fbpx

Cea mai veche fosila de broasca testoasa din lume, descoperita in Polonia

de

Carapacea unei broaste testoase stravechi, extrasa dintr-un depozit de argila de langa o groapa de gunoi din sudul Poloniei, este considerata de oamenii de stiinta drept cea mai veche fosila de broasca testoasa din lume descoperita pana in prezent.

•

Datata de cercetatorii de la Institutul de Paleontologie din Varsovia, fosila are o vechime de 215 milioane de ani si ar putea oferi raspunsuri pretioase pentru numeroasele intrebari ridicate de aceasta vietuitoare, venerata pana in zilele noastre de multe civilizatii de pe glob.

“Fosilele de la sfarsitul tertiarului sunt foarte rare. Exista doar opt situri in lume unde ele pot fi gasite. Aici, in Polonia, am descoperit cea mai veche colectie de fosile, care sunt si complete in acelasi timp”, a declarat Tomasz Sulej, paleontologul afiliat Academiei de Stiinte din Polonia, care a facut aceasta descoperire in regiunea orasului Cracovia.

“Imi spun ca ingerul meu pazitor m-a ghidat spre acest loc”, a adaugat el, evocand acea zi din septembrie 2008, cand, condus de intuitie, a inceput sa faca sapaturi in apropiere de orasul Poreba.

Patru ani mai tarziu, testele au confirmat ceea ce el banuia: exemplarul pe care l-a gasit este cea mai veche fosila de broasca testoasa din lume.

The Journal of Vertebrate Paleontology, prestigioasa revista de paleontologie a vertebratelor, si editia poloneza a publicatiei National Geographic au anuntat aceasta descoperire la sfarsitul lunii august.

O fosila de o varsta asemanatoare a fost descoperita in Germania. Dar fosila gasita in Polonia include, pe langa carapace, si alte oase, precum vertebrele gatului si ale cozii, precum si oasele membrelor superioare si inferioare, reprezentand din acest punct de vedere o descoperire unica pana in prezent.

“Am descoperit doua specii, dintre care una este necunoscuta”, a afirmat paleontologul polonez.

Cercetatorii polonezi spun ca una dintre specii apartine familiei Proterochersis, semanand cu fosila de Proterochersis robusta descoperita in Germania, in timp ce a doua fosila, mai mica, apartine unei specii necunoscute pana in prezent.

Descoperirea facuta de Tomasz Sulej urmeaza celei din 2006, cand arheologii au gasit fosilele unui dinozaur ce a trait in urma cu 200 de milioane de ani, in apropiere de satul Lisowice din aceeasi regiune. Oamenii de stiinta au denumit acea fosila “Smok Wawelski” (Dragonul Wawelski), o fiara din legendele cunoscute de toti copiii din Polonia, despre care se spune ca “scuipa” foc din pestera sa, aflata la baza castelului regal Wawel din Cracovia.

Pentru Tomasz Sulej, “sapaturile arheologice se aseamana cu cautarea Sfantului Graal de catre cavalerii Mesei Rotunde”.

Desi nu pot fi prelevate celule pentru teste ADN de la o fosila, studierea structurii acesteia ar putea oferi raspunsuri interesante despre originea broastelor testoase.

Pana in prezent, oamenii de stiinta credeau ca broastele testoase provin din Procolophonidae, o familie de parareptile mici care traiau in permian, ultima perioada din paleozoic, in urma cu aproximativ 300 de milioane de ani.

O fosila de Odontochelys semitestace, descoperita in 2008, in China, datand din urma cu 220 de milioane de ani, a fost clasificata de experti drept un stramos al broastei testoase. Acea vietuitoare avea o carapace care ii proteja partea ventrala, dar, spre deosebire de broastele testoase, avea dinti si nu purta o carapace pe spate.

Testele ADN realizate pe broastele testoase vii i-au ajutat pe cercetatori sa constate faptul ca aceste vietuitoare apartin unei familii inrudite cu crocodilii, a precizat Tomasz Sulej.

Broastele testoase au putini pradatori in afara de om.

Punctele si dungile galbene de pe carapacea de Astrochelys radiata, o specie rara din Madagascar, ii fascineaza pe elevii veniti in vizita la Gradina Zoologica din Varsovia.

“Carapacea ei ma face sa ma gandesc la un tanc”, spune Wojtek, un elev polonez in varsta de 12 ani.

Totusi, broastele testoase, care au reusit sa reziste gratie carapacei in fata pradatorilor lor naturali timp de milioane de ani, sunt vulnerabile in fata omului.

Ele sunt vanate pentru carnea lor, folosita ca medicament in medicina traditionala asiatica, sau sunt capturate ilegal pentru a deveni animale de companie.

Aproape jumatate dintre cele 328 de specii de broaste testoase care traiesc in ape dulci si sarate sau pe uscat sunt amenintate cu disparitia, afirma expertii de la organizatia internationala Coalitia pentru protejarea broastelor testoase.

Renumite pentru longevitatea lor – exemplarele din unele specii pot sa traiasca pana la varsta de 130 de ani -, broastele testoase au simbolizat viata indelungata, stabilitatea si securitatea, in miturile fundamentale din diverse civilizatii umane de pe Terra, de la populatiile din India si pana la triburile din America de Nord.

MEDIAFAX