fbpx

Tudor Caranfil: Amorul e un amestec de extaz si lut

de

Duminica 29 mai, la Targul de carte Bookfest, fix la ora 16.30, la standul Polirom, Tudor Caranfil lanseaza cel de-al patrulea volum din fascinanta sa carte, Virstele Peliculei. La eveniment vor vorbi Cristian Tudor Popescu si Irina Margareta Nistor – iar Tudor Caranfil a promis ca vor fi laconici:)
Deci va asteptam duminica, 29 mai, ora 16.30, in numar cat mai mare, pentru intrebari, strangeri de mana si autografe pe noul volum semnat de minunatul nostru colaborator, Tudor Caranfil.

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Am profitat de ocazie si i-am adresat autorului cateva intrebari legate de filme, de regizori si de vietile noastre.

Marea Dragoste / Tango
: De ce, domnule Tudor Caranfil, oamenii, infideli prin excelenta, raman de atatia ani credinciosi in iubirea lor pentru filme? Ce au filmele si nu au partenerii nostri de alcov si sperante?

Tudor Caranfil: Stiu si eu? Amorul e un  amestec de extaz si lut. Filmul se desprinde de lestul pamantean, pluteste, dincolo de impuritatile vietii, in romantism, uneori devine chiar abur poetic. Si pe urma, filmul e moment de gratie, in vreme ce timpul nu iarta mai ales gratia. 


Marea Dragoste / Tango
: De ce, domnule Tudor Caranfil, oamenii, infideli prin excelenta, raman de atatia ani credinciosi in iubirea lor pentru filme? Ce au filmele si nu au partenerii nostri de alcov si sperante?: Cum reactionati cand un film nu va place deloc? Spuneti intotdeauna adevarul- mai ales daca la premiera se afla si regizorul si va intreaba ce parere aveti?

Tudor Caranfil: Aici am o smecherie, pe care am pus-o in practica si acum cateva zile la Cannes. Regizorul, producator excelent dar firav in expresie artistica, m-a privit fix, numai intrebare. I-am raspuns exprimandu-mi dorinta sincera: Succes!
Fiindca, independent de ce cred eu, daca ar fi succes, ar fi foarte bine pentru filmul romanesc, in general. Nu mint, catusi de putin, cand ii urez succesul.

Marea Dragoste / Tango : Credeti ca dorinta noastra nebuneasca de a trai doar mari iubiri de la filme ni se trage? Filmele ne obliga sa tanjim dupa povesti minunate, chiar daca viata noastra o traim fara regizor si scenarist care sa ne invete ce sa facem, ce sa zicem?

Tudor Caranfil: Cine stie, doamna Alice, daca n-avem cumva regizor si scenarist? Cele mai frumoase povesti de dragoste mi le-a soptit, mie cel putin, viata reala. Si cele mai frumoase povesti cinematografice de dragoste sunt cele mai apropiate de paradoxurile vietii reale.

Despre “Virstele peliculei”:

„O carte mai mult decit utila celor interesati de istoria cinematografiei.”
(Stefan Agopian)

 
„Este mai mult decit o carte prin care un autor isi incununeaza pasiunea de o viata pusa in slujba celei de-a saptea arte, e un fel de arheologie cinematografica.” (Ioan Zubascu)

 
„Stilul narativ seducator al Virstelor peliculei, metoda biografismului critic si pofta de poveste au fost subliniate inca de la prima editie, numele lui Sainte-Beuve aparind frecvent in cronicile scrise atunci. Autorul alterneaza detaliile biografice, pitorescul, picantul cu momentele de teorie pura, dar niciodata arida, cartile sale fiind totodata si o descriere a felului in care s-a construit de-a lungul secolului XX cultura vizuala europeana… Cred ca e semnificativ sa punctam rolul covirsitor pe care-l joaca reeditarea volumelor lui Tudor Caranfil, pentru ceea ce numim, in genere, critica imaginii.” (Igor Mocanu)

 

Tudor Caranfil (n. 1931, Galati), absolvent al Facultatii de Filosofie din Bucuresti in 1957, este critic si istoric de film, realizator de emisiuni TV. In anii ’60 a initiat „Seara prietenilor filmului”, prima forma a Cinematecii romane. Este invitat permanent al Festivalurilor de la Cannes si de la Berlin, unde a fost, in numeroase editii, membru in juriul FIPRESCI. Participa la diferite festivaluri romanesti si interna­tionale de film, precum cele de la Karlovy Vary, Oberhausen, Namur, Cottbus, Kiev, Los Angeles, Locarno, Lübeck, Moscova, Rotterdam, San Francisco. A mai publicat: 7 capodopere ale filmului mut (1966), F.W. Murnau (1968), Romanul unui film: „Cetateanul Kane” (1978; editia a II-a, 2008), In cautarea filmului pierdut (1988), Dictionar de filme romanesti (2002; editia a II-a, 2004), Dictionar universal de filme (2002; editia a II-a, 2003; editia a III-a, 2008), Pe aripile vintului (2003). La Editura Polirom a aparut Istoria cinematografiei in capodopere. Virstele peliculei (editia a II-a), vol. 1: De la „Stropitorul stropit” la „Rapacitate” (1895-1924) (2009); vol. 2: De la „Ultimul dintre oameni” la „Don Juan” (1924-1927) (2009) si vol. 3: De la „Cintaretul de jazz” la „Luminile orasului” (1927-1931) (2010).

 

Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Film

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.