Angela Cretu: Un lider a fost cu adevarat bun, daca lucrurile continua sa evolueze si dupa ce a plecat

de

A condus timp de patru ani si jumatate compania Avon Romania si, timp de doi ani, a fost si lider Avon pentru Europa de Sud-Est. Din vara anului 2009 a preluat postul de Vicepresident Business Model Innovation, in directia globala a companiei, devenind astfel, la acest nivel, cel mai tanar lider din istoria Avon. Propunerea a venit chiar inainte ca Angela Cretu sa nasca, asa ca, avand un baietel de doar patru luni, Angela a plecat la New York. Pentru ca izbanzile ei fabuloase din Romania sa poata fi multiplicate si in celelalte peste 100 de tari Avon.

Marea Dragoste / Tango: Pleci in America, unde vei conduce o directie de strategie globala. Te asteptai sa ti se propuna o asemenea mutare?

Angela Cretu: Nu, e o premiera, pentru noi a fost o surpriza. Nu multi se asteptau ca dintr-o tara mica precum Romania sa fie luat cineva sa conduca strategia globala. Pana la urma, cred ca se intampla ca orice companie multinationala, mai ales in conditiile globale din ce in ce mai dure, sa isi doreasca oameni care cu adevarat vor sa schimbe ceva si care au si curajul sa gandeasca alternativ. Si cred ca asta a fost ceea ce ne-a promovat pe noi ca echipa. Pentru ca eu sunt un rezultat al echipei si al succesului de aici, pe care compania isi doreste sa il replice la nivel global.

Marea Dragoste / Tango: Ati facut niste schimbari aici mai intai.

ANGELA CRETU: Da. Romania, in sine, ca pondere in business-ul global, nu are mai mult de 1%. Cifra de afaceri globala e de 10 miliarde de dolari, iar noi suntem la nivelul a 150 de milioane de dolari. Ca pondere nu inseamna foarte mult, dar structura business-modelul-ui de aici, prin succesul de piata si prin felul in care noi am stiut sa ne adaptam femeii secolului in care traim, a inspirat la nivel global. Romania nu e in top din punct de vedere al cifrei de afaceri, dar a reusit sa fie pe locul intai din punctul de vedere al pozitiei inspirationale, din punct de vedere tehnologic. Am reusit sa captam tot ce a fost oportunitate in acest progres tehnologic si sa o transformam pentru noi intr-un avantaj de business.

Marea Dragoste / Tango: Si asta vei face si la nivel global?

ANGELA CRETU: Da. Eu sunt acolo Vice President Business Model Innovation. Am creat o noua directie globala. Toata partea de front-end, toata partea invizibila consumatorului si fortei de vanzari a fost restructurata sub aceasta noua directie care se numeste Business Model Innovation. Iar rolul meu va fi cel de a aduce cele peste 100 de tari in a deveni business online, in a lua toate avantajele pe care le ofera platformele web 20 – cele  pe care sunt construite si Facebook-ul sau Twitter-ul -  in a recrea aceasta comunitate in plan virtual, a reusi sa construim impreuna o platforma pentru femei, la nivel global. Practic, sa reluam misiunea asta in a fi o companie pentru femei nu numai in domeniul frumusetii, dar si in domeniul social. Si ce alta platforma ar putea sa ne ofere asta, decat o platforma de tipul web 20, in care sa reusim sa atingem aceasta misiune de connecting women around the world?

Marea Dragoste / Tango: In Romania, cum ti-au venit ideile acestea? Cum ai reusit sa le promovezi?

ANGELA CRETU: Singurul lucru care, sincer, consider ca a fost contributia mea a fost ca am creat aceasta oportunitate in companie, de a da curaj fiecarui angajat sa-si spuna ideile. Am creat angajatilor o platforma in care ei sunt motivati sa vina cu inovatii si, mai mult decat atat, sa li se dea si credit in a-si incerca ideile respective. Bineinteles ca de multe ori gresesti, nu toate ideile sunt neaparat benefice pentru business, dar trebuie sa stii sa-ti iei un risc calculat. |n rest, meritul este al lor, pentru ca odata ce ai creat aceasta cultura a inovatiei, oamenii sunt foarte motivati sa vina si sa-si puna amprenta pe viitorul unui fenomen din care ei sunt parte integranta.

Marea Dragoste / Tango: Mai este cineva, o persoana la fel de tanara ca tine, in companie, care sa fi facut o asemenea cariera?

ANGELA CRETU: Care au o cariera frumoasa sunt multi, si tot din Romania porniti. Noi am fost o adevarata generatie de oameni tineri care au pornit din Romania si acum au pozitii manageriale de top. Ar fi de mentionat, exact de varsta mea: Sebastian Bako, General Manager pe Avon India – iata o pozitie foarte importanta, apoi Orlando Andrei, de varsta mea – a pornit ca si mine, in acelasi timp – este General Manager in Ucraina. La nivel global, colegii mei sunt peste 50 ani, pentru ca asa au mers carierele lor, asa este acolo.

Marea Dragoste / Tango: Si nu cumva e totusi si varsta un avantaj care te ajuta sa privesti si catre alte segmente ale pietei, pana la urma?

ANGELA CRETU: Stii la ce a ajutat? Nu sa vad segmentele respective, pentru ca orice om care are experienta in business poate sa le vada. Cred ca diferenta a fost curajul de a miza totul pe o singura carte, ceea ce oamenii cu foarte multa experienta in spate nu fac. Se spune ca un jucator experimentat de golf nu va mai fi campion, pentru ca el a lovit de prea multe ori respectiva minge, ca sa nu-si dea seama si ca poate si gresi. Pe cand un golfer tanar are curajul lipsei de experienta, si intotdeauna va incerca lovituri noi, cele care ii aduc, in cele din urma, pozitia fruntasa. Cred ca asta a fost, curajul de a gandi alternativ. Si cand spun alternativ inseamna sa uiti procedurile din care orice companie este construita la un moment dat, sa ai curajul de a propune ceva ce nu intra in regulile de zi cu zi ale business-ului si sa-ti asumi si responsabilitatea. Pentru ca oamenii te urmeaza atata timp cat se simt protejati, in sensul ca “Da, incercam o idee nebuneasca, dar daca nu reuseste, cine preia responsabilitatea?” Este foarte greu sa-i expui direct in linia intai. Si, daca ai reusit o data, de doua ori, de trei ori, a patra oara oamenii te urmeaza cu ochii inchisi. Si, mai mult decat atat, devin ei insisi conducatori pe noi fronturi, se pun ei insisi pe linia intai data viitoare, pentru ca vad ca exista un mediu sigur pentru inovatie. E foarte important, apropo de cultura unei organizatii, sa ti se dea un mediu sigur pentru inovatii, pentru ca altfel ucide spiritul asta creator al oamenilor, si toti vor veni doar sa-si execute job description-ul. Or, nu exista evolutie pentru astfel de companii… Exista  cativa think-eri care hotarasc strategia la nivel global si mii de executanti care o duc la bun sfarsit. Dar in niciun caz nu determina evolutia pe termen mai lung.

Marea Dragoste / Tango: Evolutia Avon in Romania a fost determinata de transferarea businessului pe online?

ANGELA CRETU: Toata aceasta inovatie in mediul online ne-a adus si rezultatele in ziua de astazi. Noi, practic, in momentul acesta suntem un business care ofera fiecarei femei posibilitatea de a fi parte a unei comunitati asa cum isi doreste, fie in mediul real, fie in mediul online, care-i da posibilitatea sa comande online si sa primeasca in 24 de ore ceea ce-si doreste, in pachetelul venit direct acasa. Toate astea inseamna o schimbare de business-model, si ca sa intelegi diferenta fata de alt tip de business, mai avem inca locuri in lume in care Avon-ul e in continuare traditional, in care ai acel “Ding, dong, Avon calling!”, in care reprezentantele au o strada alocata si bat din usa in usa, scot brosura, prezinta, stau de vorba, merg, completeaza un formular de hartie, il trimit prin posta, si dureaza 2 saptamani sa primeasca marfa si sa o dea clientului. Or, acest sistem nu-si mai are locul, caci femeia de astazi lucreaza, iar principala competitie nu mai e data de ceilalti jucatori din industrie, ci de timp. Cu toate alergam sa ne oferim tot mai mult timp noua insine: familiei, celor dragi, iubirii, placerii de a sta acasa cu cei dragi… Si atunci orice comerciant care imi ofera in primul rand atentie personala, dar si respect pentru timpul meu, este un comerciant care castiga. Si noi pe asta am mizat. Cred ca aici a venit un pic shift-ul in sine, in ceea ce a insemnat  Avon  de 120 ani si ce  inseamna Avon in aceasta mare schimbare care se va produce acum. Si am marea sansa sa fiu pionier la nivel global, in aceasta schimbare radicala de viziuni.

Marea Dragoste / Tango: Cum iti explici ca sunt atat de multi romani care au crescut enorm in compania asta, si pe pozitii de conducere sunt extraordinar de multi, plecati in toata lumea. Suntem tara care exporta cei mai multi manageri Avon…

ANGELA CRETU: Cred ca oricine ar fi avut sansa. Ar fi putut sa fie din Africa de Sud. Cultura companiei permite. Atata timp cat cu adevarat vrei sa faci ceva si esti talentat, esti imediat vizibil, de la orice pozitie in companie. Nu poate nimeni sa te tina invizibil intregii structuri Avon, daca, cu adevarat, vrei sa faci ceva. Iata ca romanii au prins pe acest mediu fertil, si-au dorit mai mult. Cred ca din tot ce am intalnit, si am lucrat cu atatea proiecte globale, cu atatea nationalitati, de la japonezi pana la venezueleni, romanii au acea dorinta de a da importanta fiecarui moment trait, de a nu-l irosi, de a face mai mult, de a ramane in ochii celorlalti ca oameni care cu adevarat si-au pus amprenta pe lucrul pe care l-au facut. Nu stiu de unde vine felul asta de a fi, si nu am capacitatea sa judec. Vine din comunism, vine din educatia noastra? |ntotdeauna cand am avut proiecte globale, in care vin atatea nationalitati la masa, m-am bucurat de prezenta altui roman, pentru ca am stiut ca acel roman, in momentul in care spune ca face ceva, acel lucru nu numai ca e facut, dar mai vine si cu o idee suplimentara. Ca va explora tot timpul noi oportunitati si, mai mult decat atat, ca nu cedeaza usor si nu va pleca niciodata cand s-a facut 5 fix, daca a gasit o samanta de a face ceva mai bun in ziua respectiva si poate ca maine este pierdut. E un om care isi face mix-ul foarte frumos de viata personala cu profesionala, in asa fel incat nu iroseste nimic nici intr-o parte si nici in alta, nu face compromisuri. {i bulgarii sunt de natura asta. Deci e  cumva o cultura usor balcanica, ce se pierde inspre vest.

Marea Dragoste / Tango: Nu te temi ca vei lucra cu oameni care nu vor avea acelasi gen de entuziasm acolo?

ANGELA CRETU: Ba da. Dar teama asta cred ca nu difera de teama mea zilnica, pe care o am de ani de zile, o teama fireasca, aceea de a nu-i dezamagi pe cei care au crezut in tine in momentul in care fie ti s-a dat un rol, fie acea incredere pe care oamenii vor sa o aiba in tine atunci cand te urmeaza… Pe de alta parte, ei m-au adus pe mine, nu-i asa? Asta inseamna ca nu vor ca eu sa fiu o replica a profilului de acolo. Vor sa-mi pastreze energia asta si sa incerc sa produc acea miscare.

Marea Dragoste / Tango: Esti intr-un moment foarte delicat al vietii personale, ai un copil foarte mic, de numai trei luni… Cum le impaci pe toate?

ANGELA CRETU: |nainte sa fac un copil, am tot avut o gramada de interviuri si toata lumea ma intreba: “Cum impaci viata personala cu viata profesionala?” Si tot timpul le-am raspuns plina de curaj, chiar un pic arogant, spunand: ”Nu exista o bariera, pentru ca eu nu pot sa traiesc dual, pe-amandoua le traiesc la fel de intens”.  E drept ca atunci cand vine un copil traiesti altfel ecuatia. |n primul rand, apar emotii diferite, si nu e vorba de timpul alocat in mod strict, ingineresc, cat de faptul ca emotiile sunt cu totul si cu totul altfel, iar mediul in care traiesti e cu totul diferit. Acum simt un pic altfel. |ntr-adevar, imi pastrez principiul ca nu pot trai dual: acasa sunt numai acasa si atunci tai cam 12 ore pe zi pentru acasa si 12 ore pentru serviciu, si le traiesc separat una de alta. Le traiesc, in continuare, impreuna. Iar pe mine, ca lider, aceasta noua experienta ma ajuta si mai mult. Imi inteleg altfel oamenii din echipa. Poate ca pana acum ii intelegeam intr-un fel mai mult teoretic sau prin empatie. Iar, ca timp, traiesc la fel ca orice alta femeie, pana la urma, cu aceeasi limitare si aceleasi provocari, si nu cred ca trebuie facut un caz foarte mare din asta. Sunt in viata perioade si perioade, trebuie doar sa le combini armonios.

Marea Dragoste / Tango: Si in America cum te vei descurca? Ce vor face sotul, copilul? Cine va va ajuta?

ANGELA CRETU: Este  frumos ce o sa se intample, pentru ca sotul meu a acceptat  sa ia el concediu de paternitate, iata ca suntem o echipa in adevaratul sens al cuvantului, in care rolurile clasice de femeie-barbat nu se mai aplica si isi ia el o pauza din cariera lui. Pe de alta parte, ca orice femeie moderna, o sa iau tot ajutorul pe care il gasesc in jur, incepand de la o cresa, pana la a incerca sa-mi mulez viata profesionala in asa fel, incat sa crestem acest copil frumos. Asa o sa facem. Trebuie sa ne descurcam!

Marea Dragoste / Tango: Cum crezi ca va influenta viata companiei de aici plecarea ta? Oamenii vor fi mandri de asta? Ce se va intampla in Avon Romania dupa ce vei pleca tu?

ANGELA CRETU: In primul rand sunt ferm convinsa ca un lider a fost cu adevarat bun daca lucrurile merg si mai bine, deci ele continua sa evolueze si dupa ce a plecat. Nu am crezut niciodata in sindromul “un lider performant plecat inseamna ca business-ul nu mai merge bine”. Din punct de vedere profesional, eu nu ma astept decat sa evolueze lucrurile. Oamenii sunt extraordinari, echipa este foarte bine sudata, am facut in asa fel, incat lipsa mea nu o sa afecteze in niciun fel succesul acestui business, pentru ca ei insisi au devenit lideri in toata aceasta perioada si nu am tinut acest rol dominant, astfel, incat ei sa nu se poata dezvolta, la randul lor. Asta pe de-o parte. Bineinteles ca o sa ne simtim lipsa in plan emotional, pentru ca am construit impreuna foarte mult si s-au legat foarte lucruri frumoase, care nu tin neaparat de structura unui business clasic, dar… asta este viata, trebuie sa plec mai departe. Si cred ca va fi un exemplu pentru foarte multi dintre ei, si nu numai exemplul meu. Ei insisi, ridicandu-se acum sa-mi preia locul, sunt un exemplu pentru cei care vin. Un om nou intrat in companie, daca se uita un pic pe istoria ultimilor ani, nu are decat sa se simta foarte motivat pentru ca o sa vada ca in orice departament ar intra, fie ca intra in shipping center sau fiind student, are sanse extraordinare doar uitandu-se pe biografiile celor care au ajuns in top management. Si asta demonstreaza ca nu trebuie decat sa fie el insusi, sa nu incerce sa copieze pe nimeni, sa aiba curaj si sa fie talentat.

(Bucuresti, 2009)

 

 

  • Credit: ARTISTA PHOTO AGENCY
  • Title: COPYRIGHT 2009: PAUL BUCIUTA/ ARTISTA

 

Categorii:
Interviuri

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *