai spus Alexandru Lazescu.
Potrivit SRTv, preluarea mandatului de catre noul Consiliu de Administratie, la data de 30 iunie 2010 – Alexandru Lazescu fiind propus membru al CA al TVR de catre Administratia Prezidentiala -, s-a facut in contextul unei pierderi fiscale cumulate de 243.500.000 de lei, echivalent a circa 61 milioane de euro, dar si a unui contract in curs de derulare pentru drepturi de difuzare UEFA Champions League, care genereaza pierderi cumulate, incepand cu semestrul al doilea al anului 2009, de peste 38 milioane de euro pentru urmatorii trei ani.

BUCURESTI (MEDIAFAX)

 

Categorii:
Stiri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *