fbpx

Carmen, cea mai iubita opera a lumii, premiera pe scena Operei Nationale Romane Iasi

de

Ce bucurie sa poti deschide stagiunea cu cel mai iubit spectacol de opera al lumii, sa aduci din nou, dupa o vara fierbinte si tacuta, muzica splendida si aplauzele pline de emotie in sala mare a Teatrului Vasile Alecsandri din Iasi! Beatrice Rancea, manager al Operei Nationale Romane Iasi a deschis stagiunea cu forta, gratie si maiestrie artistica desavarsite, aducand o premiera dorita de publicul iesean: Carmen de Georges Bizet, in regia lui Karel Drgác, coregrafia lui Carlos Vilán si sub bagheta dirijorala a lui Cristian Orosanu.

Premiera de vineri, 18 septembrie 2015, a adunat pe scena o distributie minunata, compusa din Carmen Topciu (Opera Brasov), Marius Vlad Budoiu (Opera Cluj), Bogdan Baciu (Opera am Rhein Dusseldorf), Ana Maria Donose (Opera Iasi), Daniel Pascariu ( Opera Bucuresti), Ioan Cherata (Opera Craiova), Cristina Grigoras, Marinela Nicola, Florin Roman si Adrian Fermesanu (Opera Iasi).

Imediat dupa spectacol, am stat de vorba cu regizorul ceh Karel Drgác si cu coregraful argentinian Carlos Vilán, mari artisti, oaspeti de seama si fauritori ai reusitei artistice primite cu enorm entuziasm de catre publicul iesean.

Karel Drgác: Si peste 100 de ani, Carmen va ramane tot cea mai populara opera a lumii

A.N.B.: Domnule Karel Drgác, ati rasuflat usurat, sunteti multumit de cum a iesit cea dintai premiera prezentata pe scena ieseana a spectacolului regizat de dumneavoastra?
Karel Drgác: Recunosc ca de fiecare data ma tem de ce este mai rau, apoi ma linistesc vazand ca totul iese bine. In seara asta totul a fost minunat, am simtit oamenii din sala fericiti si recunoscatori si am primit reactia lor ca pe un dar foarte frumos, capatat dupa trei luni de munca sustinuta intens. Extraordinar este ca totul va continua sa se schimbe, oamenii aduc propriile lor idei si propria lor personalitate, propriile lor energii, iar spectacolul se modifica putin de la o reprezentatie la alta. Iar asta e foarte bine, asa si trebuie, nu-mi place atitudinea conservativa, inchisa.

Aceasta a fost o distributie speciala pentru premiera, cu multi invitati din afara, spectacolul se va juca si in alte distributii.
Karel Drgác: Este o alta distributie, nu o distributie secundara. Doar alta, fiecare este buna si speciala. Pentru mine este important daca pe scena raman relatiile dintre personaje, acestea sunt importate, muzica este mereu aceeasi, dar dinamica poate fi usor diferita de la un spectacol la altul.

Ati regizat Carmen de mai multe ori in viata. Ce se schimba de la o montare la alta?
Karel Drgác: Si eu ma schimb. In tinerete, puneam accentul mai mult pe povestea romantica, acum imi doresc sa scot in evidenta si alte aspecte, care tin de personalitatea celor din poveste, de relatiile de gen care se stabilesc, poate chiar de viziunea politica asupra libertatii. Povestea se ridica mai presus de anecdotica, ea a murit, el s-a sinucis. E o poveste de destin. Carmen este un persnaj emblematic, face lucrurile in felul sau, fara compromisuri, e ceva ce tine de un drum in viata. Carmen e Carmen, ideile ei, destinul ei, increderea ei sunt unice si acest lucru contribuie la faptul ca opera aceasta, avand si o muzica atat de puternica, va ramane si peste 100 de ani, tot cea mai populara opera a lumii. Ma gandesc mereu la faptul trist si ciudat ca lui Bizet nu i-a placut niciodata cu adevarat Carmen, nu s-a bucurat de splendoarea acestei muzici pe care a compus-o.

Dumneavoastra aveti vreo opera preferata?
Karel Drgác: Pentru mine este preferata cea la care lucrez in momentul prezent. In rest, imi plac, probabil ca fiecaruia dintre noi, mai mult fragmente din opere. Imi place mult duetul dintre Leonore si Florestan din Fidelio de Beethoven, de exemplu, dar sunt fragmente, arii, momente minunate in fiecare opera. Opera e un fel de esperanto intre natiile lumii, ea duce cultura noastra mai departe si in zone in care, altfel, n-ar putea sa ajunga. Cultura europeana se face cunoscuta si pe celelalte continente prin muzica. Muzicienii sunt ambasadori. Va dau exemplul lui Lang Lang, pianistul chinez care canta cu mare succes – daca o face bine sau mai putin bine, asta e alta discutie, dar cu succes – datorita caruia milioane de copii canta azi la pian. Poate ca muzica europeana este viitorul nostru, ea ne va pasta cultura si valorile mai departe. Se face pretutindeni muzica electronica, muzica pe computer, dar Mozart nu poate fi facut din nou, el este gata facut si va ramane vesnic! ( rade)

Sunteti fericit facand aceasta meserie? Fericirea va vine din profesie sau, mai degraba, din viata personala?
Karel Drgác: Sa fac opera este ceva fantastic, dar nu uit ca nu asta este viata adevarata. Poate ca daca ai succes fulminant tot timpul nu mai ai timp sa vrei altceva, dar o cariera, oricat de grozava ar fi, nu poate sa acopere totul. Eu simt ca familia, dragostea, copiii sunt esentiale, de acolo iti iei adevarata putere. E minunat sa ai un job de succes, dar e si mai bine cand ai si o viata personala fericita.

Carlos Vilán: Nu exista nici cei mai mari artisti, nici cel mai mare teatru, exista doar momente mari, unice

A.N.B.: Draga Carlos, esti multumit de cum a iesit spectacolul din seara aceasta?
Carlos Vilán: Sunt foarte multumit de cum a evoluat baletul, chiar daca eu sunt incredibil de exigent. Au fost foarte multe ore de munca pentru a ajunge aici, dar a fost o seara foarte reusita.

Sunt ore de munca in cautarea perfectiunii?
Carlos Vilán: Eu nu caut niciodata perfectiunea, perfectiunea este plictisitoare, dar excelenta o caut mereu… Iar pentru a ajunge la excelenta este nevoie de multa munca si de multa pasiune. Fiecare moment, fiecare evolutie este irepetabila, sunt momente unice, maine va fi altfel, poimaine diferit, important este sa pui ceva din sufletul tau in actul artistic, fiindca publicul o sa simta acest lucru.

Exista, totusi, probabil, mari artisti, cele mai mari teatre din lume, unde lucrurile merg mai usor?
Carlos Vilán: Nu, nu exista nici cei mai mari artisti, nici cel mai mare teatru, exista doar momente mari, unice… Ca dovada ca nu exista cel mai mare teatru din lume, eu personal am plecat de la Madrid la New York, m-am suit in Concorde ca sa ajung in trei ore in America, pentru a vedea Elixirul Dragostei la Metropolitan. Iar la momentul celebrei arii Una furtiva lagrima, in momentul de cea mai mare intensitate, tenorul a amutit. Toti cei din sala ne priveam si nu intelegeam, dar asa s-a intamplat, tenorul acela, pe scena Metropolitanului, a fost absolut cumplit. Ca dovada ca nu exista cel mai mare teatru – exista doar teatre in care poti face momente excelente. Nici cel mai mare balerin nu exista, fiindca tehnica nu poate fi masurata, poate tu ca spectator te asteptai sa faca 20 de piruete si el a facut doar cinci. Deci nu exista criterii clare, singurul criteriu valabil este emotia. Daca momentul a emotionat, atunci asta conteaza.

Cum poti sa asezi emotia intr-o coregrafie, cum poti sa le ceri sau sa le explici asta dansatorilor?
Carlos Vilán: Las sufletul sa ma conduca sa ajung la sufletul lor. Poate ca uneori ma supar, poate ca tip, dar intotdeauna o fac cu respect si avand exigenta de a scoate puterea din dansul lor.

Cat de mult lucrezi intr-o zi, cat te antrenezi?
Carlos Vilán: Cat de mult pot. Pana obosesc. Lumea care vine la spectacol merita tot ce e mai bun si tu trebuie sa fii pregatit. Ei vor sa primeasca emotia ta, dar emotia nu e la repetitii, e in spectacol, la repetitii faci in asa fel incat sa nu mai fie nevoie la spectacol sa te gandesti la altceva decat la emotie.

Iti place in fiecare zi ceea ce faci?
Carlos Vilán: Sunt zile in care nu-mi place. Dar e firesc asa, e ca in iubire, nu poti sa iubesti la fel in fiecare zi, dar in marile iubiri nu te desparti, totusi, niciodata. Cred ca vremurile grele, tensionate, pe care le traim, ar trebui sa ne invete sa fim mai constienti de valoarea momentului prezent, singurul pe care il avem cu adevarat. Traim in prezent. Poti sa te gandesti la maine, la viitor, dar viitorul se construieste din prezent.

 

Categorii:
Teatru & Opera

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *