fbpx

În continuare, există hărțuire sexuală în universități

de

Grupul informal Inițiativa acționăm pentru siguranță în universități și Centrul FILIA au derulat un studiu exploratoriu privind hărțuirea sexuală în universități prin lansarea unui chestionar online anonim care să mapeze magnitudinea acestui fenomen. Chestionarul a fost distribuit pe social media în perioada septembrie-noiembrie 2020.Din cele 368 de persoane care au răspuns la chestionar, cele mai multe sunt de gen feminin (85%), cu vârste cuprinse între 20-29 de ani (86%).

Rezultatele acestui studiu vin în completarea datelor publicate de Agenția pentru Drepturi Fundamentale ale Uniunii Europene, care concluzionează că 110 milioane de persoane din UE sunt victimele hărțuirii în fiecare an. (FRA, 2021)

Femeile și fetele nu sunt în siguranță nici acasă, nici pe stradă și nici la locul de muncă sau în unitățile de învățământ. Mai mult de o treime dintre respondente consideră că s-au confruntat cu situații de hărțuire sexuală în universitate, în timp ce aproape 40% apreciază că au fost martore.

Printre cele mai des întâlnite cazuri de hărțuire sexuală se numără: glume, bancuri cu tentă sexuală; comentarii indecente despre aspectul persoanei sau despre viața privată; comentarii cu caracter sexual, folosirea de porecle și expresii cu conotații sexuale; apelative sexiste și umilitoare precum “păsărică”, “iepuraș”, “pisicuță”, “păpușă”; discuții explicit sexuale; emiterea de sunete cu caracter sexual, fluierături; ciupituri, mângâieri, atingeri nedorite; propuneri și avansuri sexuale directe sau insistente privind acceptarea unei invitații sau a începerii unei relații,

urmărirea persoanei; 91% dintre respondente au indicat că persoanele care au comis actele de hărțuire sunt bărbați.

Printre

principalele cauze ale hărțuirii sexuale în universități se numără:

  • ●  lipsa sancțiunilor corespunzătoare a faptelor de hărțuire sexuală (21%);
  • ●  tendința de blamare a victimei și lipsa de solidarizare cu aceasta (19%);
  • ●  lipsa de proceduri clare privind raportarea și depunerea plângerilor privind hărțuireasexuală (16%);
  • ●  raportul de putere dintre profesori/profesoare și studenți/studente (16%);
  • ●  gradul de informare scăzut privind faptele de hărțuire sexuală (16%);
  • ●  lipsa informării cu privire la drepturile și obligațiile studenților/angajaților (11%).O analiză a codurilor de etică din 55 de universități de stat din România arată că în 11% din aceste coduri de etică nu există nicio mențiune cu privire la hărțuire sau hărțuire sexuală, în timp ce în doar 16% hărțuirea sexuală este definită. 44% dintre codurile de etică analizate este menționată hărțuirea, iar în 29% hărțuirea sexuală, însă fără o definiție clară (Centrul FILIA, 2018). Inițiativa acționăm pentru siguranță în universități solicită încă din anul 2016 măsuri clare de prevenire și sancționare a hărțuirii sexuale în universități și acționează pentru un mediu academic sigur.Universitățile din România pot face mai multe demersuri pentru combaterea fenomenului hărțuirii sexuale. Printre măsurile propuse se numără:
    • ●  oferirea de informații exacte cu privire la definițiile legale, dimensiunea și natura agresiunilor sexuale printre studente și factorii de risc;
    • ●  sprijinirea și informarea cu privire la modalitățile de raportare a cazurilor la poliție sau către birourile competente din universitate;
  • ●  sensibilizarea personalului din universități cu privire la consecințele negative pe care agresiunile sexuale le pot avea ți importanța oferirii de servicii pentru victime;
  • ●  organizarea unor centre de criză și de sprijinire în vederea raportării, care să aibă protocoale clare de lucru și personal potrivit nevoilor victimelor;
  • ●  organizarea unor strategii de prevenție bazate pe bune practici;
  • ●  folosirea datelor, studiilor și a altor cercetări pentru a înțelege fenomenul violențeisexuale și nevoile studenților. (Centrul FILIA, 2019)Hărțuirea sexuală rămâne un fenomen răspândit, dar despre care în continuare se vorbește prea puțin și care este studiat insuficient, mai ales la nivelul unităților de învățământ. În cazul universităților codurile de etică nu adresează în mod corespunzător violența sexuală, iar în multe dintre cazuri victimele sunt descurajate în a face demersuri împotriva agresorilor. Prevenirea acestui fenomen se bazează în continuare pe discuții informale, între studenți și pe minimele informații pe care aceștia le acumulează din mediul online sau din alte surse, cele mai multe dintre ele neracordate la modificările legislative, la modelele de bune practici și la nevoile victimelor. 

RAPORT DE CERCETARE
Studiu exploratoriu: Hărțuirea sexuală în universități 2020

Aspecte organizatorice: realizat de grupul informal Inițiativa acționăm pentru siguranță în universități, cu sprijinul Centrului FILIA.

Aspecte metodologice: chestionar online anonim, realizat cu Google Forms, distribuit în perioada septembrie-noiembrie 2020 pe platformele de social media (în mod special pe grupurile de studenți de pe Facebook).

Referitor la aspectele socio-demografice:

  •   La chestionarul online au raspuns 368 de persoane, dintre care cele mai multe de gen feminin (84.7%), cu vârste curprinse între 20-29 de ani (86.2%).
  •   Majoritatea provin din mediul urban (86.4%), iar 36% dintre respondente aparțin uneia sau mai multor categorii vulnerabile (persoane LGBTQ+, cu venituri mici, aparținând unor minorități etnice și/sau religioase etc.)Principalele rezultate ale studiului:
  •   Cele mai multe răspunsuri provin de Universitatea din București (54.8%), însă chestionarul a înregistrat răspunsuri de la peste 10 universități publice și private din țară.
  •   Cele mai multe respondente sunt studente (68.5%), urmate de absolvente (27.2%).
  •   Aproape 30% dintre respondente consideră că nu există hărțuire sexuală în universitățile din care fapt parte, iar 43.5% consideră că există foarte puține cazuri. Dintre persoanele care susțin că fie nu există hărțuire sexuală, fie există foarte puține cazuri, 11%apreciază că au fost hărțuite sexual o dată și 5% de mai multe ori.
  •   22.8% dintre respondente consideră că există destul de multe cazuri de hărțuire sexualăîn universități, iar 4% consideră că există foarte multe cazuri.
  •   Puțin peste 30% dintre respondente consideră că s-au confurantat cu situații de hărțuiresexuală în universitate, în timp ce aproape 40% apreciază că au fost martore.
  •   Printre cele mai des întâlnite cazuri de hărțuire sexuală se numără: glume, bancuri cu tenta sexuala; comentarii indecente despre aspectul persoanei sau despre viata privata; comentarii cu caracter sexual, folosirea de porecle si expresii cu conotatii sexuale;

apelative sexiste si umilitoare precum “pasarica”, “iepuras”, “pisicuta”, “papusa”; discutii explicit sexuale; emiterea de sunete cu caracter sexual, fluieraturi; ciupituri, mangaieri, atingeri nedorite; propuneri si avansuri sexuale directe sau insistente privind acceptarea unei invitatii sau a inceperii unei relatii, urmarirea persoanei.

  •   19.29% dintre respondente consideră că faptele de hărțuire sexuală (precum cele menționate anterior) au loc des sau foarte des.
  •   În cele mai multe cazuri, faptele de hartuire sexuala au fost comise de profesor/oara (46.55%) sau de student/ă (40.52%).
  •   90.67% dintre respondente consideră că persoana care a comis hartuirea sexuala este bărbat, în timp ce 4% apreciază că cei care comit acte de hărțuire sexuală sunt deopotrivă bărbați și femei și aproximativ 5% apreciază că sunt femei.
  •   Referitor la acțiunile întreprinse, cele mai multe persoane susțin că au povestit unor colegi experienta/fapta care li s-a întâmplat sau la care au fost martore (50.49%), iar 37% dintre persoane nu au acționat din teama apariției unor reprecusiuni asupra lor sau a persoanei vatamate.
  •   Dintre persoanele care au acționat împotriva persoanei care a săvârșit fapta de hărțuire sexuală, aproximativ 22% apreciază că aceasta nu a pățit nimic. În plus, 19% susțin că în urma demersului s-au confruntat cu defăimare și critică (ele sau persoanele vătămate), că victima a fost blamată (aproximativ 17%), că s-au făcut presiuni de a nu depunde plângere/sesizare (aproximativ 12%). În alte situații, respondentele menționează că sesizarea făcută a fost ignorată sau nu a primit un răspuns (aproximativ 10%).
  •   Printre principalele cauze ale hartuirii sexuale in universitati, respondentele menționează: lipsa sanctiunilor corespunzatoare a faptelor de hartuire sexuala (20.61%); tendinta de blamare a victimei si lipsa de solidarizare cu aceasta (18.58%); lipsa de proceduri clare privind raportarea si depunerea plangerilor privind hartuirea sexuala (16.41%); raportul de putere intre profesori/profesoare si studenti/studente (16.25%); gradul de informare scazut privind faptele de hartuire sexuala (16.02%) și lipsa informarii cu privire la drepturile si obligatiile studentilor/angajatilor (11.20%).
  •   Respondentele consideră că măsuri precum: introducerea in Codul Etic a unor sanctiuni clare si proportionale cu faptele de hartuire sexuala (24.13%); solidarizarea cu victimele hartuirii sexuale si condamnarea faptelor (17.69%); numirea unei persoane in universitate care sa poata oferi consiliere persoanelor hartuite sexual (17.11%); introducerea unui seminar/curs pentru informarea studentilor si angajatilor despre ce pot

face daca se confrunta cu hartuire sexuala (14.63%); dezvoltarea unor parteneriate cu organizatii neguvernamentale pentru desfasurarea unor campanii de prevenire si combatere a hartuirii sexuale (14.38%) sau dezvoltarea unor activitati/programe anuale la nivelul universitatii care sa sensibilizeze studentii si angajatii fata de problemele privind hartuirea sexuala (11.57%) ar reprezenta solutii pentru a preveni si combate hartuirea sexuala in universitati.

Testimoniale extrase din baza de date:

  •   (…) discutam cu un grup de prietene despre un obiect vestimentar mulat pe corp, pe care il primisem (…) un coleg a adaugat urmatorul comentariu “pai normal ca ai primit bluza asta, tie asa iti plac hainele, sa ti se vada sanii, dar nu stiu pe cine vrei sa impresionezi ca oricum toti se uita la fesieri mai mult. Se vede ca duci lipsa de.. “. Nu este un comentariu atat de grav, dar pe mine m-a afectat, m-am simtit goala pe interior, ca si cum n as fi insemnat mai mult decat o papusa din vitrina pe care o poate avea oricine. Desi prefer stilul mai feminin, de atunci am purtat doar haine largi, si chiar daca nu ma simtram confortabil, ma simteam in siguranta.
  •   Am avut profesori care mi-au pus de multe ori intrebari despre viata mea personala: daca am iubit, ce fac cu el.
  •   In practica profesionala a facultatii, in timpul liber, in care eram la piscina, profesorul m-a atins si voia sa “se joace” cu mine, m-a strans puternic de incheietura si m-a tras spre el. (…) Acelasi profesor incerca sa se imprieteneasca cu baieti din specializare ca sa obtina de la ei mailuri si numere de telefon ale fetelor pe care punea ochii, ne arata in timpul cursului poze de pe internet cu glume obscene si cu sotia/iubita lui in costum de baie. Am depus o sesizare impotriva lui, dar inca preda la noi. Doar ca nu a mai avut voie sa plece in practici cu studentii.
  •   Un profesor care imi punea tot felul de intrebari ciudate in legatura cu unde mai am eu piercinguri si ca din cauza cerceilor mei nu am iubit, ca sunt o pitipoanca pentru ca nu il bag in seama. Acelasi profesor mi-a invitat colegele sa bea in biroul lui si a hartuit aproape toate fetele care ii erau studente. A fost reclamat de n ori si abia acum a primit o interdictie de a mai profesa.
  •   Puneam o expozitie de final de semestru, era vara si eram in pantaloni scurti. Am 2 tatuaje pe coapse, si unul este cu un cap de sarpe. Domnul profesor a inceput cu niste

comentarii de genul “trebuia sa urce limba sarpelui mai sus” de fata cu alti profesori si alti sudenti (…) si a comentat ceva de genul ca el trebuie sa atinga ca sa cunoasca, altfel nu poate sa aprecieze. (…) Cand eram la licenta, stiu ca i-a trimis unei colege un voice message pe Facebook in care erau practic sunete dintr-un meci de tenis feminin, fara nici un context, nimic si altor colege mesaje sexuale, dar ele au ales sa nu le faca publice.

  •   Stiu de la alte studente despre cum un profesor (…) hartuieste studente, dupa ore. Le ia numerele de telefon de la secretariat ca sa le sune in mod informal si le invita acasa “sa lucreze la licenta” sau diverte proiecte pentru seminar. Din marturii, profesorul in cauza devine ostil si exigent cu studentele care se opun avansurilor sale.
  •   Un cadru didactic de sex masculin, la fiecare seminar, respectiv curs se adresa intotdeauna doar persoanelor de sex feminin chiar daca erau si persoane de sex masculin in sala. Facea glume cu conotatii sexuale la adresa tuturor fetelor si de mai multe ori injosea colegele in momentul in care considera ca raspunsul la respectivele glume nu este cel asteptat.
  •   De foarte multe ori, la mai multe discipline, profesorii faceau glume cu tenta sexuala si bateau apropouri. In anul cand scriam licenta, profesorul coordonator dorea sa avem intalnirile pentru scrierea licentei doar in oras. O data m-a invita acasa, lucru pe care l- am refuzat categoric.
  •   Am fost abordata de un profesor din facultate pe reletele de socializare. Am primit nenumarate mesaje nocturne cu tenta sexuala si propuneri indecente.
  •   Profesorul mi-a propus “sa scapam” de restanta, dar eu am pus mana pe telefon si am reusit sa plec din sala refuzandu-l. Ulterior am aflat ca nu m-a trecut examenul. Le-am spus colegilor mei ca urmatoarea data sa stea in sala toti ca martori si m-a trecut.
  •   Colegi (baieti) mi-au povestit ca au fost hartuiti sexual de catre un profesor care are aproximativ 70 de ani, familie si copii. Acest profesor le trecea pe fete la examen, iar pe baieti ii chema la el in birou sa rezolve situatia (…) le cerea sa se dezbrace (sa ramana in chiloti) si sa il lase sa ii pipaie.
  •   In anul 3, o colega de an incepe sa primeasca mesaje pe Facebook de la un alt coleg. Mesajele erau de genul “vrei sa-mi vezi coloana infinitului?”. Ceea ce initial parea chiar hilar, ulterior s-a transformat in insistente si mesaje repetate pe Facebook, niciodata fata in fata, pana cand colega mea l-a blocat. La 3 ani distanta, pe un grup de glume (…) o studenta posteaza cateva capturi de ecran cu conversatia ei cu acelasi coleg dubios. El tot insista sa se intalneasca si facea glume cu aluzii sexuale. Nu mica mi-a fost mirarea sa vad ca, desi au fost multi colegi care au condamnat fapta aluia au fost si destule persoane care au adoptat retorica “dar ce e in neregula? e un compliment” sau “”prea va ofuscati atata”
  •   Profesorul meu de an, care se afla in stanga mea, la o analiza a proiectului pe care il facusem, mi-a atins fundul intentionat, ca mai apoi sa dea vina pe colegul din dreapta mea, iar acesta chiar sa isi asume! (…) Un alt profesor, cand stateam pe banca din curtea facultatii, s-a gandit sa imi introduca prin spate umbrela intre fese, ceea ce mi s-a parut urat si chiar i-am comunicat ca ma deranjeaza! Urmatoare replica a fost “Ei, ce te superi si tu! A fost o gluma!” ca mai apoi un alt coleg prezent sa il sustina!
  •   Ca studenta, am avut profesori care ne spuneau fetelor din grupa (…) ca oricum suntem acolo ca sa ne gasim barbat, deci nu trebuie sa intelegem chiar tot. Daca greseam ceva ne intrebau daca la bucatarie ne pricepem mai bine decat la materia lor. Unul intreba chiar daca in pat suntem mai bune ca la materia lui. Daca baietii faceau aceleasi greseli sau luau note mai mici ca noi, le explicau ce au gresit fara alte bancuri sau intrebari. Ca doctoranda si apoi angajata am fost intrebata daca as fi dispusa sa ingenunchez in fata lui (a sefului) pt o promovare.
  •   In cadrul unui curs (…) in pauza aceea de 5-10 minute din mijlocul cursului, profesorul a uitat ca este conectat la videoproiector si a intrat intr-un folder din calculatorul sau plin de poze explicite, nu poate fi considerata greseala avand in vedere ca a si deschis una dintre poze. Cand a realizat ca vedem toata seria a intrat in panica, nu a mai stiut sa inchida videoproiectorul sau laptopul. Scuza a fost ca nu este laptopul dumnealui.
  •   Am fost si martora si tinta diverselor “glumite” misogine, cu tenta sexuala, comentarii homofobe, atat de la colegi, cat si de la profesori, toti baieti/barbati. Dupa ce am mentionat la un moment dat ca sunt lesbiana, unii colegi au inceput sa ma caute in pauze incercand sa ma “corecteze”, cu comentarii de la “e pacat” la “sexul cu barbati e necesar pentru sanatatea femeilor”, descriindu-mi detalii sexuale, pana la glume si intrebari cu tenta pornografica, desi le-am cerut repetat sa inceteze comportamentul.
  •   Aveam un profesor mai in varsta care timp de 2 ore jumate faceau glume si apropo-uri sexuale din orice scoteam pe gura (fiind in proportie de 97% fete) si iti era si frica sa raspunzi ca dupa se lua de tine si daca nu raspuneai iar nu era bine.
  •   Stiu numeroase cazuri concrete de profesori forteaza fetele sa intretina relatii sexuale cu ei pentru a trece anumite examene. In caz contrar, indiferent de rezultatul examenului, acestea vor fi picate.
  •   Un cardru didactic al universitatii flirta in mod evident cu mai multe studente, in mod repetat. Facea glume cu tenta sexuala, iar o parte din colegele mele au relatat ca au fost atinse/mangaiate de barbatul respectiv.
  •   Era profesor la curs si laborator (…). Toti studentii stiau despre el ca venea beat la ore adesea si ca era afemeiat. Atingea fetele pe picioare cand se apropia de ele la laboratoare. Avea peste 60 de ani. Foarte libidinos. Studentii doar radeau de asta, pentru ca mediul in acea facultate era foarte toxic si noi ca studenti nu aveam habar de cum ar trebui sa fim tratati intr-o unitate de invatamant.
  •   Un profesor pe care il admiram si respectam, mai glumet de felul lui, m-a chemat la el in birou. Nu am suspectat nimic. Acolo m-a luat in brate si m-a strans si mi-a cerut sa il sarut. Am inghetat. I-am spus ca nu poate vorbi serios, ca eu cred ca glumeste. M-a tinut asa inca o vreme si apoi mi-a dat drumul. L-am evitat cat am putut restul facultatii si masterului.
  •   Eram studenta in anul 2 si am participat ca voluntar la organizarea unei conferinte. Acolo l-am cunoscut pe profesorul universitar care mai apoi mi-a fost si profesor la un curs. Dupa aceasta conferinta am fost sunata de acest profesor si mi-a zis ca m-a selectat sa particip la un proiect care se va desfasura in Viena, impreuna cu alta studenta si alti profesori. M-a chemat la universitate pentru a aduce copii dupa niste documente, dar acolo nu a mai solicitat acele copii, ci a scos in evidenta cat de norocoasa sunt, si ca el s-a gandit la mine pentru acest proiect pentru ca m-a remarcat la conferinta (…) s-a apropiat de mine si a avut o privire pe care nu am mai vazut-o si pe care nu am stiut (sau am refuzat) sa o inteleg. Mi-a pus mana pe picior. Eu am fost uimita si nu stiam daca e real ce se intampla. Nu mai tin minte cum s-a intamplat de si-a retras mana…A fost ireal si nu am stiut cum sa reactionez. (…) Am trecut peste, nu inainte de a-i da un e-mail in care i-am explicat ca voi lua parte la proiect doar daca relatia va fi de student- profesor. (…) In primul an de master am mers din nou la dumnealui pentru ca organiza un simpozion si am fost voluntar.Eu eram angajata, dar cu contract pe perioada determinata si el avea colaboratori in alt judet in domeniul in care lucram eu. De fata cu alte colege i-a sunat si mi-a obtinut un interviu. (…) La un moment dat am ramas singuri si mi-a zis ca ajutorul pe care el mi-l ofera nu poate fi degeaba: “De ce crezi tu ca eu fac toate astea pentru tine? Eu nu pot sa stau in prezenta ta asa pur si simplu. Tu ce faci pentru mine? Eu cand te vad trebuie sa fiu aproape de tine”. Si atunci am reactionat ca si cum ar fi glumit pentru ca imi era teama ca ar fi putut sa imi puna bete in roate in universitate si chiar si la serviciu. (…) am refuzat oferta celor care au fost sunati de el

pentru interviu si l-am anuntat ca nu doresc sa colaborez cu acestia. (…) Dupa mai mult timp am povestit tot unor prietene (doua), care il cunosteau si au ramas surprinse de cele auzite. E nevoie de o informare privind hartuirea sexuala pentru ca multi nu o recunoastem, nu stim ca ce ni se intampla e asta.

  •   Profesorul meu de an a avut o perioada in care comenta prin complimente modul in care arat/ ma imbrac, chiar daca specializarea mea nu implica in niciun fel modul in care arat si nici nu avea legatura cu cursul respectiv. In aceeasi perioada au urmat cateva invitatii la spectacole la care trebuia “sa ma imbrac feminin”.
  •   O colega de clasa era cat pe ce sa fie violata de un coleg de an, dar a intervenit cineva care a vazut scena. Nimeni nu a facut nicio plangere. Nici eu in cazul meu, pentru ca am considerat ca nu voi fi luata in serios si pana la urma “nu mi s-a intamplat nimic”, nici colega mea de frica stigmatizarii pentru ca nu a inteles ca “era si el baut, poate ti s-a parut”.
  •   Am primit remarci referitoare la modul cum ma imbrac de la un profesor de fizica: “domnisoara cu pulover verde”, urmate si de glume “domnisoara ramane ultima pentru ca vrea sa mearga cu mine spre casa”.
  •   Este vorba despre X, fost profesor de curs, care facea deseori diverse glume cu tenta sexuala. Intr-una din zile, vazand o colega cu parul roscat ce statea in prima banca, a privit-o si i-a spus ca lui ii place uneori sa “traga in roscate”.
  •   Profesorul si-a exprimat dorinta, in public de a o vedea pe o colega din an terminal dezbracata, in urma unei poze artistice pe care aceasta o postase pe contul personal de Facebook in care era acoperita doar de frunze – “ce imi doresc sa bata vantul putin”
  •   Majoritatea momentelor de hartuire s-au petrecut in pauzele dintre cursuri cand mergeam la baie sau cand ieseam sa fumam. Am avut parte de tipi care intrau dupa noi in baie si ne tot faceau avansuri si radeau ca ne facem nevoile. Am avut parte de tipi care incercau sa puna mana pe mine seara cand mergeam spre autobuz si afara era intuneric. Am o colega care a fost tinta glumelor cu tenta sexuala si a insultelor venite din partea unor studenti din ultimul an, pentru simplul motiv ca in acele momente era coplesita de emotii din cauza lor si incepea sa planga.
Distribuie:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Categorii:
Life

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.