Se împlinesc 180 de ani de la nașterea Reginei Elisabeta a României, a femeii uimitoare care a lăsat în istorie nu doar intervenții diplomatice admirabile, ci și o moștenire splendidă de poezie, de curaj, de noblețe. Soprana Rodica Vică, ea însăși descendentă a aceleiași stirpe nobile a personalităților ce fac artă curajoasă și, totodată, diplomație prin harul lor, a gândit acest proiect care a prins viață prin intermediul Asociației pentru Muzică, Artă și Cultură, în parteneriat cu instituții românești și alți câțiva artiști de seamă.
Proiectul Carmen Sylva – 180 este susținut de Muzeul Național Peleș, Centrul Cultural Carmen Sylva din Sinaia și Primăria Sinaia, Muzeul Național George Enescu din București, Muzeul Național de Artă al României – Muzeul Colecțiilor de Artă din București, Societatea Austro-Română din Viena, Institutul Cultural Român din Viena, Ambasada României în Austria și Amtshaus Hietzing Viena, Roentgen Museum din Neuwied și Centrul de Cercetare „Carmen Sylva” al Arhivei Princiare de Wied din Neuwied, Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția și Asociația Italo-Germană din Veneția, și dus la împlinire în perioada 30 septembrie – 14 octombrie 2023, de mari muzicieni și oameni de cultură: Rodica Vică – soprană (Austria/România), Maria Bîldea – harpă (România/Grecia), Silvia Irina Zimmermann – istoric literar, traducătoare și ilustratoare (Germania/România), Adela Liculescu – pian (Austria/România) și Mara Dobresco – pian (Franța/România),, într-un turneu internațional co-finanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național.
Revista Tango – Marea Dragoste: Cum ți-a venit ideea acestui proiect, iubită Rodica Vică? Cum de se nasc astfel de gânduri și planuri noi și complicate, în viața ta atât de ocupată, și cât de greu e să le duci de la idee la faptă?
Rodica Vică: Ideea acestui proiect s-a născut deja din 2017 când am avut ocazia să înregistrez la Berlin, în premieră mondială oratoriul Strigoii de George Enescu. Atunci, ca și acum, am cercetat contextul în care tânărul Enescu a compus acest oratoriu și în cadrul aceleiași cercetări am descoperit că există multe alte lucrări “de tinerețe” mai puțin cunoscute și am avut ocazia să descopăr liedurile compuse pe texte de Carmen Sylva. Fiind vorbitoare de limbă germană, am descoperit și înțeles cu ușurință profunzimea covârșitoare din poemele lui Carmen Sylva, regina Elisabeta a României, și mi-am spus că sigur există mai mult de atât și că trebuie să urmăresc mai îndeaproape creația literară a reginei, pusă și pe muzica altor compozitori. Așa s-a născut ideea proiectului, însă de aici drumul realizării unui proiect, cum spui și tu, nu este unul ușor. Dorința mea și voința Asociației pentru Muzică, Artă și Cultură s-au întâlnit și ne-am pus pe treabă pentru a realiza acest proiect cum se cuvine și pentru a celebra 180 de ani de la nașterea primei noastre regine. Alături de Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură colaborez încă de la înființarea Asociației, de mai bine de 10 ani și de fiecare dată m-am bucurat de încrederea lor necondiționată și de un sprijin fără echivoc. Așadar în urmă cu aproximativ șase luni am aplicat acest proiect la AFCN și ne-am bucurat să fim printre cei selectați pentru cofinanțare. Ni s-au alăturat mulți parteneri instituționali, locali și de media fără de care nu am fi putut realiza și itinera acest proiect care se întinde pe cinci orașe din România și străinătate: Sinaia, București, Viena, Neuwied și Veneția. De asemenea, aceste locații nu au fost ales întâmplător, ci reprezintă locurile în care Carmen Sylva s-a născut, a călătorit, a stat în exil și s-a stins din viață.
Revista Tango – Marea Dragoste: Ce anume din tine – muziciana călătoare și mereu cercetătoare – rezonează cu personalitatea reginei-poete? În ce vă asemănați?
Rodica Vică: Ce întrebare frumoasă și totodată atât de emoționantă… Regina a avut o personalitate mereu dornică de a cunoaște experiențe și oameni noi. Simțea nevoia de a se înconjura în permanență de oameni de valoare, tineri la început de drum, pe care îi și susținea cu toate mijloacele pe care aceasta le deținea, sau intelectuali aflați deja în vârful carierei lor. Era mereu curioasă și îți propunea mereu să se autodepășească fiind mereu avidă de a descoperi noi orizonturi. Cu aceste calități ale Reginei rezonez și eu în totalitate.
O altă caracteristică pe care o găsesc comună la amândouă, este SENSIBILITATEA, ca “unealtă” de transmitere a emoțiilor noastre. În cazul Reginei, putem observa în versurile sale o intensitate impresionantă care pur și simplu te transpune în tărâmurile imaginației sale. De asemenea am mai descoperit în corespondențele Reginei un altruism extrem de rar, grija pentru aproape și promptitudinea extraordinară cu care își dedica viața pentru cei din jurul ei. Nu aș îndrăzni să spun că mă asemăn prin aceste calități ale Reginei, însă cred cu tărie în aceleași valori.
Revista Tango – Marea Dragoste: Ai avut și două apariții în Festivalul Enescu – cum a fost acolo și cum îți păstrezi energia acelor săli pline și entuziaste?
Rodica Vică: Într-adevăr a fost o perioadă foarte intensă profesional și emoțional, cu satisfacții profesionale pe măsură iar toată această intensitate i se datorează marelui nostru compozitor George Enescu și totodată Festivalului George Enescu. Am avut ocazia să debutez intr-un rol extraordinar, Principesa Elisena din opera La Foresta d’Hermanstad de Valentino Fioravanti alături de marele tenor american Lawrence Brownlee, baritonul Mihai Dogotari și ansamblul Musica Ricercata sub conducerea muzicală a lui Gabriel Bebeșelea. După care a urmat un recital deosebit alături de pianista Adina Cocargeanu, eveniment conex festivalului ce a avut loc chiar la Casa Memorială “George Enescu” din Sinaia. Mă bucur enorm că am început stagiunea 2023/2024 sub auspiciile acestui imens compozitor român și alături de publicul meu drag din România.
Revista Tango – Marea Dragoste: Regină ești și ai fost de multe ori pe scenă, prin rolurile tale. Poetă ești sau ai fost vreodată? Ai scris/ scrii poezie?
Rodica Vică: Întrebarea ta mă trimite direct în adolescență când, încurajată de fratele meu filosof, scriam proză… abstractă aș numi-o acum. Din păcate nu am dat curs acelei pasiuni în trecut însă de mai bine de 7-8 ani scriu, iată, proiecte culturale! Pe lângă componenta interpretativ- muzicală a unui proiect, pentru realizarea lui e nevoie și de o componentă narativă care să convingă organizatorii, partenerii, finanțatorii sau sponsorii că proiectul este unul demn de atenția lor și a publicului. Așa au luat naștere proiectele: Stars in the Sky, only ONE Diva allowed, Romanian Music Journey, JazzT Vivaldi, Fiori e Colori, ș.a.
Revista Tango – Marea Dragoste: Cât de însemnat crezi că este un astfel de proiect la nivel de mentaltate, de inimă românească, de vibrație care să conteze pe termen lung?
Rodica Vică: Cred că e imperios necesar să ne raportăm la aceste valori inestimabile pe care le are și le-a avut țara noastră. Și mai cred că este, poate, una dintre soluțiile de a ne dezvolta următoarele generații într-o direcție optimă. Alături de Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură ne-am propus, prin aceste evenimente CARMEN SYLVA – 180, să facem cunoscută creația poetică a primei noastre regine printr-o modalitate plăcută de educare a publicului, prin muzică, discuții, prezentarea contextelor istorice și sociale sau prin moduri interactive de expunere a creației literar-muzicale a poetei Carmen Sylva.